Hongarije Het Balatonmeer, zit hier karper?

Plaats reactie
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

27-04-2005 18:33

Ik ga binnekort in Hongarije vissen, 5 km vanaf het Balatonmeer. Zijn er mensen die weten of hier karper zit?
Kun je hier ook gewoon vissen zonder vergunnig en is het misschien gevaarlijk om er te vissen betreft diefstal etc.
Elke info is wenselijk
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

28-04-2005 07:22

Karel,

In het Balatonmeer zit een zeer goed bestand aan karper. Enkele betrouwbare bronnen ( o.a Hengelsport winkelier uit Hongarije ) wist te vertellen dat de Engelsen vissen opkopen van de beroepsvissers die op het Balatonmeer ( grote ) vissen wegvangen. Deze vissen worden vervolgens uitgezet op kleine wateren aldaar die enkele Engelsen zouden hebben opgekocht.

Ik weet dat mensen uit Almelo er ooit eens gevist hebben, mischien kom je verder als je eens bij Carp Team Europe ( hengelsportzaak in Almelo )informeert.

Succes,

Herwin
Gebruikersavatar
michel lubberts
Berichten: 91
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

28-04-2005 08:55

karel,

ik heb hier zelf JAREN geleden ook eens gevist (was toen met mn ouders op vakantie)

zoals het toen was:

men viste er met een paternoster en met mais
toen ik aan kwam lopen met mn bollies werd ik erg raar aangekeken .. en toen ik mijn steunen en dergelijke pakte werd het nog erger.

ik heb er zelf een poging gedaan met bollies ... was toen niet sucsesvol
(moet er wel bij zeggen dat dit JAREN geleden is en ik toen niet zoveel kennis had als ik nu heb ;) )
ben daarna het op "hun" manier gaan doen en heb er toen een aantal "bord"spiegels gevangen (kop en staart eraf en het past op een bord......... en schrik niet ... het is een delicatesse in dat land :( )

ik weet ook dat er een paar vissers uit mijn oude dorp er zijn geweest en deze hebben goed gevangen, 10 dagen en 30 vissen geloof ik waarvan de zwaarste boven de 40p.
deze hadden wel een hongaarse gids mee die hun de stekken aanwees en de nodige vergunningen kon verschaffen ( niet onhandig IVM politie en dergelijke )

dus als je er heen wens ik je veel sucses .... vis zit/zat (ik weet niet wat er van het bovenstaande waar is maar zou het niet raar vinden, zeker als er veel geld wordt geboden :( ) er zeker weten.

MVG
Michel Lubberts
Richard Lodewijks
Berichten: 467
Lid geworden op: 28-10-2002 01:00
Locatie: Zoeterwoude

28-04-2005 11:52

Mijn vader heeft hier ook wel gevist, en er zit inderdaad veel karper.
Maar je moet wel weten waar te vissen en het schijnt dat ze er met de paai massaal na een bepaaldeplek trekken, blanken is vrijwel een feit als je dan in die periode komt..


Richard
Gebruikersavatar
bjorn diks
Berichten: 84
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Almelo

28-04-2005 12:32

Herwin Kwint schreef:Karel,

Ik weet dat mensen uit Almelo er ooit eens gevist hebben, mischien kom je verder als je eens bij Carp Team Europe ( hengelsportzaak in Almelo )informeert.

Succes,

Herwin


Deze is overgenomen door vos hengelsport. Maar bellen kan altijd hierbij een link van de website http://www.voshengelsport.nl/

Succes
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

28-04-2005 15:24

ik ben ook een jaartje of 4 a 5 terug bij het balaton meer geweest.. houd rekening met een HELE SLOOT WATER!!! het is egt gigantisch groot.. dus boot zou handig zijn :wink:

voorderest wat darstraks ook al is gezegt.. met mais vissen is goede optie.. boillies kennen ze daar niet..(mischien nu wel hoor!)

veel succes..

groeten jasper
Prutser
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

28-04-2005 23:38

hallo

Ik ben ook op zomervakantie geweest aan het balaton meer in de plaats siofok!
Toen we s'ochtends van het stappen terug kwamen en langs het meer liepen zag je voor de kanten af en toe spiegels zwemmen! ik balen dat ik geen hengels bij me had!
Dus mischien een goede tip, s'ochtends komen ze dicht onder de kant dus op dat tijdstip heb je veel kans! :wink:

Veel succes

gr Jeroen
mark hilbolling
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-06-2005 13:43
Locatie: Gieten

07-06-2005 13:56

Ik ga binnenkort ook naar het balantonmeer. Zo te horen ben ik wel een hengel daar nodig. Maar mijn vraag is wat voor vergunning moet ik daar hebben voor 1 hengel?? en hoeveel gaat me dat dan kosten?? ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar ik heb nog niks kunnen vinden. Als iemand het als iemand het weet zou die het dan hier neer kunnen zetten of even naar mij willen mailen. Meer informatie over stekken enzo is natuurlijk ook altijd welkom, omdat ik er maar een week heen ga heb ik niet veel tijd om me daar goed te orienteren.

Alvast bedankt Mark
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-06-2005 22:56

"Zit hier karper?" vraagt ie. Je moest eens weten wat een grote karpers daar rondzwemmen.
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

09-06-2005 00:07

Dit meer heeft toch 2 jaar geleden ineens droog gestaan. Ik weet het bijna helemaal zeker... Het was namelijk een ramp in Hongarije... Dus ik vraag me af of er nu nog karper zit..........
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-06-2005 09:23

Een ramp in Hongarije?

moet je mij even uitleggen hoe je het hele Balatonmeer droog krijgt?

Zul je toch echt 48 maanden superdroogte met hitte tot zo'n graad of 48 voor nodig hebben......
mark hilbolling
Berichten: 2
Lid geworden op: 07-06-2005 13:43
Locatie: Gieten

09-06-2005 10:58

mitsz van der kamp schreef:Een ramp in Hongarije?

moet je mij even uitleggen hoe je het hele Balatonmeer droog krijgt?

Zul je toch echt 48 maanden superdroogte met hitte tot zo'n graad of 48 voor nodig hebben......


"Het Balatonmeer is het grootste binnenmeer van Europa (600 km2) met een lengte van 77 km en 14 km breed"

het lijkt mij niet dat het balatonmeer droog komt te liggen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-06-2005 11:04

ja dat zeg ik.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-06-2005 13:07

En jij je afvragen waarom het hier zo vaak hard regent, Mitsz? :wink:
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

09-06-2005 13:16

ok het stond niet helemaal droog.... ik heb het even opgezocht... maar ik wist wel dat er iets aan de hand was daar dus die reacties van dat het dan wel heel lang droog moet zijn geweest zijn naar mijn mening toch een beetje onnodig....



Artikel uit Eindhovens Dagblad van 06-09-2003
Zorgen over toekomst Hongaarse trekpleister
Rampjaar voor slinkend Balatonmeer

Door CEES VAN ZWEEDEN

Zaterdag 6 september, Op de kade staat een waarschuwingsbord. Het maakt aanschouwelijk wat de achteloze toerist wacht als die vanaf deze plek in het Balatonmeer duikt: de rolstoel. Het water bij Siofok, de voornaamste badplaats aan het meer, is volgens het opschrift namelijk nog maar vijf centimeter diep.

Het bord is nieuw. Maar nieuw is ook de extreem lage waterstand. Vier droge jaren hebben het grootste meer van Midden-Europa een stukje kleiner gemaakt. Wie nu wil zwemmen moet een kwartier door de modder waden, alvorens het water aan de navel te voelen. Doemdenkers voorspellen al het einde van het meer, dat in Hongarije een kwart van alle inkomsten uit toerisme genereert.
'Dit is een belabberde zomer geweest', zegt Janos Kovacs, eigenaar van restaurant Carmen in Siofok. 'We hebben minstens dertig procent minder toeristen gehad. Vooral de Duitsers zijn weggebleven. Eén oorzaak moet de lage waterstand zijn geweest.'

Nederlanders

Siofok, dat in een beetje zomer alleen al honderdduizend Nederlanders trekt, biedt begin september een desolate en verslagen aanblik. Hotelmanagers zeggen een kwart minder gasten te hebben gehad. Eethuizen zijn verlaten, hoewel sommige restaurateurs de prijzen hebben gehalveerd. De vraag naar kamers is zo gering, dat verhuurders ze nu voor acht euro per nacht aanbieden. Zelfs Hongaren die een duur betaald vakantiehuis aan het meer hebben, zijn deze zomer veelal weggebleven.
Sommige buitenlanders zien nog wel de lol in van het lage water. 'Het is fun', zegt Simon, een van de spaarzame Duitsers in Siofok. 'Je kunt nu voetballen in het water.'
Maar voor Hongaren is het een ramp. 'Ik heb mijn eerste vakantieliefde gehad aan de oever van dit meer, voor het eerst een meisje gekust,' zegt Zoltan Aszalos, een econoom uit Boedapest. 'Maar dit is niet meer het meer uit mijn herinnering.'
Veel Hongaren kozen dit jaar Kroatië als vakantiebestemming, hoewel de reis er naar toe een odyssee van vijftien uur is. Gevreesd wordt dat zodra de autoweg van Boedapest naar de Kroatische kust gereed is, de Hongaren hun Balatonmeer voorgoed de rug zullen toekeren.
Sommige wetenschappers vrezen dat klimaatverandering het meer uiteindelijk de das om zal doen. Voordat de droogte intrad, kreeg het meer gemiddeld 1,5 miljard kubieke meter water van regenval en van de rivier de Zala. Dat was zo veel dat ieder jaar 600.000 kubieke meter via een kanaal bij Siofok afgevoerd moest worden, omdat anders het meer buiten zijn oevers zou treden. Maar het is nu ruim drie jaar geleden dat de sluizen van het kanaal voor het laatst werden geopend. De combinatie van minder water en warmer weer drijft de temperatuur van het water op, zo wordt gevreesd, wat de algengroei stimuleert. Omdat niemand in een soep van waterplanten wil zwemmen, zou dat de genadestoot zijn voor het toerisme.
De regering heeft nu een groep wetenschappers gevraagd met een aanbeveling te komen om een catastrofe af te wenden. Tot de mogelijkheden behoren het aftappen van een tweetal grote rivieren, of de vorming van reusachtige waterbassins voor droge tijden.
Maar Sandor Herodek, een van de wetenschappers, haalt vooralsnog zijn schouders op over de paniek. Als oud-directeur van het Balaton Limnologisch Instituut ligt hij niet wakker van een paar droge jaren. 'De regulering van het waterniveau begon in 1863, toen het Siofokkanaal werd gegraven', zegt hij. 'Een jaar later, in 1864, stond er 80 centimeter minder water in dan nu. En dat had geen enkele invloed op de kwaliteit ervan.'
Kwaliteit
Volgens Herodek is de kwaliteit van het water nu beter dan ooit, nadat in de jaren '70 en '80 de lozingen van ongezuiverd rioolwater werden gestopt. 'En voor de flora en fauna zijn schommelingen van het waterpeil juist goed. Rietvelden, waar inheemse soorten broeden, moeten van tijd tot tijd droogvallen.'
En het toerisme? 'Okay, voor zwemmers is de lage waterstand niet ideaal, maar voor mensen met kleine kinderen des te meer. Misschien moeten we het Balatonmeer gewoon promoten als een vakantiebestemming voor jonge gezinnen.'
Sven Scholten
Berichten: 88
Lid geworden op: 07-07-2005 14:04
Locatie: deventer

03-08-2005 18:04

da kan niet wat ik ben er 2 jaar geleden geweest maar dus niets aan de hand en me pa had er een gegeten met een grond smaak(bij een restourant )daar zijdens ze dat ie uit het meer kwam en hij had een run met mais dat ringetje floog medaar omhoog niet normaal :o :o

ok ik zat aan de andere kant van het meer
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

30-09-2005 09:00

Het balaton:

- heeft nooit droog gestaan, wat wel is geweest is dat de eerste honderden meters zo goed als droog stonden. De eerste 2 a 300 meter zijn namelijk erg ondiep. Hierna gaat het water ineens over in een dieper gedeelte. Dit is mooi waar te nemen als je vanaf de oever het water inloopt tot je kopje onder gaat.
- daar waar het water ineens dieper wordt stuit je op een zeer blubberige bodem (zal niet overal zijn) (maar zeker in het zuid westelijk gedeelte van het meer)
- het meer is bijna geheel omrigd door riet. karpers zullen bij een redelijk hoge waterstand best de oevers aandoen, maar dan moet er meer water in zitten als 2 jaar geleden. het peil is nu weer normaal. dus karpers zullen de ondiepe oevers wel weer aandoen.
- in de zomermaanden zit het er barstens vol met muggen. Ik kan je zeggen dat een doorgwinterde muggenbijter hier gaat rennen. Het gezoem hoor je al van verre. Een dikke jas en muts en bivakmuts is een niet overbodige bagage (locals zitten er zo bij in de muggenmaanden)
- zonder boot hoef je niet eens te beginnen (m.u.v. het schiereiland in het noordoosten). Elke vis zul je moeten halen door te waden of te roeien tot aan de riggel naar het diepe.
- boilies eten ze zeker
- rondom het balaton liggen meer dan interessante kleinere meertjes! erg interessant
- veel zeer arme zigeuners op de minder touristische plekken! Ik voel me er minder prettig bij!
egel de jong
Berichten: 11
Lid geworden op: 15-07-2005 19:37
Locatie: hgv

30-09-2005 13:07

In samenwerking met de SportFisker organiseert Oad Reizen in april 2004 een fantastische karper-visreis naar het Balatonmeer in Hongarije.

staat ergens op het internet


dus er zit wel karper :wink:

groet
robert
komt nog wel
Ivo Jacobs
Berichten: 11
Lid geworden op: 19-06-2004 10:25

30-09-2005 16:10

"zit hier karper"...

Jah, en flinke ook !!


Probeer het maar eens met het kontje van het plaatselijk brood daar ;-)
Bij Siofok ( of zoiets ) is een grote camping, verplaats je dan naar het gedeelte waar je aan een skilift achtig ding door en over het water wordt gesleurd.

Blaas je bootie op en vaar een meter of 250 de kant uit, daar wordt het namelijk langzaam dieper.

Vergeet je net en je zonnebrand niet, uiteraard is vocht ook belangrijk.
Mooie vissen daar, zware en minder zware.
Grappig hoe ze daar op karper vissen trouwens, wel effectief maar gezien onze technieken bijna middeleeuws ?
guido polleke
Berichten: 133
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: hoensbroek

03-10-2005 08:53

Op korst gaat het zeker super daar ja
Jan Blokhuis
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-08-2005 01:34
Locatie: Reutum

03-10-2005 18:02

Ik ben er op vakantie geweest, ben ook wel geweest bij die kabelbaan over het water.. Ik heb er jammer genoeg geen enkele karper kunnen vinden, maar daar was ik er toen ook niet voor :wink: :lol: Wel zag ik veel lui uit de buurt daar gewoon in het ondiepe deel staand in het water vissen op witvis en die halen ze er achter elkaar uit.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-10-2005 22:27

Ben er ook geweest.

Veel criminaliteit. Info opgedaan;

Boot:
Waadpak:
Fishfinder
Anti muggengaas, spray..idd een jas, pet, muggenparka.

Grote hoeveelheden mais en pinda's storten kunnen slapeloze nachten betekenen. ivm criminaliteit raad ik je aan om een schiereiland te bevissen..

jordy
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

07-04-2006 16:40

Ballaton meer:

Véél riet
Véél criminaliteit
Véél mooie vrouwen
Véél hoeren
Héél véél toeristen
Héél véél karper (ook grote)
Veel paling, voorn, snoekbaars en weet ik wat nog meer.

In/op/aan de rustigste kant van het water is het zeker 100 meter diep. Hier niet zoveel last van toeristen, wel van zigeuners...

Dus meenemen;
Heggeschaar of kan benzine om riet weg te krijgen snachts.
Boillies,
pistool,
euro's of dollars,
huisje huren aan het water met boot en steiger incluis.
Dan komt alles goed.

O ja, een privé parkeerplaats achter een hek bij het huisje voor je auto.

Verder is het goed te doen. Maar om gericht op karper te vissen zou ik toch niet in de zomer of het hoogseizoen gaan....


Groeten, Ton
Toon mix, anders nix!
Gebruikersavatar
raymond de man
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-03-2005 12:16
Locatie: zuid holland

09-04-2006 16:20

Zelf ben ik een week wezen vissen op het balaton.
Wij zijn in oktober gegaan geen last van toeristen et etc.
en criminaliteit niets van gemerkt.
Wel stonden de plaatselijke vissers echt te kijken wat we aan het doen waren.
Die piepers vonden ze maar gek en die tentjes :D
En wij zijn naar een hengelsport winkel geweest daar en die man vertelde ons dat er niet snachts gevist mag worden.
Maar wij nergens last van gehad lekker een week wezen vissen en gevangen :D

mvg ray
my lifestyle determines my deathstyle.

R.I.P. CLIVE BURTON
Timon Richters
Berichten: 28
Lid geworden op: 21-02-2006 16:21
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

03-06-2006 03:37

Ik heb hier vorig jaar gevist tijdens fakantie met een paar maten, het is een mooi plas water! echt sirius was het vissen er niet voor mij (alleen overdag). De beroepsvissers zijn denk ik een groot probleem elke karper van formaat word verkocht of geslacht......

mvg T!mon
Plaats reactie