Één van de redenen van grote(re) karpers in België?

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-09-2005 22:42

In België heeft 50% van de wateren nog steeds een te hoog nitraatgehalte (ook een te hoog fosforgehalte). Oorzaken: vanuit de landbouw (mestoverschotten) komen nog steeds veel teveel meststoffen in het water. Tevens zijn in België maar ca. 61% van alle huishoudens op de riolering aangesloten.
Een van de gevolgen hiervan zijn o.a. onnatuurlijke eenzijdige visstanden en weinig differentiatie in vissoorten.
Vanwege de KRW dient België in 2015 het nitraatgehalte met nog eens 50% teruggedrongen te hebben t.a.v. de huidige norm (die nu op 50% van het oppervlakte water niet wordt gehaald)...

Een dergelijk hoog nitraatgehalte betekent veel vreten voor witvis (dus ook karper). Dit zou een van de redenen (naast het vele voeren) kunnen zijn van in verhouding nogal veel grote karpers in België.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-09-2005 22:53

Lijkt me geen verkeerde gedachtengang. Meen dat het in het water terechtgekomen mest vroegah op Redmire pool ook 1 van de redenen was waarom juist hier wat grotere exemplaren groeide.

mvg
Hans
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2005 23:08

16 vissen op 10 ha
1600 vissen op 10 ha
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-09-2005 07:01

Das een kriptische!

Leuk stukje Aart, zouden wij daar in de zuider rivieren ook voordeel van kunnen hebben?

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-09-2005 07:25

Geen idee Lex, maar wat Klaas hierboven opmerkt blijft natuurlijk altijd de meeste invloed op het al of niet groot worden van vissen houden.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2005 08:27

Daarom zijn aalsgolvers mijn vrienden.

Je krijgt hele grote karpers en hele grote brasems en hele grote voorns en hele grote snoeken. Alleen niet zolang. Da's dan wel weer jammer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ryan Debacker
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Oostrozebeke B

23-09-2005 14:09

Zou idd een verklaring kunnen zijn Aart maar ik geloof er niet echt in , de " grote vissen " waters worden enorm zwaar bevist ( een stuk minder water dan in Nederland hé ) door mannen die veel voeren , héél veel soms , bvb op een van de thuiswateren hier ( afgesloten water van om en bij de 55ha ) zitten gemiddeld toch zo'n 30 vissers bezig ( wetende dat een dikke helft reservaat is dus oeverlengte beperkt zich al ) , iedere avond gaat daar toch door de meesten gemidd 3 a 4 kg boilies te water en dat van pakweg maart tot oktober , in combinatie met een massale hoeveelheid natuurlijk voedsel ( kreeftjes en mosselen ) en een bestand van ongeveer 120 vissen , dan moet er geen tekeningetje meer bij zeker ?
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

24-09-2005 00:59

In mijn argus ogen moet het een combo zijn van veel factoren die bepalen of de vis groeit of niet?
Beste Aart de vraagbaak: in de zuider rivieren veel last van blauwalg zou dit ook een factor kunnen zijn voor groeipotentieel. Wat weet u van blauwalg en de consequenties ervan op karper???
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-09-2005 22:09

Ryan, daar hoeft zeker geen tekeningetje meer bij. Maar op b.v. het Albert kanaal stelt dat voeren, gezien de grote totale oppervlakte, in verhouding weer niets of erg weinig voor.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-09-2005 22:34

Boudewijn, natuurlijk is dit maar een van de vele aspecten, maar wel van belang, daar indien er weinig voedsel in het water zit, de groei ook navenant zal zijn.
Blauwalg: (heel kort)
blauwalgen zijn in werkelijkheid bacteriën die eruit zien als wier. Bij het afsterven produceert blauwalg toxische stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.
Verder kan het afsterven van blauwalgpopulaties leiden tot zuurstofloosheid waardoor vissen en andere waterdieren dood kunnen gaan. De oorzaak van het voorkomen van blauwalg (meestal bij watertemperaturen tussen de 20 en 30 gr.) zijn teveel voedingsstoffen in het water (met name fosfaat en stikstof).
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

25-09-2005 00:34

Aart,

is het niet zo dat door het teveel aan voedingsstoffen, juist het natuurlijk voedsel voor de karper en dus de karpergroei een enorme " boost " krijgt?

En dat door deze " boost " het negatieve effect van de meestal kortstondige blauwalg periode meer dan gecompenseerd word?

Zeker gezien het feit dat de karper op die rivieren, die Boudewijn bedoeld, voldoende mogelijkheid heeft om de door de wind en stroming samengedreven blauwalg grotendeels te ontwijken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2005 00:37

Helemaal mee eens Michel.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2005 14:44

Dat klopt naar mijn idee ook Menno. Vanwege het feit dat het oppervlaktewater in Nederland in de laatste pak em beet ca. 15 jaar veel en veel schoner is geworden is o.a. de brasemstand ook fors afgenomen, idem de snoekbaarsstand. Daarentegen is de snoekstand en de ruisvoornstand vrij sterk toegenomen. Tevens een grote opmars van b.v. de roofblei. Vissen (en ook andere waterdieren) die vroeger niet in ons teveel vervuilde water konden leven zijn, of komen geleidelijk weer, terug.
Of dat ook voor b.v. de steur en zalm zal gaan gelden is nog de vraag daar daarvoor de huidige waterkwaliteit nog onvoldoende is in een groot aantal wateren.
Vanwege de verdwijning van een deel van de brasemstand heeft de karper meer voedsel tot zijn beschikking gekregen en wat ook fors helpt is het weer veel voorkomen van kreeftjes.
Gemiddeld genomen kan het niet anders zijn dan dat ook het aantal karpers in totaal is afgenomen, daarentegen vertonen de overgebleven karpers een forsere groei dan in tijden het geval is geweest. Het alleen nog maar beperkt en verantwoord uitzetten van pootkarpertjes, in tegenstelling tot de vroegere 'karperdumpingen' speelt hierbij natuurlijk ook een duidelijke rol.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-09-2005 15:44

Aart wordt er op het Noordzeekanaal/IJ net zo fanatiek gevist als op het Albertkanaal...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-09-2005 20:39

Geen idee Ruud. Maar op het Albertkanaal wordt ook lang niet overal fanatiek gevist (komt ook alleen maar voor waar eerder grote vissen gevangen zijn...).
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

25-09-2005 20:41

ik denk dat het IJ/Noordzeekanaal minstends net zulke vissen moeten herbergen alleen zoals Joris W al eens eerder heeft geschreven


Wie kraakt het IJ................
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

26-09-2005 15:57

Vervuiling in de omgeving van dieren , tot op zekere hoogte, doet ze enorm groeien.
Voorbeeld (ware gebeurtenis).
Vorig jaar hadden wij een festival georganiseerd, en hebben om het afval in te gooien een aantal oude olievaten gekregen.
Die hadden we zolang in een droge sloot gelegd om later te gebruiken.
Na 2 weken pakten wij die tonnen, met slakken zo groot als een muis!!!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

26-09-2005 16:55

ja 2 weken 30 kratten bier en 5kilo wiet zeker later hahaha dan zagen jullie zeker ook vissen van dik 35kilo plus zwemmen in dat slootje haha :D :wink:
marc janssens
Berichten: 40
Lid geworden op: 22-12-2002 01:00
Locatie: Herentals

28-09-2005 23:22

Aart hou er wel rekening mee dat dat rapport geschreven is met 5 jaar oude informatie dus niet echt meer relevant. Of het momenteel effectief beter is met het nitraatgehalte in ons oppervlaktewater durf ik inderdaad een beetje te betwijfelen. Misschien een idee om jullie pispot smorgens leeg te dumpen in jullie favoriete water. Je moet al iets overhebben om grote karper te kunnen belagen :wink:
de preter mathias
Berichten: 13
Lid geworden op: 21-04-2005 15:11
Locatie: mechelen

30-09-2005 13:40

Waarom dikke vis?

1. Massa's voeren

2. Veel vissers voor weinig water

3. Goede soort vis

4. De belangrijkste, omdat je je fixeert op de grote vissen, je leest niet hoeveel kleine vissen er worden gevangen, je kent meestal een paar waters met enkele toppers, van de rest weet je weinig he

5. Misschien zwijgen nederlanders beter over hun schatten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-09-2005 19:25

Marc, er zijn ook zeer recente onderzoekingen geweest. In nog geen 1/3 van het Belgische oppervlakte water zit voldoende zuurstof en er is nog maar weinig verbeterd qua nitraatgehalte etc.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

01-10-2005 01:04

Hallo Aart

Ik denk dat Mathias hier boven mij een hele belangrijke noemt:
"5. Misschien zwijgen nederlanders beter over hun schatten"

Ga eens na bij jezelf...hoeveel vangsten van superkarpers ken je uit NL? Hoeveel van deze vangsten zijn openbaar bekend? Ik denk dat dat in Belgie toch even anders ligt. Iedere Nederlandse karpervisser kent wel een aantal van zo'n karpers. Ik wel in elk geval. En in veel gevallen zijn deze niet bekend gemaakt. Dan hebben we ook nog de "beetje-bekende-karpers" natuurlijk. Waarvan er ook nog eens een flink aantal zijn doorgeschoten. Als we dat allemaal optellen bij de superkarpers die wél bekend zijn geworden (en dat zijn er inmiddels ook een vracht hoor) dan denk ik dat ons kikkerland het helemaal niet zo slecht doet in vergelijk met Belgie hoor. Ons land heeft flink wat watertjes die NIET bekend zijn bij de grote massa (of in de publiciteit), maar die zeker wel hoge veertigers en soms een enkele vijftiger bevatten. Ga maar eens na, ik weet zeker dat de meesten onder ons wel één of meer geheim(pjes) kennen.

m.v.g. ChrisN
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-10-2005 15:39

Chris, ook dat zal kloppen, ben ik direct met je eens. Anderzijds is het Nederlandse viswaterareaal tenminste 20x zo groot als in België, waardoor ook nog steeds veel bij ons simpelweg niet bekend is vanwege weinig/nauwelijks/vrijwel helemaal niet bevist...
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

10-11-2005 13:28

Over wat Aart aanhaalt dat onze wateren meer vervuild zijn en er hierdoor meer voedsel ter beschikking komt, kan ik spijtig genoeg niet meepraten.
Over deze materie heb ik weinig of geen kennis.

Volgens mij is het feit dat er in België gemiddeld meer grote vissen zwemmen een combinatie van verschillende factoren.
Dit is hier ook al door verschillende personen aangehaald.

Naar wat ik al heb vernomen en gelezen, werd in Nederland vroeger vooral "veel" karper uitgezet. En dan nog meestal schubkarpers die niet de juiste genen hadden om uit te groeien tot het formaat "big".
Ik stel het hier algemeen, dit zal niet overal zo geweest zijn maar toch.

Met het invoeren van de spiegelkarperprojecten is en zal hier in de toekomst zeker verandering in komen!
Een verstandig uitzettingsbeleid, proficiat aan alle mensen die zich hiervoor inzetten..

Wat ik nog niet gehoord heb maar ik toch het vermelden waard vind, is dat er in Nederland veel meer open water is, dat dan in vele gevallen ook met mekaar in verbinding staat.
Dit wil zeggen dat de "grote" karpers ver buiten het bereik van karpervissers kunnen verblijven.
Dan is er ook nog het feit dat de karpers op deze wateren, relatief gezien(!), niet of nauwelijks bevoerd worden, op een aas gezet worden zeg maar. Met als gevolg dat de factor karpers "vetmesten" hier al wegvalt.
Op vele Belgische wateren is dit wel het geval, daar deze meer afgesloten zijn.

Ook is er in België door de jaren heen een ander uitzettingsbeleid gevoerd dan in Nederland.
Hier zijn veelal karpers van snelgroeiende rassen uitgezet, vooral ook meer spiegelkarpers dan in Nederland.
We weten allemaal dat deze gemiddeld sneller groeien en ook zwaarder worden dan schubs.
En er is hier ook veel minder sprake van overbezetting op onze wateren heb ik de indruk, zeker op de meeste circuitwateren.
Daar zitten ze groot maar dan weer niet in grote aantallen.
Al zijn er natuurlijk uitzonderingen... (dan spreek ik even niet over het feit of er overgezette vissen zwemmen, is weer een andere discussie).

Deze twee dingen gaan gewoonweg niet samen. Bij een overbezetting kunnen de vissen niet optimaal groeien doordat er te weinig voedsel ter beschikking is.


Maar dat Nederland aan een inhaalbeweging bezig is, dat is duidelijk.
Meer en meer hoor je over een grote vis hier of ginder.
En dit komt volgens mij niet alleen doordat de Nederlanders loslippiger worden dan vroeger het geval was...
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

11-11-2005 23:23

Het wordt inderdaad weer eens tijd voor een Speurtocht naar Giganten deel 2 t/m 10 beste Evert Aalten
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn