Boerenkarper.

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2003 01:21

John Cash? Eigen naam? Boerenkarper wordt niet gekweekt en uitgezet.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-01-2003 09:00

Hoi John,

Wij hier in Brabant zijn wel geïnteresseerd in spiegelkarpprojecten, dat heb je ongetwijfeld gelezen.
Wat betreft Boerenkarpers, die ben ik tegen gekomen in een water in Zeeland. Het betreft een water wat aan gelegd is in de tijd van Napoleon, Dat moest een aarde vesting beschermen tegen invallen.
Het betreffende water wordt om de paar jaar leeg gehaald, om dat onder andere de fauna in het water er onderlijd. De boerenkarper wordt verplaatst naar een naast gelegen boezen water.
Het is misschien mogelijk om over een aantal jaren er wat kleine boeren van af te halen.
Ik zou dit moeten na vragen.


De groeten, Peter
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

26-01-2003 12:23

Ze hebben het altijd over Noord-Holland als het over wilde karper gaat....nou hier in Friesland zwemmen er ook nog genoeg.......
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Filip Oost
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-11-2002 01:00

26-01-2003 13:12

En waarom altijd spiegels en niet eens 100 % Kweekschubs?

Mvg Fokke
Cor Blokhof

26-01-2003 13:23

Fokke,

Schubs zijn er genoeg er kunnen zich altijd voortplanten

Bij spiegels is het zo dat dit al een zwakkere soort is en als je spiegel met een spiegel kruist komt er niet altijd spiegel uit.

Dit heeft met genetica te maken en heb ik ooit met fruitvliegjes gehad op een opleiding lang geleden :smile: Dus ik weet niet meer hoe het echt zit.

Staat hier vast wel op het board.

Dus spiegels worden uitgezet omdat je anders over zoveel jaar geen spiegels meer heb.

Gegroet,

Cor
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2003 14:14

Cor,

Ten dele waar.

Bijna nog belangrijker is het feit, dat de spiegelkarpers uniek zijn, qua schubben patroon.

Taferelen uit de 50er, 60er en 70er jaren, moeten worden vermeden. Een beetje spiegelkarperproject onderschrijfthet feit, dat de uitzettingen duurzaam en ecologisch verantwoord dienen te zijn. Oftewel geen karperdump meer.

Door de monitoring van de spiegels kan bijtijds ingegrepen worden mocht de uitzet teveel zijn.

Met de ervaring van de spiegelkarperuitzet in het achterhoofd, zou er best in de toekomst (edel)schubkarper uitgezet kunnen worden.

Even heel simpel als voorbeeld:

5 jaar 300 kilo spiegelkarper uitzetten op water x. Bleek de groei van de vissen normaal. Van overbezeting is geen sprake.
Het percentge vangst van spiegels is gestegen van 10% tot 25%

Voorzichtig zou dan bijv. een jaar 150 kilo schubs uitgezet kunnen worden.

Tja... zou HVR dan toch ergens goed voor zijn?

Ja, voor je eigen toekomst. Doe er dan aan mee.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

26-01-2003 23:04

Een natuurlijk populatie plant zich zelf wel voort....anders is het ook geen natuurlijke populatie meer...
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2003 23:06

John,Henri: John, heel simpel, er is geen vraag naar boerenkarper, dus worden ze niet gekweekt.
Henri inderdaad komen er in Friesland nogal wat 'verwilderde' schubs voor. Maar of dat boerenkarpers zijn valt zeer te betwijfelen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2003 01:05

Menno, John: Menno, wat heet echt ras? De oorspronkelijke boerenkarper heeft het meeste weg van alle karperverschijningen van zijn 'oer' voorvaderen. Het DNA profiel van een echte boerenkarper is ook afwijkend van alle overige karperverschijningsvormen in ons land, aldus heeft de OVB na onderzoek laten vaststellen.
John, wat gebeurd is is gebeurd en niet terug te draaien. Daarom is het ook van belang in de Anna Powlona polder geen pootkarpertjes uit te zetten.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2003 17:29

Niet fatalistisch maar realistisch John. Het domweg dumpen door HSV-en in de 70-er jaren is niet meer terug te draaien en de realiteit is dat er geen vraag naar boerenkarper is.
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

27-01-2003 18:31

ik kan john wel begrijpen ik denk dat we redelijk op dezelfde lijn zitten. Ik hoef ook geen 40 ponder te vangen als de vis maar mooi is en goede strijd levert oftewel liever karper in "oer" vorm dan een spiegel.

En wat betreft het verdwijnen van een oer karper dit is ook jammer maar dit komt weer door de hunkering naar steeds groter en de oer wordt niet super groot of zwaar.

Echter wisten jullie dat karper van origine niet in Nederland voor kwam komt van de kant van japan. En dat als je allemaal spiegels bij elkaar ze en ze gaan voortplanten dan heb je op het laatst alleen nog maar schubs over.(ik weet niet waar ik het laatst heb gelezen maar het schijnt zo te zijn, geloof ik een boek over koi's)

kortom op het laatst zijn er steeds minder over van de oer en vang je steeds vaker hybride's of spiegels.

Gr,
Tom
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-01-2003 16:14

Oke mannen, gelukkig zijn er nog velen die graag de boerenkarper of zo je wilt de wilde karper willen bevissen. Ik denk dat dat de echte die-hards zijn. Weet je zo een water,houdt het als het kostbaarste bezit geheim! Dat is 1.

Boerenkarpers kan je waarschijnlijk wel kweken, maar dan zit je met dezelfde problematiek als nu met de spiegels en de gekweekt schubkarpers met 25% wild bloed.
Ze hebben niet alle stadia doorlopen als een echte wilde karper. Deze [gekweekte] karpers worden dan ook uitgezet bij een grootte waarvan de overlevingskans het grootst is.

Boerenkarper groeit veel langzamer dan spiegel, als je ze op krachtvoer zet gaat dat ten koste van lichaam en dus ook het skelet.
We zouden gedrochten gaan kweken!! Neen beste mensen, we hebben het een 20-30 tal jaren grondig verpest..

En nu krijgen we de vragen van de jongere garde die uitgekeken zijn op het hedendaagse karpervissen.

Bestond de boerenkarper eigenlijk wel? en dat is een legende, van de wilde karper.

En een wilde karper namaken; laten we daar alsjeblieft niet aan beginnen. Dat is gewoon onmogelijk!

We moeten het doen met wat we nu hebben; de projekten zie ik overigens als een noodzakelijk kwaad. Zoals eerder al werd gememoreerd kruisen spiegels zich vaak naar schub. We kunnen dat ook zo laten en wat meer wilder schubbloed kunnen gaan kweken.
Dit dan voor de jongere garde, want een schubkarper die de hoge school van de natuur heeft doorlopen is een prima sportvis, moeilijker vangbaar en slanker van postuur.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

29-01-2003 21:39

JC,

Ik ben bang dat zoiets als een BoerenkarperUitzettingsProjekt (BUP)niet zo makkelijk zal lukken als en SUP.
Je moet je dan heel zorgvuldig de uitzettingswateren selecteren, de aanwezige karperstand afvissen, de gekweekte karpers, bij voorkeur 1-zomerig uitzetten. Een visverbod afkondigen. Om nog maar niet te spreken over eventuele stiekeme uitzettingen. In de natuur kunnen we een hoop fouten weer rechtzetten. Maar dan praten we over natuurgebieden waar dan weer inheemse planten en diersoorten gaan domesticeren en daar ook blijven.
Met in het water levende wezens ligt dat anders,zij [ de karper ] hebben een grote actieradius en zullen weer snel degeneren als een gekweekte soort op het goede [of slechte ]moment het pad wodt gekruist.

De kosten zullen ook immens zijn, daar zal ook geen subsidie voor worden gegeven.
Ik denk dat we een andere kant opmoeten, namelijk de gebieden die een populatie boerenkarpers bevat uitsluiten voor welk uitzettingsbeleid dan ook.Deze gebieden zouden ook een speciale status moeten krijgen, als bijvoorbeeld beschermd gebied.

Hou de discussie gaande John, het is de moeite waard!!! :wink:
Tom de Haas
Berichten: 124
Lid geworden op: 25-05-2002 02:00
Locatie: Hoofddorp

30-01-2003 19:54

Dat is dan weer een probeleem met het stellen van beschermde gebieden. Want dan gaan de mensen er juist heen en in 1 van je vorige reply's zeg je je moet het geheim houden....

Over het rechtzetten van fouten van de mens die ze in natuur hebben gemaakt. Dat lukt NOOIT EN NOOIT meer het grootste voorbeeld daarvan. De karper in NL en kijk maar eens naar australie en dan niet alleen op het gebied van karper maar ook van de rest. DINGO'S zijn ook geen inheemse dieren en ze willen ze er weg hebben en dat willen ze al heel lang maar het lukt niet.

In australie moet je zelfs een karper doden als je hem vangt anders kan je beboet worden. Daar is de karper vullis en status vis.

Zo zie je maar we moeten met onze poten van natuur af blijven en ze niet proberen te helpen ook niet als ze uit dreigen te sterven ze hebben een reden om uit te sterven(wij) en dan proberen ze in leven te houden kijk maar eens naar de korenwolv(het beestje is dacht ik met de v) Dreigt uit te sterven door gebrek aan ruimte wat doen we stoppen ze in een kleinere ruimte(kooitje) en gaan ze kweken dan denk ik waar zijn we mee bezig.

Zo genoeg over het uitsterven van beesten.

Gr,
Tom
Ik was vroeg schitzofreen maar nu gaat het weer goed met ons!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

31-01-2003 16:13

Hoi Tom,

Toch ff een reactie:

[quote]
Dat is dan weer een probeleem met hetstellen van beschermde gebieden. Want dan gaan de mensen er juist heen en in 1 van je vorige reply's zeg je je moet het geheim houden....[end quote]

Met het geheim houden bedoelde ik de wateren waar nog steeds boerenkarper voorkomt.(in die posting dan)

Als beschermd gebied met bepaalde restricties na een uitzettingsprojekt in een bepaald,afgeschermd water heb je natuurlijk die problemen als stiekem vissen, maar ik denk dat dat nog zal meevallen. De wens is de vader van de gedachten, maar wellicht zullen daar alleen penvissers op afkomen..


Vriendelijke groet
Henk de Jonge
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

02-02-2003 00:11

Mischien een stomme vraag, (misschien ook niet). Maar ehh... Hoe zie ik het verschil tussen een boer en een 'gewone' schub?

mvg Rob
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

02-02-2003 13:11

Op 2003-02-02 00:11, schreef Rob van Os:
Mischien een stomme vraag, (misschien ook niet). Maar ehh... Hoe zie ik het verschil tussen een boer en een 'gewone' schub?


Is geen stomme vraag, ik heb het antwoord plus foto naar je emailadres gezonden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Vriendelijke groet,
Henk
berend tissen

06-03-2003 16:48

Beste Henk,

Kun je mij dat mailtje ook nog es sturen?
Alvast bedankt!!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-03-2003 16:51

Wat een stomme vraag zeg!
Weet je het verschil niet of zo?
Groet,

John
berend tissen

06-03-2003 16:55

ook nog iets ZINNIGS te melden, meneer John?
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-03-2003 17:00

Normaliter gesproken WEL meneer Berend. Helaas zit de klad er vandaag een beetje in. Maar u heeft helemaal gelijk als u zegt dat dit me nog niet het recht geeft u onheus te bejegenen. Ik had heeeeel even het idee dat u wel voor een grapje in was. Helaas.
Groet,

John



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2003-03-06 17:06 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-03-2003 18:39

Heren,

Van de 2100 gebruikers zijn er misschien 2 of 3, die een boerenkarper kunnen onderscheiden van een ovb 25% wildbloed. Gaan de 25% ers nog een keer aan de gang met een BK dan houdt het echt op.

Of... je zou van buitenaf de 2 gelijke zwemblazen en / of het rodere spiervlees moeten kunnen zien.

En die oranje vinnen dan? Mooi maar kan ook bij niet BK's. Rechte rug? idem. Staal grijze rug? Wordt vervelend, maar...

MVG

Klaas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

06-03-2003 19:25

Niet mee eens Jos,

Maar wie mij een beetje kent had dit kunnen verwachten. Naar mijn mening is een grap een grap als ie als grap gebracht wordt
Mochten meerdere mensen de lol van de grap inzien zegt dit alleen maar iets over de grappigheidsfactor van de grap op zich en niets over het feit of we hier met een grap van doen hebben dan wel niet.
Als je dus de posting van Henk de Jonge naast de mijne ligt is de link naar grappig ipv beledigend willen zijn gauw gelegd.

M.a.w. Natuurlijk is de vraag van Berend reeel, net zoals deze uitleg reeel is.
Een goedenavond.
Groet,

John
berend tissen

06-03-2003 19:57

Oke, John, no hard feelings.
Klaas en Jos : bedankt voor jullie bijval en toelichting. Ik hoop alleen dat Henk dit allemaal nog leest en mij het mailtje toestuurt (mits het een serieus mailtje en geen grap betreft).

Greetings...........Berend
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-03-2003 19:29

Op 2003-03-06 19:57, schreef berend tissen:
Ik hoop alleen dat Henk dit allemaal nog leest en mij het mailtje toestuurt (mits het een serieus mailtje en geen grap betreft).

Greetings...........Berend


Hoi Berend, neen , is allemaal heel serieus bedoeld, en dankzij het AMC ben ik nu weer in staat te antwoorden......

Op mijn website staan diverse boerenkarpers, waaronder 1 die ikzelf heb gevangen en gefotografeerd heb in de zeventiger jaren. Was 65 centimeter en 6 1/2 pond

Ik heb de foto gebruikt om de visie van Jan B.de Winter te verduidelijken.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.planet.nl/~j0nge/visie.html" target="_blank" class=bericht>http://home.planet.nl/~j0nge/visie.html</a><!-- BBCode auto-link end -->

Voor het overige, ik heb zojuist de handleiding van Aart ontvangen en zal zien of dat te vertalen valt in een Boerenkarperproject.

Vriendelijke groet,
Henk de Jonge
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN