Ebro

Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-10-2011 23:22

Ben nu een week terug uit Caspe.
Erg laag water. Toch 52 vissen met zn 3en in een week. 12 meervallen en 40 karpers. Veel karpers tussen de 15 en 20 kilo met als uitschieter een karper van 2o,5 kilo. Meerval als uitschieter 2.22 meter. Wel redelijk stroming en redelijk veel wier maar goed te vissen met enkele aanpassingen.
Ook erg warm. Mn voeten waren compleet verbrand met korsten erop. telkens het water in lopen om de boot in te stappen en de lijnen uit te varen. Maar....... weer een zeer geslaagde sessie.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

13-10-2011 07:57

Ben al een tijdje niet in Caspe geweest. Begrijp dat je daar dus ook nu grote karpers vangt? Ben je bij Gert geweest? We gaan volgend jaar maar weer in november naar de Ebro.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

13-10-2011 14:41

Er wordt al vele jaren meer karper gevangen in Caspe e.o. dan in Mequinenza, ook de afmetingen qua lengte en gewicht, nemen steeds toe vnl. door de enorme hoeveelheden pellets (heilbot) die gevoerd worden.
Onze problemen met Caspe zijn dat kantplekken bijzonder moeilijk te vinden zijn, vooral met lage waterstanden, dat 't er erg druk is met o.a. voormalige 'oostblokkers' die andere normen en waarden hanteren als het om het (be) handelen van gevangen vis gaat. En wil je een leuke stek hebben en houden (!!) gedurende je verblijf dien je een boot(je) te huren hetgeen vrijwel zonder enige uitzondering gekoppeld is aan het huren van een onderkomen bij één van de vele bedrijfjes in en rondom Caspe hetgeen een behoorlijke (extra) aanslag is op het beschikbare budget.
Een groot aantal karpervissers zijn de laatste jaren verhuisd van Mequinenza naar Caspe eo omdat de vangsten aldaar - door de bank genomen - (veel) beter zijn. Wij gaan ons de komende tijd dan ook beraden of we ooit nog naar Mequinenza terugkeren of uberhaupt nog naar dit gebied.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-10-2011 23:52

@ rene,
zonder al te veel reclame te maken hier, we hebben daar gidsen zitten bij wie je complete trips kan boeken met accomedatie etc (nee niet Gert).
Maar voor mensen die er zelf willen experimenteren (zoals ik heb gedaan) kan je tegen geringe vergoeding wel naar kantstekken worden gebracht waar het nog rustig is. Plekken die alleen de locals kunnen vinden. Mensen die daar wonen. Zoals nu ook met dat lage water was het heel moeilijk om een goede plek te vinden. Eén van onze gidsen is ons vooruit gereden naar enkele stekken om ons te laten zien wat de mogelijkheden waren en waar we wel veilig konden zitten. Daarna hebben we zelf de keuze gemaakt. Omdat ik er niet woon en al die zandweggetjes niet ken maakt een beetje hulp je het wel makkelijker.
Vorig jaar hebben we op een andere kantstek gezeten en daar vingen we ook karper tot net in de 20 kilo. De zwaarste vis die er werd gevangen vorige week van wat ik gehoord heb van één van de gidsen was 27 kilo. Dus mogelijkheden zat bij Caspe, maar een beetje hulp maakt het leven wel makkelijker.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

14-10-2011 11:20

Hoi Edwin,

Probleem met caspe is dat je geen hoog water moet hebben. Dat heb ik al een paar keer meegemaakt, en dat is niet prettig. We willen nu een week met de tent verder op de Ebro gaan zitten volgend jaar november. Daar zit je lekker rustig. Alleen heb je een boot nodig. We zitten de laatste jaren bij BGS in Mequinenza. Vorig jaar november hebben we toch allemaal 30ers en 40 ers gevangen op de Ebro. Probleem is dat je niet weet wie er voor jou heeft gezeten.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

14-10-2011 17:13

Vergeet niet Rene dat de controles mn rondom Caspe de laatste jaren behoorlijk zijn verscherpt. Zoals je weet mag je tot een uur na zonsondergang doorvissen en mag je formeel niet overnachten, overtredingen worden normaliter hard aangepakt met een gerede kans dat je materiaal (tijdelijk) wordt geconfisqueerd.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

14-10-2011 18:32

Dat weet ik. Op de segre/Ebro kan je met een boot afgelegen plekken bevissen. Daar kan je niet met de autokomen. Hebben we diverse malen gedaan
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

16-10-2011 13:28

Hai Rene,
ik heb zowel met hoog water als met laag water (laatste keer) gevist. Qua resultaat maakt het weinig uit. Stekkeuze is dan veel belangrijker. Kennis van het water daar.
succes.
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

16-10-2011 18:41

Met hoog water herken je de oude stekken niet meer. Ook hebje veel meer kans op vast te zitten. In oktober 2008 stond het water15 meter hoger dan in oktober 2007. Maar vissen jullie nog met halibut pellets of boilies?
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

18-10-2011 13:18

Een groot voordeel van een lage waterstand Rene is dat je favoriete stekken goed in kaart kan brengen, wij doen dat de laatste jaren middels GPS coordinaten, als we dan in het voorjaar terugkomen zijn de plaatsen eenvoudig terug te vinden aangezien we ook de ''hoger-op'' plaatsen in de GPS hebben gezet.

Zoals je weet worden er tonnen heilbotpellets gevoerd per jaar vnl. om de meerval te lokken, wij zijn karpervissers met weinig tot geen interesse voor de meerval en hebben mede daarom een paar jaar geleden besloten over te schakelen op boilies, mais en/of tijgernoten. Ook tuinbonen deden het goed in het voorjaar van 2010. Echter dit najaar agv de superslechte vangsten in Mequinenza hebben we een paar hengels weer beaasd met pellets de laatste twee dagen hetgeen een 3-tal (kleinere) meervallen opleverde, geen karper. Met de mais hebben we wel een enkele karper gevangen en veel grote voorn.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

18-10-2011 13:30

Vorig jaar hebben we nog aardig gevangen met pellets. Dit jaar heel slecht. We zitten ook te denken om over te stappen naar (zoete) boilies. Maar dan krijg je weer een ander kostenplaatje. In ieder geval willen we in November 2012 gaan. Jij gaat ook in het voorjaar?
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

18-10-2011 13:39

Inderdaad Rene, zoals ik in een eerdere bijdrage al heb aangegeven kom ik in deze buurt al zo'n 20 jaar en de laatste tien jaar gaan we zowel in het voorjaar ( vanaf medio april - mei ) als in het najaar ( vanaf medio september - oktober ). Als ik de vangsten bekijk van de laatste acht jaar hebben we meer vissen gevangen in het voorjaar en grotere vissen in het najaar. De vangsten in Caspe eo waren toentertijd erg goed te noemen, gemiddeld vijf (5) vissen per dag van zo'n 8-9 uur. De voornaamste reden(en) waarom we niet meer naar Caspe gaan heb ik al eerder aangegeven, we overwegen nu om het komende voorjaar terug te keren naar Caspe maar dan alleen met boot, dwz een of meerdere boten proberen te huren aldaar, hetgeen niet mee zal vallen aangezien we in principe niet gebruik willen maken van de door de diverse bedrijfjes te huur aangeboden onderkomens.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-10-2011 14:58

Hoi Jan.

Ik vind het huren van een onderkomen juist ideaal. Vooral bij Gert want hij heeft er geen problemen mee als je 'snachts weg blijft. Wij maken dus alleen gebruik van het huisje om ten eerste je auto op een veilige plek neer te zetten. Ten tweede gebruik douche en eventueel WC. En wat wij helemaal relaxed vinden is dat Gert je voer in de week zet en afkookt. Even een belletje vanaf de stek en hij gooit zo een baaltje mais op de week voor je. Ook de boten zijn gewoon goed. Nee ik kan geen nadelen vinden voor dat geld huur ik gewoon een huisje bij hem geen probleem.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

18-10-2011 15:30

Gert maakk juist wel problemen als je met donker niet terug bent.. 5 jaar geleden ging ie helemaal flippen toen we een uurtje na zonsondergang terug kwamen
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

18-10-2011 15:31

Hoi Jan, Zit je dan niet met de paai? Dit is in April dacht ik
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-10-2011 17:13

Ja oke.... vind ik logisch. We zijn toch geen kleine kinderen? Hij voelt zich verantwoordelijk dus wil hij weten waar je uithangt. Als jij aangeeft dat je de nacht door brengt op een stek en gewoon vist vanaf de kant is dat geen probleem. Hij wil niet dat je het water op gaat 'snachts wat ook te begrijpen is.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

18-10-2011 17:37

Rene - wellicht beter dat we elkaar eens bellen in de nabije toekomst, dan kunnen we alles de revue laten passeren mbt onze ervaringen in dat deel van Spanje, ook ben je welkom in Scheveningen.

Ron - dat je je prima voelt bij en met Gert kan ik me goed voorstellen, een veel betere gids en kenner van het water kom je niet gauw tegen en een prettig mens, hetgeen ook telt. Wij gaan altijd een langere periode en hebben niet de drang meer om elke dag te vissen. Zo vissen we de weekenden sowieso nooit en slaan gedurende de week vaak ook een dag / dagdeel over. Aragon is een erg mooi gebied waar je buiten het vissen nog veel andere dingen kan ondernemen en zien, en dat geldt ook voor naburige regio's. De huurprijzen van de diverse onderkomen bij de diverse bedrijfjes, zoals dat van Gert, zijn inclusief de huur van de boot en gaan er ook vanuit dat men dagelijks vist. Aangezien wij dat niet doen is de prijs nogal aan de hoge kant en geven we de voorkeur aan om iets anders te huren in de nabije omgeving, dus buiten Caspe en Mequinenza, in een straal van circa 40 km. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat Gert benauwd wordt als je er na zonsondergang nog niet bent, dat heeft enerzijds te maken met de verzekering van boot & inzittende (n) en anderzijds met een zekere betrokkenheid met zijn klanten.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-10-2011 18:26

Oke duidelijk ik begreep uit jou postings dat je niet tevreden was over de aangeboden service in en rondom Caspe. Om de reden die jij aangeeft wordt het idd een ander verhaal. Wel vind ik dat je een goede boot ter beschikking moet hebben. Een opblaasboot is niet aan te raden gezien de vele mosselen en stenen. Wat opvalt is dat je 'snacht gewoon goed kan slapen en dat je net zo goed de hengels binnen kan draaien. Alleen voor het bezet houden van de stek is het beter om aan de waterkant te slapen anders zou ik gewoon naar het huisje gaan persoonlijk.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

18-10-2011 19:19

Maar natuurlijk Ron, het gebruik van een rubberen opblaasboot ( vrijwel zonder uitzondering zonder vergunning ) is sowieso af te raden, en niet alleen vanwege de mosselen en de stenen. Zoals jij waarschijnlijk ook al eens hebt meegemaakt kan het weer enorm snel omslaan, zo ook een rubberen opblaasbootje. Er zijn al vele, vele ongelukken gebeurd sommigen helaas met dodelijke afloop. Slapen langs de waterkant is nog immer formeel verboden, wordt oogluikend toegestaan totdat er weer een aantal ''vissers '' het zo bont maken dat ook dit niet langer wordt getolereerd. In de loop van de afgelopen jaren zijn er al vele zaken veranderd en verboden, er wordt nog steeds op grote schaal misbruik gemaakt, als je alleen al kijkt naar de enorme bergen rotzooi die de dames en heren achterlaten rondom Caspe na een dagje / weekend vissen, het is schrikbarend !.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

19-10-2011 16:26

Ik heb nu gewoon gevist met boilies (Vortex van Sticky baits). Mn maten zaten met pellets. Zij vingen wel iets meer aan vissen maar de grotere vissen kwamen van de boilies. Stekken lagen redelijk dicht bij elkaar. Wel voerden we bij met particles, pallets, boilies en groundbait. Er zijn zat mogelijkheden om alleen boten te huren. Enkele reisbemiddelaars die ook de Ebro in hun pakket hebben kunnen dit voor je regelen. Hetzelfde geldt voor stekkeninfo. Het brengen naar plekken waar de tom-tom het allang heeft opgegeven.
Wel is het zo dat overnachten altijd op eigen risico is omdat dit officieel niet mag. Het gevaar van een rubberboot vind ik persoonlijk heel erg meevallen qua gevaar (ik heb het nu niet over de vergunning). Een goeie zodiac oid is zeer vertrouwd en veilig op het water. Wel zou ik zorgen voor zwemvesten maar dat geld voor iedere boot.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

19-10-2011 17:51

We zijn de 1e week van oktober geweest, en slecht gevangen. wel een meerval van 1.70 en 32 kg aan een2.5 lbs hengel. Wat een gevecht. Volgende keer gaan we ook met boilies zitten. Zijn zoete boilies daar meer in trek?
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

19-10-2011 18:22

Edwin - zou je mij kunnen voorzien van een naam / namen van die reisbemiddelaars waarna jij verwijst in je laatste bijdrage, je kunt dit desgewenst middels een pb doen, waarvoor dank !.
Aangaande jouw opmerking dat het gevaar van een rubberboot j.i. erg meevalt ben ik dit toch niet met je eens, de meeste opblaasboten die je aldaar ziet zijn geen Zodiacs oid maar (veel) goedkopere uitvoeringen ( vaak 1-2 persoons ) die niet tot niet goed bestand zijn tegen slechte weersomstandigheden, om over het gebruik van zwemvesten maar te zwijgen. Enkele gidsen hebben wel goede rubberen boten en dragen regelmatig zwemvesten.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

07-11-2011 18:34

Mede naar aanleiding van recente gesprekken met enkele Ebro vissers een aanvulling mijnerzijds aangaande de voornaamste reden van de min of meer dramatische afname van de vangsten de laatste jaren, althans naar mijn mening vanzelfsprekend.

Zoals een ieder die daar ooit is geweest en met eigen ogen heeft gezien worden er giga hoeveelheden vismeelpellets gedumpt met het doel meervallen aan te trekken, deze pellets ( halibut ) hebben een oliegehalte van circa 30 - 40%. Het metabolisme ( stofwisseling ) van de karper is hier niet op ingesteld, de karper krijgt gewoonweg veel te veel binnen, neemt onnatuurlijk snel in gewicht toe met alle mogelijke gevolgen vandien.

Voeren is formeel verboden muv door erkende gidsen echter de praktijk wijst uit dan niemand zich daar echt aan houdt, een meerderheid van de vissers komt naar Caspe / Mequinenza toe om meerval te vangen en men wordt gepusht door gidsen, verhuurders en hengelsportwinkeliers om maar grote hoeveelheden te voeren onder het motto - hoe meer, hoe beter de vangsten -. Dat er grote commerciele belangen achter schuilen zal niemand verbazen, hier wordt zeer behoorlijk geld aan verdiend.

Ik heb zelf verschillende malen mogen aanschouwen dat meervallen het bootje van de gids / visser volgden als deze de lijnen uitvoer en daarna enkele emmers pellets dumpte, een typische Pavlov-reaktie.

Jagende grote meervallen zien wordt een zeldzaamheid, de vis hoeft niet al te veel meer te doen om aan zijn eten te komen. De meerval, en tot op zekere hoogte ook de karper, is verslaafd geraakt aan enerzijds de visser die ze telkenmale voorziet van talrijk voedsel en anderzijds aan voedsel met een onnatuurlijk hoog oliegehalte. Tot op heden schijnt de stofwisseling van de meerval beter met deze hoge oliegehaltes om te kunnen gaan dan de karper, met de nadruk op schijnt want de nabije toekomst zal het definitief uitwijzen.

De karper is lusteloos geworden, de (over) grote hoeveelheden olie hebben het spijsverteringsproces daarmate aangetast dat de lust om te eten, en naar ander (natuurlijk) voedsel te zoeken, danig is afgenomen. Of dit op korte termijn zal leiden tot ernstige problemen zoals ziektes en/of massale sterfte is moeilijk aan te geven, het zou mij beslist niet verbazen. De enige (juiste)manier om dit proces tijdig te keren is een totaal voerverbod in te stellen en te handhaven, echter mede gezien de eerder aangehaalde commerciele belangen lijkt me dit helaas niet haalbaar en praktisch onuitvoerbaar.
rene mulder
Berichten: 88
Lid geworden op: 05-03-2007 13:48

09-11-2011 19:03

Jan, Ik denk dat je gelijk hebt. Bij de viswinkels in mequinenza staan pallets vol met Halibut pellets. Wij gaan volgend jaar ook niet meer met pellets vissen. Boilies dus. Aanvoeren met hennep en dan boilies erover heen.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

11-11-2011 19:19

Wat we ook eens in ogenschouw moeten nemen is het feit dat karper in vroeger jaren redelijk makkelijk gedurende de daguren te vangen was, wel veel exemplaren tot zo'n 15-20 pond maar ze waren goed vangbaar. Een min of meer logische verklaring vonden we in het feit dat meervallen vnl. gedurende de nacht jagen en de karper dan een goed heenkomen zocht en pas in de vroege ochtenduren z'n schuilplaats verlaat om voedsel te zoeken. Vanaf 2002/2003 begint de opkomst van het voeren en vissen met de zg. halibut pellet en zie je in de loop van de jaren daarna een verschuiving in voornoemd gedrag. Wat ik in een eerdere bijdrage al heb aangestipt, jagende meervallen zien wordt langzamerhand een zeldzaamheid, de meerval trekt rond om overal vele, vele kilo's pellets te verzamelen en te consumeren en niet meer om achter voorn, karper, baars en/of snoekbaars aan te jagen. Dus .. is de (bittere) noodzaak voor de karper om zich 's nachts te verschuilen minder groot geworden, en zal dus vaker 's nachts op voedseltocht gaan dan overdag. De karper doet zich ook tegoed aan de vele halibut pellets hetgeen met name gedurende koudere jaargetijden wanneer de watertemperatuur beneden de 12 graden graden zakt funest kan zijn aangezien het verteringsproces veel en veel langer duurt. Vergeet daarbij ook niet dat meervallen tot de groep carnivoren behoren en karper tot de omnivoren hetgeen best eens de belangrijkste reden zou kunnen blijken te zijn voor het ogenschijnlijke feit dat de stofwisseling en verteringsproces van en bij de meerval beter bestand is tegen de hoge olieconcentraties van voornoemde pellets dan bij de karper. Nochtans was, ben en blijf ik van mening dat de vangsten de komende jaren steeds minder zullen worden indien er niets gedaan wordt door de autoriteiten aan het op zeer grote schaal voeren met halibut pellets. Er zal (vrijwel) geen gids, verhuurder en/of hengelsportwinkelier zijn die uit haar/zijn eigen beweging zal stoppen met het aanbieden en verkopen van deze pellets, enerzijds omdat het een uiterst lucratieve handel is en anderzijds omdat het vrijwel garant staat voor het vangen van (een) meerval, dus zal het opgelegd en nageleefd dienen te worden. De Spaanse autoriteiten zullen m.i. pas echt in actie komen als er op grote schaal sprake is van ziekten en sterfte, dus dat kan nog eventjes duren.