UITZETTING SKP NEDERRIJN / LEK 2009 op 5 december

Plaats reactie
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

06-12-2009 19:41

We zullen de meet gegevens goed moeten analyseren, volgend jaar heldere afspraken maken. Maar laten we het eerst cijfermatig even naast elkaar leggen om de hele levering door te lichten. Dan heb je ook wat materiaal om te gaan onderhandelen.

Ik denk dat het voor een keer geen ramp is wat grotere vissen ertussen...en ja zeker met grotere overlevingskansen valt het alleaal wel mee. Hoe het zit met kleinere vissen en terugvangsten? Hier kan Aart of iemand anders misschien wat meer over zeggen met de resultaten van de IJssel, het enige echte vergelijkingsmateriaal voor de Rijn.

Michel waar basseer jij jouw berekeningen op? Ik heb begrepen dat er op de IJssel geen tot weinig problemen zijn geweest met vissen van 1 kg. Verder kan je ook niet verwachten dat er binnen een aantal jaren al meer da 5% wordt teruggevangen, je vist wel op de grote rivieren vergeet dat niet.

Het was verder een mooie lichting niet? In ieder geval een aantal beschubde vissen er tussen. Ik ben er erg blij mee!

Ik woon vanaf eind juli 2010 weer in Nederland, dan neem ik graag plaats in het COS. Tijmen wil vast ook wel....? Maar Bertil kan ook onze punten meenemen, lijkt mij voorlopig de beste oplossing?

Maar het was een geslaagde uitzetting, ik ben heel erg tevreden en vooral ging het gewoon goed op stuwvak 0. Daar mogen we Tijmen en Remco in het bijzonder voor bedanken.
Gianluca Casalini
Berichten: 29
Lid geworden op: 09-02-2007 00:24
Locatie: Houten

06-12-2009 22:29

Aantal karpers zegt mij niets. Te bieden overlevingskansen des te meer.

Ik ben met je eens Michel, een k3 vis die gemiddeld groter is dan zijn broetjes zegt al (iets) over zijn overlevingskansen.

Waar ik me meer zorgen om maak is de leeftijd die deze vissen berijken.
Moet toch hier over al wat bekend zijn?

Misschien niet in Nederland nog, en in Frankrijk dan? Van de andere kant denk ik dat kleinere vissen minder vaak op de foto komen dan de grotere, en dat kan ook een reden zijn dat de eerste jaren weinig gemeld word.
Er zijn ook genoeg vissers die dat nooit doen spijtig genoeg.

Ik was tevreden met deze uitzetting.

Afbeelding

De grootste.
...wie slaapt vangt geen vissen.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-12-2009 23:00

Pieter Bas,

Ik vraag iets over percentages bij alle SKP of skp's

Nou zijn die vragen niet helemaal uit de lucht komen vallen natuurlijk.

Ik lees en hoor weleens wat en dan blijkt dat er verdomd weinig van dat al meerdere jaren geleden uitgezette spul terug wordt gemeld/gevangen. Zeker als je de eerste uitzettingen met snoekvoer neemt. Rivier of boezemwateren doet er niet toe.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

07-12-2009 03:47

Michel,

Ik denk dat we met dezelfde vragen zitten, hier zullen we over een aantal jaren antwoorden op krijgen door alle verzamelde gegevens goed te bestuderen. Trouwens denk ik dat Gianluca net wel een punt had...kleine vissen worden minder snel door karpervissers terug gevangen. Zeker op de rivieren, dan zouden ze later wel in de statistieken moeten komen. Verder heeft het SKP IJssel wel degelijk succes gehad, op de IJssel zijn hoofdzakelijk kleinere vissen uitgezet (Aart, correct me if I am wrong).

Verder is denk ik idereen wel erg tevreden over de uitzetting. Ik ben vooral erg benieuwd naar alle foto's en video materiaal.
K. van den Herik

07-12-2009 07:06

als aantallen zo belangrijk zijn, neem dit dan op in de doelstelling van het project.

Dacht dat het belangrijker zou zijn om het percentage spiegelkarper in een water te verhogen. VBerder zou monitoring ook deel moeten uitmaken van een project. 1 en 1 is 2, misschien dan wel over 7 jaar nog een paar vissen uitzetten?

Ik weet wel dat evenals Leiden, ook de linge in last was toen men 500 kilo snoekvoer kwam afleveren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2009 08:59

Michel, wat jij beweert inzake de overleving is niet waar als je de gegevens van Joris inzake de AHV uitzettingen door de jaren heen erbij pakt en dat is de praktijk. Al het andere is theorie of alleen maar gebaseerd op eigen ideeën, zonder daadwerkelijk bewijs.
Als het aan mij ligt gaat de KSN regio Zwolle volgend jaar rechtstreeks van een kwekerij de pootspiegeltjes betrekken, scheelt 20 tot 26% qua kosten (oftewel 20 tot 26% meer visjes voor hetzelfde geld...) en dan zijn we ook niet meer aan de nukken en soms loze beloften etc. van tussenpersonen aangewezen daar ik daar meer dan genoeg van heb (en wij hebben nu al 10 jaar min of meer slechte ervaringen daarmee..., genoeg geweest dunkt mij.) Én met eenzelfde gezondheidscertificaat...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-12-2009 09:16

Wat een gebral hier zeg.. 8)
Was een superlichting die dit jaar is geleverd door Koos.. wat er ook gezegd wordt.. prachtige vissen en mega divers. Ik raad elk project aan om het eens te proberen.. je zult versteld staan van de prachtige diverse geleverde vissen! De schubs waren ook plaatjes!!

Al dat gemiemel van we willen alleen tussen 1,5 en 3 kilo.. denk eens na.. volgens mij hebben velen na 6-7 jaar uitzetten nog niet door dat, dat nooit zal gebeuren, helaas, hoe graag ik dat ook wil. Joris en Aart hebben zich er mega voor ingezet al jaren om te krijgen wat wij graag willen.. maar het kan gewoon niet!
Ik ben heel benieuwd of Aart het volgend jaar wel gaat lukken.. het zou mooi zijn, maar eerst zien dan geloven.

Dacht je nu echt dat de kwekers niet willen leveren wat wij vragen? Natuurlijk wel.. alleen snappen sommigen blijkbaar nog niet dat Karperkweek afhankelijk is van grillen van de natuur! Aalscholvers, uitval, afvissen van de vijvers.. zelfs de kweker zelf weet niet precies wat er uit de vijvers komt.
En blijf ook bedenken dat de kwekers totaal niet afhankelijk zijn van ons.. op Van Mechelen na dan misschien.. die verkopen alleen met kerst al 20-30 vrachtwagens naar het Oostblok en Duitsland.. dat ene wagentje voor de projecten is voor hun geen core business en ze zullen er dus gewoon niet alle tijd voor nemen.

Zeg ik hier dat we het allemaal als klant zomaar moeten pikken... nee natuurlijk niet, natuurlijk moeten wij wel de dialoog aangaan en proberen de kwekers te laten leveren wat wij willen! Maar wees wel reeel aub. Bijv. Koos Walters kan denk ik wel zorgen dat de gewichten meer bij het bestelde uitkomen, maar dat kost veel meer tijd en de vissen zullen dan gewoon duurder worden.. als dat geen probleem is dan is het goed natuurlijk.

Ps. Pieter Bas.. wij gaan daar ook geen afspraken over maken. Wij van Stuw 1 waren alle 25 zeer tevreden met de levering, onthou heel goed dat van de vissen onder de 2kg op een rivier als de Rijn misschien maar 30% overblijft..
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-12-2009 09:21

Ps Aart.
Die gegevens van Joris uit Amsterdam zijn leuk over de overleving en terugvangsten. Maar kom eens met eigen cijfers van de IJssel..? Die spreken denk ik wel anders.. boezemwateren rond Amsterdam en grote open wateren als grote meren en rivieren dan praat je toch wel over een verschil.
Elke vis onder de 2kg is een potentiele meerval, snoek, aalscholver hap.. ik ken genoeg voorbeelden van uitzettingen van vis onder de 1,5 kilo.. vooral van Valkenswaarders.. en op sommige wateren is er nog GEEN enkele teruggevangen 5 jaar!! later.. en op andere wateren ook zeer, zeer minimaal!
Dat zijn cijfers die ik belangrijk vind, daarom heb ik liever vis van 2-4kg.. natuurlijk het liefst alles tussen de 2 en 3 maar dat is nu eenmaal niet te doen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2009 09:44

Bertil, het terugvangst % (van unieke vangstmeldingen, dus niet voor de 2e etc. keer teruggevangen erbij gerekend) op de IJssel ligt op ca. 10%
Vind ik persoonlijk een heel behoorlijke score daar ze grotendeels zonder sluizen te hoeven passeren ook probleemloos naar de Rijn, Lek, Vossemeer. Ketelmeer, Ijsselmeer en alle Veluwe- en Zuidelijk randmeren toe kunnen zwemmen en dat deels ook ongetwijfeld zullen hebben gedaan maar je daarvan geen of nauwelijks een vangstmelding krijgt. En die 10% is te weinig om betrouwbare conclusies te trekken, wel zitten daarbij ook een aantal visjes met een uitzetgewicht van minder dan 1000 gram...
En dat er verschil zit tussen boezemwateren (zoals in Amsterdam) en grote meren of rivieren kun jij wel beweren maar dat is dan wel een bewering die niet is gestaafd door feitelijk bewijs. Nogmaals, veel theorie en maar weinig betrouwbare feiten...
Ik denk dat we wel degelijk visjes tussen de 1500 en 2500 gram kunnen kopen bij een betrouwbare kwekerij en als het aan mij ligt gaan we dat ook doen volgend jaar als KSN regio Zwolle. Daarbij zijn 20 tot 26% meer kg / visjes voor hetzelfde geld ook zeer welkom...
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-12-2009 10:23

Aart,

We wachten het af.. ik ben benieuwd of het je gaat lukken.. en hoeveel kilo je op die manier kan krijgen.
Kan me niet voorstellen dat ze paar 1000kg van precies juiste gewichten kunnen leveren?
Maar ik laat me graag verrassen.
Ben je die 25% niet al voor een deel kwijt voor het vervoer?

Aart feiten zijn op meerdere wateren dat 100% van de Valkenswaard vissen het NIET heeft gehaald. Vissen tussen 800 en 2kg waren dat! Dat zijn feiten voor mij.. voor jou is het wellicht theorie, maar voor mij praktijk.
Maar dat doet er verder niet toe.

We willen allemaal hetzelfde volgens mij.. mooie vissen, liefst stevig beschubt en tussen de 1,5 (en voor sommige 2) en 3kg.
Alleen denk ik dat, dat niet mogelijk is als er in NL bijv. 5000kg van exact deze gewichten gevraagd worden.
Maar nogmaals we wachten af..

Ik ben blij dat wij dit jaar weer wat grotere vissen hadden.. gemiddeld gewicht van 116 spiegelkarpers was 3500gram bij gemiddeld 54cm.

Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-12-2009 10:25

Ho, Ho, Ho,

Merry Xmas! Een snoek is en blijft een snoek.. en een meerval is en blijft....
Ze vreten.. waar ze ook zwemmen kleine vis weg....

Enige wat kan gelden is het trekdrag.. dit zal echter op boezemwater in mijn ogen niet anders zijn dan op een rivier.. Ook al is het een rivier....

Wees blij met wat je krijgt :-) En ach.. een keertje wat grotere maakt toch niet uit.. is alleen maar leuk man!

gr. frank
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-12-2009 11:09

Heren,

Kan me voorstellen dat er hier met een kater zitten. Maak je duidelijke afspraken en krijg je heel wat anders dan is het logies dat je met frustraties zit. Zeker als je meeneemt dat sommige projecten werkelijk de centen bij elkaar moeten sprokkelen. Af je nu voorstander ben van zware of lichte spiegels als leverancier zal je afspraken na moeten komen anders moet je ze niet maken. Als kweker weet je in het algemeen drommels goed wat de gewichten zijn van je kweekbestand. Met bijvoeren kan ik als leek al aangeven wat de lengte en het bij behorende gewicht is. Is er spraken van een afvissing in tegenstelling tot een kweekbak die men leeg laat lopen dan is het altijd maar de vraag wat je in je net krijg en zal daar op uitgesorteerd moeten worden. Met die situatie hebben we naar ik neem bij Koos Walters te maken. Dat uitsorteren gaat nu met de natte vinger daar hoofdzakelijk de kg en de vraag telt.

Wat hoeveelheden in kg blijft het elk jaar weer lastig wel is het vreemd dat men in Duitsland al de eerste leveringen aan Jan v Mechelen niet na kan komen. Zijn je eerste vijvers niet toereikend moet het mogelijk zijn een derde te openen. Opslagruimte in aparte bakken heeft men in mijn beleving zeker genoeg.

Een rustperiode inlassen lijkt me op dit moment verstandig.

groet,
Peter
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

07-12-2009 12:19

Ik ben bang dat bertil gelijk heeft en dat zij echt niet door de knieen gaan voor ons want dan wordt het toch gewoon een lekkernij voor de oostblokkers.

Maar ik vind het niet erg ik vond het ook erg mooie vissen ook al aan de zware kant maar dat vind ik ook niet erg.

Ben benieuwd of Aart het volgend jaar voor elkaar krijgt en of ze het dan ook wel komen brengen en niet zeggen ok voor die prijs maar kom maar helen.

GR Remko
K. van den Herik

07-12-2009 12:27

kater kwam pas toen Aart erop wees. :)

Wil best eens brallen

Stel de overlevingskans maakt niet uit. Het gemiddelde gewicht van alle uitzettingen in een project zal dan, inclusief de 3 en 5 ons- ers, op 2 kilo en een beetje liggen te leggen.
K. van den Herik

07-12-2009 16:25

waren die grote vissen van Villedon? Of mogen die niet uitgezet worden omdat die van een btw komen?
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

07-12-2009 17:09

Heren,

Ik denk dat we allemaal waardevolle punten inbrengen. Echter moeten we ons afvragen of het de discussie wel waard is? Die ik tegen mijn zin in misschien wel heb op laten laaien, mijn excuses dit was niet mijn bedoeling!

Ik wil eerst even de feiten analyseren, en ik denk dat we die eerst moeten hebben voordat we hier over verder praten.

Je kunt gewoonweg niet van een kweker verwachten uniforme vissen te leveren (zoals Bertil aangeeft!), ik wil dus eerst eens kijken hoeveel vissen er echt buiten de marge vallen. Maar ja waar leg je de lat? Ik denk op een kilo of 4, als je vissen tussen de 1 en 4 kilo ontvangt is iedereen denk ik wel tevreden. Dan moeten we nu eens analyseren hoeveel vissen er van meer dan 4 kilo zijn geleverd? Dat valt waarschijnlijk heel hard mee!

Als ik de foto’s zie binnendruppelen van deze lichting, dan mogen we ons wel in onze handen knijpen. Ik vind het prachtige vissen, hier doen we het gewoon voor!

Verder valt er verdomd weinig te zeggen over de overlevingskansen van vissen, we zouden alle registers aan de Universiteit in Wageningen moeten overdragen voor onderzoek. Ik denk dat je na een periode van 10 jaar na een project pas conclusies kan trekken. Maar dan nog begeef je je op glad ijs.

Er zijn grofweg twee kampen:

1) Voorstanders van kleinere vissen en daarmee grotere hoeveelheden met minder overlevingskans!
2) Voorstanders voor grotere vissen en daarmee kleinere aantallen maar met meer overlevingskans!

Als we de uitzetting nu bekijken dan krijgen beide groepen hun zin, een heel gevarieerde lichting vissen. Het zijn nu minder vissen maar met een veel grotere overlevingskans, dus uiteindelijk zal het verschil nihil zijn.

Het enige wat wel reëel is om even te tellen hoeveel vissen er boven de 4 kilo zaten. Laten we dit nu eerst eens doen en dan praten we over de feiten verder. Zonder in de discussie te vallen tussen de twee kampen, grotere of kleinere vissen.

In mijn ogen hebben we een verbeter/kritiek punt over een beperkt aantal te grote vissen (vooral de uitschieters van 6 a 7 kilo). Dit is echter een kleinigheid in verhouding met het complete verhaal. Alle uitzettingen (ook op het nieuwe stuwvak) zijn vlekkeloos verlopen, de vissen waren gezond en mooi, we hebben de vissen op tijd ontvangen, etc. etc. etc. Laten we er dan niet met zijn allen een vergrootglas opleggen en van een mug een olifant maken?

Ik stel voor met zijn allen te bekijken hoeveel vissen er meer dan 4 kilo wogen, dit terug te koppelen op COS niveau. Ik denk wel dat het belangrijk is dat de projecten afzonderlijk bekijken of ze dit nog willen terugkoppelen met de leverancier.

Het was een geslaagde uitzetting voor stuwvak 0 !!!!!!!!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-12-2009 17:25

Kijk dat de vissen plaatjes zijn, dat is een waar, pracht vissen met weinig beschadigingen.

Maar dan het volgende ik grabbel nu net als de meesten maar in de bak met cijfers, geen één weet hoe het precies zit dus gissen we allemaal maar.

100 stuks vissen van gemiddeld 4 KG sterfte percentage 10% zijn effectief 90 die overleven.
200 stuks vissen van gemiddeld 2 KG sterfte percentage 30% zijn effectief 140 die er overleven.

In deze dubieuze berekening heb ik er toch 50 meer.

En het is toch eigenlijk simpel, ieder project heeft zijn eigen budget en moet doen wat het beste is.
K. van den Herik

07-12-2009 18:00

ik grabbel mee 5% bij grotere vissen, of in elk project liegt men al bij het uitleggen aan allerlei instanties, waarom er vis moet worden uitgezet. Kleintje tot 1 kilo 80% tot 2 kilo 40% vanaf 3 kilo 10%
Derk Roelsen

07-12-2009 18:07

Stuwvak 0;

33 vissen
Totaal gewicht: 103500 gram
Gemiddeld gewicht van: 3136,364 gram
Gemiddelde lengte van: 49,81818 cm
13 vissen boven de 4000 gram

Met vriendelijke groeten,

Roel
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

07-12-2009 18:28

Roel,

Helemaal te gek, mis ik nog een detail…hoeveel kilogram zat er boven de max. van 4 kilo (van die 13 vissen)….. bijvoorbeel waren er 13 vissen 4 kilo en 100 gram, dan zitten we 1, 3 kg boven de max….dus ongeveer 1% van het geheel….

Ik hou van cijfers, dan praat je wat makkelijker!

Goed dat je het zo snel present hebt, ben nog benieuwd naar nog meer uitzetfoto’s!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-12-2009 19:10

Kijk dat bedoel ik dus Klaas, er word hier te pas en te onpas met % geslingerd , maar er is niemand die ook maar met benadering kan zeggen hoe het nu echt zit.
Eén ding weet ik zeker ze zitten er % naast.

Kijk er zijn lichtingen bij waar bijna niets van word terug gemeld maar dit heeft niets te maken met kleine of grote vissen, denk meer met de kwaliteit van de uitgezette vissen.
Er zijn juist uitzettingen bij waar vrij veel kleine vissen worden terug gemeld terwijl op het zelfde water van een lichting aanmerkelijk grotere vissen bijna niks terug is gemeld.
En wanneer ik een paar uitzettingen van de ALV (voor de ongelovigen vraag Joris hier eens naar) naast die van onze leg komt er qua terugvangst meldingen per lichting veel overeen, dat zegt mij iets.
Dus qua overleving goede en slechte kweken, doet dus groot of klein niet echt ter zake.

Maar wie het echt weet mag het zeggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2009 19:53

Uitzetting 7-12-2009 in het Veluwemeer bij Harderwijk.

Vandaag zijn er in totaal 171 spiegeltjes uitgezet vanaf het terrein van de Waterskivereniging bij Harderwijk. Het gemiddelde gewicht was ca. 3260 gram.
Jammer dat er zulke grote spiegeltjes geleverd werden daar anders twee keer zoveel visjes uitgezet hadden kunnen worden. Dit was de vijfde en laatste uitzetting op de Veluwe Randmeren.
Bij TV Flevoland is een reportage van de uitzetting op 8-12 vanaf 17.30 te zien in ieder nieuwsbericht.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-12-2009 20:00

Bertil e.a., reken er maar op dat we voor de KSN regio Zwolle in ieder geval volgend jaar voldoende visjes in de gewenste gewichtsklasse tegen een 20 tot 26% lagere prijs kunnen kopen en dat die daarbij ook nog standaard franco op de uitzetplaats(en) geleverd gaan worden...
Klaas, deze spiegeltjes kwamen niet van Villedon. Binnenkort krijgen we via Valkenswaard nog wel Villedon spiegeltjes geleverd voor de uitzettingen op Bussloo en het kanaal Almelo de Haandrik.
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

07-12-2009 23:01

Genoeg discussie-stof voor het Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten (= COS) lijkt me.

Gaat er dit jaar of in 2010 weer zo'n overleg plaatsvinden?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-12-2009 23:10

Denk bij het COS dan ook eens na over 1 centrale database van zowel uitzettingen als terugmeldingen.

( 30 projecten, 15 verschillende vormen van registratie noteren. Er is maar 1 wiel dat hoeft niet 15 keer opnieuw uitgevonden te worden. )