Grow Your Own!!!!!!

K. van den Herik

12-12-2007 18:21

ok varianten...
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

13-12-2007 10:33

Interessant onderzoek Klaas,

Alleen is de stress die bij de test-vissen veroorzaakt wordt vele malen groter dan wat er in een situatie aan de waterkant komt.

Het zou wel interessant zou om het idee van regelmatige uitzettingen te kunnen testen.
Voorstel voor een test voor daar zou het volgende kunnen zijn.


Neem een test opstelling met twee bakken 1 bak voor de test en 1 bak als controle bak.

In de beide bakken worden karpers van een bepaald ras gezet.

Zelfde leeftijd wel te verstaan.

na een bepaalde periode (bij ons zou dat een jaar kunnen zijn, maar voor een testopstelling is een maand of nog korter eerder aannemelijk)
worden er dus een paar visjes bijgezet in de testbak.
In de controlebak gebeurt er niks.


Ook hier zou er gekeken kunnen worden naar de introductie van bacterien alleen dan moet de testopstelling wel aangepast worden.

Deze test zou over een bepaald aantal periodes kunnen lopen en ik ben zeer benieuwd wat de resultaten zouden zijn, zeker bij de introductie van verschillende varianten/rassen of de introductie van ziektes.


Maar het is ook gewoon een idee om eens te vragen hoe het een en ander door rmc angling op het Horton complex wordt aangepakt.
Deze mensen hebben daar al heel wat ervaring mee.
Wellicht dan Dennis vd Wilde hier iets van meegekregen heeft?

Ooh Klaas, ik heb weleens van Wilco van Leest begrepen dat ze in Wageningen trouwens heel veel doen met karpertjes voor tests en dergelijke.

Back on topic weer denk ik zo.

Hoe staat het nu bij Mitsz en Ruud, wat is de stand van zaken?
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

13-12-2007 13:38

Heren,

er wordt reeds gesproken over stress bij de originele populatie wanneer er een zwik kleine vissen tussen komt zwemmen. Maar is er ook nagedacht over de stress welke je veroorzaakt bij het afnemen van kuit en hom?
Natuurlijk worden tijdens de paaiperiode vissen gevangen en op de kant gesleept etc, maar wanneer je moedwillig gaat afstrijken weet ik niet of oude karpers daar wel zo goed tegen zullen kunnen (qua stressniveau gesproken).
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-12-2007 14:20

Ach wie weet misschien vinden ze dat afstrijken wel lekker. :D :D 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2007 18:01

Bij het zelf kweken van spiegels in het oppervlakte water is de kans op succes uiterst gering. Probleem buiten het voedsel om is o.a. de steeds wisselende watertemperaturen in ons land. In kwekerijen zou men op deze wijze nooit tewerk gaan. Minimaal 1 maand binnen in een bak met alle toeters en bellen er aan geeft daarin tegen een redelijke kans op succes. Zo is mijn ervaring die ik o.a. ook opgedaan heb in gespreken met de enige die hier grootschalig in ons land mee ophoud het viskweekcentrum in Valkenwaard. Voor je investeringen ga doen zou ik eerst met hun praten of met het broedhuis van de universiteit Wageningen. Voor een paar jaar geleden zijn we er vanuit de KSN er op bezoek geweest. De kennis die daar is opgedaan geeft me de overtuiging te denken aan het plaatselijk scheppen van spiegeltjes. De kans dat dit een succes wordt is vele malen groter. Dat je dan nog tegen teleurstellingen aan kan lopen kan Aart veel beter vertellen. In mijn eigen vijver heb ik er ook een aantal opgekweekt. Ze waren tussen de drie en vier cm groot toen ik ze kocht bij het viskweekcentrum in Valkenswaard. Na een twee maanden in een aquarium zijn ze de vijver in gegaan. Ondanks beperkingen was na twee jaar de zwaarste 1900 gram. Helaas is in tegenstelling tot andere deze nog niet teruggevangen, voor zover mij bekend is.

Groet,
Peter
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

16-12-2007 19:18

Misschien gaan die grote oude karpers wel dood omdat ze zien dat ze baby’s hebben…

Wie weet zijn ze hartstikke ‘tevreden’ als ze zien dat er kleine karpertjes zwemmen en geeft de natuur hun een teken dat ze kunnen gaan, om ruim baan te maken voor de nieuwe generatie?

Klinkt misschien een beetje achterlijk, maar het zou me niets verbazen, levensdoel van de meeste dieren is voortplanting/ instandhouding van de soort toch?

Verder wel een leuk idee van dat zelf vissen opkweken, zou wel mooi zijn, je zou bestanden zo helemaal ‘origineel’ kunnen houden.
8)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-12-2007 19:52

Met kleinere bestanden krijg je snel inteelt Robert en dat is desastreus qua overleving.
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

08-03-2008 22:02

nu wou ik dat ook gaan doen maar dan thuis in een grote bak(ken) ...

nu was ik dus even aan het rondzoeken voor wat tips en idee`s

ik wil het binnen gaan doen ( in de schuur... ) die is groot zat want aangezien dat er een boot binnen lig van 6 meter lang moet dat kunnen en de schuur is een oud schuurtje dus het is even joud binnen als buiten dus gewoon natuurlijke temeraturen

mijn vader heeft al toestemming gegeven dat ik het mag gaan doen

ik kan het ook buiten doen ... als dat beter is ?

maar mijn vraag was hoe je het best z`n karper af kan strijken en hoe je kan zien of het vrouwelijk en/of mannelijk is..

als iemand ideeen heb en/of tips heeft hoor ik da graag met vriendeljke groeten justin feunekes
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

10-03-2008 21:25

Volgens mij gaat het er in dit topic juist om dat de vissen opgroeien etc in het water van hun voorouders. Als je later vissen gaat uitzetten krijg je net zoveel problemen als met projecten...
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

10-03-2008 22:07

jah maar ik neem aan dat als ik ze in schoon water kweek dat er een kleine kans is dat er ziektes uitbreekt... ?

neem ik aan en aangezien dat er op het water waar ik ze op uit wil zetten een klein bestand zit en niet de kans heb om ze daar te kweken had ik sow iets in gedachten ....

mvg justin feunekes
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

11-03-2008 08:09

Als je met schoon water leidingwater bedoelt dan kan je net zoveel ziektes krijgen als gewoon hoor. Dan is het van groot belang dat je diverse waterwaardes onder controle houdt zoals nitriet, amonia etc. Je kan te maken krijgen met parasieten, bacteriele infecties etc.
Is niet altijd een makkelijk klusje. Kijk maar naar de koiliefhebberij.

Wanneer je vissen gaan opkweken in aparte bakken moet je met grote regelmaat water verversen, de temperatuur schommelt veel erger op een kleine bak met deze waterwisselingen en veranderingen van de buitentemperatuur.

Je moet er voor zorgen dat je een flinke filtercapaciteit hebt welke goed draait anders is het niet bij te poten.

Weet waar je aan begint.
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

11-03-2008 18:54

ik weet ongeveer wel waar ik mee begin en ik heb die testters al van het nitriet en ph te meten

als de karpertjes dan groot genoeg zijn gaan ze in een heele grote bak met een 3kamer filter ( word gebruikt voor vijvers )

mvg justin feunekes
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

18-03-2008 16:22

dit heb ik zelf ook al 2 keer gedaan in een groot aquarium met een verwarming die de temperatuur automatisch 23 graden houd wat volgens mij de perfecte temperatuur is voor de jonge visjes en ongeveer uitgezet als ze allemaal boven de 5 a 7 cm zitten anders wordt het aquarium te vol en ik heb laatst met de pen een karpertje van :P 5 pond :oops: gevange die ik misschien wel gekweekt heb
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

18-03-2008 17:30

jah als ze bij mij 6 tot 7 cm worden gooi ik ze in een heele grote bak ( bijna 3duizend liter )
met een dompelpomp erin en dat aangesloten op 3kamer filter

dave pronk hoe heeft u dat kuit en hom bij elkaar gegooid en zat er veel tijd tussen het afstrijken en het bevruchten ?

mvg justin
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-03-2008 17:51

Justin,

Om karper paairijp te krijgen en ze de eerste maand zonder problemen in leven te houden is een vak apart. Zou er nog eens goed over na denken om hier mee te starten. Je zou eerst eens kunnen beginnen met het kopen van jonge karper van ongeveer 4 tot 6 cm en die opkweken. Je komt al dan genoeg valkuilen tegen die je moet omzeilen. Als je dit lukt is de volgende stap al ietsje pietsje makkelijker. Zelf ben ik er nooit aan begonnen na dat ik inlichtingen in gewonnen had bij de enige professionele karperkweker die ons land rijk is. Tot 35 cm opkweken in een aquarium is me wel gelukt met deze spiegeltjes.

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
justin feunekes
Berichten: 85
Lid geworden op: 03-09-2006 15:43
Locatie: heukelum
Contacteer:

19-03-2008 17:22

pj otte...

ik heb nu al een tijdje jonge karpertjes alleen ben vergeten op ze op te meten toen ik ze ibnkreeg :S
dus ik weet niet hoe hard ze gegroeid zijn
maar al best wel een stukje
1 karper had stip en een soort van vin rot ...
ik gelijk naar e dierenspeciaal zaak en gaan vragen heb ik van die medicijnen mee gekregen en het was over

ze doen het nu zekers goed alleen ze zijn wild :D ze stieren door de heele bak heen

ik heb ook al inlchting gedaan ovcer het kweken en het lijkt me leuk om het te gaan proberen ...

samen met een vismaat van mij ...

mvg justin feunekes
sonic sk4 / shimano 4500 / delkim txi+ontvanger. pacific 550 marine 20pk mercury
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

25-03-2008 21:21

Het idee vind ik zeer de moeite waard, maar kan dit niet in gewoon openbaar water??

wat zou er van terecht komen als je bv.

een sloot, vijvertje compleet leeg zou vissen, en dan bedoel ik ook helemaal leeg, vervolgens karperbroed plaatsen en gewoon eens kijken wat er van komt.

door de afwezigheid van witvis zou je toch een behoorlijke hoeveelheid watervlooien moeten krijgen, wat als voedsel kan dienen voor onze toekomstige .... ponders.

ik ken hier genoeg watertjes waar het krioelt van het kleine grut, de overlevingskans is er dus wel.

gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-03-2008 22:11

Tja Henk, dat hebben wij ook al eens geprobeerd. Na 1 jaar waren ze mooi gegroeid, maar nog niet groot genoeg om uit te zetten. Na 2 jaar zat er geen een meer dankzij de aalscholvers...
Henk Derks
Berichten: 217
Lid geworden op: 26-11-2006 21:02
Locatie: Hoogeveen

26-03-2008 17:08

Okè Aart,
maar het wil dus wel.

zou de vis voldoende overlevingskans hebben wanneer je extra schuilmogelijkheden zou maken??
ik zou zo zeggen, smijt er wat dooie bomen in, zodat de vissen hier terecht kunnen, of zouden die spiegeltjes hier te dom voor zijn 8) .

gr.
gerwin van der heide
Berichten: 85
Lid geworden op: 06-11-2006 19:19
Locatie: elburg

04-05-2008 19:27

vissen die je opkweekt in een bak of in een vijver zijn kwetsbaarder dan vissen in de natuur
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-05-2008 20:12

Alle kweekkarper komt uit een vijver. Denk niet dat de vissen kwetsbaarder zijn, maar dat de leefomgeving lastiger in balans te houden is. Kweken is natuurlijk op zich het probleem niet. Dit wordt al eeuwen gedaan met karpers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-05-2008 20:49

Natuurlijk wil het wel Henk. Op Nieuwkoop is dat ook gedaan (helemaal afgeschermd met gaas), alle voerkosten zijn daar toen ook nauwkeurig bijgehouden en het eind van het liedje was in feite dat je ze (qua geld / kosten) net zo goed bij Valkenswaard kunt bestellen, dit nog afgezien van het werk dat ermee gemoeid was.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

05-05-2008 18:13

Even een heel andere insteek van het oplossen van dit probleem.

Is het niet zo dat die kleine karperputjes een zwaar te kort hebben aan natuurlijke vijanden?

En daar bedoel ik niet de aalscholver mee, maar dan voornamelijk snoek. Door het ontbreken van die snoeken overleven ook de zwkste visjes.

Deze zwakke visjes zijn meer kwetsbaar voor ziektes, echter als er eenmaal een zieke vis is, dat de kans op besmetting vee groter is, ook besmetting van geoznde, sterke dieren gaat dan sneller denk ik.

Stel je zorgt dat zo'n putje voorzien wordt van een gezonde verhouding snoek. Deze eet de zwakkere broeders onder de karperstjes op. De sterke vissen overleven. Hebben meer te eten, er heerst geen overbevolking meer. (misschien gaan de aalscholvers dan ook wel weg).

Zou dit niet veel beter zijn?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

20-05-2008 18:56

Josef,

dat is idd. leuk bedacht, maar als je in no time grote snoek wil hebben moet je dat doen.

die paar snoeken waar jij het over hebt, zullen zich echt in de 7 de hemel wanen.

bij ons heb je een aantal watertjes waar elk jaar massa`s kleine karpertjes verschijnen, maar door de zo langzamerhand grote populatie zit er vervolgens weinig groei in, toch overleven ze wel, je kunt hier met een klein telescoop hengeltje op een mooie zonnige zondag leuk een paar uurtjes vissen. :-? .

gr
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep