Karperwereld RSS (website + forum)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-08-2007 15:25

RSS feed
Om mee te gaan met nieuwe technieken is het verstanding om RSS functionaliteit in te bouwen. In andere woorden wil RSS zeggen dat we de content naar de gebruiker halen i.p.v. dat de gebruiker de content op moet zoeken (zie hfd. Uitleg rss voor duidelijkheid).

Met RSS kunnen we de website / forum nog toegankelijker maken.

Uitleg RSS
Link naar zeer gebrijpelijke uitleg van RSS

RSS website
De website van Karperwereld kan voorzien worden van de meerdere RSS feeds.
Artikelen, verhalen, rot@ry e.d. De gebruikers kan zelf bepalen wat hij/zij interessant vindt en deze RSS koppelen aan haar/zijn RSS reader.

RSS forum
Een groot voordeel kan er uit het forum gehaald worden. Men kan zelf selecteren welke onderwerpen / categorieën hij/zij wil volgen. Nu gaat dit via e-mail wat veel verkeer kost en wat een gebruiker weer extra moeite kost (mail checken, doorlinken, e.d.).

Voordelen
- Informatie naar de gebruiker (i.p.v. gebruiker naar de informatie)
- Centraal punt van informatie (men hoeft niet te navigeren door een website).
- Selectie van interessante onderwerpen (zowel forum als website).
- Nutteloze discussies worden minder (men schrijft zich daar niet voor in).
- De website gaat met de tijd mee.
- RSS kan bestaan uit kleine inleidende teksten en als het interessant is klikt de bezoeker door naar de website. Zo verlies je ook geen bezoekers en verlies je geen reclame inkomsten.
- Website wordt effectiever en de bezoekers aantallen zullen stijgen.
- Het is mogelijk om reclame mee te sturen in een RSS feed.

Nadelen
- Men moet een RSS reader gebruiken (nieuwe technologie, maar een kwestie van tijd voordat veel mensen het hebben, ook karpervissers!).
- RSS inbouwen in het forum is lastig, maar waarschijnlijk zijn er phpbb widgets voor.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-08-2007 20:23

Hoi Menno,

Ik denk dat je koppeling van RSS aan het forum het beste kunt opdelen in 2 fases.

Fase 1: de koppeling
In deze fase koppel je de categorieën aan een RSS feed. Dit houdt in dat gebruikers (wel of niet lid) een RSS feed binnen krijgen van een onderwerp wat hun interesseert. Onderwerpen waar mee in mee\n discussieert kan de gebruiker aangeven of hij/zij een e-mail wilt ontvangen bij het reageren na zijn post (zoals het nu is).

Fase 2: de totale koppeling
Wanneer fase 1 geslaagd is moet er gekeken worden naar de effectiviteit. Hoeveel mensen gebruiken RSS, hoe zal dit zich bewegen in de toekomst. Indien de resultaten positief zijn kun je per onderwerp een RSS beschikbaar maken, nu kan de gebruiker echt selecteren wat hij/zij wil lezen. Ik heb overigens geen idee wat dit inhoud qua performance e.d.

Algemeen
Ik denk dat bij een eventuele upgrade naar RSS er een goede handleiding / procedure geschreven moet worden voor de gebruikers. Ik denk dat veel karpervissers zich vooral bezig houden met technieken onderwater i.p.v. internet technieken (groot gelijk hebben ze).
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-08-2007 21:04

Bas nieuwe moddereter?
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

21-08-2007 21:15

Mag ik moderator zijn :) ?

Dayo
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-08-2007 21:19

Afbeelding

Chickies!


( hahaha )


Daarvoor moet je bij de baas zijn...
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

21-08-2007 21:26

Rudie jij bent de baas :wink:
Mag het :lol: ?

Dayo
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-08-2007 21:36

hehehe
Jongens, RSS heeft weinig met moddereters te maken.
Karpers zijn toch moddereters?
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-08-2007 21:50

maar wat doet de RSS nou precies?
die geeft jou een sginaaltje dat er weer nieuwe post is hier op het forum bijv,

kom het de laatste tijd steeds vaker tegen, maar zie het nut er nog niet echt van in

want wat ik nu doe is start firefox op en heb meteen links me balk met favorieten en staan alle links naar site die ik regelmatig bezoek in, dus zit in 5 secs hier op het forum, dus wat is dan het voordeel van de RSS?
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

21-08-2007 21:52

Kijk even naar dit filmpje Michiel.

Bas Bakker schreef:Uitleg RSS
http://www.youtube.com/watch?v=0klgLsSxGsU
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

22-08-2007 08:18

Ik ben voor RSS feeds, komen die mooi op mn persoonlijke igoogle pagina!
RSS feed maken hoeft niets met forum aanpassingen te doen te hebben. Je kan namelijk gewoon queries doen op je database, met andere woorden de juiste informatie opvragen uit de database (doet forum immers ook) en die in het juiste formaat (rss) weergeven. Op zich niet een bijzonder ingewikkelde ingreep voor een beetje php programmeur.
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

22-08-2007 15:13

Hoe zit het met de overzichtelijkheid dan ?
En als je een prive bericht krijgt over een bepaald onderwerp waar je niet voor ingeschreven bent.....

Maar het zou iniedergeval een zeer positive verandering zijn !
KSN
Wouter Hut
Berichten: 244
Lid geworden op: 14-08-2007 08:51
Locatie: Twente

22-08-2007 15:27

Google met extra rss feeds

En je krijgt geen berichten, je ziet alleen bepaalde headlines van de site/forum/berichten
Gebruik je verstand aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

22-08-2007 16:05

Wouter Hut schreef:Ik ben voor RSS feeds, komen die mooi op mn persoonlijke igoogle pagina!
RSS feed maken hoeft niets met forum aanpassingen te doen te hebben. Je kan namelijk gewoon queries doen op je database, met andere woorden de juiste informatie opvragen uit de database (doet forum immers ook) en die in het juiste formaat (rss) weergeven. Op zich niet een bijzonder ingewikkelde ingreep voor een beetje php programmeur.


Vooropgesteld dat ik hier al een tijdje over nagedacht heb.... maar als idee nog niet geopperd, maar ben er zeker voor.
Wat je zegt klopt.... in werkelijk zit het toch iets ingewikkelder... qua querie niet ingewikkeld... laatste posts per categorie van laatste 5 minuten o.i.d. in het juiste xml formaat exporteren.
Weet alleen niet of de server het toelaat om een cronjob uit te voeren die elke 5 minuten draait.... anders bij een nieuwe post een nieuw xml file aanmaken waar die post in zit.... ( beter misschien zelfs )

Je wilt de RSS van het volgende zien denk ik...
of alle laatste post op het board van de laatste vijf minuten ongeacht welke categorie.... dan kun je zelf filteren wat je leuk vind
Of mits mogelijk laatste posts binnen een categorie van de laatste 5 minuten.
Per topic is onzin denk ik aangezien we hier per post al een mailtje voor versturen... en je zelf al kunt aanzetten of je een mailtje wil ontvangen als er gereageerd wordt ( abonneren ) afschaffen wil je ook niet aangezien niet iedereen de hele eddag op internet is laat staan rss feeds aan heeft staan, maar wel op een later moment wil kijken of er nieuwe posts zijn.

Het kan heel handig zijn, of het nodig is is een tweede, wil je altijd up-to-date zijn is het zeker handig.... of is een mailtje genoeg.
Kost het minder data verkeer als een mailtje versturen? ( is te berekenen )
Ik denk overigens dat er een module voor het board beschikbaar is zodat het erin kan als add-on.

Goed idee, maar of het echt nodig is.... handig is het wel....

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

03-09-2007 11:24

Hoi Edward,

Een late reactie, ik was het topic verloren uit het oog (nog geen rss en sommige e-mail verdwijnen bij mij zo in de prullenbak).

Op dit moment is een RSS feed (of meerdere) niet nodig. Karpervissers zijn meer buiten mensen dan binnen mensen.

Toch ben ik van mening dat je mee moet gaan met de techniek. Er komt een tijd dat merendeel van het forum RSS ontvangt (misschien zonder dat ze het weten). Dit kan over een jaar zijn of misschien over 5 jaar. Wie zal het zeggen?

Je kunt dan de RSS inbouwen, maar je kunt het ook voor zijn.
Je biedt de bezoeker iets 'extra' aan.

Daarnaast ben ik sowieso van mening dat karperwereld.nl veel meer kan bereiken met het forum / website, maar dit is een ander onderwerp.

gr.

Bas
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

04-09-2007 09:58

Bas,

Daar heb je zeker gelijk in, inbouwen op voorhand lijkt me wel ok.
Al zou het niet direct zijn voor gebruikers, voor mods / beheer is het handig om een oogje in het zeil te houden op een slimme manier.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

30-04-2013 20:50

Hoi,

Anno 2013. Inmiddels hebben we geen koningin meer maar wel een koning (zonder baard).

Kan je dit forum misschien al via een app bekijken? Er zijn phpBB apps in de appstore maar geen daarvan bevat dit forum.

Heeft iemand misschien een app in gebruik voor dit forum?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-04-2013 21:15

Michael,

Volgens mij ging deze thread daar niet over, al vind ik dat wel een interessante wending krijgen.
Deze site/dit forum is nog niet via een App te bekijken, en dat vind ik wel jammer. Misschien een andere, nieuwe thread hiervoor, moderator?

Om bij de vraag te blijven: rss voor deze site, er is wel gediscussieerd blijkbaar in het verleden, maar er is intussen (thread is van 2007) niets mee gedaan. Is er te weinig animo? Misschien tijd voor een hernieuwde vraag aan de leden of zij daar wel behoefte aan hebben?

grtz
Plaats reactie