Berichten verwijderen

Gesloten
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-04-2012 21:55

Iets wat me de laatste tijd al een paar keer is opgevallen, naar mijn mening grijpen de moderators hier veel te snel en veel te graag naar de delete knop.
Ik neem even het vangsten op datum topic als voorbeeld, waar net zeker 3 of 4 berichten verwijderd zijn. Het gaat me helemaal niet om welke moderator ingrijpt en ook niet om de discussie of een bericht wel of niet offtopic is (die lijn was naar mijn mening nogal dun en discutabel in dit geval, het ging immers wel over in dat topic geposte foto's).

Waar het mij om gaat is dat berichten die misschien iets offtopic zijn, maar wel discussie op basis van argumenten zijn en geen abusive content bevatten zomaar weggeklikt worden. Daarnaast worden degenen die de berichten gepost hebben blijkbaar niet via PB geïnformeerd over waar en waarom hun bericht is weggehaald, waardoor mensen op zoek gaan naar een discussie waar ze bij betrokken waren en vervolgens het hele verhaal niet terug kunnen vinden. De berichten die na de verwijderde berichten geplaatst zijn worden geheel of gedeeltelijk uit hun verband getrokken.

Natuurlijk moet er soms met de bezem door een topic gegaan worden, als wij er echt een bende van maken of als mensen het verzoek van een mod om on topic te komen negeren, maar in dit geval vind ik verwijderen een veel te zwaar middel. Trek dan als mod een lijn, verwijs voor de nieuw ontstane discussie door naar het juiste topic (of een nieuwe), verzoek de mensen weer on topic te komen, verwijder nieuwe off topic berichten en stuur de posten in kwestie een waarschuwing, maar laat die paar al geposte berichten staan. Mocht je ze echt kwijt willen, verplaats ze dan, desnoods met knip en plakwerk, naar het juiste topic, dat is altijd nog beter dan dat mensen hun bericht opnieuw moeten typen.

Ik heb dit trouwens hier gepost en niet als pb naar Kees gestuurd, omdat ik ook wel benieuwd ben hoe de rest hier tegenaan kijkt. Ik heb zelf jaren ervaring als moderator op een aantal (niet karpergerelateerde) forums (nee, dit is geen open sollicitatie :wink: ) en ik beschouw verwijderen van berichten als een erg zwaar middel waarbij terughoudendheid gewenst is. Het is voor niemand prettig om een goedbedoeld bericht opeens kwijt te zijn.

Mocht de rest er nou anders over denken en liever wel een perfect schoongeboend carpboard zien, waarbij alles wat ook maar enigszins off topic lijkt direct weggehaald wordt dan moet ik me gewoon aanpassen, maar wees er dan ook consequent in.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

18-04-2012 22:01

Ik ben het helemaal met je eens Daaf. :wink:
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-04-2012 22:06

Ik ben wel voor het direct verwijderen van alle in de lens gedrukte 13-in-een-dozijn-karpertjes die kennelijk niet groot genoeg waren volgens de vanger. :P
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

18-04-2012 22:09

Ik kan me hier wel in vinden. De discussie had in dit geval ook betrekking op een foto van mij, wat ik persoonlijk ook niet erg vind.

Ik was net klaar met het tikken van een reactie wat het één ander had verklaard, maar na het verversen van de pagina was de reactie van mij alweer verdwenen net als de rest. Ipv dat ik ''gelukkig'' was dat de discussie verdwenen was had ik me in dit geval willen ''verdedigen''.

Anderzijds word er getracht een vriendelijk board van de maken wat ik ook wel kan waarderen. Een mailtje met reden van verwijdering van een bericht zou wel wat onvrede weg kunnen nemen.
huub baayens putten
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-11-2009 19:49

18-04-2012 22:29

Daaf ben er stil van,goed verwoord !!!

Kees,haal het zand uit je ogen,zul je zien dat je uit de woestijn bent :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-04-2012 22:41

Er zijn net meer dan 10 berichten verwijderd uit Vangsten op datum. Meestal gaat er een PB naar degene die daarin een duidelijke hoofdrol heeft gespeeld. Niet naar allen die daarop menen te moeten reageren. Topic Vangsten op datum heeft een historie van commentaar dat pagina's lang blijft doorsudderen. Daar is dat topic niet voor bedoelt, terwijl daar elders op het board alle ruimte voor is. Derhalve nu eens snel ingegrepen. Meestal is het commentaar dat we niet of te laat ingrijpen. Dus je commentaar lijkt ietwat overdreven Daaf. Ook gezien het moderatorlog dat duidelijk laat zien wat er verwijderd wordt. Het komt wel eens een keertje voor dat een topic opgeschoond wordt. Niet meer dan dat.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-04-2012 13:02

Tja Kees, dan verschillen we gewoon van mening. Ik vind even 10 berichten verwijderen nogal wat. Ik weet dat dat topic historie heeft, aan de andere kant heb ik het zelf in dat topic nooit als storend ervaren. Als het nou een of andere diepgaande discussie is is het een ander verhaal, maar ik zie echt het probleem niet van een paar offtopic posts in vangsten op datum. Daarnaast is de lijn ook erg dun, mijn bericht, wat een reactie was op dat van Kees Verheij, wat een kritische opmerking was richting geplaatste foto's, haal je weg, maar dat van David, wat naar mijn bericht verwijst maar ook een "mooie vissen xxx" bevat laat je staan. Is een bericht dan altijd on topic op het moment dat iemand een ander complimenteert met een mooie vis? Ook als een deel van het bericht verwijst naar een off topic bericht? Dit is ook wat ik bedoel met dat de overblijvende berichten uit hun verband getrokken worden, er staat nog een post van David, die verwijst naar een post van mij die niet meer bestaat. Als je daar echt consequent in wil zijn zou je in principe dat bericht van David aan moeten passen of ook moeten verwijderen.
En nogmaals, ik vind van alles verwijderen geen oplossing op het moment dat er een discussie gaande is die misschien licht off topic is, maar wel op basis van argumenten wordt uitgevochten en geen abusive content bevat. Door nu de berichten te verwijderen en te verwijzen naar een oud topic sla je de discussie ook meteen dood, ik heb geen zin om hetzelfde bericht daar nog eens te schrijven en ik denk dat dat voor de rest ook geldt. Het minste wat je dan in mijn ogen kan doen is met wat knip en plakwerk de boel verplaatsen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-04-2012 16:00

Het waren inmiddels meer dan 10 off-topic reacties en niet maar een paar. Het groeide dus sneller aan dan jij probeert te suggereren. Kortom, rekening houdend met het verleden was er reden tot ingrijpen op een zeker moment. Dat moment bepalen en de manier waarop is een inschatting van de moderator. Bij het verwijderen houdt de moderator zoveel mogelijk rekening met het in stand houden van het oorspronkelijke verband van de discussie. De paar berichten die in dit geval na het verwijderen opkwamen en zijdelings daarnaar verwijzen zijn nog even blijven staan en niet weggehaald omdat jij met dit topic begon. Overigens ook niet conform de huisregels en dus potentieel in aanmerking komend voor verwijdering. Is verder een inschatting van de moderatoren of dit ook daadwerkelijk gebeurd en alle sporen weggepoetst worden. Maar ja, ik wil niet flauw gaan doen wat dat betreft en heb het maar zo gelaten.

Dit lijkt mij nu wel voldoende uitleg van mijn kant en beschouw dit topic als gesloten. Ongenoegens kunnen altijd via PB kenbaar worden gemaakt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gesloten