Op stage in Hongarije

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-03-2014 10:23

Beste medevissers,

Ik ga over 2 weken naar Hongarije voor mijn stage. Ik zal daar 4 maanden verblijven, behoorlijk lang dus. Nu zou het leuk zijn als ik af en toe een hengeltje uit kan gooien. Ik weet alleen niet of dat de moeite waard is, aangezien mijn karperspullen daar krijgen nogal lastig is. Ik reis namelijk met het vliegtuig of met de trein.

Ik ga naar het plaatsje Szarvas. Dat ligt aan de rivier de Körös. Heeft iemand enig idee wat ik qua karperbestand kan verwachten in zo'n rivier? En weet iemand hoe het met de regelgeving wat betreft het vissen daar zit?

Vissen zal echt bijzaak zijn voor mij daar. Hopelijk leest er iemand mee die bekend is in Hongarije die me wat op weg kan helpen.

Groeten Tobie
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

18-03-2014 10:51

Hey Toby,

Mijn vriendin komt uit Hongarije en ik vis samen met haar elk jaar(sinds 2007) in Hongarije. We gaan ongeveer 2 x per jaar alleen hebben wij een huis aan het "Balaton meer". Dat is dus een behoorlijke afstand van de plaats waar jij zal verblijven. Ik weet dat er in Hongarije heel veel kleine "karperputten" zijn. In elk geval overal rondom het Balaton meer. Waar ik altijd zeer leuke sessies heb voor weinig geld. Dat zijn voornamelijk "dag vijvers" waar je zo'n 10 euro per 24 uur betaalt. Maar aangezien de bevolking daar geen korda/fox/delkim/Daiwa/etc etc kan kopen zijn wij vaak de enige die wat vangen.

Houd er wel rekening mee dat visvergunningen daar in verhouding duurder zijn dan in Nederland en dat die vaak voor een bepaald gebied gelden. (komt omdat de bevolking de meeste gevangen vissen opeet, en de regering deze weer uit moet zetten) Het is dus een voedselbron voor de bevolking omdat deze geen zee hebben en zeevis erg duur is. Vaak zijn er bij kleine putten de regel dat vissen boven de 5kg niet meegenomen mogen worden. (wat dus mooi is voor de sportvisser)

Volgende link naar viswateren in Hongarije voor jou provincie:
Horgászvizek = Viswateren
http://www.horgasz.hu/page/500/akt/5/me ... vizek.html

Let wel op, ik ben in dat gedeelte van Hongarije niet bekend, maar zo heb je in elk geval een idee waar je rond zou kunnen kijken.

Ps: Pas wel op voor "Zigeuners" in Hongarije. Ik zeg dit niet omdat ik discrimineer ofzo, maar puur uit eigen ervaring dat die bevolkingsgroep daar voor veel overlast zorgt. (zakkenrollen, diefstal, etc) Hou dure visspullen dus altijd in het oog.

Als je meer wil weten..Mijn vriendin is Hongaarse dus die kan iets opzoeken als je iets echt niet kan vinden.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-03-2014 11:27

Hey Jeffrey,

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

Het Balatonmeer is inderdaad een eind weg voor mij. Handige link! Ik zal eens het een en ander proberen te vinden. :)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

18-03-2014 14:44

Ik ben benieuwd of je iets interessants kan vinden. Hou er wel rekening mee dat ze in Hongarije nogal achterlopen. Veel interessante plekken en putjes zullen waarschijnlijk geen website hebben en zal je dus in "real life" moeten bezoeken om er meer over te weten te komen. Maar meestal is het de moeite waard.

Succes en veel plezier.

Btw, ik weet niet hoe goed jou Hongaars is, maar in Hongarije spreken ze niet vaak een andere taal.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

18-03-2014 15:50

Soms kan je je redden met duits. Van oudsher kwamen in Hongarije veel (oost) duitsers, toen het regime nog onder rusland viel.

Ik heb net even gezocht op internet, en heb in het nederlands gewoon ingetikt:
karper in Szarvas
of
Karper in Körös
en je hebt hits. Doe je "karpfen in" en dan die namen, dan kom je er ook, meer hits zelfs.

Zover ik kon zien zit er van alles. Mijn vrouw is half Hongaars, maar spreekt alleen Nederlands op wat "vieze" woordjes na :lol:

Ik ken die omgeving ook niet, maar je goed voorbereiden, helpt.
Misschien kun je korte x- delige hengels kopen om mee te nemen.
Mack heeft 6 delige hengels (3 lbs) had ik gezien. Moet thuis even kijken wat en waar.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

18-03-2014 16:19

Bedankt Jeffrey en Frenk,

Heb inderdaad zelf al wel gegoogled in het Engels en Nederlands. Zal ook eens in het Duits proberen, al ben ik daar wat minder sterk in. Hongaars wordt helemaal lastig ;)

Speciaal andere hengels hiervoor aanschaffen zit er helaas niet in voor mij als student zijnde.
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-03-2014 09:51

duits wil nog weleens helpen,op duitse sites is ook wel het een en ander te vinden,groeten H.
Plaats reactie