Mokumse Betsy en wat Joris heeft met Brigitte Bardot

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-08-2013 23:01

Maak kennis met Mokumse Betsy in de projectspiegel van juli en lees de overwegingen van Joris bij Brigitte Bardot en de schoonheid van karpers. :D

http://www.karperbeheer.nl/algemeen/pro ... mse-betsy/

Afbeelding

Lid worden kan en vinden we ook mooi: http://www.karperbeheer.nl/inschrijfformulier/

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2013 07:01

is er ook beheer met schubkarpers? Word een beetje moe van die spiegels.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2013 08:48

Ja zeker wel Klaas. Is er ook. En als je helemaal moe van karpers wordt is er ook nog genoeg te doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2013 09:27

nee merci. Sinds ik las dat beroep de schubjes wel mocht houden ben ik er echt helemaal klaar mee. Zonde van mijn tijd.

What's next? Betalen als beroeps de spiegels terug zet? :oops:

Mijn mening en dit is te staven met de hoeveelheid uitgezette vis en alle vangstregistraties: Er zit nu veel en veel te veel karper is onze wateren.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2013 09:44

Tja, worden nogal wat misverstanden over gemaakt. Ik meen tenminste dat gemaakt een juist woord is. Is toch al op diverse plekken uitleg over gegeven, inclusief op de BVK site, dus dat ga ik binnen dit topic niet opnieuw doen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2013 09:53

Klaas,

Mogen houden zijn niet de juiste woorden, zij hebben er het volste recht om ze te houden. Je zult moeten komen tot een overleg waarin je elkaar respecteert en samen zoekt naar mogelijke oplossingen. Je kop in het zandsteken en hopen dat ze over een groot aantal jaren de pijp aan Maarten geven lijkt me nu niet de oplossing voor het probleem. De oplossing waar het nu op uitdraait zoals op het IJsselmeer lijkt me voor daar een stap in de goede richting.

Niet geschoten is altijd mis.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2013 11:38

Goed, één keer dan.

Gaat over beroepsvissers die de schubvisrechten hebben op een water waar karpervissers spiegelkarpers zouden willen uitzetten. Ze mogen dus alles binnen de visserijwet wegvangen en op de visafslag aanbieden. (Volg Aart Lokhorst eens op Facebook over wat er op de grootste afslag voor de binnenvisserij in Urk zoal wordt aangeboden).

In het geval van een water waar het beroep dus schubvisrechten heeft kan een overeenkomst met de beroepsvisser gesloten worden. Dat is niet nieuw, maar de BVK wil daar meer vorm aan geven met een convenant. Uitgangspunt is het terugzetten van alle (uitgezette) spiegelkarpers. In het BVK voorstel wordt tegelijk het terugzetten van grotere schubs voorgesteld (zeg maar boven 10 kg). Inderdaad gaat het niet verder en worden er geen afspraken gemaakt om ook de kleinere schubs terug te zetten. Je moet wat overlaten aan de tegenpartij bij een overeenkomst. Overigens is elk project vrij om toch verdere afspraken te maken binnen de overeenkomst met een beroepsvisser. Dus ook over schubs.

Natuurlijk is het uiteindelijk streven om het beroep uit te kopen. Ook van de BVK. Gezien het soort van bedragen en de financiële situatie van de sport is dat ideaal iets voor de zeer lange adem. Net zoals dat er geen geld is om voor het terugzetten van spiegels financieel te compenseren (wat een onzin!). In de tussentijd kan een overeenkomst met de beroepsvisser uitkomst bieden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2013 12:46

hahahahahahahaha

eerste woord: naief

Fraude is het 2e woord wat in me op komt.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

13-08-2013 13:22

Ben eenmalig met het antwoord van Klaas eens.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-08-2013 13:30

In een normale respectvolle communicatie: "Wat zijn de sanctie mogelijkheden als de beroepsvisser zich niet aan de overeenkomst houdt en doet waar hij toch al recht op heeft?" Die vraag is niet onterecht. Uiteindelijk weinig vrees ik en is er niks bereikt, maar ook nog weinig verloren. We gaan natuurlijk wel proberen verhaal te halen bij de combinatie van beroepsvissers waarmee het convenant is afgesloten.

Je hebt niets en met enige samenwerking kun je iets bereiken. Beter dan de huidige conflict situatie waarin alles muurvast zit en we de komende decenia afwachten tot de beroepsvisserij mogelijk overleden is. Dat laatste is ook maar speculatief en maakt weinig uit voor wat betreft een convenant.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2013 13:37

Nee, geen initiatieven ondernemen maar wel met zijn alle blijven kankeren op de beroepvissers is dat dan de oplossing van het probleem? Of doen dat dit probleem niet bestaat, ja dat is de oplossing.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-08-2013 14:36

Of gewoon de stoute schoenen aan trekken en eens gaan polsen of de beroepsvissers bereid zijn tot iets.

Onderstaand stukje komt uit de nieuwsbrief van De KSN regio Zwolle.

Bijna volledige medewerking beroepsvissers.
Ons doel voor de gesprekken die we aangegaan zijn met de 4 beroepsvisserijbedrijven in het VBC IJssel Plus gebied is om te proberen ze zover te krijgen dat zij geen karper meer oogsten. Dit is tot nu toe gelukt met drie van de vier, te weten Bert Bekendam en Zn, Siem Hoekmann/Jan Wormsbecher en Komen en Zn (laatste alleen voor de IJssel en het Twentekanaal).
De gebr. Timmerman waren ook na aandringen niet bereid tot een nader gesprek. Met de andere drie bedrijven is de afspraak gemaakt dat zij de door hen gevangen karpers netjes weer terug zullen zetten. Waarvoor onze grote dank!
Aangaande de gebr. Timmerman zullen we zien of het mogelijk is om langs andere wegen voor elkaar te krijgen dat de karper die zij vangen toch teruggezet zal moeten worden.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

13-08-2013 16:40

Langs andere wegen? Over welke wegen hebben we het dan? Tegen betaling?

Gr.
©
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

13-08-2013 17:40

Lesley van Dinter schreef:Langs andere wegen? Over welke wegen hebben we het dan? Tegen betaling?

Gr.



Lesley betalen zullen we zeker niet gaan doen (hebben we ook niet gedaan bij de drie beroepsvissers die wel de gevangen karper terug zullen zetten), wel gaan we op zoek naar andere wegen om zaken proberen in ons voordeel geregeld te krijgen.
Als je het stukje in de nieuwsbrief leest kan je zien dat we daar inmiddels al mee bezig zijn, of het succes oplevert is nog afwachten, maar lukt dit niet zullen we blijven zoeken naar kansen om toch geregeld te krijgen wat we graag willen.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

13-08-2013 20:28

Goedenavond heren,
Ik heb voor mijzelf noch eens alle info doorgenomen en kan me helaas niet vinden in puntje vijf.
Ze hoeven het niet te doen nee, maar het 'wisselgeld' is wel aan de hoge kant vind u niet?

Ik weet niet of er 'praktijk' cijfers bestaan, maar de verhouding schup/spiegel op bv het eemmeer zegt genoeg.
Vis boven de 25 P is wel héél vaak een spiegel waar zijn de schups?
Aantallen vergeleken met pak hem beet 8 jaar geleden zijn schreinend en toch puntje vijf...

Nee ik ben blij dat ik mijn tientje in mijn zak heb gehouden en weet van een paar andere vissers dat die ook niet staan te springen.

Gr

Ps, pj stop aub met dat woord te gebruiken. Dank u
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-08-2013 20:39

Een van die wegen is dit straks o.a. binnen de bestaande VBC aan te kaarten. De rol van de waterbeheerder hier in wordt meer en meer belangrijker zo blijkt in het schrijven op 29 juli van de staatssecretaris. Je goede wil tonen kan de besluitvorming dan een stuk in je voordeel beïnvloeden.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 07:25

die rotzooi hoor ik nu 12 jaar pj komt geen rochel van terecht. Faber moest al terug gefloten. enige is dat ik nu overal spiegels vang 1 op 3 is nog een schub. de grote vissen van het originele bestand zijn allemaal dood en/of verdwenen.

Reken maar dat ik spijt heb.

En de beroepsvissers? Neem de vraag weg. Of had ik dat al gezegd? O ja 10 jaar geleden.

Dan vissen de hufters het ijsselmeer maar leeg so what
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 08:19

inmiddels verneukt het spiegeluitzetdrift virus steeds meer de karpervisserij.

Ik noem geen namen omdat het uppel is. Ook vakkundig naar de kloten geholpen door een paar nitwits, niet gehinderd door kennis.

100 karpers erbij op 8 ha. Er zaten er al zoveel. Dat ze ze niet konden vangen kan ik ook niet helpen. Schubs tussen de 14 en 9 kilo. Op 24 uur lukte het meer dan regelmnatig om 6 of meer vissen te vangen. Super conditie, beresterk.
Zo was het tot 2012

http://imageshack.us/photo/my-images/72/pict0363l.jpg



Anno nu: verschillende dode karpers van het originele bestand, waarbij ook 1 van de grote vissen.

met aangepast aas vang je best 10 van die sprotten. Heb je er 1 van het oude bestand zijn ze in klote conditie en zwaar afgevallen. Nee, niet omdat het zomer is.

Ving 1 van de topzeelten. Was nog wel 50cm plus. Helemaal ingevallen.

Brasem 55 cm plus. leek wel een scheerriem

Gewoon kut.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2013 08:53

Je hebt in ieder geval weer eens lekker uit kunnen razen Klaas. Tot je dienst hoor.

Klinkt in elk geval alsof er nog genoeg ruimte is voor verantwoord karperbeheer. En dat is waar de BVK voor staat.

Zal ik deze maar insturen als foto van de maand?

Afbeelding

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-08-2013 12:30

wat nu? is de karpervisser besmet met het wan geklaag virus van de witvisser? waar is het avonturierbloed van de ouderwetse rechtgeaarde karpervisser gebleven, zijn we zo verwend geraakt dat alle creativiteit en vindingrijkheid is verdwenen en plaats heeft gemaakt voor gezeur en gezeik naar de goedbedoelde initiatieven van mensen die zeer begaan zijn met het wel en wee van onze visstand.
we boeren hard achteruit zo :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-08-2013 13:06

De afspraken die gemaakt zijn met 3 van de vier beroepsvissers, zijn die vastgelegd? Tot wanneer? Of kunnen ze wanneer zij dat willen, de "bijvangst karper" weer oppakken wanneer zij dat willen?
Staat er een sanctie tegenover? Wordt dat gecontroleerd en hoe?

@Klaas: hier in de buurt heb je dat niet, je vangt hier weinig spiegels. Ik heb er nog geen gevangen dit jaar. Grassers zijn er wel zat.

@Kees, ben je een BB liefhebber?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 13:24

"We" is jijzelf dan?

Ik mag toch een mening hebben? Mijn mening is gebaseerd op ervaring kennis en feiten. Zelf ook een paar honderd uur of meer goedbedoelde initiatieven ten toon gespreid.

Mag toch kritiek hebben Kees? Of moet ik verplicht meejuichen?

Trek maar in het belachelijke, je weet dat ik gelijk heb en ik weet nu dat HPE veel eerder zag wat ik nu weet.

De man had 7 jaar terug al gelijk
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2013 13:45

Ha die Klaas, springen de spiegels er nog steeds zo in je net wat je al eens eerder beweerde.

Schei nog tot uit met je steeds maar herhalingen van kul verhalen. Dat standaard jaarlijks gemiddeld 5% van je bestand het loodje legt ben je zeker vergeten. Verder hebben de meeste uitzettingen totaal niets met spiegelkarperprojecten wat je ook bekend is! Hoe vaak is er al niet gewaarschuwd om geen karpers uit te zetten als er nog een redelijk bestand aan karper is? Ga hier lekker de populistische jongen uithangen waarbij elke onderbouwing ontbreekt. Snap nog steeds niet wat de rede is dat je wel jaren op het KK onder de steiger vist, of dat daar geen uitgezette spiegels zitten.

Onderzoek heeft aangetoond (ben het bericht effe kwijt) dat spiegels zich makkelijker laten vangen dan schubs. Zou dat niet een van de redenen kunnen zijn dat ze na een uitzetting meer gevangen worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2013 13:52

Niet speciaal Frenk, maar ook niks mis mee. Althans een paar decenia terug. BB acteert in het verhaal van Joris dat in de link staat die gegeven is bij de start van het topic. Dat verhaal is tenslotte aanleiding en onderwerp van dit topic. De schoonheid of hoe moeten onze karpers eruit zien. De foto is slechts een terugwijzing naar het onderwerp van dit topic.

Klaas, jouw kritiek is een van de redenen voor het bestaan van de BVK. Toen ik ooit bij de CBB zat kwamen er met regelmaat karpervissers vragen over het opzetten van spiegelkarper projecten. Dat overlegde ik dan met Aart en Joris. Gewoonlijk werd er afhoudend gereageerd en geadviseerd eerst maar eens met een hengelvangstregistratie te komen. Achterliggende reden was dat we vaak de indruk hadden dat er al genoeg aan karper op het desbetreffende water zat. Noodzaak voor uitzetten leek twijfelachtig of moest op zijn minst eerst aangetoond worden. Verantwoord is waar de V in BVK voor staat. Kan zijn dat Dé SKP'en van het COS anderen inspireerden om op geheel eigen conto karpers uit te gaan zetten waar het niet verantwoord was. Nooit het doel geweest van het COS maar de BVK loopt er niet voor weg om dat ook in goede banen te begeleiden. Ook met een advies om niet uit te zetten. Kritiek is best, maar probeer eens niet op geheel off-topic wijze een heel topic naar je hand te zetten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2013 16:02

Peter als er 1 uit zijn nek lult ben jij dat. Sorry maar je begint zelf. Zelden zo vaak er iemand naast horen mauwen.

Je kan me een populist vinden, als je me kende zou je weten dat ik dit kan staven. Ik laat het echt niet zo ver komen. Jij leert mij nooit kennen.

Op 3 wateren, 20 vissen 4 schubs. Alleen in Nederland.

Oja ook best mooi:

Afbeelding

Precies de reden dat ik niet meer op KK vis. Teveel van die kleine klote dingen uit de grachten uit gezet. Meer dan 20 in een paar nachten. Overigens wel in de haven maar niet achter de palen.

Kees,

Duidelijk.

Echter mijn verantwoord is in de laatste jaren gewijzigd. Deze ligt qua bezetting veel en veel lager dan wij denken en willen.

1 visje per ha. Is na een poosje 10 kilo per ha. na 8 jaar jus 50 kilo per ha. Samen met aanwezige bestand al veel te veel.

Verder gaat er mij teveel aanwezige vis dood (en lul niet met je 5% PJOtte. Dat is ook uit de lucht gegrepen net als die ene vis per ha.)

Wil best een aparte topic openen. boeit het nu waar de discussie plaats vindt?

Maar ga je goddelijke gang met BB
It's okay 2 pay