Karpervissen op de Ebro bij Mequinenza

Gebruikersavatar
Romeo Pieck
Berichten: 14
Lid geworden op: 31-01-2008 19:04
Locatie: Den Helder

31-01-2008 19:16

Hoi,

Omdat ik over 3 weken naar Mequinenza ga om een weekje te karperen vroeg ik me af of er hier mensen zijn die hier (recentelijk) nog geweest zijn.
Ben zeer benieuwd naar de vangsten maar vooral naar de ervaringen.

Ik ga daar vissen met BGS, de Bavarian Guiding Service.
Alles is geregeld (uitrusting, voer, boot en onderdak) en ik hoef enkel de zgn. end tackle mee te nemen, dus eigenlijk de uitrusting vanaf het lood tot aan de haak. En om toch nog ff iets anders te vissen daar ben ik van plan om nog wat pop ups mee te nemen. Over het algemeen wordt er daar met pellets gevist namelijk.

Om een idee te krijgen over het vissen daar is dit wel een goede link:
http://www.spanish-catfish-ebro.com/carptalk.pdf

De vragen waar ik het meest mee zit is of een voorslag gewenst is omdat we toch over vrij obstakelrijk water spreken. Hoe zwaar lood ik mee moet nemen en hoeveel? Wat voor een onderlijn te gebruiken..

Ik ben benieuwd en anders zal er in dit topic over een maandje mijn reisverslag staan, incl foto's..

Groet,
Romeo
Marco Deckers
Berichten: 113
Lid geworden op: 21-02-2008 22:40
Locatie: Zitterd

22-03-2008 22:55

Hmmm we wachten op een vervolgbericht....Ben benieuwd hoe het was in deze tijd van het jaar.

Groetjes Marco
put it in your food it tastes better, put it in your bait it tastes better
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

20-04-2008 23:19

Hallo Romeo

Heb julie foto's gezien geweldige vissen,
zeker de foto's van die meerval geweldig.


Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Jan Krel

21-04-2008 21:40

En waar kunnen 'we' die foto's dan bekijken en is er ook een verslag aanwezig ???
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

21-04-2008 22:43

Hallo

Zal aan Romeo en Anton vragen of ze de foto's willen posten

Groeten Mart.
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Jan Krel

22-04-2008 19:10

:P
Laatst gewijzigd door Jan Krel op 28-06-2008 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Romeo Pieck
Berichten: 14
Lid geworden op: 31-01-2008 19:04
Locatie: Den Helder

22-04-2008 22:02

Beste mensen,

Nooit gedacht dat jullie zo nieuwsgierig zouden zijn 8)
Grapjuuuh..
Vanaf het moment dat we terug waren was het eerst nagenieten natuurlijk en daarna in de privé sferen nogal druk gehad en deze trend heeft zich tot op heden voortgezet. Zo heb ik bijvoorbeeld na onze sessie nog 0 uren gevist in Nederland en moet ik mijn nieuwe hengels, molens en beetverklikkers allemaal nog ontmaagden.

Ik hoop dat jullie mij begrijpen..Aankomend weekend zal ik mijn verslag doen..
Bijgevoegd alvast een fotootje waarop ik heerlijk lig te tukken onder het Spaanse februari zonnetje.

Afbeelding
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

22-04-2008 22:34

Hallo

En waar kunnen 'we' die foto's dan bekijken en is er ook een verslag aanwezig ???


Komt er aan dus nog even wachten ( zijn wel hele mooie foto's zeker de dril van die meerval)

Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Romeo Pieck
Berichten: 14
Lid geworden op: 31-01-2008 19:04
Locatie: Den Helder

26-04-2008 23:34

Beste mensen,
Bij deze dan mijn verslag van een weekje aan de Ebro:

De voorbereiding
Al vanaf november 2007 waren we ermee bezit, een weekje vissen aan de Ebro. Wat begon met een simpele vraag in de vorm van een email aan de Bavarian Guiding Service (BGS), eindigde uiteindelijk in een fantastische week aan de Ebro.
Natuurlijk ging er een uitgebreide voorbereiding aan vooraf en zodoende bombardeerde ik Mike van BGS zowat om de dag met allerlei vragen. Omdat we naast het karpervissen ook best kans wilden hebben op een meerval, besloten we om de laatste week van februari heen te gaan. Deze keus omdat het weer dan weer wat beter zou zijn en omdat deze week nog voor een gereduceerd tarief geboekt kon worden.
Uiteindelijk hadden we de Winter only carp holiday package (klik) geboekt.
Daarbij hadden we nog 125kg gemengde particles, 25kg pellets en (schrik niet) 2kg boilies besteld..Waarom maar 2 kg boilies? We voerden met de partikles en de pellets, de boilies waren enkel om te vissen. Het bestelde stond keurig voor ons klaar. De particles hebben we verspreid over de hele week gekregen.
De hengels waren trouwens Ultimate Bionics van 2.75lbs met daarop een Biomaster 8000 XTA.

Wat er niet in de package deal zat was de zgn. end tackle. Hieronder valt eigenlijk alles wat je aan de hoofdlijn knoopt/monteerd. Ik viste met 4oz inline lood en 35 ponds PB Power Mussel. Haken waren ook van PB, Bridgebeaters nummers 2. Qua rigs hoef je het daar echt niet moeilijk te doen, van dressuur is er echt geen sprake. De ervaring van de gidsen op het kamp was dat gemiddeld 2 op de drie gevangen karpers nog nooit gevangen waren. Het is dan ook een immens en prachtig gebied. Ik heb op veel plekken gevist, zowel binnen als buiten europa, maar de stekken die ik aan de Ebro bevist heb waren ongetwijfeld de mooiste die ik ooit heb bevist.

Verder is het formeel verboden om te nachtvissen en mag je maximaal maar met twee hengels vissen. Wij hebben dan ook de eerste drie dagen iedere dag de controleur gezien. De laatste 3 dagen helemaal niemand tegen gekomen op onze andere stek maar daarover straks meer..

De reis
Afbeelding
22 februari was het dan eindelijk zover. Helaas hadden we een beetje vertraging maar uiteindelijk kwamen we rond half 1 aan op Barcelona. Nog ff op de bagage gewacht en daarna snel door de douane. Daar stond al iemand van BGS ons op te wachten. We vervolgden snel onze reis richting Mequinenza, evengoed nog een rit van 2uur vanaf Barcelona..
Het weer was in ieder geval goed, heerlijk zelfs!

Mequinenza
Afbeelding
Na 2 uurtjes rijden kwamen we dus aan en we werden al keurig opgewacht door Jason, de karpergids. Hij had de hengels ed bij zich en bracht ons naar onze accomodatie. Klein maar fijn zal ik maar zeggen. Niet meer dan 2 bedden, een keukentje, een douche en toilet..Meer hadden we immers niet nodig..
Maar wat we dus al die tijd dachten was dat ons huisje zich aan het water bevond, mooi niet dus. We bevonden ons ruim 30 meter boven de waterspiegel! Wel een mooi uitzicht over Mequinenza maar om nou iedere dag dat $%@#$-end 2 steile hellingen naar beneden te lopen met al onze spullen naar de boot en s'avonds weer terug zagen we niet echt zitten.
Gelukkig zag Jason dit ook in en hij begon wat geheimzinnig te bellen en te doen..We moesten met hem meekomen want hij zou ons wat stekken laten zien. Wij instappen en we raakten wat aan de praat over de stek van het artikel uit de bovenste post, volgens hem een enorm goede winterstek..Daar aangekomen bleek de stek vrij en trokken we het plan om terug te gaan er alvast 25 kilootjes in te gooien met wat pellets en vroeg naar bed te gaan voor een vroege start..
Maar eerst moesten we dus mee want Jason had dus wat geregeld:
Afbeelding
Afbeelding
Omdat zn baas dus komende week richting Duitsland ging, had hij dus geregeld dat we de auto van zn baas mochten lenen!! Een superdikke 4wd die we kostenloos mochten lenen, een hele uitkomst..
Het werd daarna al snel donker dus met de boot erop uit ging helaas niet meer. Wel zijn we met de auto naar de stek gereden en hebben we vanaf de steiger gevoerd. Daarna snel naar huis om de hengels op te tuigen en de auto in te laden!

Het vissen
We waren er vroeg bij en toen we de deur open deden bleek het potdicht te zitten van de mist. Balen dus want nu konden we de boot niet meenemen. Goed zicht was namelijk noodzakelijk ivm de vele boomstammen in het water.
De boot hebben we dan ook de eerste visdag gelaten voor wat hij is. Eind van de middag had ik de boot nog wel gehaald om goed te kunnen voeren.
Hierbij wat foto's van onze eerste visdag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De diepte waarop we de eerste dagen visten schat ik op zo'n 10 meter. We hadden een strook voer gelegd ter hoogte van de kop van de steiger.
Helaas een blank de eerste dag dus tijd voor andere zaken:
Afbeelding
Heerlijk tukken onder het Spaanse februari zonnetje, iets wat me goed af ging geloof ik :) .

De tweede visdag
Weer vroeg op, het leven van een karpervisser gaat niet over rozen..
Na een heerlijk ontbijtje weer vroeg op pad..
Afbeelding
Helaas begon het dus weer mistig, de overkant was niet te zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig brak het zonnetje een uurtje of 11 door en werd het weer een aangenaam temperatuurtje..
Even na de middag kregen we dan eindelijk onze eerste beet, een zakker op de rechterhengel van mn vader. Net op het moment dat Jason weer terug zou gaan richting huis.
Het was gelijk duidelijk dat dit nog weleens een hele zware kon zijn, echt een brute kracht en mn vader kon niet veel meer doen dan tegendruk geven en hopen op een goede afloop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na een half uurtje kwamen we tot de conclusie dat dit nog weleens een meerval kon wezen en tien minuten later bleek deze gedachte waar. Wat een beest, hij was ruim 2 meter lang met een geschat gewicht van 120 pond. We hebben hem bewust niet uit het water gehaald omdat we daar simpelweg de mogelijkheid niet toe hadden. De kade was te steil en te rotsachtig om de vis veilig te kunnen landen. Gelukkig hanteert Jason honderden meervallen per jaar en zodoende heeft hij aardig kunnen schatten hoe groot en zwaar deze vis was..
Afbeelding
Afbeelding
De momenten van en na deze dril zullen me nog lang bij blijven, we waren alletwee diep onder de indruk van deze kolossale vis..Bedenk je dat dit 2.75lbs stokken zijn en dat mn vader toen nog met een 20lbs onderlijn viste!!
Voor de rest van de dag hebben we dan ook geen actie meer gezien aan aangezien we nog moesten tanken, een boodschap wilden doen en nog wilden voeren, gingen we op tijd naar huis..
Later dus nog even wezen voeren:
Afbeelding
Afbeelding
S' avonds nog even geproost op de meerval en daarna heerlijk in slaap gevallen.

De derde visdag
Deze dag moest en zouden we karper zien want anders zouden we verkassen. We hadden dan ook voor de zekerheid al ergens anders ook een voerplek aangelegd.
Helaas bleek deze dag ook visloos en dus een blank..Geluk bij een ongeluk was dan ook dat ik weer toe kwam aan mn andere hobby:
Afbeelding
Afbeelding
Tijd om de verkassen dus, we kregen inmiddels buren in de zin van een busje vol met Polen. Deze waren in 1 ruk door richting Ebro gereden en kwamen we aan het einde van de week tegen bij de supermarkt. Voor hen was het 1 grote blank. Wat waren wij achteraf blij dat we verkast waren.
Nog even een impressie van onze stek bij Mequinenza:
Afbeelding
Na deze dag besloten we te verkassen naar de andere kant van de stuwdam, een ritje van ongeveer 40km over een lange slingerweg. Plaats van bestemming is Caspe..

Hierover morgen meer..

:wink:
Jan Krel

27-04-2008 14:57

:P
Laatst gewijzigd door Jan Krel op 28-06-2008 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

28-04-2008 11:50

Leuk verslag so far! Benieuwd naar de rest :P je maakt het wel spannend ;)
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

30-04-2008 13:56

En... we wachten en wachten maar op het tweede deel ... en er komt niets ?.
Gebruikersavatar
Romeo Pieck
Berichten: 14
Lid geworden op: 31-01-2008 19:04
Locatie: Den Helder

01-05-2008 10:48

Sorry dat ik weer ff op me laat wachten.
Zal proberen aankomend weekend de rest te posten..
Tis nu vakantie dus zit niet zo heel veel achter de computer..

Ciao :wink:
Jan Krel

01-05-2008 12:05

:P
Laatst gewijzigd door Jan Krel op 28-06-2008 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Krel

05-05-2008 15:29

Is er iets tussengekomen Romeo ?.

groet, Jan
Gebruikersavatar
Romeo Pieck
Berichten: 14
Lid geworden op: 31-01-2008 19:04
Locatie: Den Helder

05-05-2008 16:53

Sorry Jan en de rest van de lezers maar door het mooie weer van afgelopen weekend ben ik er helaas niet aan toe gekomen om de rest van het verslag te schrijven.
Ben eindelijk aan vissen toe gekomen en heb eindelijk mijn nieuwe setup uitgetest, met succes overigens..

Zodra ik deze week weer tijd heb zal ik een poging wagen de rest te schrijven..

GRoeten 8)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

05-05-2008 21:15

Mooi verhaal man,ben benieuwd naar deel 2.Ik vertrek de 23ste richting caspe om te gaan slachten.
Jan Krel

16-05-2008 11:59

:P
Laatst gewijzigd door Jan Krel op 28-06-2008 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Rogier van der Vaart

16-05-2008 15:19

Dan zal ik Ferenc wel gaan aflossen. Wij vertrekken op de 30e :wink:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-05-2008 21:35

Mischien kan je me voerstek overnemen haha
Rogier van der Vaart

20-05-2008 18:25

Altijd fijn als er al een week voorgevoerd is :D
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-05-2008 16:19

Waarschijnlijk vang je wel alleen vissen met een klein gaatje in de bek :lol:
Jan Krel

22-05-2008 14:27

:P
Laatst gewijzigd door Jan Krel op 28-06-2008 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

22-05-2008 14:46

Das om de spanning erin te houden :roll:

Ik wacht er ook nog steeds op! 1e deel was leuk om te lezen dus! :D
Adriaan van Duinen

04-06-2008 12:20

Zullen we ooit nog iets van Romeo Pieck horen dan wel lezen ?.