mexico

Gebruikersavatar
rob de vries
Berichten: 135
Lid geworden op: 19-09-2004 20:28
Locatie: kinderdijk

17-08-2006 21:47

Weet iemand misschien of er in
Mexico ook op karper gevist kan worden?

Groeten, Rob.
Don Kok

12-09-2006 16:46

rob de vries schreef:Weet iemand misschien of er in
Mexico ook op karper gevist kan worden?

Groeten, Rob.


Ja Rob, dat kan inderdaad. Ik woon er en vis regelmatig op karper. Er zit ook zware vis maar het is niet gemakkelijk de juiste wateren te vinden. Wat zijn je plannen, vakantie, verhuizen?

Laat maar even horen wat je van plan bent. Wellicht kan ik je verder helpen.

Gr,

Don
Gebruikersavatar
rob de vries
Berichten: 135
Lid geworden op: 19-09-2004 20:28
Locatie: kinderdijk

13-09-2006 19:01

Hoi Don,

Bedankt voor je reactie.
Afgelopen zomer ben ik in Mexico geweest,
maar dan voornamelijk in Mexico city,en
Veracruz.
Ik heb nog niet echt concrete plannen om
terug te gaan,maar ik vind het wel leuk om
evt. wat informatie over wateren waar karper
zwemt te ontvangen.
Ik heb een Lonely Planet van Mexico,dus de
meeste plaatsen kan ik wel opzoeken dan.

Met vriendelijke groeten, Rob.
Don Kok

13-09-2006 22:05

Rob,

Werkelijk in elk groot meer in Mexico zwemt karper rond. Karper wordt in Mexico gekweekt en uitgezet. Echter, de meeste vissen zijn vrij klein en bijna altijd schubs, hoewel ik wel al een volspiegeltje heb weten te vangen. Karper plant zich in Mexico erg succesvol voort en veel wateren zijn daarom overbezet. Enkele wateren hebben echter bestanden tot over de 30kg en naar deze wateren ben ik zelf ook nog steeds op zoek. Vanaf begin volgend jaar staan er regelmatige trips naar deze wateren op mijn programma. Een van die wateren ligt bij mij "in de buurt" (binnen twee uur rijden) en dat water bevis ik dan ook eens in de vier weken of zo. Tot nu toe nog niet de echte biggen te pakken maar wel prachtige omgeving en uiteraard zonder enige concurrentie.

Kijk maar op de volgense site voor meer info:
http://www.carpanglersgroup.com/forum/i ... 17588&st=0
[/img]
Randy van der Toorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2006 23:56
Locatie: den haag

13-09-2006 23:49

echt super mooi daar man.
alleen jammer dat er zulke beestje rond kruipen.
iellll.........
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

13-09-2006 23:54

Echt wat een foto's super.

Groeten Joris
Randy van der Toorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-08-2006 23:56
Locatie: den haag

13-09-2006 23:57

hoe zit het daar eigenlijk met vergunningen en regels

MVG

Randy
Don Kok

14-09-2006 00:02

En met die beesten valt het allemaal wel mee hoor. Kwestie van 's-nachts de tent dicht houden en je schoenen binnen de tent zetten. Er zitten behoorlijk wat ratelslangen, maar zo lang je ze niet in het kreupelhout opzoekt, kom je ze eigenlijk niet tegen. De slang op de foto is een "coachwhip", de snelste slang van noordamerika, maar verder ongevaarlijk.

Voor de rest is het eigenlijk simpelweg prachtig hier. Fantastische rust en werkelijk niemand die je lastig valt. Je kunt er zonder vergunning vissen, met zoveel hengels als je wilt. Kampvuur is toegestaan, nachtvissen uiteraard ook, al is dat laatste niet echt nodig omdat Mexicaanse karpers vrijwel enkel overdag azen. Tja, geen hengeldruk he. Het enige wat nog ontbreekt zijn de echt grote vissen, maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Die zal ik t.z.t. nog wel eens plaatsen...Sterkte daar in Nederland.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

14-09-2006 00:20

Don Kok schreef:Sterkte daar in Nederland.

Ja lekker...wrijf het er nog eens ff lekker in :o :D :P :wink:

Maar euh, volgens mij heb je daar GOUD gevonden

Met jaloerse Randstadgroeten :( :wink:

Hans Brinkel
Don Kok

14-09-2006 05:00

Sorry Hans,

Ik ben natuurlijk niet voor niets uit NL vertrokken. Uiteraard ben ik niet naar Mexico gegaan om er op karper te gaan vissen, maar als je er eenmaal zit dan laat je de oude hobby natuurlijk niet zo snel vallen. Ook al is er hier natuurlijk nog veel meer te vangen zoals aligatorgars, channel, blue and flathead meerval, buffalo karper en uiteraard hebben we hier de fantastische (Atlantische en Pacifische) zee met alle mogelijke top vissoorten zoals vele haaiensoorten, zeilvis, marlijn, zwaardvis, tonijn, tarpon etc. Maar toch die karper he, tja, een vos verliest wel zijn haren, maar...

Ik heb hier tot nu toe een drietal wateren bevist (zit er nu zo´n anderhalf jaar). Op het kleinste water heb ik in twee sessies van in totaal 4 dagen 110 karpers gevangen. Op een topdag had ik er maar liefst 55 binnen 12 uurtjes vissen. Ik heb de hengels er vervolgens uitgehaald en ben gaan slapen omdat ik echt bekaf was. Totdat de wasberen me wakker maakten: die hadden inmiddels mijn vuilniszak gevonden en hebben me vervolgens de hele nacht opgehouden door rond mijn tent te schooien, stelletje bandieten...

Op het tweede water speelde ik het klaar om tijdens het starten van mijn buiten boord een vinger te breken (kabel blokkeerde), zodat ik vervolgens tien weken thuis zat zonder te kunnen vissen. Dat is overigens wel iets om over na te denken. In Nederland heb je niet echt meer natuur en is hulp altijd dicht bij, maar hier heb je nog complete wildernis. Helemaal in je eentje de boot weer op de trailer gooien, accus weer in de pick up laden. Twee uur rijden naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis. En dat uiteraard allemaal met een vingerkootje dat finaal doormidden was gebroken :roll: Je moet dus wel een beetje op jezelf oppassen hierzo. Uiteraard ben ik daarna weer teruggegaan en heb ik in 3 dagen 26 karpers geland, maar allemaal middelmaatjes. Wel beresterk overigens. Mijn nummer 5 Conquistador CJW´tjes gingen toch echt wel krom op een 12pondertje... :o Overigens bijten die beesten hier gewoon met 35 graden midden overdag. In de nacht vang je echt bijna niets en houdt alleen de meerval en tilapia (echt waar, op de boilie...) je uit de slaap.

Het derde meer ligt dichter bij mijn huis op zo´n 30 minuten rijden en is ook wat drukker. Veel rancho´s en veel speedboten. Met naar verhouding weinig karper maar wel enkele zeer betrouwbare berichten van vissen boven de 20kg. Ik heb er pas enkele keren kunnen vissen, maar het is me nog steeds gelukt om op de eerste dag al een of twee vissen te vangen zonder voor te voeren. Meestal vang je er hier maar tot zo´n drie per dag, maar er zit spiegelkarper en grote schubs. Er is ook grootkopkarper uitgezet en graskarper (die in Noordamerika echt heel erg groot kan worden) maar die heb ik nog niet gezien. Het is vooral kwestie om hier te blijven zoeken en vooral gewoon veel te vissen. Je moet eerst een aantal vissen te pakken krijgen voordat er eens een dikke tussenloopt. Dit jaar ligt mijn aandacht dan ook bij dit water en ik zal zeker ook eens een paar dagen gaan voorvoeren, iets wat bij de andere wateren wegens de afstand gewoon niet kan.

Voor de rest liggen er nog een aantal enorme stuwmeren op zo´n twee uur rijden, waaronder de meren die door de Rio Bravo verbonden worden. Hier zit overigens echt monsterlijk grote buffalokarper tot boven de 50 kg als ook bizar grote alligatorgar. Deze wateren zijn tot zo´n 40.000 hectare groot, dus ga er maar aanstaan...

Rond het voorjaar staan een aantal sessies in midden Mexico op het programma. Deze wateren kennen een zeer goed bestand van vele vissen boven de 20kg waar nooit op gevist wordt. De wateren zijn relatief klein, maar voor mij redelijk ver weg, dus langere sessies zijn nodig. Kamperen is hier overigens iets waar je wel wat meer voorzichtig mee moet zijn wegens de nabijheid van Mexico Stad en de daarmee gepaard gaande criminaliteit. Je hebt dus iemand nodig die de omgeving kent. Gelukkig ken ik een aantal jongens die me daarmee kunnen helpen.

Tja, Mexico is om te pionieren echt fantastisch en ik prijs me dan ook behoorlijk gelukkig dat ik hier zit. Het is wel hard werken om de vis te vinden, en ik zal er nog heel wat uren in moeten steken voordat die dikke jongens de kant op komen. Maar ja, ik heb mijn hele leven nog hier want ik verhuis echt niet meer terug naar Nederland...Ik houd jullie op de hoogte.
Don Kok

14-09-2006 18:28

Vraagje voor Aart Lokhorst, mocht je deze topic lezen, en uiteraard voor iedereen die een mogelijk antwoord heeft:

Ik heb begrepen dat de spiegelkarpers in Mexico meestal aangeduid worden als "Israeli" karpers. Is dit een bekende term voor je? In de VS wordt de term schijnbaar gebruikt voor spiegelkarpers die hoog van bouw zijn, met vaak donkere vinnen. In Nederland had ik er echter nog nooit an gehoord.

Zie ook: http://www.carpanglersgroup.com/forum/i ... raeli&st=0

De vissen (vooral schubs) die uit dit meer komen zijn vaak hoog van bouw met een behoorlijk zware buik, ten minste gezien hun lengte. Tot nu toe heb ik hier vooral korte vissen gevangen tot zo'n kleine 80cm. Zouden deze vissen het resultaat kunnen zijn "blending" met Israeli spiegels?

Wat kunnen jullie me vertellen over Israeli's en hun mogelijke groeipotentieel?
Laatst gewijzigd door Don Kok op 14-09-2006 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

14-09-2006 18:42

ik ken enkel israelis die zichzelf opblazen en raketten afvuren :wink:

jij hebt het wel mooi voor mekaar gekregen,
veel succes nog in uw karperparadijs
:D
Don Kok

14-09-2006 19:35

Ik heb inmiddels begrepen dat Israelis in de VS beschouwd worden als een relatief minderwaardig ras van karper dat wel erg snel groeit en hoog van bouw is maar daarbij vaak niet erg lang wordt. Dat zou redelijk kunnen kloppen met mijn bevindingen op dit meer. Indien de spiegels zich voortplanten met een ander type schub, dat zou dit wellicht inderdaad kunnen leiden tot korte dikke vissen. Iemand anders nog enige serieuze info over dit type karper?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-09-2006 20:12

Hallo Don, ik heb in Turkije in een stuwmeer gevist waar volgens de 'locals' (en dat was alleen maar een soort restaurant houder met z'n familie) alleen maar Israëlische karper in zou zitten. Het water uit dat stuwmeer werd destijds met tankers naar Israël geëxporteerd en het zou dus best waar kunnen wezen dat daar alleen maar Israëlische karper in zat. In dat stuwmeer zat behoorlijk veel karper en het was heel diep, dus alleen maar in de oeverzones vreten voor de karpers. Wij vingen echter niet alleen het type wat op de door jouw genoemde site is te zien maar ook wat schubs. De meesten waren wel spiegels, maar met allerlei verschillende beschubbing. De grootste daar was destijds ruim 20 pond maar dat kan ook aan de m.i. te grote hoeveelheid aan karper in dat stuwmeer hebben gelegen. In Israël worden naast (veel) Koi's inderdaad ook spiegels en schubs gekweekt. Over de groeipotentie daarvan kan ik je helaas verder niets vertellen, behalve dat m.i. die karpers in dat stuwmeer wel aanzienlijk groter zouden kunnen groeien mits er niet zoveel in zouden zitten.
Het zou dus ook best kunnen dat naast Koi's ook Israëlische spiegels in Mexico worden geïmporteerd, maar dat is mij verder niet bekend.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-09-2006 22:27

Don,

2d. Er mag geen gebruik worden gemaakt van HTML. Afbeeldingen zijn alleen toegestaan indien deze maximaal 640 pixels breed en hoog zijn.

Verklein aub even je foto's. :wink:

Trouwens wel schitterende foto's! :wink:

groetjes Benny