De Maas in Wallonie

Plaats reactie
claudio gaspercic
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-08-2014 13:19

17-08-2014 14:27

Hallo iedereen,
Ben dit weekend een korte sessie gaan vissen op de Maas in Wallonie(na een zeer lange tijd) en nu heb ik een aantal vragen!
Eerst wa uitleg; niet voorgevoerd, met 2 soorten boillies gevist(20 en 15mms), op een stek waar er enkele jaren geleden goed werd gevangen, net achter de stenengordel ongeveer 10m uit de kant en de andere wat verder in de vaargeul, elke hengel kreeg een kilootje boillies mee, stroming was redelijk dus 200gr lood en alles bleef mooi liggen.
Hengels lagen rond 12u smiddags in, rond 12u snachts kort na elkaar 2 barbelen en rond half 3 een meerval. Smorgens met 2 sympathieke snoekbaarsvissers gepraat die me vertelden dat er een visje( ze noemden het een gobies maar denk na opzoekwerk dat het zwartbekgrondels waren) sinds kort lelijk huishoud op een groot volledig stuk van de maas en dat ze een plaag vormen voor zowel roofvissers als karpervissers...en inderdaad na het uithalen van mijn hengels waren mijn boillies weggevreten en hingen er op beiden zo'n grondel aan van ongeveer een 10tal cms. Ze vertelden me dat iedereen er last van heeft en dat er veel minder wordt gevangen!
Mijn vraag is nu, heeft iemand dit ook al ondervonden( weggevreten boillies soms na een uurtje al) en wat kan je er aan doen om toch karper te kunnen vangen en geen meerval of bijvangsten? Ik dacht misschien aan tijgernoten maar zou ik dan voorvoeren en hoeveel??? Of eventueel een 100m verder een paar kilo pellets voeren om de andere vissen te misleiden? Graag veel reacties en nog meer oplossingen, alvast bedankt!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

29-08-2014 15:05

Hier in Nederland stikt het ook van die dingen op de grote rivieren. Witvissers hoor ik dagelijks klagen over slechte vangsten en het feit dat die pleuris grondels ze lastig vallen. Als karpervisser heb ik er tot nu toe weinig last van, ook niet met boilies. (Vis meer met particles, maar dat terzijde) Je zou kunnen proberen om met een grotere boilie (25mm+) te vissen of een boilie wrap te gebruiken zoals men in frankrijk ook doet tegen die dwergmeervalletjes en gespuis met scharen ;)
Franky Langendries
Berichten: 31
Lid geworden op: 19-08-2013 22:02
Locatie: Boom
Contacteer:

08-09-2014 22:50

Grotere haakmaat en boilie omwikkelen met ArmaMesh? Kunnen ze alvast de bol niet van je hair vreten...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2014 11:23

Ervaring mee?
Armamesh is wel het laatste wat je in de buurt van je rig wil hebben als je met grondels of poisson chat te maken hebt. Het spul heeft een soort magische aantrekkingskracht op haken, bij het minste of geringste gerotzooi aan de rig hangt die armamesh ergens aan de haak en is een zorgvuldig opgezette presentatie om zeep geholpen. Been there, done that.
Gebruik om je bol te beschermen van die krimpkousjes, die houden ook een (deel van een) bol veel langer intact zonder de nadelen van armamesh.
Die grondels hebben we hier ook last van, maar dat is veel minder slopen dan poisson chat in frankrijk. Meestal zijn krimpkousjes hier helemaal niet nodig, maar hengels 24u of langer laten liggen is er niet bij.
Tijgernoten zullen wel helpen, een eind verderop voer gooien is in elk geval voor de grondels zinloos. Er zijn meer grondels dan dat je verderop af kan leiden of zat kan voeren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

23-09-2014 15:17

Mijn schoonbroer gaat vaak vissen in de maas. Hij ook klaagt over de plaag van die gobies.
Je kan ze er gewoon uitscheppen, vreet alles op.
Hij gaat in tihange vissen wallonie. Dus ik kan je verhaal wel bevestigen.
Zou er ook geen oplossing voor weten
Plaats reactie