Tips bij karpervissen + Dender vragen.

Plaats reactie
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

28-05-2016 02:12

Beste Forumgenoten.

Ik ben een beginnende karpervisser. Heb jaren een fervente witvisser geweest, maar nu de stap naar karpervissen gezet. Vaak nog met 1 vaste stok op pad voor de witvis en vervolgens 2 karperhengels uitgooien. Ik ben nu begonnen op een vijvertje in de geburen waar wekelijks wat wedstrijden worden gehouden. Vangen doe je daar altijd, ook karper.

Wat ik nu heb gemerkt is dat wanneer ik daar ga karpervissen met een voerkorf met hetzelfde voer in dat ik gebruik voor te witvissen het veel beter werkt dan met gewoon lood en een boilie. De eerste week met gewoon lood en boilies gevist en dan zat ik op 1 a 3 karpers per dag. Laatste week met voerkorf gevist en zit op een 10 a 15 karpers per dag. Toch een groot verschil. De karpers op deze vijver worden tot 10 kilo. Mijn record staat daar nu op 8.7 kilo.

Afbeelding is wat te groot, dus via deze link te bekijken.

Nu zo een vijver zal wss niets hetzelfde zijn als een rivier. Ik woon op een 10 tal minuutjes rijden van de Dender en het Albertkanaal. Welk van de 2 is het beste op vlak van grotere visssen en qua aanbeten ? Is het trouwens ook toegestaan om daar te nachtvissen ?

Nog toffe plekjes rond Lennik waar ik zeker eens moet gaan ?
Tips en trucks ook altijd welkom. Heb mij 3 lijnen overgekocht, maar de draad op de molens ga ik toch eens verversen. Vind dat hij op sommige plaatsen er maar slecht aan toe is. Alleen daar over: Klopt het dat zwarte draad minder zichtbaar is voor karpervissen ? Ben daar anders wel tevreden over. Eventueel een merk draad waarvan jullie zeggen, die zeker nemen ?

Alvast bedankt,
Michaël
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

30-05-2016 18:03

Op de rivier is het inderdaad wat lastiger dan op volgepropte wedstrijdputten, dat spreekt voor zich..

De Dender is echter niet zo'n moeilijk water, daar kan je mits een goede stekkeuze toch wel wat actie verwachten. Heb daar vorig jaar geregeld sessies gehad van 24 uur met een vis of 6. Echter de grote vissen (op enkele uitschieters na) ga je daar niet meteen vangen. Wel opletten voor de netten die de oever verstevigen, hierin kom je snel vast te zitten.

Op het Albertkanaal zitten zeer grote vissen, maar is een hard water (naar mijn ervaring toch).
Dat maakt het ook wel mooi, is maar wat je het meeste aanspreekt.
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

01-06-2016 12:50

Mercikes Joeri voor de info.

Ik heb een vaste stek op de Dender, echter heb ik er nooit echt veel kunnen vangen in het verleden ( schat een jaar of 6 geleden op witvis ) Echter was de Dender toen bekend voor zijn slechte vangsten, maar tegenwoordig is de Dender toch een stuk rijker geworden aan vis en ga het zeker eens proberen.

Op de stek waar ik altijd ging zitten zit je kalm en met regelmaat zag je wel eens een karper voorbij zwemmen. 1 Van de komende weekends dat het goed weer gaat zijn gaan wij eens gaan vissen aan de Dender, ook met nachtvissen bij. Wanneer we dit gaan doen gaan we een week op voorrand dagelijks wat boilies en dergelijk aas voeren. Nachtvissen mag toch op de Dender he ?

Ik wil wel eens wat meer uitdaging dan dat ik nu heb. Gisteren bijvoorbeeld ook een karper van 8 kilo bovengehaald op die wedstrijdvijver, maar vind de karpers daar eigenlijk vrij kalm. Ik veronderstel dat in stromend water de karpers meer kracht hebben en dus ook harder zullen trekken.

Het zal eerst de Dender eens worden en daarna ga ik eens een stekje zoeken aan het Albertkanaal.

Eventueel wat soorten tips qua voer ? Ik ben vrij nieuw en heb nu 3 soorten boilies uitgeprobeerd, maar kan niet zeggen welke de beste is tot nu toe. Naar mijn ervaring bijten de karpers op alle boilies op die wedstrijdvijver. Heb veel info opgezocht hierover, maar je leest vanalles. Mij lijkt het dat op open water de boilie qua smaak niet veel uitmaakt. Wel zou het helpen als je er extra smaak aan toe voegt, denk maar aan bijvoorbeeld look. Klopt dit wat ?
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

01-06-2016 17:32

Geen probleem Michael.

Op de Dender mag je nachtvissen.
Het visbestand is daar inderdaad sterk vooruit gegaan, echter was er vorig jaar blijkbaar een sterfte,
maar ik weet niet hoeveel er daarbij zijn doodgegaan. Ik ben vanaf dit jaar enkel op de Waalse Maas en de Schelde bezig geweest, vandaar dat ik niet meer zo op de hoogte ben. Maar vorig jaar ging voor mij alles nog goed.

De aastijden voor karper waren bij mij bijna altijd de valavond en de zeer vroege morgen.
Dan komen ze meestal in groep voorbij en moet je proberen zo snel mogelijk weer in te liggen als je een beet krijgt. De runs kunnen daar best wel heftig zijn en dus ook de kleinere vissen geven daar goede sport.

Ik voer meestal een streep over de hele breedte van de Dender en verspreid mijn hengels op die streep en dan wacht ik ze in de zomer meestal gewoon op. Dit meestal op een plekje dat ik eerst uitgepeild heb.

Qua boilies zullen ze daar alles wel nemen, zeker als je een beetje voert.
Vergeet ook particles niet, daar heb ik men beste sessies op gedraaid op de Dender.

Het is geen bakkenwater, maar een prachtige omgeving om te vissen. Zeker met een rubberboot kan je op prachtige stekken geraken waar niemand in de buurt zit. Wordt zowiezo al niet zo druk bevist. Wel opletten als het hard regent, want de Dender kan dan plots zeer hard beginnen stromen.
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

02-06-2016 11:00

Thx voor alle tips. Binnenkort ga ik zeker een dag en nacht vissen op de Dender en laat weten hoe het geweest is. Wanneer jij op de Dender ging vissen, ging je dan ook een week op voorrand elke dag voeren ?

Qua vissen over de hele breedte: Ik dacht enkel op enkele meters van de kant te vissen. Dit omdat er toch altijd wel hier en daar een boot passeert en ik geen zin heb om mijn stek continu te moeten verleggen. Heb daar al dagen gehad dat je echt elk uur zou moeten herleggen en dat is nu ook niet de bedoeling om goed te vangen lijkt mij.
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

02-06-2016 12:28

Die boten zijn inderdaad soms een probleem.
Ik zat meestal op een plaats waar ik ze zag komen, en wanneer ik ga slapen gaan mijn
hengels zowiezo in de eigen kant... Wel nogmaals opletten voor de ijzeren netten, want die lopen
vrij ver door. Ik ben daar in het begin een paar keer wakker geworden dat mijn hengels gewoon een hele nacht
hadden vastgelegen :D
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

02-06-2016 14:59

Beste,

Dat heb ik ook al veel gemerkt op de Dender. Ben de eigenaar van vismagneet.com en met het magneetvissen heb ik al veel gemerkt waar overal netten liggen en waar niet. Was ook van plan eerst met mijn magneet de stek langs te gaan om te kijken hoeveel puin er net ligt zodat ik niet teveel vast lig :)
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

02-06-2016 16:03

Das al een heel begin, vanaf dat je daar een plek hebt waar je je rig goed kan presenteren,
ga je daar normaal gezien wel je visje vangen;)
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

02-06-2016 17:24

Mag ik enkel nog vragen in hoeverre jij op voorrand ook al gaat voeren ?
Ik was wel van plan om ergens een lange sessie in het weekend te houden en was dan aan het denken om een hele week elke dag eens tot mijn stek te gaan en wat te voeren. Doe jij dit ook of enkel de dag zelf ?
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

02-06-2016 18:56

Ik vind het daar persoonlijk belangrijker dat je een stek hebt waar ze voorbijtrekken en dat
als ze voorbijtrekken er genoeg voedsel ligt om ze eventjes aan het azen te houden wanneer ze voorbijkomen.

Riviervissen op een stek houden door voor te voeren geloof ik niet echt in, die beesten blijven toch rondtrekken. Maar dat is een persoonlijke mening. Ik heb een vismaat die daar wel zweert bij voorvoeren, daarin kun je natuurlijk mee experimenteren. :)
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

03-06-2016 10:17

Dat was ik ook vaak aan het denken. Als je voerplek 1x leeggegeten is trekt de karper toch verder.

Toch nog een vraagje. Ik ga nu nog altijd op een privé vijver vissen waar ik een aparte vergunning heb. Heb het nu even opgezocht wat een vergunning voor nachtvissen kost en dit was rond de €45 voor een jaar. Echter stond daar bij dat het voor 2 lijnen is. Hoe zit dat net ? Ik zie toch zo goed als elke karpervisser met 3 lijnen vissen ?
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

03-06-2016 15:52

Openbaar water België = 2 hengels :wink:
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

05-06-2016 12:30

Aa da wist ik nog niet si. Had verwacht dat als je karpervist altijd met 3 hengels mocht vissen.
Mercikes voor alle tips !!
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

02-08-2016 21:26

Hoi,

Redelijk recent topic zie ik, dus neem ik even de tijd om ook wat info te vergaren...
Had vorig jaar ook al het plan om op de Dender te gaan vissen, maar de komst van mijn 2e kindje stak een beetje stokken in de wielen....
Ben helemaal niet bekend met het rivier/kanaal vissen (zoals Michael eigenlijk zijn vraag stelde), dus heb ik toch een vraag.

Ben zelf afkomstig uit St Niklaas, dus de Dender is wel ff rijden voor mij. De Dender is echter wel heel lang, dus vraag ik me af waar er zowat degelijke plekjes zijn om mn lijnen best te water te laten.
Ik zoek geen exacte locaties, ik weet dat elke visser dat voor zich wil houden, maar op zo'n lange waterloop is het echter niet zo makkelijk vind ik om een 'goeie' plek te vinden, die dan ook nog eens makkelijk bereikbaar is met de wagen (heb wel een barrow, maar mn rug laat echter niet toe om 1km te gaan stappen met heel die zooi)
Heb me laten vertellen dat het goed vangen is vanaf de kanten van Aalst, maar ik vroeg me toch al of er meer daar de kanten van Dendermond ook geen goei stekken zijn.

Ben al eens paar keer met de wagen gaan kijken, maar de meeste plekken zijn toch niet altijd goed bereikbaar (wss ligt het wel aan mij, ik trek dat meestal aan... :p)

Alle hulp is welkom, ook tips die je me kan geven. Kzeg het, tis een geheel nieuw gegeven voor mij, maar wil echt wel eens het verschil tussen een ietswat tammere vijvervis en een riviervis ervaren!!!

Greetz
Andy impens
Berichten: 1
Lid geworden op: 14-05-2017 23:18

14-05-2017 23:22

Jo jelle
Woon dicht tegen de dender
Maar overal zijn wa stekjes van in oudegem tot aan wieze en verder
Maar ik weet dat er wel bijna altij iemand zit aan wieze brug 1 van de goede plaatsen
michael de wever
Berichten: 48
Lid geworden op: 28-05-2016 01:39
Contacteer:

21-07-2018 10:23

Ben ondertussen al een 5 tal x gaan karperen op de Dender, maar steeds zonder succes. De snoek zelf die bijt dan weer wel heel goed op de Dender bij mij :)

Ken ondertussen wel al wat spotjes waar er altijd wel mensen aan het karperen zijn, iedereen geeft aan dat ze goed vangen op de Dender, maar zelf nog nooit iemand gezien die een beet heeft gehad.

Vanavond nog eens voor een avondsessie gaan :)
Totaal voorstander van catch and release - Beheerder van de karpervisser en roofvissen België.
tim raats
Berichten: 1
Lid geworden op: 22-02-2018 17:03

26-09-2020 17:29

ik ga bijna wekelijks vissen op de dender en oude dender in Dendermonde , en moet zeggen dat het er goed vangen is geen grote karpers maar : 8.5 is mijn topper .
ik vis tijdens de dag met de feeder en maden of pieren en meng in het voeder gehakte boilies en gooi een hadvol hele mee op de stek , ik verveel me geen uur heel de dag actie met witvis en kroeskarper 10 stuks in een middagje .
tegen valavond voeder ik nog boilies bij en gooi mijn lijnen uit met een snowmanversie ...3 karpers per nacht lukt over het algemeen wel . jouw stek moet je zelf maar uitzoeken ;-)
grtzz.
Plaats reactie