Schelde/grote rivier

Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

19-10-2014 18:47

Beste medevissers,

Na altijd op putten en kanalen te hebben gevist ben ik van plan om de Schelde eens aan te pakken. Ik heb echter nog nooit op een rivier gevist, dus weet ik niet meteen hoe te beginnen. De rivier is hier ongeveer 150 meter breed, heeft een grote slib laag en ook eb en vloed zijn hier van toepassing. Ik woon hier ongeveer 100 meter af dus kan er best wel wat tijd en voorbereiding insteken ;)

Iemand van de rivierbikkels die mij een beetje op weg kan zetten? :)


Mvg



Joeri
Glenn van Uffelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-02-2015 00:37

03-02-2015 00:45

Heb zelf geen ervaring op de schelde , maar denk dat het echt niet de moeite gaat zijn om daar uw tijd en geld in te steken , woon zelf ook langs de schelde , moet je mij eens uitleggen hoe je het gaat aanpakken met die meters slib ivm wegzakken van uw presentatie of het scheppen van je vis ? ;)

Kan zijn dat ik verkeerd ben en wie niet waagt niet wint .. ;)
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

03-02-2015 17:12

Glenn van Uffelen schreef:Heb zelf geen ervaring op de schelde , maar denk dat het echt niet de moeite gaat zijn om daar uw tijd en geld in te steken , woon zelf ook langs de schelde , moet je mij eens uitleggen hoe je het gaat aanpakken met die meters slib ivm wegzakken van uw presentatie of het scheppen van je vis ? ;)

Kan zijn dat ik verkeerd ben en wie niet waagt niet wint .. ;)


Bedankt voor de reactie :)
Het scheppen moet wel lukken, desnoods i.c.m. een zodiac.
Het is inderdaad de enorme sliblaag van soms wel meters dik en de getijden die het zo moeilijk maken (zeker voor iemand als ik die geen ervaring heeft op grote rivieren). Te zwaar lood en je zakt in de blubber, te licht lood en je montage drijft gewoon weg. Ook al geprobeerd met extreem lange onderlijnen, maar nog geen aanbeet kunnen versieren.
Ik vis er soms op de paling en dan heb ik al enkele karpertjes kunnen vangen. Maar echt gericht en selectief op karper vissen kun je dit niet noemen. Heb wel ook al enkele mooiere exemplaren zien zwemmen die volgens mij toch naar de 10kg gaan, maar weet echt niet hoe ik eraan moet beginnen.
Het feit dat er echt bijna niemand vist op karper spreekt mij zo aan, maar kan ook zijn reden hebben natuurlijk :D Al kan ik mij niet voorstellen dat er geen mensen zijn die weten hoe ze dit soort water
moeten aanpakken. Of ze die informatie dan willen delen is een ander verhaal :D Maar er zijn zo'n geweldig mooie stekken hier in de buurt dat het mij toch blijft lokken... Ik kan normaal gezien meestal wel een visje vangen, maar hier loop ik toch met m'n kop tegen de muur :D
Het feit dat er bijna niemand vist maakt het ook moeilijk om aan informatie te komen...
Ik ga zaterdag naar Nederland naar Zwolle, misschien dat ik daar ergens een rivierbikkel vind die mij wat op weg kan zetten :D


Mvg


Joeri
Glenn van Uffelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-02-2015 00:37

03-02-2015 20:12

Kan het alleen maar toejuichen dat je het wilt proberen :D aan de bruggen of sluizen proberen , daar zal de bodem wel hard zijn , zie ik als enige optie =/
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

03-02-2015 20:50

Glenn van Uffelen schreef:Kan het alleen maar toejuichen dat je het wilt proberen :D aan de bruggen of sluizen proberen , daar zal de bodem wel hard zijn , zie ik als enige optie =/


Bedankt voor de reactie Glenn! :)
Zeer weinig bruggen en sluizen over en in de Schelde, zeker het stuk waar ik woon is toch een 20-tal kilometer niets van die aard. Wel een grote bocht en kleinere grachten die in verbinding staan met de Schelde. De sluizen grenzen aan de aanliggende kanalen b.v. Zeekanaal Brussel-Schelde, maar dan kan je eigenlijk gewoon beter aan de kant van het kanaal van de sluis zitten, want daar is de bodem gewoon hard. :D Daar vis ik ook vrij veel en is goed vis te vangen. Mooie vissen ook.
Dan zou je zeggen ga dan gewoon altijd daar zitten, maar is toch al snel een half uur rijden, terwijl de Schelde bijna letterlijk in m'n achtertuin ligt.
En niet dat ik het er niet voor over heb, want ben daar vorig jaar bijna wekelijks gaan vissen, maar die grote rivier spreekt mij ook gewoon op de 1 of andere manier aan. :)
Op de foto zie je een luchtfoto van waar ik woon, is echt een geweldig mooi stuk :)

Mvg

Joeri
Bijlagen
Schelde.jpg
(13.7 KiB) 7073 keer gedownload
Glenn van Uffelen
Berichten: 9
Lid geworden op: 03-02-2015 00:37

03-02-2015 21:33

Ik woon in de buurt van temse (tielrode) de schelde en durme liggen dus ook een scheet van mijn huis , heb mij ook al suf aan het denken geweest hoe ik het kan aanpakken want het soreekt mij ook aan om de reden dat niemand erop vist , als je dan met de oudere bevolking praat "locals" , 1 voor 1 krijgde een vriendelijk lachske endan de teleurstelling dat er niets te vangen valt en het de moeite niet is , enkel paling ! :roll:
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

03-02-2015 22:34

Idd Glenn de info blijft schaars...
In Temse aan de brug ook geen harde stukken ? :)

Mvg

Joeri
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-02-2015 09:35

Op riviervissen.be zitten wel wat Schelde-vissers hoor!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

04-02-2015 15:20

Heb mij al eens op deze site willen aanmelden deze week, maar ligt blijkbaar voorlopig even stil.
Eventjes geduld uitoefenen dus :D

Mvg
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-02-2015 23:54

Klopt, de beheerder ligt al even in het ziekenhuis...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

06-12-2015 06:23

En , al geprobeerd op de Schelde?
Ik heb er al karper gevangen met de feeder, of met de match.
Soms zelfs op beide stokken tegelijk beet.
Volgend jaar ga ik met karperhengels en 30% vissen, want met de feeder met 18% heb ik al meegemaakt : aanslaan en ze zwemmen weg geen houden aan.
En er zit vanalles op de Schelde ; op een week eens 9 vissoorten gehaakt
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-12-2015 13:13

Pascal, is het op de Schelde alleen een sliblaag waar je rekening mee moet houden, omdat je meent het met 0.30mm nylon wel te redden?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

08-12-2015 14:59

Marco , bij laag water ga ik naar beneden en vis ik met de matchhengel met een dobber in de kant.
Dicht bij de kant wat voer gooien, en niet diep vissen.
De bodem raken is vasthangen ....
Bij eb heb je eigenlijk geen obstakels.
Bij hoog water vis ik op een stuk slib in een bocht , dat komt onder water bij vloed.
Op die manier kan ik enkele uren vissen op de bodem zonder vast komen te zitten.
Let op , het slib is als yoghurt zo slap.
Maar statisch vissen of met feeder is dan zeker mogelijk.
Echter bij vloed staat het water hoog, riet en bomen staan in het water , en die vissen weten dat ook.
Als ze in de takken zwemmen helpt de dikste lijn zelfs niet natuurlijk.
Op de luchtfoto van St Amands zie ik laag water en een enorme slibbank.
Probeer eens bij vloed dicht in de kant.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

10-12-2015 07:52

Alvast bedankt voor jullie inbreng.


Ik heb statisch in het najaar al wat geprobeerd, maar niets kunnen haken. Wel een harde plaat (zand) gevonden aan de overkant, maar bijna niet te bevissen i.v.m. de enorme schepen die er varen.
Deze plaat komt bij eb ook bijna droog te liggen.

In het slib en in eigen kant is het me nog niet gelukt iets te haken met een vastlood systeem.
Staat nu even op pauze en in het voorjaar begin ik er terug aan (eventueel met een voercampagne als dat nuttig zou blijken). In de winter zo'n water aanpakken waar ik weinig van afweet vind ik wat te hoog gegrepen.

Met de feeder (licht voerkorfje) heb ik wel al wat verschillende vissoorten kunnen haken, waaronder 1
zeer kleine karper (maar was er maar wat blij mee :). Selectief is het niet, maar misschien moet ik toch wat meer in die richting gaan kijken...

Wel heb ik geweldig genoten van mijn tijd aan de waterkant, zelfs tijdens de blanks. Ik snap niet dat hier bijna niemand vist op karper, terwijl ze op alle putten in de buurt op een meter van elkaar afzitten. Ik probeer het zeker en vast dus nog een jaartje.

Ik ben vorig jaar 1 visser tegengekomen, ik vroeg vriendelijk wat kleine tips om me enigzins wat op weg te zetten, maar het enige antwoord wat ik kreeg was dat er daar niets te vangen was en dat hij verder ging slapen. Tsja...

Mvg


Joeri
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

15-12-2015 09:07

Mijn grootste karpers heb ik aan de lijn gehad tijdens het feederen 2 meter uit de kant bij hoog water.Gemist want materiaal te licht.
Volgend jaar wil ik dit niet meer meemaken.
Dus: karperfeederhengel,30% nylon en grotere haak.
De witvis die ik als "bijvangst" zal hebben kijkt niet naar die dikkere lijn ,het zijn grote voorns,brasems,windes.....
En mais aan de haak
Ik wil altijd eens afspreken om samen te vissen.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

15-12-2015 09:47

Hey Pascale!
Hoor steeds meer feedervissers "klagen" dat ze beten krijgen van vissen die ze niet kunnen houden. Dat er steeds meer en meer karpers zitten is dus wel duidelijk. Dat particles, wormen en maden beter in de smaak vallen dan boilies is ook duidelijk.

Deze winter ga ik proberen mijn vastloodsysteem wat af te stemmen op de situatie. Ik heb al wat ideetjes die een kans zouden moeten maken. Dit voorjaar knal ik er terug tegenaan.

Zou inderdaad leuk zijn om het eens met 2 uit te zoeken. Laat maar iets weten als je nog eens gaat!
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

15-12-2015 17:09

Afspraak in de lente !
Deze winter hier eens proberen met mais op hair en de andere met deeg op hair.
Ben normaal geen wintervisser.
De Schelde is wel raar ,ene keer alles,de dag erna niks.
Vorig jaar met 2 feeders in kant bezig,ik schep een karper en ik kom met karper in het net boven en ik kon nog net mijn 2de hengel grijpen of ik was 'm kwijt.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

11-01-2016 19:36

Dit weekend nog eens paar uurtjes geprobeerd, ik kon het niet laten. 8) Niet de beste periode om te gaan testen, maar door de abnormaal warme temperaturen besloot ik toch nog een kort sessietje te doen op de warmste moment van de dag.
Geen karper gevangen, maar wel een brasem gehaakt op het (aangepaste) vastloodsysteem.
Er is dus hoop, en ik heb er van genoten, ik besef steeds meer in wat voor een fantastische omgeving ik woon. Het vangen van karpers wordt dan toch heel even bijzaak 8)
Al zal die eerste run op het vastloodsysteem (en ik blijf proberen tot die er komt) een enorme ontlading tweegbrengen. :D

Mvg


Joeri
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

02-03-2016 10:59

Die run zal er zeker en vast komen !!
Hou er wel rekening mee dat het slib in de Schelde zeer zacht is , gooi er maar eens een steen in bij laag water !
Een zwaar lood zal in de modder zakken, als je dan een kort ondereind gebruikt kan dat je aasaanbieding veranderen.
Een pop-up gebruiken kan misschien ook geen kwaad .
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

08-03-2016 19:54

Daar ben ik me zeker van bewust.
Als tiener heb ik hier constant van de kaai in Sint-Amands liggen afspringen.
Om dan terug aan de kant te komen moest ik door het slib, en daar zak je nog makkelijker door dan door yoghurt volgens mij. De stank was ook niet te harden als je er dan uitkwam...
Allemaal niet ideaal voor een aaspresentatie denk ik dan :D
Blijkbaar zocht ik het toch ook wat te ver van de kant af. Gewoon bij eb de beter bevisbare stukken zoeken en deze bij vloed bevissen. Eigenlijk zeer logisch, maar soms zoek je het in nieuwe situaties wat te ver...

Ik ben momenteel bezig met stekken zoeken, en ik gooi net nadat het water gezakt is ook mijn montage in zodat ik ongeveer weet hoe deze onder water zou liggen. Een beetje de getijden in m'n voordeel gebruiken dus...

Vanaf dat de vis terug goed actief is verlaat ik het kanaal en begin ik terug op de rivier.
Gewapend met de kennis en de ideeën die ik nu heb, moet het haast wel lukken.

Indien er een succesje komt, horen jullie het zeker.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-03-2016 22:51

Ik ben momenteel bezig met stekken zoeken, en ik gooi net nadat het water gezakt is ook mijn montage in zodat ik ongeveer weet hoe deze onder water zou liggen. Een beetje de getijden in m'n voordeel gebruiken dus...


Slim en goed nagedacht. Niet afwachten maar observeren, zoeken, testen, uitproberen.

Goed Bezig!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-03-2016 10:19

Ja echt gaaf man. Hoop dat het lukt. Dat verlossende eerste runnetje, wat is dat welkom.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

09-03-2016 12:07

Gewoon doorzetten is de sleutel, de vis opzoeken, flink verspreid voeren tussen 2 kribben in en door blijven gaan.
Maak je over lood systemen en onderlijnen maar niet zo druk, het is geen putjes visserij, de vissen zijn niks gewend.
Gewoon een degelijke combi rig en opvallende snowman presentatie gaat het hem gewoon doen hoor, moeilijkst is de vis traceren en onderscheppen.
Veel succes aan de basalt keien, het mooiste wat er is!
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

09-03-2016 21:17

Bedankt voor de antwoorden en tips jongens!
Vanaf April begin ik in het weekend (werk veel uren in de week) wat uurtjes te kloppen op de gevonden stekken. In Mei zijn er ook 2 weken vrijaf gepland, 1tje gaat naar de vriendin,
1tje zal ik waarschijnlijk grotendeels aan de Schelde besteden 8)
Pascal De Wilde
Berichten: 20
Lid geworden op: 06-12-2015 06:08

03-04-2016 10:08

ik heb gelezen over 3 nieuwe steigers bij het kil te mariekerke:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-born ... -a2438937/