Karpersterfte op Hengelhoef

Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

12-05-2002 16:41

Op hengelhoef zouden inmiddels een 15 tal karpers het lven hebben gelaten allen vissen van rond en in de twintig pond klasse. vermoedelijk zou dit iets met het paaien te maken hebben!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

12-05-2002 17:03

Ja ik weet het , en het zijn er zelfs al een stuk of 40 ( gisteren toch ), en idd allemaal dikke vissen . Elke dag opnieuw liggen er dode vissen, en dit al een paar dagen. Dat is erg triestig. Waar het aan zou kunnen liggen weet men nog niet denk ik. De ene zegt dit en de andere zegt dat. Het is ook alleen karper die gestorven is, en enkele brasems.

Hopelijk sterven ze daar niet allemaal want er zitten daar heel mooie vissen :sad:

Wouter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-05-12 17:04 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-05-2002 21:45

Het schijnt zelfs dat er al een karper is aangetroffen van 17kg.
Mij hebben ze tot nu allemaal gezegd dat het aan die nieuwe vissen ligt die er zijn opgezet. Die kwamen ergens van in Nederland en zouden gezwellen hebben gehad.

Inderdaad liggen er alle dagen weer nieuwe dode vissen en bijten doen ze ook niet al te goed. Want ik ben vrijdag geweest en ik heb 1 run gehad die ik na 20min lostte en dat ik weet is er toen maar 1 karper gevangen van 7,5kg.

Piotr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-05-2002 22:51

Beste Piotr, je zou mij een groot plezier doen als je erachter zou kunnen komen door wie die Nederlandse vissen geleverd zouden zijn. Het moet wel betrouwbare informatie zijn, aan geruchten alleen hebben we niets. Degene die de visrechten daar heeft zou dit toch met zekerheid moeten kunnen zeggen?
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

13-05-2002 11:34

Beste Aart,

Ik zal vanavond even voor je bellen.

Ik heb het telefoonnummer van de mensen die de vergunningen daar uitgeven. Nu weet ik het al helemaal niet meer. Wat ik had begrepen betrof het allemaal karpers van net onder en net boven de twintig pond. Vandaar dat ik inderdaad ook dacht de de paaitheorie een mogelijke en logische verklaring was.

Daar ik in maart al constateerde dat er opvallend vroeg veel karpers paaigedrag vertoonde. Toen bedacht ik me al dat dit wel eens fout kon gaan. Daar ik vorig jaar op een cultuurput hier bij mij in de buurt hetzelfde heb gezien. Door de wisselvallige weersomstandigheden kwam het voor de dieren maar niet tot het afpaaien. Gevolg: een hele massa slachtoffers!!.

Ook moet ik bekennen dat de karper inderdaad een waardeloos aasgedrag vertoonde sinds begin april. Vlak na de nieuwe uitzet ! De vangsten vielen inderdaad behoorlijk terug. Ik vroeg me toen al af of het wel nodig was om toch een groot aantal nieuwe karpers uittezetten want ik dacht zo dat de hegelhoef al een mooi bestand heeft, met een aantal zeer mooie vissen erop!? Dus vanwaar die uitzet??

Dan vraag ik me ook nog eens hardop af, dat als ik nu moet lezen dat die karpers die uitgezet zijn geworden, gezwellen vertoonde, welke soeplul die dan nog uitzet??? Als je dit toch constateert, dan stuur je de hele zending toch terug? Die ga je dan toch niet met een gerust hart in je water zetten of wel??


Met treurige groet,

Tim Boelema

Ps ik heb wel gehoord dat het inmiddels al wat meer slachtoffers zijn, maar nog steeds zouden er geen vissen uit de zwaarder gewichtsklasse zijn getroffen.

Weet iemand of het 1 van de drie waters betreft, of alle drie? Of twee van de drie? Zo ja: Welke??
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-05-2002 11:40

Tim, als je betrouwbare informatie hebt, zou je mij dit dan even willen mailen (aartlokhorst@cs.com).
Alvast bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

13-05-2002 16:59

Het betreft dus vooral de de eerste en de middelste , op de derde zogenaamde "stompen" was er nog maar 1 gevonden. En inderdaad het aasgedrag was daar enorm zwak. Dit jaar daar 7 keer geweest, pas de 6de keer een schubje van 4kg. En Piotr , ik ben vrijdag ook geweest en had er 2 , 11.5 en 11.6kg , op de derde. Waar heb jij dan gezeten ?
En of er een van 17kg gevonden is weet ik niet , maar een bekende schub van de tweede van rond de 15kg is wel dood gevonden.

Hopelijk is dit niet het einde(voor hengelhoef dan)!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-05-13 16:59 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-05-2002 19:16

Ik heb op de linkse gezeten gezien vanaf de parkeerplaats.
die van 17 heb ik gehoord, niet zelf gezien.

inforatie kunnen jullie doorsturen, dan zal ik dat ook doen.

piotr
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

14-05-2002 16:39

Het valt allemaal reuze mee. Oftewel: de oorzaak is waarschijnlijk het kwakkelende weer waardoor de het paaigedrag van de karper sterk verstoord wordt. De terugval van het aasgedrag vanaf medio maart werd waarschijnlijk ook hierdoor verstoord. Ik heb er begin maart namelijk bijzonder goed gevangen. Maar ook geconstateerd dat de karper er zeer vroeg paaigedrag vertoonde.

Ik ben gisteravond gaan kijken en heb geen dode karper gezien. Gezien het feit dat jullie hierboven toch gevangen hebben heb ik toch weer hoop. Vind het ook prettig om te horen dat het vooral 1 en 2 betreft. Op drie zit veel zware en weinig lichte karper. Ook dit duid er weer op dat het toch de paai de veroorzaker is. De laatste dagen is het weer beter geworden en waarschijnlijk stopt dit ook het groter worden van de slachtoffer groep!

Van een 40 tal karpers zoals hierboven gemeld zou ook absoluut geen sprake zijn. De reden waarom de zware karpers niet sneuvelen is simpel: De meeste zware rakkers paaien niet meer en blijven zo gespaard. Vandaar dat het vooral de vissen in de lichtere gewichts klasses zijn die slachtoffer zijn.
De uitgezette vis zou gezwellen vertonen, ook dit werd gister ontkracht. Geen enkele van de nieuwe vissen zou gesneuveld zijn. Wat ik dus ook weer als positief ervaar.
De dode vissen zouden ook geen uiterlijke ziekte kenmerken vetoond hebben, zoals gezwellen.

Bovenstaande is enkel mijn sterke vermoedde gezien een opsomming van feiten!!!
Zodra de sterfte doorzet wil ik dit graag DIRECT weten. Als 1 van jullie hier boven iets anders heeft geconstateerd laat dat dan direct weten. Jullie hebben de dode vissen gezien neem ik aan, dit weekend. Ik niet! Ik ben gister even gaan kijken. Laat horen wat je gezien hebt!!! Heb je vermoedelijk zieke vissen gezien???? Heb je dode vis gezien die kenmerken had van een ziekte beeld? Heb je dode kleine karper gezien tussen de 500 graam en 4 pond?


Laat het dan gelijk weten!!

BVD

Tim
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

14-05-2002 16:59

Ik heb dit gehoord van een aantal jongens daar die daar elke morgen geholpen hebben met die vissen eruit te scheppen. En zaterdag lag er juist langs de plaats waar ik zat een karper van een kilo of 9 met een gat aan de onderkanteen gat van 2 cm breed ofzo , precies een holte daarin, zo ongeveer 15 cm vanaf de bek.
Maar het aantal dode karpers ligt volgens mij toch zeeeer dicht bij de 40 hoor ! Want ik weet niet maar die controleur zal ook niet zeggen dat er veel vis gestorven is aangezien het in feite zijn inkomst is.

Mvg,
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

14-05-2002 22:26

Ik heb het ook gehoord van enkele jongens. Ik heb één karper gezien die die jongens, die iets verder zaten te vissen, eruit hadden gehaald. Ik heb er eigenlijk niet echt naar gekeken, maar hij was volgens mij ongeveer 8kg.
Er was ook een maat van mijn neef aan het vissen, en die zei dat hij ook al enkele dode karpers had aangetroffen.

Tim, ik hoop dat hetgene wat jij zegt klopt. Dan hoeven we in elk geval geen schrik te hebben dat het er totaal verkeerd gaat aflopen.

Als ik wat meer te weten krijg laat ik het wel weten.

piotr
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

15-05-2002 09:01

gegroet tim

ik kan mij een artikel in KW nr 10 of zo herinneren van Eevert Aalten waarin hij beschrijft dat de sterft van vooral de grotere vissen op dat moment in nieuwkoop te danken was aan het paaien dat door het slechte weer moest worden uitgesteld

en nu is het "gelukkig" het paaigedrag omdat dan de grotere vissen 'gespaard' blijven

laten we hopeh dat het goed komt met hengelstroef

groeten van marcel
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

15-05-2002 09:59

Beste Piotr en Wouter!

Wouter, als je er echt van overtuigd bent en het echt zeker weet van die 40 stuks, laat het dan weten.


Piotr, zo'n gat, wat jij zei kan natuurlijk ook veroorzaakt zijn door waterdieren die wat het dier na zijn dood hebben aangevreten!

Wie heeft concrete info!? Die controleur vertrouw ik ook niet helemaal! daarom heb ik iets concreets nodig!!!

Hebben jullie vissen terug gevonden van de nieuwe uitzet?? Is de sterfte inmiddels gestopt? Als het namelijk iets met de nieuwe uitzet te maken heeft dan kunnen we er iets aan doen.

Ik hoop en denk nog steeds dat het met de paai te doen heeft. Maar 40 stuks zouden toch echter wel aan de hoge kant zijn! Wat ik heb gehoord van een vismaat en een controleur is rond de 15 stuks. In het weekend zouden er 3 of 4 zijn bijgekomen!Lijkt dus toch op paai! Wie heeft of kan info verkrijgen over zondag maandag dinsdag??? Ik ben er maandagavond geweest en heb er geen dode karper gezien.


roetjes Tim
Frank De Caluwe
Berichten: 28
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Lommel

15-05-2002 10:50

Beste Tim, ik ben van het weekend ook wezen vissen op hengelhoef en heb zaterdag eentje gevangen , vermoedelijk van de nieuwe uitzet want was maar tss de 1 en de 2,5 kg en deze vis vertoonde geen enkele teken van zwellingen of iets anders. Naar mijn weten zijn het r ook geen 40 stuks maar volgens ik heb horen vertellen een stuk of 20. De controleur heeft mij ook verteld dat ze testen hadden gedaan op het water en dat de ph-waarde te hoog zou liggen en r ook teveel kalk in het water zou zijn, maar of dat iets met de sterfte te maken heeft betwijfel ik want dan zou r ook andere soorten er moeten aan sterven. Ik ben maandag ook nog geweest en toen zei ie dat de sterfte momenteel gestopt is , laat ons hopen dat dit voorbij is en dat we weer mooie vissen kunnne vangen daar

Groetjes Frank
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

15-05-2002 12:32

Tja jullie bevestigen mijn vermoedden. Die sterfte heeft te maken gehad met de paai!!! Logisch dat de sterfte nu gestopt is want het weer is optimaal geweest. Een te hoge ph waarde en te veel kalk in het water is niet zo heel erg fijn maar komt wel vaker voor. Goed in de gaten houden dus. Inderdaad zou er dan ook andere vis sneuvelen, dit is echter niet het geval.

Ook ik hoorde iets van rond de twintig stuks. En sinds maandag heb ik ook niets meer gehoord over dode karpers. We houden het dus even op de paai, bij verandering even melding maken hier aub!

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

15-05-2002 13:02

Ok als ik er nog eens kom zal ik het nog eens vragen aan die jongens.
Ik ben er dus ook niet zeker van , ik zeg maar wat zei vertelden , maar zei hebben ze er wel bijna allemaal uitgeschept.

Dat van die ph-waarde heb ik ook gehoord, maar of dat die oorzaak zou kunnen zijn weet ik nu ook niet.

Mvg,
Wouter
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

15-05-2002 19:44

Enfin,
ik hoop ook dat het er dan nu bij blijft. Misschien ga ik in het weekend nog eens vissen, en dan zal ik nog eens navraag doen bij andere vissers en bij de wachter.

Piotr
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

21-05-2002 20:26

ik ben er afgelopen zondag wezen vissen, ik hwb weer veel dode vissen gezien op de middelste vijver.
heb zelf gevist op de eerste plas, ik had er eentje 12kg.
maar wat is het op het moment slap op alle drie de vijvers, hopelijk komt er nog verandering in,
met vriendelijke groet, roy
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

21-05-2002 20:36

Ik ben er zaterdag ook nog geweest , 1 run gehad op de eerste , maar direct vast.

Nu over die sterfte heb ik weer wat informatie. Uit vrij betrouwbare bron heb ik gehoord dat er tot zaterdag al 47 vissen op de middelste vijver het loodje hadden gelegd , 7 op de eerste en 2 op de derde. En dat van die 47 vissen kan ik goed begrijpen , want die dijk tussen de middelste en de derde , daar stonk het afgrijselijk naar rotte vis toen ik daar langskwam, heb wel niet al te nauw gekeken daar , maar zeker is dat er hier een hoop lagen te rotten. Aan de andere kant waar ik zat lagen er ook nog een stuk of 5 kapot , waarvan ene geschat werd op een goei 15kg.
De informatie over het aantal vissen heb ik gekregen van een local die daar elke morgen de dode vissen genoteerd heeft. Dit waren dus alleen vissen die naar de oppervlakte komen , hoeveel vissen liggen er misschien nog onder water ?
En de controleurs doen er ook niks aan , zeggen dat het aan de paai ligt , beweren dat er amper dode vis is , terwijl overal waar ge kunt kijken dode vis ligt ( op de middelste vijver dan). Op die andere 2 valt het al bij al nog mee. Heel waarschijnlijk is het een virus dat het water getroffen heeft , men zegt dat daar zeker iets tegen te doen is , maar de controleurs vertikken het. Ik vrees dus wel het ergste voor deze waters , en hoop dat er verandering gaat komen in de situatie !

Mvg,
Wouter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-05-2002 21:48

Al met al kan niemand dus nog steeds met zekerheid zeggen of daar ook vissen uit Nederland in zijn uitgezet?
Frank De Caluwe
Berichten: 28
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Lommel

21-05-2002 23:36

Hello beste karpercollega's,

Ben afgelopen zondag en maandag ook wezen vissen daar en heb die twee dagen niks gezien, weet echt niet meer wat ik er van moet denken, t'is erg aan t worden om nog een fatsoenlijke run te kunnen versieren op hengelhoef??? Ik weet niet of iemand vandaag de krant heeft gelezen, bij mij hier in de buurt liggen een aantal watertjes in de buurt ( mag men niet op vissen , spijtg genoeg ) en daar is een massale karpersterfte, tot een duizendtaal, weet nie of er ergens een verband is , maar vind het toch raar dat er hier ook al een sterfte is, en heb trouwens ook gehoord dat ze er in het buitenland ook al last van hebben, nl in duitsland en geloof ook in nederland. Zeg Roy , ben jij diegene die zondag even een praatje is komen slaan met me, ik zat op de derde te vissen, de stompen zoals ze zeggen, aangenaam met je kennis te maken en je hier dan op de carpboard te treffen.

Zo de groetjes allemaal en probeer ze te vangen

tight lines
Davy Pissoort
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

22-05-2002 09:27

Hengelhoef is niet het enige water waar een grote vissterfte heerst dit voorjaar. Op een water hier bij mij in de buurt (Oost-Vlaanderen) zijn er op anderhalve week tijd al 60 dode karpers gevonden (waaronder alle topvissen) + er liggen er nog heel wat op de bodem. Waarschijnlijk zal het volledige bestand er verdwijnen...
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

22-05-2002 20:15

hoi frank, inderdaad ik was die gast die even kwam buurten.
niets meer gezien dus?, ik snap er ook geen sodemieter meer van.
is er verder nog iets gevangen of niets gezien of gehoord?
frank, als je me eens wilt mailen voor info of gewoon ouwehoeren (http://www.roy.enna@hetnet.nl)
iedereen vele fluiters toegewenst en nu maar hopen en bidden dat het goed komt in hengelhoef.vriendelijke groeten uit maasbracht ,roy
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

23-05-2002 08:36

Ik ga nog eens even bellen!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

23-05-2002 16:50

Ik raad je aan die controleur daar , zijnde "Vic", zijn uitleg niet al te veel te vertrouwen. Heb er nog niks goeds van gehoord sinds dat die vissen dood zijn. Volgens hem ligt het aan de paai. En als iemand zegt dat hij al de vissen bijgehouden heeft, dan zegt hij dat ge die niet moet geloven en dat het maar een zeveraar is. Ook een keer zei een jongen dat er aan de andere kant van de vijver ook nog 4 dode vissen lagen. Wat zegt meneer "vic" ? Och jong zever nie das nie waar. En hij reed verder...