Uitzettingen spiegeltjes volgende week zaterdag 15 mei 2010

Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-06-2010 07:21

Frans Smulders schreef:Heel leuk die uitzettingen op Bussloo, van 15 mei 2010 maar dit heeft inmiddels wel 600 kg karpers de dood bezorgt, ja u leest het goed 600 kg karpers waaronder exemplaren van over de 50 pond.
Eerst dacht ik dat kan niet waar zijn, maar na een kort gesprek met de beheerder van Bussloo bleek dit maar al te waar te zijn. Ik beschouwde Bussloo als mijn thuiswater en dat al meer dan 30 mooie jaren, die nu voorbij zijn door de hobby van een aantal onverantwoordelijken.
Wie kan hier ter verantwoording geroepen worden het bestuur van de Karperstudiegroep Zwolle de 100 pasjeshouders van Bussloo, die je de komende jaren wel niet meer met hun tentjes zult zien.
Bussloo was een mooi en mysterieus water daar lijkt nu voor de komende jaren voorgoed een einde aan gekomen te zijn, doodzonde.

Frans Smulders


En daar ben ik dus ook zo bang voor als de HVH hier hun zin gaan doordrijven en met die spiegeltjes op een jonge en gezonde in ontwikkeling zijnde plas gaan gooien.. Hopelijk gaan ze het licht zien, contact is eindelijk gelegd (na veel te lange tijd en teveel pogingen) nu nog kijken of ze willen luisteren.

Afgesloten plassen en watersystemen waar het niet nodig is, afblijven met je handen...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

24-06-2010 07:53

Mijn tijd zal het lekker duren. Niks doen dus. Willen je kinderen karpervangen, moet je wel iets doen. Ik denk dat je zou kunnen starten door de vissen niet te vergiftigen, want die doodsoorzaak is net zo goed mogelijk dan sterfte sec door uitzetting.

Zeker de laatste uitzetting zorgde voor vissterfte op een paar plekken, rara pliesiepet.

Ik had de discussie wel eens willen zien en horen als er de laatste 10 jaar niks gedaan was. Hoewel ik denk dat we 150000 minder karpervissers hadden.
... Jullie doen nooit iets....
... was zeker geen kaarten bij...
... witvissen wel he...
... wat zijn jullie voor klote belangenbehartigers... ( hoewel een ksn met 500 leden ook charmant was)
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

24-06-2010 18:22

Iedereen zijn tijd zal het duren.
De natuur lost het op (of niet natuurlijk) niet de overijverige plaatselijke Kamercommissie en consorten!
Geen plaats meer voor de mammoet weg ermee...geen harnas aan idem.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-06-2010 19:34

frank praat eens begrijpelijk voor ons allemaal.
ter verdediging voor de kc's door het land (ik zelf in den haag)
zonder deze was er nu een stuk minder te vangen.
Vis is vis
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

25-06-2010 17:29

Hallo Ben,
sorry voor de verwarring.
Allereerst mijn petje af voor de mensen die belangeloos en in hun vrije tijd e.a proberen te regelen mbt het karpervissen.Echter ben ik van mening dat het hele gebeuren een beetje aan het doorschieten is.
Als voorbeeld kan ik alleen maar aanhalen waar ikzelf ben bij geweest.Een afvissing in de winter op het wijd terwijl de karper onder de takken ligt,maar daar sleept het zo lastig!Binnen 15 min een conclusie door de heren dat het water wel wat karper kan gebruiken.Met deze conclusie wordt er vervolgens wat geld los gepraat bij de witvissers en hupsakee,spiegels!Waarom geen (edel) schups?
Begrijp me niet verkeerd maar het speciale van een spiegel is imo een beetje weg aan het gaan op deze manier.
Het terugmelden van deze vissen gaat erg moeizaam waarom zal dat komen?Moeilijk vangbaar integendeel.
Persoonlijk had ik veel liever gezien dat het geld was besteed aan voorlichting.Hoe houden we die mondhoeken op zijn plaats!!!
Ik heb er al een aantal gezien waar het mooie alweer vanaf is!(jonge zachte bekkies)
Nogmaals dit zie ik gebeuren bij mij in de buurt miss is het elders weer heel anders.Ik hoop het.
Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-06-2010 21:36

@frank.
gelukkg reageer je niet gelijk met een hoop poeha zoals vele hier.
ik ben het in grote lijnen met je eens.
maar de kc waar ik in zit is maar een onderdeel van een visverening zo hebben we ook een roof en vliegviscommissie en ieder met zijn eigen voorlichting.
de kc waar ik in zit is verre van perfect dit omdat het zowiezo allemaal vrijwilligers zijn en meer vrijwilligers voor bv jeugddagen zijn soms lastg te vinden.
zoals ik al zei heb ik al een aantal keer meegeholpen met uitzettingen van spiegels en denk ook dat ze spiegels willen omdat die het makkelijkst te monitoren zijn en er ook prijzen verbonden zijn aan de terugmeldingen.
in 2008 hebben wij naast de nodige spiegels ook 90 edelschubs uitgezet in de stadsgrachten die allemaal in verbinding staan met grotere systemen.
inderdaad prachtige vissen maar voor de rest qua data kan je er niet veel mee.
gelukkig hebben we hier nog niet met ziektes te maken gehad en hoop dat ook nooit mee te maken zoals het de wateren betreft van dit topic.
wat betreft dat afnetten...is gewoon lastig.
ben er 2 keer bijgeweest op een water waarvan ik weet dat er mooie vissen op zitten maar er geen in het net zat.
wat de voorlichting betreft weet ik niet wat we nog meer zouden kunnen doen.
naast de nodige dvd's (gratis) die er zijn hebben we al jeugddagen gehad en themaavonden in ons clubgebouw.
denk dat de meeste eendagsvliegen zijn die dan kunnen zeggen ik heb ook karper gevangen maar vertellen niet hoe en natuurljk zijn ze allemaal de beste.
we kunnen er alleen maar het beste van hopen frank.
Vis is vis
K. van den Herik

26-06-2010 07:10

Beetje project gaat uit van vangst gegevens en informatie over eerdere uitzettingen. Beetje project heeft ook doelstellingen bijv: percentage spiegelkarper van x naar y %. Beetje project zal dit ook monitoren, alweer aan de hand van vangst gegevens. Sommige projecten komen erachter, dat het totaal aan kaprer al niet veel is en hebben daarbij al wat schubs uitgezet.

Spiegels zuijn redelijk uniek en kunnen dus individueel gemonitoord worden. Heb je alleen nog lui nodig die aan HVR doen....

Neem ff de wateren tussen Gorinchem en Hellevoet.

Klop cs gaan straks bewijzen hoeveel vis er zit en hoeveel ze kunnen oogsten. Wij als visserts voor fun hebben geen bewijzen dus moeten leidzaam toezien. Of we zouden hvr kunnen doen en de vbc met deze gegevens om de oren slaan.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

26-06-2010 13:15

ik zelf denk niet dat de visjes het probleem overal zijn,maar het late tijdstip van uitzetten dit jaar.
volgende keer maar gewoon in hartje winter uitzetten.
K. van den Herik

26-06-2010 19:27

Cor,

mooie avatar

Maart is ook prima : K3,5

Probleem is eerder de aanslag van de natuur op op de natuur , in vorm van debiele winter met veul ijs EN sneeuw erop.

Maar Moby was niet dood dan? Of had zich alweer een 25 er gemanifesteerd?
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

27-06-2010 13:39

die winter heeft er niks mee te maken,er is hier in de buurt alleen veel sterfte waar 15 mei is uitgezet.
de vissen zijn gewoon gevoeliger voor infecties in het voorjaar
K. van den Herik

28-06-2010 07:15

Cor,

Ga er maar vanuit dat alle vissen afgelopen winter een optater hebben gehad. Hierdoor is er een verminderde weerstand met als gevolg gevoeliger voor bacterien, parasieten, virussen etc.
Hans Wikkerink
Berichten: 228
Lid geworden op: 23-08-2006 10:58

28-06-2010 09:38

Volgens mij heeft de winter er niets mee te maken, even als voorbeeld canada.
Hier ligt het bijna de helft van de tijd dicht gevroren, en toch vermeerdert de populatie zich nog steeds. Ik denk dat het eerder "iets anders is". Wat dat weet ik niet wel weet ik dat er in ons buurland Duitsland het sterfte probleem veel minder voorkomt,en dit terwijl er hier bijna elk jaar uitzettingen zijn. De zogenaamde weihnachtskarpfen, zodat ze met de kerst ook wat te eten hebben.

Het lijkt er dus op dat als er regelmatig uitgezet word de populatie niet ten onder gaat in tegen stelling tot hier. Verandering van habitat, stress ?
Zo gezegd aannames net zoals wat er boven allemaal beweerd word.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-06-2010 12:42

Ik wil toch even reageren op de post van Frans Smulders.
Beste Frans, de karpers op Bussloo zijn begin 70-er jaren uitgezet en daarvan zijn inmiddels een aantal bekende grote vissen de laatste jaren gestorven.
De 5-jarige uitzettingen op Bussloo zijn op verzoek van vrijwel alle pasjespouders aangevraagd bij de RGV en de federatie Oost-Nederland. In januari 2005 hebben vrijwel alle pasjeshouders unaniem ingestemd met de uitzettingen van pootkarpertjes op Bussloo, gedurende 5 jaar achtereen. Dit om het oude bestand wat toen ook al langzaam aan het uitsterven was gedeeltelijk te vervangen.
Het getal van 600 kg is een uit de duim gezogen getal. De RGV heeft slechts in het begin een beperkt aantal vissen geruimd, daarna hebben vrijwilligers (vanuit de pasjeshouders groep) dit overgenomen. Ook heeft de RGV geen dode vis gewogen van boven de 50 pond, sterker nog, zij hebben helemaal niks gewogen.
Kennelijk heb je ook geen enkel idee van de biomassa aan karper op Bussloo (90 ha. water) daar je anders onmogelijk zou beweren dat jouw hobby na 30 jaar op Bussloo nu afgelopen is.
Iedere uitzetting brengt een bepaald risico met zich mee, is ook nog nooit anders geweest en zal ook altijd zo blijven. Maar niets doen is ook geen alternatief op wateren waar de natuurlijke voortplanting onvoldoende is om een redelijk bestand aan karper in stand te kunnen houden en daar ging het op Bussloo immers over.
Tot slot, dit was de 5e en laatste uitzetting omdat najaar 2009 geen pootkarper geleverd kon worden...
Mario Vermuntt
Berichten: 5
Lid geworden op: 26-03-2011 00:53

18-10-2016 22:30

Zelf mijn eigen meer gekocht en volgende maand wordt de vis uitgezet, vandaar dat ik aan het zoeken was en op deze oude thread terecht kwam.
Antwoord van Cor is het meest logische, ik kocht het meer in April en echt geen enkele visleverancier leverd dan nog, vanwege de kans op vis sterfte. Dus vind de datum mei ook frapant.

Ik maak me natuurlijk ook beetje zorgen of het allemaal goed gaat. kent iemand voorbeelden dat het fout gaat met uitzetten in de periode Nov-Feb?

Groetjes,
Mario
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

19-10-2016 09:51

beste mario
neem eens contact op met theo pustjens en mark hoedemakers
deze jongens kunnen jou feilloos vertellen hoe jij een en ander aan moet/kunt pakken
deze jongens beheren zelf verschillende wateren onder de VBK
ik heb sinds enkele jaren contact met deze twee jongens namens onze visstand commissie , en ik moet zeggen , er gaat een wereld voor je open
zomaar vis uitzetten heeft geen enkele zin
maak een plan , voer dat uit , en blijf vervolgens onderhouds uitzettingen doen
en inderdaad wat hier al beschreven werd , monitoren !!
monitoren is een sleutelwoord geworden bij ons
zonder monitoren is er geen enkel beeld van wat er zwemt , en over de groei enz enz
wij zijn onze belgische vrienden dankbaar voor hun inbreng
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

19-10-2016 14:47

Hoi Mario,

Ik kocht 3 jaar geleden een eigen meer (2,7 ha.) en heb er nu 2 maal karper uitgezet van 2 verschillende leveranciers. Op het water zat veel te veel vis, dus heb ik tussen de uitzettingen door ongeveer 200 kleine (verwilderde) vissen weggevangen. Bij de laatste uitzetting in december 2015 kwam waarschijnlijk het beruchte voorjaarsvirus (SVC?) mee, want in april vond ik in korte tijd meer dan 80 dode vissen. Gelukkig voornamelijk kleine verwilderde schubs, waar ik toch al vanaf wilde, maar het was wel een triest gezicht. De nieuw uitgezette spiegels hadden blijkbaar nergens last van, want ik vond geen dode exemplaren en bij afwezigheid van te veel voedsel-concurrenten en mede dankzij stevig bijvoeren van mijn kant vertoonden ze dit jaar een geweldige groeispurt. Van de week ving ik er een die in 10 maanden was gegroeid van 1 kilo naar 4,9 kilo (zie bovenste foto).

Succes met je water.
MVG
Bijlagen
halve rijen 3ab 4,9 kg..jpg
(235.24 KiB) 2474 keer gedownload
halve rijen 1ab.jpg
(126.1 KiB) 2474 keer gedownload
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-10-2016 15:21

grappig om te zien hoe het model veranderd van slank naar rond!
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

19-10-2016 16:48

Het kan nog gekker Martijn: een jonge karper die tijdens de groei een steeds hogere rug krijgt. (zie onder) Vaker zie je het omgekeerde en krijgen karpers juist een wat meer gestrekte vorm tijdens het opgroeien...

Mvg
Bijlagen
schijfje 1a.jpg
(116.4 KiB) 2462 keer gedownload
schijfje 1bc.jpg
(278.98 KiB) 2462 keer gedownload
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-10-2016 18:07

leuk omnte zien en volgen idd, net als terugvangsten op het open water