idromeer

Plaats reactie
samantha slenders
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-04-2010 16:26

11-04-2010 16:30

dit jaar ga ik op vakantie naar het idromeer, maar ik ben heel benieuwd wat voor vis er zit, of het moeilijk vangen is, of je veel vangt etc. is er iemand diemij ermee kan helpen? ik ben vooral nieuwsschierig of er dikke karpers zitten.

mvg samantha
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

15-05-2010 13:19

Ben afgelopen jaar een week op vakantie geweest in het idromeer.
Bij de plaatselijke postkantoor kon je voor ik geloof 16 euro een vergunning krijgen. Deze is wel nodig ivm controles. Tevens goed laten informeren over de toegestane visstekken aangezien er veel prive terrein is. Tevens is een boot aan de kant niet toegestaan.

Ik heb gezeten op de camping Pian D'oneda (niet van zeer goede kwaliteit). Had alleen mijn penhengel bij me. Tot ca 50 meter uit de kant wsa het drie meter diep. Daarna werd het dieper. Ook stond er wat wier.
Ben in contact gekomen met twee locals die met boilies viste, echter de karpervisserij zoals wij die hier kennen was daar nog niet bekend.
Na enkele tips van mij en een oude rig, hebben zij daar goed gevangen met de boilies, vooral snachts en in de ochtenduren. Karpers tot ca 25 pond. Zitten zekere dikkere echter kon niet achterhalen was het record is (mijn italiaans is niet denderend. Met handen en voeten kon ik me verstaanbaar maken)
In de kom bij de camping kon je overdag ook de karpers zien. Tijdens het dobberen op mijn luchtbed kon ik de karpers bijna aanraken.

Als je een voerstek aanlegt, krijg je wel last van meerkoeten!

Er is ook een haven. Heb daar lekker gevist met de pen. Tegen de avond kon je daar vele kleinere karpers zien zwemmen. Scholen van 50 stuks gezien. Daar vele karpers (kleinere) gevangen aan de kant.

Wat ik begrepen heb van de twee locals, was het op de rest van het idromeer moeilijk vissen.

Succes.
A bad day fishing is better then a good day at work
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-10-2011 00:55

@Bert en Samantha: Ik ga (hopelijk) naar het Gardameer in 2012 en ben ebnieuwd naar de karpermogelijkheden in het meer en in de omgeving (idromeer). Ik heb wat info gevonden over het Idromeer die van pas kan zijn voor degenen die er naar toe willen gaan.
Gewoon van Internet geplukt, maar heeft wel aardig wat zoekwerk gekost. Info over de Italiaanse meren blijkt schaars. De italiaanse fora staan niet bol van de informatie heb ik al in de gaten.

Dus dame en heer, als je aanvullende info hebt, graag! Ik moet de info nog even ordenen, dan plaats ik het hier wel even.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-12-2012 22:43

Ik heb uiteindelijk op een steenworp van het water gezeten. Hengels mee, hond mee, vrouw blij. Heb de kanten afgezocht, en overal vis gezien en karper zien springen.
Ik zat zelf in Idro in een vrijstaand huisje, en liep zo de heuvel af langs het gemaal (in Idro zelf) aan de zuidkant. Prachtige omgeving, strandjes met kleiachtige grond. Het water was helder tot een zichtdiepte van zo'n 2-3 meter bij mooi weer. Heb vanaf bruggen vissen zien zwemmen tot 10 kilo (overheersend), maar ook groter. Heb uiteindelijk gepend in hetkanaaltje van/naar het gemaal. Heb de vis duidelijk zien trekken.

Viste dicht tegen de kant aan, net achter een rietkraagje, en onder een overhangende boom, omdat ze daar telkens sprongen. Gevist met klein aas (mais en bonen gevoerd uit de supermarkt) en het beste waren fluo boilies van 1 cm op een hair van 2 cm en Smac. Geen moeilijke onderlijn, eenvoudig. Vis gevangen tot 15 kg onder de top, was echt een sport, en heel sterk. Veel last van vissers vanuit een boot (locals) die zo over je lijn varen. Maar door vriendelijk te blijven (ik ben immers gast) werden ze vriendelijker (lees: minder competitief) en respecteerden ze mijn stekkies. Kwamen zelfs informeren of de vangst goed ging. Misschien om later daar ook te vissen, wie weet ;). Ze waren heel geïnteresseerd in de dobbers die ik gebruikte, gewone reeds uitgelode karperdobbers. Ik gaf er een weg en hij was als een kind zo blij.
Hoorde later van karpers die zeker groter waren, maar ik zag ze dus ook zwemmen, zeker zwaarder dan 15 kilo! Ze hingen vaak bij het gemaal rond, de grote vissen zwommen dieper, de kleinere bovenin. Ertussen zwom een keer gewoon een redelijke meerval, van 1 meter 40 of zo (ik stond meestal op een brug, 4 meter boven het water). De hond begon gewoon te blaffen, haha. Heb in baaien en zo ook karper gezien op 40-50 cm diepte en de rug doorbrak de waterspiegel...
Plaats reactie