Ebro

ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-11-2011 23:49

Hoi Jan.

Ik kan een eind meegaan in je kijk op de situatie daar. Zelf heb ik twee keer bij Caspe een sessie gevist en allebei de keren ook snachts. Mijn ervaring is nog steeds dat ik smorgens tussen 06:30 en 07:00 beet krijg en dat die grote school vis smiddags weer terug kwam. Tussen door ving ik ook vis maar twee keer per dag ging het goed los. Wij moesten idd erg veel voeren om de vis bezig te houden. Dit is met boilies, mais en lupine gedaan. Pellets hebben wij vrijwel niet gebruikt. De meerval vingen wij het meest op vismeel boilies maar ook de scopex boilies lieten ze zeker niet liggen. De karper die wij snachts gevangen hebben zijn echt op 1 hand te tellen. Wel hoor je de meerval jagen snachts. Nou heb ik geen vergelijkings materiaal met vroeger gezien ik voor het eerst in 2009 de Ebro bevist heb. Maar vind het nog steeds erg makkelijk om aan je vis te komen. Kan me daarom bijna niet voorstellen dat het nog beter/makkelijker is geweest.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

12-11-2011 09:43

@Ron - dit heeft betrekking op de situatie in Mequinenza, hier is de test met het op grote schaal voeren van halibut pellets toentertijd begonnen. Om je een idee te geven, wij vingen in de jaren 1995 - 2005 gemiddeld meer dan acht karpers per dag (8,6) per persoon met twee hengels, en met dag bedoel ik vanaf zonsopgang tot zonsondergang en gezien het feit dat we in het vroege voorjaar en late najaar visten hebben we 't over circa tien visuren per dag. In de jaren 2006 - 2009 is het gemiddelde gezakt naar drie (3,2) en de laatste paar jaren naar minder dan twee (1,7). Ik weet dat kennissen en visvrienden van ons in Caspe e.o. de afgelopen jaren (veel) grotere vangsten scoren, vandaar ook dat wij ons nog steeds beraden of we volgend voorjaar wellicht definitief naar Caspe verhuizen of naar een totaal ander visgebied in Frankrijk of Spanje ( zie ook eerdere bijdragen ).
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

12-11-2011 10:03

Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben met de plek die je kiest. Je weet niet wie er voor jou hebben gezeten. Vorig jaar november vingen we in de Ebro alleen maar 30ers en 40ers. Begin oktober dit jaar weer naar dezelfde plek, en bijna niets gezien. 1 meerval van 1.70 en 32 kg midden op de dag gevangen. Wat bleek? hadden er de hele week voor ons 2 meervalvissers pellets zitten dumpen. Zo zie je maar. Wij hebben besloten om ( ook naar aanleiding van het verhaal van Jan) voortaan alleen nog maar met boilies te gaan zitten. We gaan ook geen mais meer voorvoeren, maar hennep.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

12-11-2011 10:29

@Rene - tuurlijk Rene, hier moet je ook mazzel bij hebben. Ondanks dat de situatie in Mequinenza verbeterd is de afgelopen jaren met de aanleg van nieuwe kantstekken is de keuze toch beperkter dan in Caspe e.o., bij normale waterhoogte dan wel te verstaan. In Caspe e.o. heb je dan meer mogelijkheden maar is 't door de bank genomen ook veel drukker. Daarom heb je aldaar beslist een boot nodig en kun je stekken vinden die normaliter niet met een auto te bereiken zijn, alleen zul je wel moeten blijven overnachten gezien de stekkenpezers.
Ook al heb je een boot tot je beschikking in Mequinenza, er zijn verhoudingsgewijs niet al te veel van soortgelijke plekken te vinden, vrijwel alle meervalvissers met boot zoeken een ruime kantstek, terwijl de nieuw aangelegde, grotere kantstekken meestal worden ingenomen door diverse gidsen met hun klanten. Je zult dus veelal verder richting Riba Roja moeten varen, waar ook een aantal viskampen zitten die allen boten verhuren aan hun klanten. En als je een periode meemaakt, zoals afgelopen najaar, met heel veel groen in het water wordt het nog moeilijker goede stekken te vinden ( en te houden).
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

12-11-2011 10:41

dat wier was inderdaad een drama vorige maand. Was bijna niet te vissen doordat de stroming alle kanten op gaat en omdat de wind ook de hele dag door vanaf alle kanten kwam. Daardoor kwam het wier steeds weer terug. We willen volgend jaar dan ook verder richting riba Rocha varen om ons dan op een rustige plek te installeren met een tent.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

11-12-2011 16:09

Eergisteren ontving ik van een vismaat een kopie van het artikel van Marco Kraal in het blad Karper getiteld ‘Ebromonsters’ over ervaringen in Caspe het afgelopen najaar. Ik heb ’t artikel inmiddels enkele malen gelezen en ondanks dat ik Marco en zijn vismaat Rick van harte feliciteer met hun goede vangsten en pr’s wil ik toch enkele kanttekeningen plaatsen.

Ik had namelijk van karpervisser en bioloog Marco ietsjes meer verwacht te lezen dan alleen maar positieve vangstberichten, zoals bv. over het (vrijwel) ontbreken van complete jaargangen karper ( .. worden weggevreten door de meerval .. ) en wat dit voor toekomstperspectieven biedt voor de karper in deze stuwmeren. Zo schrijft Marco o.a. … tien jaar geleden ving ik me suf aan karpertjes tussen de twee en vijf pond, je kon er tientallen vangen op een ochtend maar de laatste jaren is dat er niet meer bij …… het lukte ons vijf jaar geleden nauwelijks om vissen kleiner dan tien pond te vangen …. .

Ook geeft Marco aan in zijn bijdrage … dat de factor die wellicht het meest heeft bijgedragen / bijdraagt aan de spectaculaire groei van de karpers de enorme hoeveelheden vismeelpellets zijn die dagelijks het water in verdwijnen…. Wat deze enorme olierijke voedselbron (op termijn) betekent voor het verterings- en stofwisselingproces van de karper wordt geen aandacht aan besteed, Marco adverteert c.q. promoot eigenlijk het gebruik van deze vismeelpellets (vnl. halibut) door aan te geven dat … pellets voorlopig nog wel even een topaas blijven en dat pellets verhoudingsgewijs grotere karper opleveren …. Tevens promoot Marco het massaal voeren met pellets in zijn artikel door een uitspraak van Ron (Beugelink) op te nemen .. dat er best wel selectief op karper gevist kan worden door een grote voerplek met pellets voor de meerval te maken en vijftig meter naast deze plek te vissen met single (halibut) hookbait...

Vele vissers zullen het komend jaar naar de Ebro willen als reactie op dit artikel om ook hun pr te trachten te breken, hetgeen o.a. zou kunnen betekenen dat er wederom honderden zakken van 20 kg gevuld met halibutpellets (circa 60 euro p/s) aangekocht en in de Ebro gestort zullen gaan worden. Er zijn in het recente verleden een paar (semi) wetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd naar de effecten van het op grote schaal consumeren van olierijk voedsel ( halibut- en salmonpellets) door karpers en barbelen. Ondanks dat de uitkomsten niet geheel en al eensluidend waren bleek toch wel dat het consumeren van dit olierijk voedsel een zeer behoorlijke negatieve impact heeft op de gezondheid van de karper en de barbeel.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb in principe niets tegen het vissen met vismeelpellets (bij voorkeur met een laag oliegehalte) echter ik wil wel waarschuwen voor de effecten van het op zeer grote schaal voeren met deze olierijke vismeelpellets gedurende bijna het gehele jaar. We weten inmiddels allemaal wat het effect is op onze eigen gezondheid en organen als wij voornamelijk voedsel consumeren met een hoog calorie- en oliegehalte.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

07-01-2012 17:01

@ jan :

Heb jij wel enige idee hoeeeee groot het daar is en hoe verschikkelijk veel vis daar zit ?? denk jij nou echt dat die pellets die de mensen daar voeren een daadwerkelijk verschil zullen gaan maken in de visstand daar ??
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

07-01-2012 18:07

Inderdaad Paul, dat denk ik - in beginsel niet op de visstand maar op de gezondheid van die vissen die zich te goed doen aan deze pellets en mocht de (overtollige) inname van deze olierijke pellets de gezondheid van deze vissen verder schaden dan dus ook op de visstand.
Ik kom in deze regio al vele jaren dus weet ik heel goed hoe groot 't daar is, met hoog en met laag water. Heb jij wel enig idee hoeveel vissers daar jaarlijks hun hengels uitwerpen om een meerval dan wel karper aan de haak te krijgen ?.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

08-01-2012 09:54

Ja heel veel , maar het zijn vooral de nederlanders en engelsen die pellets lopen te dumpen , die spanjolen zelf beginnen daar niet aan hoor en die duitsers volgens mij ook niet zo ...
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

08-01-2012 14:59

Beste Paul - jouw opmerking c.q. constatering "" dat het vooral de nederlanders en engelsen zijn die pellets lopen te dumpen , die spanjolen zelf beginnen daar niet aan hoor en die duitsers volgens mij ook niet zo ... "" is pertinent onjuist en m.i. dan ook volledig uit de lucht gegrepen.
Een groot aantal van de gidsen en ondernemingen, met name in Mequinenza, zijn duitstalig en daar komen veelal duitstalige gasten / vissers op af.
Vrijwel iedere onderneming / gids, zo niet allen, adviseert hun klant om met pellets te voeren en te vissen, zie ook het epistel van Marco Kraal in het blad Karper. Er komen door de bank genomen meer meervalvissers naar deze streek toe dan echte karpervissers en een overgrote meerderheid van hen voert en vist met halibutpellets. Vele tonnen van deze pellets gaan er in het hoogseizoen doorheen waarvan meer dan 90% los wordt gevoerd.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

08-01-2012 16:44

Ik dacht zelf dat dat met de duitsers wel meeviel maar dat zal dan dus niet zo zijn .... al met al denk ik nog steeds dat het voeren met pellets geen grote invloed kan hebben daar, het zijn dan ook 90% meervallen die de pellets opeten ...
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

08-01-2012 17:03

Iedereen mag een mening hebben en verkondigen Paul. Het is wel fascinerend om te lezen dat jij zo diep onder water kan kijken om te melden dat negentig percent van de gevoerde pellets door meervallen worden verorberd. Zou je toch wat mee moeten doen met deze gave !.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

08-01-2012 19:07

Jan Vitam schreef:Iedereen mag een mening hebben en verkondigen Paul. Het is wel fascinerend om te lezen dat jij zo diep onder water kan kijken om te melden dat negentig percent van de gevoerde pellets door meervallen worden verorberd. Zou je toch wat mee moeten doen met deze gave !.


Als jij er zo vaak komt dan neem ik aan dat je wel eens wat kotsende meervallen ziet ... de hoeveelheid pellets die uit de gevangen vissen komt in verhouding met het aantal wat gevoerd is en dan nog aangenomen dat er ook meervallen mee eten die niet gevangen worden, dan blijft er weinig voor de karpers over ...

Was niet de bedoeling om je tegen te schenen te schoppen of mijn gave bloot te leggen, maar ik vond alleen dat je het iets wat overdreef ..
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-01-2012 16:43

Een hypothetisch geval :

Van de enorme hoeveelheden gevoerde halibutpellets wordt max. tien percent door karpers verorberd.

Er worden in het hoogseizoen, dwz de maanden augustus t/m november, vele duizenden kilo’s van deze zeer olierijke pellets per week (!) gevoerd per locatie, dwz stuwmeer Caspe en stuwmeer Riba Roja.

Aan de hand van de binnen – en buiten de diverse hengelsportzaken uitgestalde zakken halibutpellets kan je redelijkerwijs berekenen hoeveel zakken er ongeveer per week worden verkocht en pellets worden gevoerd aangezien 90-95% los wordt gestort.
Laten we eens uitgaan van 4000 kg pellets per week per locatie ( 200 zakken van 20 kg ), dat zou dus betekenen dat zo’n 400 kg per week (!!) door karpers wordt genuttigd van deze onnatuurlijke zeer olierijke voedselbron, een potentieel groot gevaar voor het verterings- en stofwisselingproces alsmede voor de algehele gezondheid van de karper.

De laatste jaren is het karperbestand behoorlijk gedecimeerd, het aantal overlevende nakomelingen vallen in de eerste levensjaren al ten prooi aan vnl. meervallen, baarzen en snoekbaarzen. Zoals Marco Kraal ook aangaf in zijn bijdrage in Karper zijn complete jaarklassen karper ogenschijnlijk verdwenen. Ook is er behoorlijke sterfte geweest als gevolg van ondeskundig sproeien met onkruidverdelgingsmiddelen op de oevers. Tevens dient vermeld te worden dat er door grote groepen voormalige Oostblokkers in het stuwmeer Caspe vrijwel alle gevangen karper wordt meegenomen, als je dan bedenkt dat er van deze etnische groepen vele tientallen elk weekend daar bivakkeren spreken we over honderden karpers per maand en meer dan duizend per jaar die worden meegenomen voor consumptie !.

Een karper zien / vangen met een lengte van 40 cm of minder ( circa 4 jaar / 8 – 10 pond ) behoort inmiddels tot de zeldzaamheden. Als je er dan gemakshalve van uit gaat dat de karpers aldaar een gemiddelde leeftijd bereiken van zo’n 20 – 25 jaar zou je kunnen stellen dat het karperbestand binnen 10-15 jaar vrijwel compleet zal verdwijnen.
Echter door het (vrijwel) continu consumeren van dit soort pellets over lange periodes met alle gevolgen vandien, zou dit in het slechtste scenario kunnen betekenen dat het karperbestand al (veel) eerder volledig gedecimeerd zal worden .
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

09-01-2012 18:32

Er vanuit gaande dat per 2 tot 3 vissers 1 zak per dag word gevoerd ga jij er vanuit dat er zo'n 60/90 vissers per lokatie zitten elke week ?? weet niet hoe groot jij die lokaties dan ziet maar dan ben je toch een wel een aantal kilometers verder eer je 60 vissers geteld hebt. en ja ik weet dat op sommige plekken er wel een hoop vissers op een kluitje zitten maar dat zijn meestal niet de serieus vissers die een hoop pellets voeren. Maar al met al zullen er ongetwijfeld karpers bij zitten die inderdaad een hoop pellets eten maar ik denk niet dat dat het grootste probleem zal zijn daar.

Dat de hele ebro naar de klote gaat dat wel ik volledig met je eens , er zwemt alleen nog karper, meerval , snoekbaars en nog een beetje blackbass en witvis ... en over een x aantal jaar dan zal er alleen nog meerval zwemmen en die kunnen niets meer vreten en dan gaat alles dood , maar dat is niet te danken dan aan de vissers die pellets voeren maar te danken aan de amerikaan(en) die er de meervallen hebben uitgezet. Ik voorspel hetzelfde leed hier in nederland over jaren als die meerval zich hier ook zo gaat uitbreiden ...

Al met al blijf ik het toch en fantastisch mooi water vinden en ga ik proberen er komend najaar weer een weekje te vissen :)
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

09-01-2012 18:59

@ Paul -

Ik meende begrepen te hebben uit jouw eerdere bijdragen dat jij wist / weet hoe groot het daar is. Als we het stuwmeer van Mequinenza als voorbeeld nemen ( ook geheten Mar de Aragon ) met als centrum Caspe, dit heeft een oeverlengte van meer dan 500 km en een oppervlakte van meer dan 7000 ha. Wat denk je dan van een gemiddelde van zo'n 100 meervalvissers per week in het hoogseizoen ( augustus - november ) ? en dan hebben we 't nog niet over de aantallen karpervissers !?. (( Tijdens een tochtje op een zondag afgelopen oktober 2011 vlak buiten Caspe telden we 51 vissers - merendeel meerval - op een strook van een kleine 4 km lengte !! -- en het was geen wedstrijd -- )).

Ik weet niet of jij beter bent geinformeerd dan ik, maar een amerikaan heeft volgens mij de meerval destijds niet uitgezet, dat heeft een Duitser op z'n geweten zo'n kleine 40 jaar geleden. Dat al het andere doodgaat omdat er destijds meerval is uitgezet is ietwat kort door de bocht Paul.
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

09-01-2012 19:50

Jij had het over 200 zakken per lokatie per week , als jij met "lokatie" 500km ebro bedoeld dan zit je wat aan de lage kant denk ik ... maar ja laat maar gaan ieder zijn mening en ik ben daarmee idd kort door de bocht , ik kom er ook niet wekelijks maar mijn mening is dat het voeren van de pellets daar geen (grote) invloed zal hebben op het welzijn van de karper ... daar wil ik het dan maar bij laten :)
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

10-01-2012 17:43

Paul van Rhoon schreef:Dat de hele ebro naar de klote gaat dat wel ik volledig met je eens , er zwemt alleen nog karper, meerval , snoekbaars en nog een beetje blackbass en witvis ... en over een x aantal jaar dan zal er alleen nog meerval zwemmen en die kunnen niets meer vreten en dan gaat alles dood , maar dat is niet te danken dan aan de vissers die pellets voeren maar te danken aan de amerikaan(en) die er de meervallen hebben uitgezet. Ik voorspel hetzelfde leed hier in nederland over jaren als die meerval zich hier ook zo gaat uitbreiden ...

Al met al blijf ik het toch en fantastisch mooi water vinden en ga ik proberen er komend najaar weer een weekje te vissen :)


haha dat was laatst volgens mij nog op discovery dat was 1 enkele duitser die tot 2x toe meerval heeft uitgezet en nog wat andere soorten zoals karper snoekbaars en paling

maar dat de meerval de status plaag voorbij is is zeker

(als je het tv proggamma mag gelofen dan natuurlijk)
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

10-01-2012 18:51

Aha naja ik had begrepen dat die beesten uit amerika kwamen maar daar zal ik dan wel naast zitten ...
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-01-2012 22:46

Boilies deden het bij ons beter dus beter pleur je dr gewoon een berg boilies in moet je ze alleen wel zelf meenemen want het is daar lastig te krijgen volgens mij. Althans een beetje betaalbaar balletje dan. Dat je dat bijvoorbeeld en mengt met pellets zit goed.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-01-2012 22:48

@paul bedoel jjj niet die dwegmeervalletjes in Frankrijk?
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

28-01-2012 11:06

Nou ik ga eerste week van augustus weer ff pellets dumpen :lol:
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

15-02-2012 14:09

ik ga de eerste week van april, zelf op de karper, m,n maten op de naaktslakken. Iemand ervaring in deze periode?
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

15-02-2012 17:47

ik denk richard dat jij de meeste kans maakt
je zal in april eerder karper vangen dan je maten naaktslakken nog veelste koud rond die tyd :D
Richard Klinkenberg
Berichten: 299
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Leiderdorp, Nederland

15-02-2012 21:02

Is dat zo? ik vis vaak op de lot en daar zijn de meervallen in April juist los !