Sanctie bij vissen met 3 hengels

Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-04-2008 20:49

Afgelopen weekend een nachtje gaan vissen op een kanaal. Op de middag kreeg ik controle van bos en groen, was met alles in orde, er lag geen rotzooi rond de tent maar had wel een derde hengel liggen, wat dus niet getolereerd werd, wat ik ook begrijp. Nu had ik de keuze om deze mee te geven of niet. Uiteindelijk heb ik hem toch maar afgestaan om zware sancties als gevolg van niet meewerking te voorkomen. Nu was mijn vraag, hoe zit het met de verdere afloop van zo'n zaak. Wat ik al wel heb vernomen van een bevriend politieman(ja politie is ook ooit jouw vriend) is dat ze de hengel niet verbeurd kunnen verklaren zonder een rechter. Zijn hier ook nog boetes aan verbonden en bestaat er de mogelijkheid om de hengel terug te krijgen want het was nu niet bepaald een goedkope stok, was zelfs de eerste keer dat ik hem gebruikte.
Gebruikersavatar
Anton de Rijk
Berichten: 115
Lid geworden op: 01-01-2003 01:00
Locatie: Roosendaal

21-04-2008 23:14

Gaat je 750 eurootjes kosten vriend.
Das niet zo handig he vissen met drie stokken

succes

Grtz toon
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-04-2008 23:26

Als ik het goed begrijp ben je "gepakt'' in Belgie,
Ik wil je niet op de kast jagen máár ik weet van soort gelijke gevallen en dat werd dan voor de rechtbank in Turnhout verschijnen, en daar zijn ze niet mis, bedragen van 1000 tot 1200 euro's boete en of in verbeurt verklaring van het vis(stroop)tuig.
Maak je borst maar droog, en zoek er maar een baantje bij.
CN
Unicorn Carp Fisching
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-04-2008 07:10

Het is inderdaad in België. Enkel val ik niet onder het district Turnhout maar onder Hasselt of Tongeren. Dus met andere woorden, als ik op stap was geweest en zat achter het stuur was gekropen, zou ik er goedkoper vanaf komen. Klopt toch ergens iets niet denk ik
K. van den Herik

22-04-2008 07:52

helpt wel die 1000 euro. Bijna niemand vist met 3 en gezever hoor je ook zelden. :lol:

Zat achter het stuur kan ook dat je alleen zelf om een boomgevouwen ligt en das geen erg...
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

22-04-2008 12:54

Hallo,

Het grootste deel van de boete hangt af van de rechter... Meestal zal hij in zo'n gevallen zijn oordeel vellen op reeds eerder gebeurde gevallen..

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

22-04-2008 15:46

Hoi Lode,

Dat is slecht nieuws.... Zag zondag al dat er 3 inlagen maar dacht dat een hengel van je buurman was of zo (was namelijk nogal druk).

Succes ermee!
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-04-2008 16:09

Voor een derde hengel moet vaak even diep in de buidel getast worden dan voor het illegaal nachtvissen en het niet respecteren van de gesloten tijd.
Voor het illegaal nachtvissen en vissen in gesloten tijd ken ik voorbeelden genoeg waar er iets van 4 cijfers betaald is...

Jammer. Maar anderzijds... weten we allemaal heel goed dat de controles op sommige plaatsen miniem zijn, maar als ze controleren, doen ze 't goed...
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-04-2008 18:37

Hoi Pieter,

heb je die gast aan de overkant ook zien zitten? Die was in de kom aan het vissen waar een bordje staat verboden te vissen. Hij had ook nog eens zijn autoradio lekker hard staan toen hij begon met zijn prul op te ruimen maar daar zijn ze wel niet gaan zien.
Gebruikersavatar
pieter beelen
Berichten: 63
Lid geworden op: 03-03-2005 17:24
Locatie: Amersfoort

23-04-2008 10:22

Klopt Lode,

Ik vroeg me al af of ze daar ook langs zouden gaan. Je mag je lijnen niet voorbij de borden leggen. Het is een zelfde situatie als vissen in de haven van 8-9. Maar goed blijft een vage zaak.
3 hengels zijn ze kennelijk strenger in dan vissen op een stek waar duidelijk staat aangegeven dat je er niet mag vissen.... maar goed alle 2 niet doen dan blijf je zeker buiten schot.

Pieter
dromen droomt men, droomvissen vangt men.
Lig dus niet te dromen en ga vissen!
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

25-04-2008 02:14

Lode,

Ik wil je geen valse hoop geven, maar toch zal dit berichtje de zaak misschien een klein beetje opfleuren.

Een tijd geleden werd iemand die ik goed ken ook gepakt met een derde hengel. Hij heeft z'n hengel niet mee gegeven op dat moment. Alles werd genoteerd en bla bla bla ...

Nadien heeft hij er nooit nog iets van terug gehoord.

Wat er van dit verhaal gaat komen, zal idd afhangen van de rechter ... maar dat is wel op voorwaarde dat het verhaal tot voor een rechter zal komen. Er worden nl. bijzonder veel pv's geklasseerd zonder gevolg in ons apenlandje. Met andere woorden, ze worden geseponeerd.

Dus misschien heb je wel geluk.

Kleine bedenking, volgens mij was het niet zo slim om die hengel mee te geven. Die hengel staat daar nu, en ja ... er zal iets mee moeten gebeuren.

Maar goed, rustig afwachten zou ik zeggen, met wat geluk gaat die hengel ergens in een hoek stof staan vangen, en kan je hem over een tijdje terug gaan halen. Maar dan wel lang genoeg wachten, totdat er eveneens genoeg stof op die PV ligt zodat ze die ook niet boven halen als jij om je hengel gaat vragen.

Ik hoop het beste voor je!

Groeten,
Jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

26-04-2008 18:45

Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten ...

Hopelijk lesje geleerd als je weet wat je dat gaat kosten ...
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

28-04-2008 17:35

Volgens mij zat diegene die buiten de zone aan het vissen was, in de kom! Ik vind het persoonlijk een hele goede zaak dat er op deze stekken ook eens wat vaker gecontroleerd gaat worden. Ik heb er zelf al regelmatig mensen aangesproken die rotzooi lieten slingeren (ja ik ben zo'n eikel die daar wat van zegt) of die een halve rietkraag sloopten omdat ze dan letterlijk 5 meter naast een andere vrije stek konden zitten. De enige reactie die je dan krijgt is een blik van waar bemoei je jezelf mee. Ik hoop dat er nog veel meer gecontroleerd gaat worden en dat overtreders zich van tevoren bedenken of ze de regels gaan overtreden of niet. Het zou voor alle categorieën goed zijn als we ons gewoon wat meer aan de regels gaan houden. Het blijft toch zonde van het geld en die derde stok maakt zelden écht het verschil.
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-05-2008 22:17

In de tijd dat er 's nachts nog niet 's nachts gevist mocht worden waren de boetes ook al rond de €750-€1000,-

Hengels meegeven zou ik nooit doen, ze zullen je proberen te intimideren en zeggen dat als je de hengel niet meegeeft je de zaak verergert maar daar geloof ik persoonlijk weinig van.

Dat je de hengel langer als een paar weekjes zal moeten missen weet ik wel zeker.

Mijn derde stok blijf wel lekker thuis.

Succes ermee iig, Lode.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-05-2008 22:27

Eus een inbeslagname is geen vrijwillige keuze van wel of niet.
Vraag is echter wel is het gerechtvaardigd daar zijn velen het nog niet over eens.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-05-2008 22:43

Ik heb meermalen gehoord dat mensen voor de keuze werden gesteld.

Niet meegeven betekende dan niet meerwerken waardoor het oordeel van de rechter weleens minder gunstig uit zou kunnen pakken.

Ik spreek gelukkig niet uit eigen ervaring.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-05-2008 09:20

Eus in mijn beleving is dat dan door personen gedaan die niet echt goed zijn in het werk wat ze doen.
Je neemt iets in beslag of je doet het niet de keuze laten omdat het de rechter kan beïnvloeden zal door een korpschef niet in dank af worden genomen naar ik aanneem.
Wie is de agent om te bepalen wat een rechter zal beïnvloeden dat gaat boven zijn pet die hem overigens ook al niet past.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2008 09:26

Belgische wetgeving is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als de Nederlandse?

Overigens is het hier ook niet helemaal duidelijk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

05-05-2008 13:48

Misschien is de omschrijving 'voor de keuze gesteld worden' verkeerd te interpreteren.

Normaal gezien wordt bij een overtreding van het vissen in gesloten tijd, met meer dan toegelaten hengels of op plaatsen waar je niet mag vissen een inbeslagname toegepast van de hengeltuigen waarmee je in overtreding bent. Ook wordt er een pv opgemaakt. Dit pv resulteert dan in een oproeping voor de rechtbank. De rechterlijke macht opereert autonoom, en je weet op voorhand nooit hoe en wat er zal gebeuren.

Dit is althans de normale gang van zaken. Je kan bij een mogelijke inbeslagname van spullen dit ook weigeren. Er zijn misschien controleurs van het agentschap voor natuur en bos die zelf reeds aangeven dat er een keuzemogelijkheid bestaat. Voor de letter van de wet is inbeslagname inbeslagname. Weigeren materiaal af te staan is als een verzwarende omstandigheid in te roepen door de controleur in kwestie.
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-05-2008 17:44

De wet is de wet, maar de mening van een rechter is niet hetzelfde als de mening van een andere rechter.

Zelf heb ik een geval gehoord waarbij de overtredende visser een boete kreeg van 25 euro voor het vissen met 3 hengels. Aangezien hij weigerde om zijn hengel af te staan, kreeg hij hiervoor een bijkomende boete van 300 euro.

Bij een ander geval kreeg (bertreft 2 vismaten) wordt visser 1 gepakt, geeft zijn hengel niet af en krijg 125 euro boete. Visser 2 was enige tijd daarvoor de dupe en geeft zijn hengel wel af en krijgt 300 euro boete.

Dus de vraag is, doe je er wel goed aan om je hengel af te geven? Dat zal dus puur afhangen van de rechter
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

07-05-2008 13:58

Hier in België zit het zo met die keuze om je hengel wel of niet af te geven:

Wanneer iemand een misdrijf pleegt dienen de middelen die hij daarvoor gebruikte in beslag genomen te worden. Dus een visser die met drie stokken vist begaat een overtreding (lichtste vorm van misdrijf die er is), en het middel (de derde stok) wordt normaal gezien in beslag genomen.

In beginsel echter, mogen agenten hiertoe geen geweld gebruiken. Agenten mogen immers enkel geweld gebruiken wanneer dat echt nodig is, bvb bij verzet voor een arrestatie of zelfverdediging.

Dus als de visser, met zijn drie hengels, bij wijze van spreken zijn hengels snel in de tent gooit en voor de tent deur gaat staan, mogen de agenten hem niet met geweld die hengels afnemen. Dat heet dan verzet tegen de inbeslagname.

Om nu moeilijke toestanden te vermijden vragen agenten gewoon of een persoon in kwestie zich wel of niet verzet tegen de inbeslagname van zijn spullen. En het is in weze effectief de vraag of hij zich wel of niet VERZET tegen de inbeslagname, en zeker niet de vraag of de persoon toelating geeft ...

Douwe, dat heeft dus niets te maken met de bekwaamheid van agenten.

Wanneer iemand zich verzet tegen een inbeslagname, en bvb ook bij een arrestatie, is dat in principe een verzwarende omstandigheid, die in aanmerking genomen KAN worden bij de bepaling van de strafmaat.

Nu, de rechter die de zaak voor zich krijgt gaat oordelen of de bewijzen voldoende zijn. In het geval van Lode zijn die natuurlijk overduidelijk. Daarna zal de rechter de straf bepalen. Rechters zijn daarbij gebonden aan minimum en maximum straffen, maar hebben echt wel veel speelruimte want ze kunnen dus verzwarende en ook verzachtende omstandigheden in aanmerking nemen. Het kan dus effectief voorvallen dat eenzelfde overtreding de ene keer een boete van 50 euro oplevert en de andere keer 250 euro ...

Het is ook geweten dat advocaten steeds zullen proberen om een zaak zo te manipuleren dat die voorkomt op een dag dat een rechter zetelt waarvan ze denken dat die het mildst zal oordelen in hun zaak.

Zo zou ik als advocaat liefst Lode zijn zaak voorbrengen aan een rechter met een liberale achtergrond, daarvan weet je dat ze veel liever met handelszaken bezig zijn waar grote bedragen mee gemoeid zijn. Kom je echter uit bij een rechter waarvan je weet dat hij een groen linkse achtergrond heeft, dan wordt alles direct moeilijker. Je kan er gif opnemen dat deze laatste veel feller zal ingaan op dingen die met het milieu te maken hebben en veel zwaarder zal tillen aan het vissen met een extra hengeltje.

Hopelijk heb ik hiermee een antwoord gegeven op een aantal vragen die in deze topic aan bod kwamen!


Lode,
afwachten kerel,
maar het kan allemaal op een sissertje aflopen.

Groeten,
Jef.
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-05-2008 21:23

Jef, bedankt voor de heldere uitleg, het is me nu helemaal duidelijk.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

08-05-2008 02:22

zorg gewoon dat je van deze shit op de hoogte bent en ga dan in overtreding,dan had je zeker niet afgegeven.
wat een trauma.
hier vroegen me de waterjutthu ook de papieren op grensmaas. ik zeg jij heb t niks te vragen hier is belg kant :stukje uit de rechterkant van t grintgat: zegt ie grapig ja jou kunne we ook niks wijsmaken en varen gewoon met rood hoofd weer verder.zelfde geld kreeg ik een boete omdat ik kipfile met wormen aan me driehaak had hangen.en er op meerval in ned niet gevist mag worden op t moment was beslist geen joke geworden.reken op 450 euro
worm slachtafval gesloten tijd tweede speciale hengel.
dit is allemaal nahuilen.
regeltjes moet je kennen anders krijg je buikpuin,dat blauw pakt je altijd.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

10-05-2008 11:33

dat je de middelen waarmeer je de overtreding betreed af moet staan?

dit is knap lullig als je gepakt wordt voor wildplassen in belgie.

of erger nog sex waar het niet mag pakken ze dan je wijf af?

:P

ik dacht dat ze hier in nederland een kronkeltje los hadden bij justitie maar belgie kan er ook wat van.

suc6 met je derde hengel.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
jef van steenbergen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23-02-2005 23:22
Locatie: poppel

14-05-2008 13:21

graag gedaan Eus :-)

groeten
vissers en jagers zijn natuurliefhebbers ... anders zijn het stropers.