Mokumse Betsy en wat Joris heeft met Brigitte Bardot

sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-08-2013 16:24

Meschien een idee om meer Edelschubs uit te zetten, neem aan dat dit ook onder project vissen vallen, en dus moeten ook de beroeps vissers deze project schubkarpers weer terug zetten, het is maar een idee !


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Mooie vis en super sterk !
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2013 16:34

Je hebt gelijk als je er de wateren bijtelt waar de waterkwaliteit veel te wensen overlaat. Daar is het sterfte cijfer een stuk hoger. Als je stelt dat ik uit mijn nek ……. dan slaat dat zeker ook op Sportvisserij Nederland, kijk eens wat zij voor normen aan leggen?

Sander,

Degelijke schubs worden ook in ons land uitgezet.

Groet,
Peter
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

14-08-2013 16:50

Beste Pj deze

komt rechtstreeks uit de gracht van Amsterdam :wink:
weorden deze edelschubs ook beschermd door de hengelsport verenigingen ? of moge deze ook worden mee genomen door de beroeps vissers ?

groetjes
Laatst gewijzigd door sander kunst op 14-08-2013 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

14-08-2013 16:52

Teveel of niet teveel spiegels even in het midden latend (heb daar te weinig kaas van gegeten om een gegronde conclusie te trekken), bovenstaand bericht van Klaas is wel een herkenbaar verhaal.

Wat ik een nadeel vind van zoveel uitzet (niet per se spiegels) is dat het jonge, en vooral naieve vissen betreft. Vissen die je dus gewoon veel sneller vangt. Zeker op wateren waar nog mooie vissen van een oud bestand zwemmen, wordt het verdomd lastig om deze er nog tussenuit te vangen. Zelfs als je weet waar ze ongeveer uithangen. Een gelukkie kun je altijd hebben natuurlijk. Mooie voorbeelden zijn idd het genoemde niet nader te noemen water en het water waar Klaas zaterdag zat.

Op weer een ander niet nader te noemen water hadden ze m.i een paar jaar geleden moeten stoppen met uitzetten, maar jaarlijks wordt er weer vis bij gezet. Is al niet al te moeilijk om daar een vis te vangen, maar ergens moet je denk ik stoppen of een pauze van een paar jaar inlassen om te kijken wat er met het huidige bestand gebeurt en hoe de uitzetters het doen. Stervensdruk met visserTs, dus monitoren moet het probleem niet zijn. Betreft wel een zeer voedselrijk water, vissen groeien er vooralsnog als mellijers, zijn kerngezond, maar ergens houdt het op denk ik. Dat zal op kleiner en minder voedselrijk water sneller aan de hand zijn.

Dit is mijn opinie en nogmaals, ik heb me er nooit al te ver in verdiept en er zijn zeker en vast vissers die hier veeel meer verstand van hebben en hier vast tegenin zullen gaan. Heel graag, kan ik alleen maar van leren. Enkel een constatering die veel raakvlakken heeft met die van Klaas. Zou graag zien dat sommige moeilijke wateren met een paar speciale erop, moeilijke wateren blijven. Nu zijn een paar van dit soort wateren van lekker lastig naar runwater "geevolueerd". Speciale vallen bij bosjes.. Dat vind ik dus ook heel jammer, terwijl een ander het wellicht fijner vindt om lekker veel aanbeten te krijgen.

Mvg,
Sjoerd
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-08-2013 18:07

Hoi Sander,

Zou die vraag neerleggen bij Joris, hij is als geen ander op de hoogte over het reilen en zeilen van de AH wat de karper aangaat. Weet wel dat Karper die het IJsselmeer op gaat vanuit de boezem de klos is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-08-2013 20:09

Heeft alleen op deze manier niks met de BVK te maken, Sjoerd. Het is jammer dat een dergelijke associatie wordt gemaakt in relatie met een aantal kapervissers die al jarenlang samenwerken om dit tij te keren. Je praat over praktijken die eerst op grote schaal plaats vonden met wildbroed hybriden van de OVB en nu op weliswaar kleinere schaal via wat HSV'en met spiegelkarpers. Feitelijk is alleen het karper type veranderd in navolging van projecten die de spiegelkarper herintroduceerden op open water systemen. De OVB is opgeheven en de wildbloed hybride wordt niet meer gekweekt. Maar al waren het schubs, de feitelijke situatie van te veel of overbodig uitzetten op afgesloten water is bij die verenigingen onveranderd. Staat tegenover dat massale uitzettingen op open water systemen niet meer plaats vinden.

Als je interesse hebt kun je op de site een en ander terugvinden. Lees bijvoorbeeld:

http://www.karperbeheer.nl/karperbeheer ... et-je-uit/

De site is nog in opbouw en er zal met de tijd meer verschijnen.

Er zijn uitzettingen op het boezemwater van Amsterdam waar het beroep geen rechten heeft, Sander. Maar deze staan in open verbinding met water dat onderdeel van water is waar het beroep alle rechten op heeft. Joris kan er alles over vertellen. Het convenant, zodra het er is, zal ook terugzetten van edelschubs inhouden. Die zijn er namelijk ook gekomen dankzij bijvoorbeeld het spiegelkarper project van Joris en cs. op de Amsterdamse boezem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-08-2013 02:00

Ok dus als ik het goed begrijp zal dan de beroeps vissers de edelschubs MOETEN terug zetten
Natuurlijk is het zuur dat de wildhybride karpers wel mee mogen worden genomen, maar je moet iets dacht ik zo.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-08-2013 07:55

wat zijn wildhybride karpers. Hoe herken je die?

OK:

Neem de vraag naar grote(re) karpers weg
Weiger partijen karpers waar karpers bij zitten groter dan pak hem beet 10 kilo. ( je koopt de vissen dan waarschijnlijk van een ander project)
Verbied karperuitzetten. TENZIJ

Mooi woord toch ? Tenzij? :oops:
It's okay 2 pay
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

15-08-2013 09:04

Thanks Kees, weer wat geleerd..

Blijf wel van mening dat op sommige wateren men doordraaft met uitzetten. Zal wel over nagedacht zijn, maar soms ontgaat mij deze gedachtegang.

SKP benedenrivieren vind ik dan wel weer leuk. Wel benieuwd of je er ook wat van gaat merken, aardig slokkie water.

Mvg,
SJoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-08-2013 09:49

Klopt allemaal.

De KSN/BVK actie om de vraag weg te nemen bij HSV'en om karpers van het beroep te kopen voor uitzettingen loopt:

viewtopic.php?f=48&t=74821

Wat overblijft is de markt aan kleine schubs voor consumptie. Aanbod op de afslag van Urk á 0.50 euro de kg. De vraag is klein, net als het aanbod (zie Aart zijn facebook pagina). Daar wordt dus niet zoveel aan verdiend. Als we afspreken dat spiegels en grote schubs terug worden gezet is dit inderdaad niet iets dat ons zorgen geeft op dit moment. Ik vermoed ook niet met de wateren waar het beroep schubvisrechten heeft in het achterhoofd (IJsselmeer, Markermeer oa).

Verbieden ligt niet binnen de mogelijkheden. Blijft voor ons beperkt tot adviseren en afspreken vrees ik.

Een SKP als het nut aangetoond is heeft een beperking in kg's karper en looptijd. Maximum 5 jaar. Maar de details vind je terug in de link die ik gaf.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

15-08-2013 12:55

Ging iets fout. Sorry
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-08-2013 13:08

nu ook in daden, stuur de hele partij terug als er grotere karpers bijzitten.

Blijft:

wat zijn wildhybride karpers. Hoe herken je die?




Verbied karperuitzetten. TENZIJ
It's okay 2 pay
dave staal

15-08-2013 17:33

Oke oke ik hap 8)

Tenzij wat???

Als het bestand aantoonbaar lager is als 10kg/ha??
En dan bijvoorbeeld 1karper (1kilo) per 2ha uitzetten..??schubs en spiegel natuurlijk :wink:
Ik roep maar wat hoor.

TENZIJ.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-08-2013 17:56

Is geen enkel probleem, zeker als er al een evenwichting bestand van vissoorten aanwezig is.

Groet,
Peter
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

18-08-2013 00:49

Leuk m'n naam samen met BB in een titel te zien.

Klaas: tijd niet gesproken. Wat is er met jou gebeurd dat je je zo anti SKP uitlaat? Dat de verhouding spiegel/schub op een aantal watersystemen 'scheef' is getrokken is (waarschijnlijk) een tijdelijke zaak die altijd optreedt na uitzettingen. De beestjes laten zich megamakkelijk vangen maar dat verandert vanzelf. Verspreiding en sterfte doen op open water de rest. Uiteraard moet je op afgesloten systemen voorzichtiger zijn. Bijv op Niewkoop hebben ze dat heel verstandig gedaan. maar het is maar 1 voorbeeld. Misschien hebbben jullie je bij de Linge wat verrekent?

Sander: edelschubs zijn natuurlijk een uitkomst op afgesloten systemen. Dat had Klaas ook nog kunnen bedenken voor de Linge als een semi gesloten systeeem. Ook op open systemen komen edelschubs steeds meer van pas omdat de aanwas van verwilderde schubs zo terugloopt.

Het verschil tussen edel en verwilderd is moeilijk te maken en kun je zeker niet verwachten van een beroepsvisser. In de buurt van Amsterdam (Amsterdam Rijnkanaal/ Noorzeekanaal) zijn er gelukkig afspraken met beroepsvissers gemaakt dat ze alle karpers ontzien.
Die afspraak stamt uit 2001 (ben je er nog Klaas? Dat is de tijd dat wij binnen de KSN samen streden voor dit soort afspraken).
Inderdaad als zo'n edelschub van de AHV het IJsselmeer op zwemt en in een fuik komt kunnen we er waarschijnlijk een streep doorzetten tenzij de vis al boven de 10 kilo is (kost ongeveer 5 jaar) en de beroepsvisser op een lijst wil komen met meewerkende beroepsvissers.

Zoals Kees al benadrukt: nu hebben we vaak niks en kunnen beroepsvissers meenemen aan karper wat ze willen. Die toestand willen we nu actief doorbreken, dat is niet makkelijk en inderdaad is het het heel belangrijk, Klaas, dat hsv-en en betaalwateren enz. niet willens en weten grote karpers en spiegels opkopen van beroepsvissers.
Als we dat doen snijdt het mes aan 2 kanten en zijn we denk ik verder dan achterover leunen en wachten tot de georganiseerde hengelsport ons karpervissers van het open water eindellijk te hulp schiet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-08-2013 12:18

Toch leuk als je dergelijke foto’s binnen krijgt van een uitzetting uit 2006. Niels de vanger (hij heeft er nog meer in zijn album staan) was er in elk geval bijzonder blij mee.

Groet,
Peter

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-08-2013 13:18

Karperuitzettingen, er is blijkbaar heel wat om te doen. Ik begrijp het standpunt van Klaas wel, hij ziet de jonge aanwas van SKP's de oude (schub)karpers vervangen. Het is op sommige plekken misschien wel tijd om in plaats van spiegels schubs uit te zetten om diversiteit aan te brengen.
De jonge SKP's vreet het voedsel weg voor de oude vissen.
SKP's gedurende een aantal jaren, dat is toch al? Het wordt toch niet continu (dwz zonder tussenpozen van enkele jaren) gedaan ,
althans, wat ik begrijp, niet overal (? Of klopt dit laatste niet? Dit is een vraag, geen conclusie van mij).

Op sommige plekken wordt helemaal niets uitgezet, "de karper komt vanzelf terug na een jaar of 5".
Op plaatsen waar riooloverstort is geweest, zijn de vijvers/weteringen/etc in mijn omgeving nagenoeg karperloos geworden. De afgelopen winter heeft niet meegeholpen, sterfte is overal geconstateerd. Dan moet je je als karpervisser maar je heil ergens anders zoeken. Of stapelgek zijn op graskarper of brasem. Nee dus.

Een mooie spiegel zoals Niels die vangt, is mooi, willen we allemaal wel, maar een mooie schub heeft ook wel wat.

Kan ik op karperbeheer.nl ook het een en ander vinden om zelf een SKP te beginnen, al dan niet met hulp? Het moeilijkste zal zijn om de HSV's e.d. overtuigend om te krijgen. Die willen nl niet altijd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-08-2013 14:16

Frenk,

Rond 1975 werd er een 80 ton karper uitgezet voor een groot gedeelte aan schubkarper in ons land. Nu jaarlijks zo schat ik een 5 ton karper? Daar zit nog steeds een aanzienlijk deel schubkarper bij waarvan weer een gedeelte wat hoog gebouwde snelle groeiers. Wat men voor het gemak maar edelschubs noemt? Een gedeelte wat jaarlijks nu uitgezet wordt gebruikt men voor SKP waarvan het grootste deel gaat naar grote open waterstromen. Een deel wordt op putjes gezet daar plakt men dan de naam spiegelkarperproject op. Wat het gewoonweg niet is om de rede dat men de handleiding SKP niet op de juiste manier in de praktijk gebracht heeft. Pas je het op de juiste wijze toe dan nog kunnen zaken fout lopen om uiteenlopende rede.

Groet,
Peter