Lelijke Jungens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-05-2014 19:21

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-05-2014 21:33

Mooi stuk Kees, Jan heeft daar een punt: de (mis)vorming van de anaalvinnen staart, en helaas de zwakke beschubbing (maar dit laatste is een mening die ik deel).
Misschien dat jullie van de BVK wat meer de nadruk zouden kunnen leggen op harmonische uiterlijke verhoudingen, evenwichtige bouw, uitgaande van de wat zwaardere exemplaren van de gewone schubkarper.
Eens.

Joris stelt:
Een relevante vraag is of voor consumptie gekweekte karpers sowieso minder geschikt zijn voor uitzetting dan bijvoorbeeld de speciaal voor de sport gekweekte Valkenswaardstammen.
Alleen vind ik dat in Nederland uitgezette vis in de sportvisserij nauwelijks voor consumptie gebruikt wordt. Hoewel daar op sommige plekken wel sprake van is door sommige oost-europeanen, omdat dat daar gewoonte is. Joris doelt weliswaar op de levensverwachting, maar noemt bewust ook de term consumptie, ook niet zonder reden? De karper werd immers ooit voor consumptievis ook in Nederland gekweekt?

Je zou hieruit kunnen afleiden dat de kwekers nu meer voor consumptie geschikte vis kweken vanwege de uitzonderlijke bouw, terwijl de sportvisser meer sportvis wil. Ik vind zo'n bouw zoals getoond wordt door Jan ook niet mooi, als de staartlob, staart en anaalvin niet naar verhouding zijn. Dan tonen en ogen de vissen in het stukje van Joris een stuk mooier.

Mooi stukje, iets om over na te denken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-05-2014 10:09

Speciaal voor de sport gekweekte vissen bestaan allang niet meer, m.u.v. enkele Engelse kwekers. Maar dan betaal je zo ca. € 80,- voor één visjes en dat is niet te doen, dit nog afgezien van de vervoerskosten. Bijna 100% van alle gekweekte karper is bestemd voor consumptie. Wat er uitgezet wordt is maar een fractie van het totaal. Zakelijk gezien is dan ook het speciaal kweken voor de sport niet erg aantrekkelijk. Maar binnen een jaar of 3 à 4 worden wel de eerste, speciaal voor de sport, en ook met een veel betere beschubbing K3 karpertjes geleverd. De ouderdieren waarmee gekweekt gaat worden mogen we zelf aanleveren bij een kwekerij waar we al jaren ervaring mee hebben en dat gaat of dit jaar of volgend jaar gebeuren.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-05-2014 12:33

Dankje, Aart, dat biedt perspectieven.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-05-2014 13:31

Aart Lokhorst schreef:Speciaal voor de sport gekweekte vissen bestaan allang niet meer, m.u.v. enkele Engelse kwekers. Maar dan betaal je zo ca. € 80,- voor één visjes en dat is niet te doen, dit nog afgezien van de vervoerskosten. Bijna 100% van alle gekweekte karper is bestemd voor consumptie. Wat er uitgezet wordt is maar een fractie van het totaal. Zakelijk gezien is dan ook het speciaal kweken voor de sport niet erg aantrekkelijk. Maar binnen een jaar of 3 à 4 worden wel de eerste, speciaal voor de sport, en ook met een veel betere beschubbing K3 karpertjes geleverd. De ouderdieren waarmee gekweekt gaat worden mogen we zelf aanleveren bij een kwekerij waar we al jaren ervaring mee hebben en dat gaat of dit jaar of volgend jaar gebeuren.


O nee? En die verfoeide kruiskarpers dan?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-05-2014 00:19

Vaag kan ik me iets herinneren van een discussie begin jaren 70. Een groep puristen onder de karpervissers toen waren van mening dat edelkarpers niet in ons water thuis hoorden. Dat was toen de naam voor gekweekte karpers, waaronder zowel spiegel- als schubkarpers voorkwamen. In het Engels wordt dit ras king carp genoemd.
Die fundamentalisten visten bij voorkeur op wilde karper in de polders van Noord Holland en Zeeland en er zou geen mooiere sportvis bestaan dan de echte wilde- of boeren karper. Die zouden toch veel meer strijd geven dan die papzakken van spiegelkarpers.
Door hun gezeur is de OVB toen met de kweek van een wildbroed hybride ras begonnen en dat zou toen de ideale sportvis moeten worden.
Maar dat ras leverde voornamelijk schubkarpers, veelal torpedo’s. Er werd al geklaagd dat ze nooit boven de 20 pond uitkwamen (niet juist volgens mij) en er was een groot gebrek aan spiegels.
Nu worden er weer verkeerde kweekkarpers uitgezet en zal de tendens weer terug naar die tijd gaan. Een soort wildbroed hybride met vaker de spiegel variant, zou ook een oplossing kunnen zijn. Anders lijkt me het Heidemij ras ook een goede keus. Trouwens leuk om Junge weer te lezen!
Plaats reactie