Lago di Mergozzo

Plaats reactie
erik j pons
Berichten: 14
Lid geworden op: 07-08-2007 08:58
Locatie: zuid holland

27-07-2008 10:51

Over 1,5 week ga ik met de family naar het Lago di Mergozzo. Is er iemand van jullie die hier geweest is er naar toe gaat? Ik al al een topic op dit board gezien, maar misschien dat iemand van jullie me meer kan vertellen?

Wanneer iemand van jullie later gaat dan ik, kun je me over 3 weken mailen om info.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

28-07-2008 06:35

Erik,

als je het meer bedoelt, wat een paar km van het Lago maggiore ligt, dan raad ik je zeker aan je hengels mee te nemen. Ben gisteravond 21:00 thuis gekomen van Lago maggiore, Stresa na 15 uur in de auto zitten ivm file in Duitsland. Van Lago di mergozzo weet ik weinig af, dan alleen wat erop het board staat, maar Als ik jou was zou ik het eerder proberen op het Lago Maggiore zelf. Het was letterlijk niet te filmen wat ik in de namiddag heb gespot begin deze week. Achteraf had ik wel graag 10 kg boilies en een hengeltje mee willen nemen om het een nachtje te proberen want wat ik daar gespot heb sloeg alles. Ik spotte eerst een karpertje van zo'n 18pond vanaf de kade, dus ik het even uitgebreid vastleggen op de camera. a fijn zie ik echter onder me vanaf de kade ( 5 meter lager), in de schaduw iets groots bewegen. Ik denk het kan niet waar zijn. Mijn hartje sloeg vervolgens 2x over. zie ik daar me toch een tank van een megabak liggen die rustig begint te zwemmen. Ik heb nog nooit live zo'n mega vis gezien. Ik zie die mega beesten natuurlijk wel eens in de bladen. en weet wel hoe een 30+ eruit ziet. Maar deze was toch zeker 50pond, en ik schatte hem zelfs 2x zo groot als een 30+, maar dan zit ik bijna aan een wereldrecord, maar het kan zo 60 pond zijn geweest. Ik dus die monstervis proberen te filmen om hier op het bord te zetten voor het toppic "hoe zwaar is ie", maar door de adrenaline die door me heen ging heb ik weer eens de REC knop niet goed ingedrukt en stond ie op pauze. De vis begon trouwens al te zwemmen richting diepte doordat mijn schaduw over het water mij verraadde middels de zon. Nogmaals Ik kon me ogen niet geloven wat een mega spiegel. Een uur later moest mijn vrouw het nog aan tafel in het restaurant aanhoren.

De volgende ochtend dus gelijk om 600 sochtends gaan spotten of ik misschien nog meer schoons kon zien. Helaas. Aan het eind van de week nog wel een hoge 20er voorbij zien zwemmen. maar niet meer zo'n bakbeest.

En dan te bedenken dat het meer 66 km lang is, en ik weet niet hoeveel km breed wat zal dat allemaal voor schoons te verbergen hebben. diepste punt ik dacht zo'n 150 of 250 meter diep te zijn. vreemd dat Italie trouwens niet veel wordt opgezocht, het is bij de meesten toch Frankrijk wat de klok slaat. en toch Lago is maar een 1000 km. En wat een wonderschoon gebied en uitzicht op het meer, met op de achtergrond de alpen/gebergten.

Lago di mergozzo is trouwens niet te vergelijken met het Lago maggiore, di mergozzo is er volgens mij nog niet 1/1000 van zo klein is dat meer als je vanaf 1500 meter hoogte via de kabelbaan (ook in Stresa) over alle meren die dat gebied heeft kan kijken. Lago is trouwens het 1 na grootste meer van heel Italie. En ik denk wel 1 van de wonderschoonste.

ook zie je vanaf de kant af een soort van kleine brasem zwemmen. en soms een paar schubkarpertjes van zo'n 16 pond, tenminste als het schubs zijn, het lijkt wel of ze groen/goudachtig geschubd zijn. of gewoon heel donker van kleur zijn. Ik heb het allemaal gespot op ongeveer 50-80 meter pal schuin van het hotel Illes borromees in Stresa. (Bekendste en sjiekste hotel in stresa) aan de linker kant als je met je rug naar het hotel staat. in de ochtend en in de middag tot een uur of 18:00 trouwens veel pleziervaart. In de avond lekker rustig. Je ziet van de kade wel alleen steen/grind en grote rotsblokken. Verbaast me niet als de bodem bezaaid is met grind.

Ik moest het toch even kwijt, dat ik zo'n bak gespot had, dus kwam jouw posting me net even goed uit.
neem je hengels mee zou ik zeggen, misschien dat je nog een verrassing te wachten staat.
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

28-07-2008 14:23

Hey Erik,

Heb nog ff gekeken in mijn mailbox... was van een ander Lago.
Maar dat had je al begrepen anders had ik je wel gemaild.

Succes, en een prettige vakantie !
Spreek ja na de vakantie wel. Ik ga Donderdag weg :-P
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

04-08-2008 11:57

Lago di Mergozzo is een van de drie schoonste meren in Europa. Ben er zelf drie keer geweest op de camping direct aan het meer. Je mag er niet met benzinemotoren op. Heb er zelf niet gevist, maar wel Italianen gesproken die daar zelf al jaren op de camping stonden. Na gezellig een fles grappa pastoor te hebben gemaakt ging men een fotoboekje halen met daarin foto's van werkelijk enorme snoeken (!) en ook enkele karpers. Volgens die mensen was er best goed karper te vangen. In dat boekje stonden niet veel karpers en ook geen grote maar volgens die mensen zwommen ze er wel degelijk. Als ik me niet vergis staat er hier ergens op het board ook een stukje van iemand die er wel gevist heeft en ook goed gevangen.

Lijkt me zeer zeker de moeite om te proberen!! Succes en laat eens weten of het wat geworden is, desnoods via PB!
Plaats reactie