Boerenkarper.

Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-07-2012 12:55

ben je 2 meter dan? :lol: Nee die schupjes zijn gewoon in te klein overbezet water terecht gekomen, waardoor ze niet tot volle wasdom komen aka dwerggroei. Zwaar veroordeeld in karperputten...

Als je de laatste De Karper leest, lees je hoeveel gein wij vorig jaar hadden op de put met een 40 gr plug hengel. heb nu een 1,25 ponder.
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-07-2012 13:34

2.02cm 140kg Klaas.

Op m'n werk is een bluswaterput aanwezig. Allemaal kleine schubjes, mager en een jaartje of 20 (min.) oud. Is zo'n beetje het zelde verhaal. Nee, mij hoef je niet te overtuigen hoor :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-07-2012 15:08

Haha. Dwerggroei. Polders zijn geen vijvertjes of putjes met te veel uitgezette karpertjes. Ik vermoed dat het gen dat maakt dat kweekkarpers snel groeien (economische wenselijkheid) recessief is en net als het spiegel gen (alweer economische wenselijkheid) op den duur verdwijnt. De verwilderde vorm komt daarmee dichter bij de oorsprong (natuurlijke wenselijkheid). En dan heb ik het niet over die putjes waar inderdaad de karpers, spiegel of schub, zich aanpassen aan het voedselaanbod.

De Heidemij heeft inderdaad karpers met het schub gen uitgezet. Maar het nagenoeg verdwijnen van de spiegelvorm laat zien dat dit gen verdwijnt na vele generaties natuurlijke voortplanting.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-07-2012 15:22

doe de grootste snelgroeier in een aquarium en je houdt een gup kees. geef je hem vreten en zuurstof...
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-07-2012 15:24

Kees,

Ik zie het verschil niet met die magere vissen bij "ons" in de brabants/zeeuwse polder (ene x grouw grijs / volgende keer rode staart lob). Maar ik behoor helaas ook niet bij die paar procent die het onderscheid wel op het oog kan maken :wink:

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-07-2012 17:36

Ik ook niet hoor. Maar ik kan ook niet beweren dat daar geen verwilderde karpers voorkomen. Zeeland is een van de vermeende gebieden.

Zoveel zei ik al Klaas. Maar ondanks een voedselrijk weids poldergebied worden die verwilderde karpers niet zo log en groot als hun oorspronkelijke kweekkarper voorouders in sommige van jouw putjes. En spiegels worden het ook niet meer. Lijkt wel of je suggereren wil dat ik het bestaan van boerenkarper probeer te verdedigen. Verre van dat, lees maar terug. Maar jij generaliseert weer teveel. Een verwilderde karper is geen kweekkarper. Al zit er kweekkarper in de oorspronkelijke lijn.

Uitkomst boerenkarper is trouwens onbeslist. Er was onvoldoende genetisch onderzoek beschikbaar en niet de bereidheid om dat financieel te ondersteunen. Wat ik ook kan begrijpen. Maar dat maakt niet dat we nu zekerheid hebben. Alleen berusting vanuit een zekere realiteitszin.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-07-2012 18:01

Dat verwilderde geloof ik ook wel, alleen zijn die bij mij bekende brabantse/zeeuwse poldersloten vaak zo voedselschraal. Geen polders met veel plantengroei of plombedden. Beetje zwanenmossel en slakjes, dat is het wel. En dan vaak ook een nog relatief hoge bezetting.

Ben alleen een jaar of wat geleden op een uitzetting gelopen (buurt van het schelde-rijnkanaal, dus zeg grensgebied) waar er ineens, na jaren van strakke torpedoschubjes, ook schubjes tussen zaten met meer vlees op de botten. Zelfs enkele spiegeltjes gevangen. Zo laat men natuurlijk weinig meer verwilderds over...

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).