COS wordt BVK

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-12-2012 09:13

Gevonden op de site van het COS


door joris weitjens » za dec 15, 2012 10:38 pm

Belangenvereniging Verantwoord Karperbeheer zet zich in voor kwetsbare karperbestanden

Het COS heeft na ruim 12 jaar plaatsgemaakt voor een vereniging. Op 17 november zijn de handtekeningen gezet bij een notaris.
Naast het feit dat de BVK een formele status krijgt is de grootste verandering dat de oude harde kern van het COS heeft gemeend dat het tijd is om ons takenpakket uit te breiden. Dat is nodig omdat als wij het niet doen de kans groot is dat niemand het doet. We gaan ons toeleggen op het beschermen en ontwikkelen van aantrekkelijke karperbestanden in België en Nederland. We kunnen er maar moeilijk om heen: de natuurlijke aanwas van karpers is vaak ontoereikend om een bestand op peil te houden. Substantiële uitzettingen dateren bovendien vaak van lang geleden. Dat is goed voor de groei van individuele karpers, maar zorgwekkend voor de toekomst van een bestand. Zonder gerichte uitzettingen zijn veel karperbestanden onherroepelijk (bijna) aan hun eind.
Tegenwoordig zijn karperuitzettingen niet zomaar voor de hand liggend. Menig waterbeheerder of visserijbioloog staat klaar om, met de hete adem van Brussel in de nek, het hoofd van onze karper(uitzettingen) op het hakblok te leggen. De BVK wil met steekhoudende argumenten en feiten vanuit een duidelijke visie die bescheiden plek van de karper in onze grotere wateren veilig stellen. Of kort samengevat; we streven naar het behoud van gevarieerde, maar evenwichtige en ecologisch verantwoorde karperbestanden.

Er zijn trouwens meer bedreigingen voor de karperbestanden van open wateren. Afgelopen winter zijn de initiatiefnemers van de BVK een petitie-actie begonnen om de benutting van (spiegel)karper door beroepsvissers aan banden te leggen. Met ruim 7000 handtekeningen op zak zijn we hard op weg om met beroepsvissers een convenant te sluiten. Ons doel in dit verhaal: bescherming van gewaardeerde en bijzondere karperbestanden! Waar mogelijk zullen wij samen met KSN en VBK optrekken tegen deze bedreigingen van onze hobby.

Waarom aansluiten bij de BVK?
De diensten die het COS ook al leverde, zij het op kleine schaal en in de anonimiteit, zullen worden uitgebreid. Ondersteuning nodig bij een aanvraag voor een Spiegelkarperproject? Op zoek naar mooie en gezonde uitzetkarpers? Meer leren over beheer karperbestanden? Je roept ons maar. De BVK heeft een klein maar ervaren en deskundig team dat een continue servicebalie vormt. Ook voor het herkennen van een door jouw gevangen spiegelkarper op open water ben je bij ons aan het juiste adres. Via periodieke nieuwsbrieven blijf je als eerste op de hoogte van wat leeft binnen ons domein.

Voor de doelgroep van deze site heeft een lidmaatschap ongetwijfeld een meerwaarde. Hoog in het vaandel blijft samenwerking tussen projecten, denk ook aan gezamenlijk bestellingen bij kwekers. Het verzamelen en onderling uitwisselen van gegeven en ervaringen. Dit forum blijft voorlopig bestaan en zal op den duur worden geintegreerd in de site die nu in aanbouw is: http://www.karperbeheer.nl


Zie je de noodzaak in van een lidmaatschap: Vul dan snel het inschrijfformulier in op de BVK-website: http://www.karperbeheer.nl en stort minimaal 10 euro op rekeningnummer 6406231
Dit betreft de contributie voor 2013 Zodra de contributie is ontvangen ben je BVK-lid!
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

21-12-2012 00:28

Hoi Peter,
Aardig dat je dit gepost hebt. Voor velen zal dit te veel tekst zijn om van het scherm af te lezen.
Ik gooi er een iets verkortere tekst tegenaan in de hoop dat jullie denken: 'He daar is iets aan de hand waar we wat aan kunnen hebben.' Want van een overkoepeling zijn we nu een vereniging die het zat is om aan de zijlijn te staan.
We willen onze kennis en ervaring gebruiken om karpers en karperbestanden te redden die op het punt staan te verdwijnen. Dat is geen ouwehoerderij: als jullie over 10 jaar je gerief alleen nog willen halen in betaalwaterputten wordt dan vooral geen lid en laat lekker alles op z'n beloop. Wil je over 10 jaar een beer van een spiegel van de randmeren of van een van de grote rivieren vangen, bedenk dan dat we daarvoor strijden en we sterker staan als je ons steunt door lid te worden!
Heb je bedenktijd nodig? Kijk je de kat uit de boom? Op beurs Zwolle hebben we een eigen stand en kun je met ons discussieren en je als lid (voor een tientje of meer) aanmelden.

Groet van Joris
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

21-12-2012 15:43

Lid worden hoor mensen 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2012 19:40

Uiteraard lid geworden....

Wie volgt?
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2012 20:06

Zag dat het tientje ook al van mijn rekening afgeschreven is weet van nabij dat het zeker goed besteed wordt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

21-12-2012 23:00

Ikke is lid vanaf vandaag. Succes heren
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-12-2012 10:13

En waar blijft de rest? En als de meesten denken dat het wel los zal lopen qua karperbestanden op de grotere wateren zitten ze er faliekant naast...
En lid worden voor de prijs van 2 kg boilies per jaar kan toch voor niemand een probleem zijn!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-12-2012 10:30

Aart

Komt goed, ga mij ook aanmelden

Mvg
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-12-2012 10:36

Vele lopen al dan niet terecht te ........... op beroepsvissers, hebben we mensen verenigt in het BVK die open gesprekken met hun aangaan laten we het toch niet afweten? Is een klein steuntje in de rug voor hen die stad en land aflopen, voor hun zelf nee natuurlijk niet.

Is er een vereniging die de prijs Dé Karperpromotor 2013 verdient die jaarlijks op Carp in Zwolle uitgereikt wordt zijn zij het.

Een buigende groet,

Peter
Laatst gewijzigd door pj otte op 25-12-2012 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-12-2012 10:41

Stop toch met het gebruik van het woord kankeren! Er zijn genoeg andere woorden die je zin kracht bij kunnen zetten.
Verder ben ik het met je eens hoor...
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

25-12-2012 11:00

Op mijn steun kunnen jullie alvast rekenen. 'k Kom in Zwolle zeker langs!

Grt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-12-2012 14:36

Wie niet naar Zwolle gaat kan ook lid worden door minimaal 10 euro over te maken en het inschrijfformulier op de site in te vullen.

http://www.karperbeheer.nl/inschrijfformulier/

Hm, kan je ook doen als je wel naar Zwolle gaat. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-01-2013 18:47

Afbeelding

Beursthema Carp 2013: verantwoord en duurzaam karperbeheer

De Belangenvereniging Verantwoord Karperbeheer (BVK) en de organisatie van Carp
Zwolle slaan de handen ineen met het beursthema ‘verantwoord en duurzaam karperbeheer’.
Lid worden van de BVK is de eerste stap!

De grootste en gezelligste karperbeurs van Europa staat weer voor de deur: de IJsselhallen in Zwolle zijn op zaterdag 2 en zondag 3 februari het decor van Carp Zwolle 2013. De BVK is uiteraard met een stand vertegenwoordigd. Dat de organisatie van Carp Zwolle het belang van de BVK onderschrijft blijkt wel uit het beursthema voor 2013: verantwoord en duurzaam karperbeheer!

Een bezoekje aan de BVK stand is voor iedereen de moeite waard. Voor onze leden brengen wij de eerste BVK-nieuwsbrief uit. Nieuwsgierig? Carp 2013 is dé gelegenheid om lid te worden van de BVK. Nieuwe leden krijgen de full colour nieuwsbrief direct mee naar huis. Ook zijn wij beide dagen met een kundige standbemanning aanwezig om alle vragen over de BVK en karperbeheer in het algemeen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Tot ziens op Carp Zwolle 2013!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-03-2013 18:40

Schopje!

Het was er sinds Zwolle eventjes bij in geschoten maar na het lezen van een paar oude topics toch ook maar eventjes gedaan :)

http://www.karperbeheer.nl/inschrijfformulier/
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2013 20:02

Goed bezig! Jammer dat hier een stuk minder intresse voor is, dan voor het fieldtestingtopuc
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-03-2013 12:02

Om te kunnen fieldtesten moet er karper zwemmen
Wil je in de toekomst ook dat er karper zwemt, moeten er verantwoord karper uitgezet worden
Een belangenvereniging is wel handig dan

Wordt lid en wordt KWO Fieldtester!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
piet vliet
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-05-2011 21:50

05-03-2013 16:42

Wanneer is het verantwoord???

Aanvaardbaar risico?

Als er niks meer aan karper zit?

of zouden er best een aantal oude vissen mogen sterven om een nieuwbestand op te bouwen?

Dus wanneer uitzetten? Als het bestand kleiner is dan 50/30/10 kg per/ha?

Of alleen uitzetten op open watersystemen waar de kans op sterfte gering is ?

Wat is het beleid dat wat er wordt geadviseerd door de COS.?

Op de site zag ik wel een handleiding van de KSN volgens mij.
Waar wordt gesproken van 1 Kg per ha (met voetnote dat je daar nog mee moet oppassen op diepe putten).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-03-2013 17:53

Beste Piet,

De meeste SKP waar we over praten vinden plaats op grote open waterstromen. De kans dat daar sterfte onder karpers plaats vind na een uitzetting is inderdaad nihil.

Op dit moment wordt er zo heb ik begrepen door Sportvisserij Nederland onderzoek gedaan, wat redelijker wijze de draagkracht aan kg karper per ha is. Krijg signalen dat men uitgaat van een 40 kg per ha. Hoe dat in verhouding staat met de andere aanwezige witvis is me niet bekend.

Op afgesloten water zal een gedegen analyse aan de hand van hengelvangstregistratie uitsluitsel kunnen geven. Of het op dat moment verstandig is om te komen tot een uitzetting. Je moet alleen al gek zijn om met een bestand aan mooie oude vissen risico te gaan lopen op je water. Er is jaren maar wat aangerommeld en helaas nog. Bij het BVK is ervaring aanwezig van jaren monitoren waarbij samengewerkt wordt met de KSN, VBK en Sportvisserij Nederland.

Gelukkig zijn er op dit moment verschillende federaties en HSV die wel degelijk advies vragen hoe met deze materie om te gaan.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2013 23:03

Praat je bij een bestand aan oude karper al niet per definitie over afgesloten vijvers en putten? Ik sluit uitzettingen daar niet uit, maar dat dient dan wel heel voorzichtig te gebeuren. Gewone uitzettingen van verenigingen worden al snel met een SKP geassocieerd, maar zijn dat niet. BVK kan daar wel adviseren, maar zal ook terughoudendheid betrachten. Advies kan dus inderdaad zijn om geen karpers uit te zetten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-03-2013 17:26

Het uitzetten van al die spiegels vond ik lange tijd maar niks.
In mijn optiek ging het a veel te makkelijk en b waren die spiegels over het algemeen niet van dien aard dat je over een verrijking van het bestand kon spreken.

Helaas vaak toch wel een teleurstelling wat er uit de bakken van de kwekers komt.

Maar ik moet mijn mening bijstellen.

Mooi beschupte spiegels zijn zeldzaam en bestanden zijn miss toch veel kleiner als we aannemen!
Terugmelden van die 13 in een dozijn spiegels was nooit aan mij besteed, maar om enig inzicht te krijgen heb ik mijzelf voorgenomen om dit vanaf nu toch te gaan doen.
HVR en het tientje zijn onderweg.
Succes heren.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

26-04-2013 13:50

Achter de schermen wordt intussen hard gewerkt aan onze website. De eerste update 'nieuwe stijl' staat inmiddels online: een overzicht van de verschillende karperrassen en -typen die in Nederland en België zijn uitgezet.

Intro

Overzicht

Tot slot nog een tip voor Facebook-gebruikers die niets over de BVK willen missen: door de BVK Facebookpagina te liken krijg je het belangrijkste nieuws altijd in je overzicht!

BVK-Facebook

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Plaats reactie