KSN actie KOOP GEEN KARPER AFKOMSTIG UIT NEDERLANDS VISWATER

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-07-2013 22:11

Nog even vanaf hier aandacht voor de actie van De KSN.

http://www.karperbeheer.nl/koop-geen-ka ... -viswater/

BVK sluit zich natuurlijk met alle plezier aan bij dit initiatief en zijn blij dat De KSN de jonge belangenvereniging voor verantwoord karperbeheer in de gelegenheid heeft gesteld de brief mee te ondertekenen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

23-07-2013 22:13

Had m al gedeeld op Facebook van de week, goeie actie!
dave staal

24-07-2013 22:08

Samen staan we sterk(er) :wink:
Henk Deksels
Berichten: 17
Lid geworden op: 02-04-2013 00:49
Locatie: Noord Holland

26-02-2014 00:21

Kees ik begrijp heel goed je standpunt maar is het niet zo dat als de betreffende vis niet was aangenomen deze zou zijn verdwenen als vismeel ?
n.l. Beroepsvissers zetten hedendaags niets terug.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

26-02-2014 02:01

Jammer dat die niet doorgetrokken wordt naar alle vis soorten Kees.

Maar ik ga hem steunen, goed bezig.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-02-2014 05:00

Henk,

Een aantal beroepsvissers in ons land zijn op dit moment zeker van goede wil zij laten de gevangen spiegels gewoon weer vrij.

Dat er nog HSV zijn die karper van beroepsvissers kopen ligt mede aan ons als karpervissers. Wij moeten besturen er op attent maken dat door het kopen van karper bij hun we als georganiseerde hengelsport we in ons eigen vlees snijden. De spiegelkarper van kwekers door je buurman als HSV op deze manier nogmaals betaald wordt. Daar je ogen voor sluiten!!! Zij door deze handel ziekte binnen halen waardoor het bestaande bestand het loodje kan leggen dringt bij een aantal HSV nog steeds niet door!!!

Karper tot vismeel malen is bij lange na niet zo interessant dan ze levend te verkopen. Het prijs verschil van bijna 4 euro de kg is de rede zo heb ik vernomen.

Haal daarom de angel uit de handel.

Groet,
Peter
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-02-2014 07:22

Goede Actie!

Ik zal dit delen op mijn blog!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-02-2014 11:12

Als zowel KSN als BVK lid wil ik hier toch opmerken dat ik het niet met deze brief eens ben.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-02-2014 11:51

Aart,

Neem aan dat je doelt op het gedeelte van de brief waarin beroepsvissers met volledig visrecht ook die verplichting krijgen om karper terug te zetten. Wat in de huidige wetgeving gewoon niet kan en dus een loze kreet is waar je geen koekjes van kan bakken. Net wat je wel eens hoort dat men de sterfhuis constructie toe wilt passen. Zolang visrechten verkocht kunnen worden aan de meest biedende lijkt me dat een utopie, of heb ik het mis?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-02-2014 19:44

Hai Aart,

Als adviseur van BVK is je advies in de wind geslagen of ben je niet geraadpleegd ?

"Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater"

is namelijk ondertekend door De KSN en mede-ondertekend door BVK.

@ Peter Otte aub wel de juiste inhoud en context van die brief weergeven, daarom heb ik de link hierboven nog maar eens geplaatst.

Boodschap is : Vraag creëert aanbod. Haal de vraag weg en het aanbod zal verdwijnen. De beroepsvissers moet gewoon geen karper kunnen verkopen doordat er geen vraag is vanuit de Hengelsportverenigingen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

26-02-2014 19:52

Michel Hollaar schreef:Boodschap is : Vraag creëert aanbod. Haal de vraag weg en het aanbod zal verdwijnen. De beroepsvissers moet gewoon geen karper kunnen verkopen doordat er geen vraag is vanuit de Hengelsportverenigingen.

m.vr.gr.


Hmm... dan moet de petities niet getekend worden op bv karperbeurzen, maar door de hengelsportverenigingen. Sportvisserij Nederland zou daarvoor het initiatief kunnen (moeten?) nemen.
Een soort manifest waar de bij SVN aangesloten verenigingen zich aan moeten houden. Daar heb je VEEL meer aan dan een hele stapel door karpervissers getekende petities vind ik.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

26-02-2014 19:58

Hai Leen,

De KSN heeft hierin na 10 jaar opnieuw het voortouw genomen en aan alle 900 HSV-en in Nederland deze brief verzonden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-02-2014 20:20

De KSN wil dat niet alleen de sportvisser alle gevangen karper levend terugzet in het zelfde water, nee die terugzetverplichting zou er ook moeten komen voor alle beroepsvissers. Alle schub- en spiegelkarpers, groot en klein, moeten niet alleen ALTIJD door de sport- maar zouden ook ALTIJD door de beroepsvisser levend in hetzelfde water teruggezet moeten worden.


Hier is geen woord Spaans bij. Je kunt het wel willen maar dan zal je eerst de wetgeving op dit punt moeten laten veranderen. Ene niet zo drammen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2014 20:38

Die verhalen lijken wat overtrokken Henk. Laten we het erop houden dat dit nauwelijks interessant is voor het beroep. Maar bedankt dat je het weer even naar boven haalt.

Het is natuurlijk van de zotte dat HSV'en karpers zouden aankopen van het beroep, die de sport met veel zorg heeft uitgezet. Daarvoor moeten we intern de gelederen kunnen sluiten.

Dat beroepsvissers altijd karpers zouden moeten terugzetten is een wens van karpervissers. Dat mag natuurlijk. In de werkelijkheid heeft het beroep hier en daar wel schubvisrechten. Wil je daar de medewerking van het beroep voor het terugzetten van karpers, dan zul je onderlinge overeenstemming moeten krijgen. Uitkopen is een Utopia met het geld dat omgaat in de sport. Samenwerking tussen beroep en sport blijkt er helaas ook niet beter op te worden. Dat laatste ligt niet alleen aan de beroepsvisserij. Dat is een wat te eenzijdige benadering.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-02-2014 21:06

Alleen al door de door mij eerder aangehaalde alinea win je niet de harte van de beroepsvissers. Getuigd van nog al wat hoogmoed waardoor enige toenadering alleen maar verder weg is dan ooit.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-02-2014 21:10

Tja, staat niet op zichzelf natuurlijk. Werkt niet mee aan verbetering van de verstandhouding, dat is nu wel duidelijk.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Henk Deksels
Berichten: 17
Lid geworden op: 02-04-2013 00:49
Locatie: Noord Holland

27-02-2014 00:12

Uitgekochte beroepsvissers in zetten als waterbeheerder lijkt me een van de oplossingen. Beroepsvisser heeft een vast inkomen en blijft waar hij het liefst is... op het water. En de sportvisserij kan gebruik maken van de uitgebreide kennis die de beroepsvisser heeft van water en visserij.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-02-2014 07:43

Henk,

Een aantal beroepsvissers zoals b.v. Piet Kalkman doen al voor een deel werkzaamheden voor waterbeheerders als waterschappen en Rijkswaterstaat. Veel meer ruimte is er niet of het moet ten kosten gaan van bedrijven die zich ook hiermee bezighouden. Deze eeuwen oude puur Hollandse beroepsgroep heeft in deze tijd helaas weinig toekomst mogelijkheden.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-02-2014 09:03

Michel, ik heb inmiddels bedankt voor het adviseurschap van de BVK...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-02-2014 09:12

Henk Deksels schreef:Uitgekochte beroepsvissers in zetten als waterbeheerder lijkt me een van de oplossingen. Beroepsvisser heeft een vast inkomen en blijft waar hij het liefst is... op het water. En de sportvisserij kan gebruik maken van de uitgebreide kennis die de beroepsvisser heeft van water en visserij.


Haha, ja, zo maakten ze vroeger de stroper maar jachtopzichter, maar een vos verliest wel z'n haren, maar niet z'n streken...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Henk Deksels
Berichten: 17
Lid geworden op: 02-04-2013 00:49
Locatie: Noord Holland

27-02-2014 10:27

Haha, ja, zo maakten ze vroeger de stroper maar jachtopzichter, maar een vos verliest wel z'n haren, maar niet z'n streken...


Ja leuk bedacht echter gaat het er hier niet om om van een stroper een BOA te maken.
Bovendien lijkt het me nog altijd minder schadelijk als er her en der een stropers fuikje staat ipv om de 30 meter een compleet beroepstuig.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-02-2014 16:55

pj otte schreef:Hier is geen woord Spaans bij. Je kunt het wel willen maar dan zal je eerst de wetgeving op dit punt moeten laten veranderen. Ene niet zo drammen

Alleen al door de door mij eerder aangehaalde alinea win je niet de harte van de beroepsvissers. Getuigd van nog al wat hoogmoed waardoor enige toenadering alleen maar verder weg is dan ooit.


Drammen en beuken doe ik als bestuurslid van De KSN al vanaf 2005, (tot eind 2010 zij aan zij met o.a. Aart Lokhorst) In die periode werd De KSN alleen aangehoord maar op die manier werd langzaam maar zeker het pad geëffend zodat de laatste jaren er ook geluisterd word. Nu hoeft De KSN af en toe nog maar een beuk uit te delen! :wink:

Welke hoogmoed ?

Het woord "zouden" in de door jou geciteerde Nederlandstalige :wink: alinea geeft aan dat het een verlangen, een wens is. Een wetswijziging zou daarbij handig zijn, maar niet noodzakelijk. Afspraken binnen de deelnemers aan een VBC zouden weleens handiger, sneller en effectiever kunnen zijn.

Eén van die VBC deelnemers zijn de federaties. Omdat meer en meer federaties onder druk van De KSN overgaan tot het uitzetten van (spiegel-)karpers op federatieve wateren en deze uitzettingen alweer onder druk van diezelfde De KSN voor 100 % financieren uit de opbrengsten van de landelijke toestemmingen nachtvissen en derde hengel zijn zij als direct belanghebbende verantwoordelijk voor het maken van afspraken binnen de VBC's over het behoud van de karperbestanden.

Doordat het meestal leden van De KSN zijn die in de federatieve werkgroepen karper zitting hebben zijn de contacten met de federaties goed en houd De KSN de druk op de ketel.

m.vr.gr.

Note : Behoud van karperbestanden. Dat klinkt mij persoonlijk een stuk beter in de oren dan afspraken maken over karperbenutting nietwaar ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-02-2014 23:44

Niet om het een of ander, maar ik heb zo een vermoeden dat Peter op onderstaande quote reageert en aangeeft dat dit niet door het beroep in dank wordt afgenomen met de vraag of dat de reden voor Aart is. Daar kan Aart alleen op antwoorden. Maar als het beroep de deelnemende visrechthebbende in die VBC is, dan wordt samenwerking met de sport er niet mee gestimuleerd.

Aart Lokhorst schreef:Als zowel KSN als BVK lid wil ik hier toch opmerken dat ik het niet met deze brief eens ben.


Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-03-2014 05:45

Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater.


Gevangen karper dient altijd levend teruggezet te worden in het hetzelfde water


Waarom dan wel met name grote karper van de handel kopen via het buitenland (wat nu gebeurt) waarvan de herkomst niet vast staat?

Betaalwateren die door vele onder ons zo verfoeilijk worden hebben er vaak een handeltje in (kweek) karper bij. Hier kan je nodige vraagtekens bij zetten of je dat moet willen.

Degelijke brieven roepen bij mij meer vragen op dan dat ik oplossingen zie.

Ter info.

http://www.vissennetwerk.nl/bijeenkomst ... tail&id=46
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-03-2014 16:16

pj otte schreef:Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater.


BVK had totaal geen probleem om mee te liften met de boodschap die uitgaat van deze brief van De KSN. Zoals reeds gemeld heeft Joris Weitjens namens BVK deze brief mede-ondertekend.

Gevangen karper dient altijd levend teruggezet te worden in het hetzelfde water


Dat is een algemene voorwaarde voor het gebruik VISpas door sportvissers. Dat terugzetten "zouden" alle beroepsvisser ook moeten doen.

Maar ik verval in herhaling en pas daar verder voor.

Waarom dan wel met name grote karper van de handel kopen via het buitenland (wat nu gebeurt) waarvan de herkomst niet vast staat?


Definieer groot, 95 % van alle door buitenlandse kwekers geleverde (spiegel-)karper voor de Nederlandse markt is kleiner dan 3 kilo. En ja ik ken ook enkele leveranties waarbij wel zwaardere karpers bij een kweker vandaan betrokken werden. Onlangs nog in Limburg, gemiddelde gewicht 5,5 kilo, Sportvisserij Limburg wil de predatie door de aanwezige grote ( tot 200 cm ) meervallen populatie beperkt houden. Ennuuuhhh met gekweekte karper is toch niks mis?

Betaalwateren die door vele onder ons zo verfoeilijk worden hebben er vaak een handeltje in (kweek) karper bij. Hier kan je nodige vraagtekens bij zetten of je dat moet willen.


De anti-BTW sentimenten worden weer eens van stal gehaald. Heeft niets met de brief an sich te maken maar okay.

Je kan je ook afvragen waarom we onze (spiegel-)karper bij een buitenlandse kwekers halen. Besef wel dat we zonder die (spiegel-)karperleveranties van buitenlandse kwekers de SKP-en wel kunnen stoppen. Dat lijkt mij nu ook weer niet de bedoeling.

Degelijke brieven roepen bij mij meer vragen op dan dat ik oplossingen zie.


Stel je vragen aan het bestuur van BVK misschien dat zij het hoe en waarom van de mede ondertekening aan je willen uitleggen.



Ga rustig verder met het misbruik maken van uit de context getrokken, selectieve citaten. Zo voorspelbaar, zo ........ laat maar.