KK deel 2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-10-2009 20:15

Oh Klaas, gelukkig, je hebt m'n montage gevonden.

Kan ik 'm bij je ophalen, dat scheelt mij weer een rigje knopen. :oops:

En ik maar denken dat op het KK wel een beetje mensen met verstand van zaken vissen.

Dit weekend ben ik ook maar weer eens van de partij. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

29-10-2009 07:22

Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
K. van den Herik

05-11-2009 14:45

Beste Mark Hoedemaker,

Meen je dat nu?

http://www.ws-carpteam.eu/portal_nl/ind ... &Itemid=57

Ik vis bij statische visserij zelf altijd met een flying backlead boven de tube of leader, al dan niet gefixeerd. Dit is in de eerste plaats een zekerheid die je inbouwt in je montage om het hele zooitje tegen de bodem te pinnen. Wanneer je het flying backlead over je hoofdlijn schuift, en je plaatst aan weerszijden van het loodje een rubberen stoppertje, dan zal dit backlead niet verschuiven. Je kan zo over een lengte van enkele meters een paar backleads fixeren. .....


Zie eerdere posting hierboven. Het werkt perfect hoor, het inlinelood kan nergens meer heen de haak kan alleen uitscheuren, de vis heeft geen kans. Trouwens de safteyclip van de andere lijn was het lood ook niet af.

Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, echter jan boerenlul zorgt dus echt dat het loodje nergens meer heen kan, zodat ook het inline lood op de backlead blijft hangen.




Karperbekkies en staarten zijn trouwens best bij te fotoshoppen ( wou dat ik die verzonnen had.)

Hoorde een gouden opmerking van John Cayers: er lopen 10duizend of meer man op de verschillende meetings. Ik kom regelmatig 200 man over en over tegen. Deze mensen kan ik bereiken en proberen iets uit te leggen. De overige 9800 worden bijna niet bereikt. (noot klaas:geldt ook voor de dvd verantwoord karpervissen trouwens)
Ik hoop echt van harte dat dit al een oud stuk is en dat er sprake is van een voortschreidend inzicht, zoniet vrees ik met vreze, en is het een schrijnend inzicht.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-11-2009 18:58

Klaas


Ik post je zo snel mogelijk een duidelijke foto. Met gefixeerd bedoel ik niet dat het flying backlead geen kant meer opkan, wel dat je het op enkele decimeters van het einde van tube of leader kan schuiven. Dit pas ik overigens enkel toe als ik rigs met de boot ter plekke breng, want makkelijk werpt het niet. Bij werpen van montages doet 1 flying backlead zonder stoppertje het werk. Essentiëel is dat er een groot verschil bestaat tussen een stoppertje en een stoppertje. De stoppertjes die ik hiervoor gebruik zijn oranje en hebben een vrij groot centraal gat. Het merk ontgaat me even. Als ik een montage binnendraai is in 95 % van de gevallen het backlead al verschoven tot tegen de leader geschoven.

Als je me verwijt met moordsystemen te vissen, dan moeten we dringend eens persoonlijk praten, want enige nuance is op z'n plaats. Ik pas mijn vissystemen aan aan het soort water, het soort ondergrond en de aanwezigheid van obstakels. Weerhaakloos vissen doe ik in vele gevallen al van eind jaren '90. Bij het inline lood systeem wat dit jaar aan m'n hengels hangt loopt de leader niet eens door het centrale gat van het lood, maar wel door een wartel met een grote ring en een big eye swivel...

Je hebt echter wel een punt, lui die logisch redeneren en lezen niet gelijktijdig kunnen zouden wel degelijk een paar kleinigheden kunnen missen. Ik laat de tekst aanpassen zodat er wat meer duidelijkheid geschapen wordt. Graag bij een volgende keer wel eerst een pm of mail.


Groeten Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-11-2009 19:24

Heb even de vorige postings gelezen. Voor de duidelijkheid: witvisstoppertjes schuiven niet eens vlot over een lusknoopje van een hair. Dan heb ik het dus over een minuscuul knoopje van pak beet 8/00.

De stoppertjes die ik gebruik zijn een xxl uitvoering.

Afbeelding
K. van den Herik

06-11-2009 07:32

Mark,

please, please please. Herroep je artikel.2 reden. ik kwam al een killerrig tegen die volledig gefixeerd was. Helaas met waarschijnlijk de banaan.

Zelf met dit systeem gevist ALLEEN MET GROTE BOOT ERBIJ. Met binnendraaien zat de zaak regelmatig muur vast daar de loodjes over de bodem schoven. Handigste is natuurlijk de lijn overtrekken grrrrrr.

2 of 3 loodjes schuiven tegen elkaar aan en daarom loopt de zaak ik 3 van de 10 keer proberen vast, ook met vochtige lijn. Zie je het voor je? Inline of ahum saftey waarvan 8 van de 10 keer ook het lood niet lost, loopt op een meter of 4 tegen deze stuitjes en loodjes et voila, zie boven voor de mogelijkheden, lood loopt vast vis zit vast. Gelukkig vond in 70 meter lijn met killerrig die aan de vis, ook met killerrig vast zat.

Alle mooie uitvluchten die er zijn te verzinnen heb ik me ook mee in slaap gesust, heel even, en minder beet won, vis nu systeem van pb en of john cayers. Minder beten valt mee, 1 lijn breuk gehad. Vis is op zeker kunnen ontkomen met slechts 15 cm onderlijn.
En dan heb ik geen eens een voorbeeld functie.

MVG

Klaas
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

06-11-2009 08:44

In plaats van een plastic stoppertje een klein kraaltje achter je back-lead, met hierachter een pva stoppertje geen oplossing in deze??
Eventueel/of (zeker met varen) een paar stukjes putty wat snel van je
lijn is, zelfs met wier en dergelijke.

iets meer werk, maar veiligheid voor alles toch??
Zo,n montage is niet voor niets aangetroffen, en dit is zeer spijtig :cry:
DUIDELIJKHEID gewenst!!!

Commercieel wordt SOMS te snel goed gepraat!!
of snap ik iets niet??

Dit is geen ""vijandige"" post , maar mijn mening

mvg, fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-11-2009 10:23

Klaas, Fred,

Ik heb de tekst wat aangepast zodat er meer duidelijkheid ontstaat. Is natuurlijk wel even wachten op de webmaster.

Ik vis bij statische visserij zelf altijd met een flying backlead boven de tube of leader, al dan niet gefixeerd. Dit is in de eerste plaats een zekerheid die je inbouwt in je montage om het hele zooitje tegen de bodem te pinnen. Wanneer je het flying backlead over je hoofdlijn schuift, en je plaatst aan de onderzijde van het loodje een rubberen stoppertje, dan kan je dit backlead verschuiven tot enkele decimeters van de leader. Wanneer je je hengels met een bootje uitvaart, is dit een ideaal alternatief voor een flying backlead, aangezien dit vrij bewegende loodje terug tegen je tube of leader zal zakken wanneer je je rig te water laat vanuit een boot.

Zorg er wel voor dat je stoppertje vlot kan verschuiven over je hoofdlijn, zodat bij een eventuele lijnbreuk het backlead vlot kan vrijkomen. Sommige stoppertjes schuiven moeilijk door de beperkte diameter van het centrale gat, of door de stugheid van het rubber waaruit het vervaardigd is. Vanzelfsprekend kies je bewust andere oplossingen indien de situatie niet geschikt is om met deze montage aan de slag te gaan. Het loodje fixeren met putty kan dan een goed alternatief zijn. Visveiligheid staat steeds bovenaan het lijstje!


Blijft natuurlijk wel zo dat dé eigenschap van een visser gezond boerenverstand MOET zijn. Interpreteren en keuzes maken. Helaas is dat bij de karpervisserij meer niet dan wel het geval. Je past je na het duidelijk inschatten van een situatie aan zodat het plaatje klopt. Het systeeem van PB en Cayers gaat alweer een tijdje mee, maar het probleem is dat het commerciëel uitbrengen ervan zoveel duiten kost, dat het een groot probleem vormt. Het aangepast stukje lood waar ik het in een vorige posting over had: zelfde probleem.
Afbeelding

MVG
Mark
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

06-11-2009 11:51

Toch eigenaardig:

Een hele discussie (terecht overigens hoor) over "veilige" vissystemen, maar weinigen die zich afvragen of het uberhaupt wel verantwoord vissen is op bepaalde stekken....

Ik heb zaken gezien, al enige tijd geleden dat wel, aan kk op betreffende stek(ken) die wat mij betreft niets met verantwoordelijk vissen te maken ook al hang je er dan de meest visveilige aanbieding aan.

Grtz Toon een Ex maar misschien wel weer toekomstig KK visser.
Gebruikersavatar
stephan van hoof
Berichten: 40
Lid geworden op: 24-09-2009 16:13

06-11-2009 18:36

khad vanacht nog een visje van een kilo of 10 op 8-9!water werkte met zijn 11 graden niet echt mee:S
groeten
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-11-2009 21:46

Anton de Rijk schreef:Toch eigenaardig:

Een hele discussie (terecht overigens hoor) over "veilige" vissystemen, maar weinigen die zich afvragen of het uberhaupt wel verantwoord vissen is op bepaalde stekken....

Ik heb zaken gezien, al enige tijd geleden dat wel, aan kk op betreffende stek(ken) die wat mij betreft niets met verantwoordelijk vissen te maken ook al hang je er dan de meest visveilige aanbieding aan.

Grtz Toon een Ex maar misschien wel weer toekomstig KK visser.



QFT!!

Helaas is dit niet alleen op het KK zo.

Visveilige montages zijn de laatste tijd vaak onderdeel van gesprek en dat is best een goede zaak al vind ik dat sommigen weer een beetje doorslaan.

Ik denk dat we me z'n allen meer winnen qua visveiligheid als er wat meer op de plaatsen gelet wordt waar we ons (visveilige) rigje te water laten.

Hoe zei de Baets dat toch ook weer zo mooi? Verspelen of kreperen, wat telt is wat ik kan fotograveren. (of iets in die geest) Hoe treffend...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

07-11-2009 10:35

Afgelopen Maandag tot en met Woensdag een heerlijke blank op 7-8.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
K. van den Herik

09-11-2009 07:12

kan het gewoon weghalen er zijn inmiddels genoeg visveilige(re) systemen verzonnen.

In elk geval bedankt voor de handreiking Mark, ik weet dat een pistool pas dodelijk is in de hand van...

klein beetje kennis maakt deze, in principe onnodige montage gewoon, onnodig gevaarlijk.

PB systeem kost eur 2,40 voor 2 rigs... EXTRA


Toon,

Kan je nagaan wat gebeurt als "men "in de haven tussen de boten gaat vissen. Been there done that. Ik heb altijd een grote boot bij, ik heb minimaal 8 keer de lijn moeten bevrijden omdat de loodjes tussen stenen waren vast gelopen. Heb je geen boot heb je op zeker zelfde probleem, moet je echter de boel kapot trekken, zie aantal postings hiervoor.

Vis nu een tijdje met systeem van pb zeg maar. Heb 1 lijnbreuk gehad. Een karper met alleen een onderlijntje in de bek kan ik goed van slapen hoor.

MVG

Klaas
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

11-11-2009 21:19

al wat rustiger aan het worden hier.

of nog steeds in de rij zitten :o
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

11-11-2009 21:28

Zal morgen eens voor je kijken :wink:
Maar er zit volk genoeg weet dat nu al.
En wat ook minder is deze tijd van het jaar, het kanaal ligt dan vol bladeren.
Soms een ramp maar daar is het herfst voor.

Vlekkie
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

13-11-2009 18:32

Er zat 8 man op 7-8, dat was vanmorgen toen ik weg moest. Dus kan goed dat er nog meer volk heeft gevist vannacht.
Wij hadden een hele dikke blank, ik sprak 3 man die zaten er al vanaf woensdag en blankten ook.

Vlekkie
bas van dooren
Berichten: 219
Lid geworden op: 19-09-2009 15:18

14-11-2009 11:52

mmm blijf nog wel ff thuis dan :wink:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-11-2009 16:52

Binnekort maar weer eens wagen op 6-7.

Iemand nog nieuws over 6-7,dan hoo ik het graag.

Gr Leen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

11-12-2009 16:47

2 weken terug 57 uur blank op 8-9. Dit weekend eens proberen op 7-8. Zal niet meevallen met deze temperatuursdaling.
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

11-12-2009 17:44

KK 6-7 is best rustig, zag vanop de brug geen kat zitten vorig weekend. Straks weer eens checken of het er nog rustig is, kan ik ook eens gaan vissen daar.
Heeft iemand een idee of de vis daar in de winter richting de put van nuclea trekt of blijft deze (deels?) op het kanaal zitten?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-12-2009 20:11

Mijn ervaring is dat ze heel verspreid zitten op dat stuk,zowel richting de put als over het 6-7 stuk

Heb gezien in de winter dat ze zich ook lekker thuis voelen net voorbij het overhangende hek dat stuk wat naar de put loopt...allemaal prut waar ze maar al te graag tussen zitten.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

14-12-2009 20:09

Tis helaas niet meer gelukt afgelopen weekend te gaan. Had een zware week achter de rug. Moest even een stapje terug doen. Vanaf de 21e een weekje vissen als die sloot niet dicht gaat vriezen.... anders AK.
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

19-12-2009 12:57

Iemand enig idee of er nu ijs ligt op 8-9?

Groeten,

Pieter
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

19-12-2009 17:50

In de haven lag er ijs. Verder heb ik niet gezien.

Groetjes
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

20-12-2009 14:01

Senne hartelijk dank voor je antwoord!
7-8 zal ook wel ijs liggen met deze temperaturen?

Groeten,

Pieter
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!