VBK koopt grote karper voor Oasis?

Arjan van den Berg

26-11-2003 12:45

Beste Karpervissers,

Ik kreeg het VBK magazine onder ogen van een goeie maat van me.
In de inleiding staat een stukje over een VBK water genaamd Oasis.
Er staat ook in dat de VBK grote vissen wil kopen via een kweker, die ze via een vidange krijgt.

Wat vinden wij hiervan. Grote vissen verslepen en uitzetten is toch eigenlijk not done.
En het getuigd volgens mij niet van goed waterbeheer?

MvG

Arjan
Tom Boer

26-11-2003 14:23

ik heb het stuk niet gelezen omdat ik geen lid ben van het VBK. ik dacht er wel over na en ik hoop dan ook dat dit een misverstand is, want ik ben het er echt niet mee eens dat er grote vissen worden uitgezet in wateren.

groeten tom
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

26-11-2003 14:39

Beste,
het vbk koopt vissen aan bij kwekers die speciaal voor dit doel vissen kweken. Het is dus 100% zeker dat het om vissen gaat die niet ziek zijn of iets dergelijks. Bij het vbk weten ze wel het één en ander van waterbeheer en welzijn van de karper hoor. Neem dat van mij aan! Op een water onder vbk beheer zal zeker nooit meer vis rondzwemmen dan het water kan dragen. En als er een vijver is die noodzakelijkerwijze geleegd moet worden, dan zal het vbk er zeker van weten en zullen zij bij de eerste zijn die hun uiterste best doen om de karpers een nieuwe en fatsoenlijke thuis te geven.Op oasis zijn al wat spiegeltjes uitgezet ergens vorig jaar, die kwamen ook uit een water dat te dichtbezet was. Sommige van die 6pond spiegeltjes worden al terug gevangen met een gewicht van rond 8kg, dus aan voedsel zal er zeker geen gebrek zijn. Het gaat hier niet om visdiefstal he mensen!! Denken jullie nu echt dat een vereniging van zo'n kaliber zich daartoe zou verlagen? Jullie moesten je schamen... Wacht tot je er het fijne van weet voor je conclusies trekt...

Met niet slecht bedoelde groet :wink:
Jelle

_________________
Never mind me...I'm only here for the carp...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jelle Van Rijmenant op 2003-11-26 14:42 ]</font>
Tom Boer

26-11-2003 15:04

als ik het dus goed begrijp jelle is het dus allemaal legaal. oke dan kan ik daar inkomen.
maar is het wel een goed voorbeeld dat het vbk geeft? mensen gaan namelijk heel makkelijk na apen en kijken wellicht iets minder nauw naar ziektes en waar ze precies vandaan komen. ze zeggen dan natuurlijk dat het vbk het ook doet, dan mogen wij het ook.

of ben ik hier te negatief en is het gewoon een goede zet van het vbk en redden ze die arme vissen?

groeten tom
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

26-11-2003 20:17

ik denk niet dat het in dit geval gaat om het echt 'redden' van vissen. Het is zo dat op oasis vooral kleine tot middelgrote karpers rondzwemmen, daarom heeft het vbk besloten om enkele grote(re) karpers aan te kopen en een deel van de kleine schubkarpers er af te vissen om die ergens anders uit te zetten, zodat het evenwicht in het water zo goed mogelijk bewaard blijft.
Ik zie niet in waarom dit geen goed voorbeeld zou zijn. Nou ja, goed, het kan in alle geval geen kwaad.
Het kan natuurlijk altijd dat iemand het in zen kop haalt om te gaan na-apen, maar als ze echt na-apen, dan doen ze niets verkeerd. Bij geval van visuitzetting/overzetting doet volgens mij iedereen er goed aan om contact op te nemen met ofwel het vbk ofwel de ksn. dan kan er niet veel mis gaan... Deze visuitzettingen door ksn en vbk gebeuren trouwens al jare... Het is niet zo dat de maatregelen mbt tot oasis de eerste van hun soort zijn he...

JVR :razz:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-11-2003 21:43

Mijne heren, neem aan dat dit hier ook van toepassing is. Afvissen en dan ergens anders uit zetten kan dan volgens de nieuwe wet niet meer. Of zijn er uitzonderingen??


2. Alle karper groter dan 60 cm en alle snoek (tot 31/12/2006), wanneer ook gevangen, moet onmiddellijk en voorzichtig in het water van herkomst worden vrijgelaten.

mvg, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-11-26 21:44 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-11-2003 22:03

Wordt het niet eens tijd dat de KSN ook wateren gaat beheren?

Naast het adviseren van hsv's over het beheer van hun water zijn er volgens mij genoeg mogelijkheden als het gaat om wateren waar de visrechten dreigen te vervallen. Deze worden namelijk haast automatisch natuurgebied.

In het kader van de ecologische hoofstructuur is het natuurlijk heel erg goed dat zoveel mogelijk grond (dus ook water) wordt aangewezen als schakel in een ecologische verbindingszone.

Helaas rijzen dan de bordjes 'verboden toegang', 'beschermd natuurgebied' en 'rustgebied voor dieren' als paddestoelen uit de grond.

Persoonlijk weet ik mijn weg wel te vinden langs het prikkeldraad, maar op de lange termijn, als steeds meer water in handen van "die groenen" valt moet er naar mijn mening toch in de richting van het pachten van wateren gedacht worden.

Ik ben dus niet voor het aanleggen van een club-put, zoals Oasis mij lijkt,(Dat een gevoel, ik heb geen info om hier een oordeel over te vellen) maar het karpervissen in de toekomst veiligstellen is mijn insteek.

Jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2003 22:53

Jeroen,

Reken er maar niet op.

Je geeft zelf de reden al: geen water ontrekken aan de normale vergunningen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-11-2003 23:09

Hoi,

Ik heb het over water dat van staatsbosbeheer, natuurmonumenten of organisatie's als het utrechts landschap is.

Dit zijn verloren wateren...

Nieuwe gevallen kunnen mischien voorkomen worden. Zolang het water gepacht wordt door een vereniging is dat natuurlijk prima.

Jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-11-2003 23:21

Het lijkt mij niet goed om leden te krijgen die alleen lid worden om op een water te mogen vissen,met als gevolg dat ook al dat uitschot waardoor het water in eerste instantie verboden gebied werd, weer terug kunnen keren aan de waterkant.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

26-11-2003 23:47

Ik ben lid van zes veschillende hsv's alleen maar om op bepaalde wateren te mogen vissen, daar is niets mis mee.

Nogmaals, ik heb het niet over water afpakken van verenigingen of wateren waar de visrechten zijn ontnomen wegens gerotzooi (komt dat voor dan ?) maar over het toenemend aantal wateren waar je niet mag vissen omdat het van een natuurorganisatie is! Dat hadden ook een ksn wateren kunnen zijn.

Voor mij maakt het niet uit, als er geen vergunning te koop is dan kon ik hem ook niet kopen toch? Hoewel ik dolgraag met de juiste papieren op zak aan het vissen ben, maar als ze er niet zijn kan ik daar niets aan doen...

Jeroen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-11-2003 23:58

Jeroen,

Waarom KSN wateren? Mag je er dan alleen karpervissen? Jij dacht dat natuurmonumenten daar op zat te wachten?

Je kan er wel iets aan doen: er niet vissen.

Maar nu is dat water van de KSN. Jij hebt geen vergunning, je vist er toch. KSN zorgt voor een prent. Tja, elitair zeker? Arogant?

Maar we dwalen af van de vraagstelling:

VBK koopt grote karper. Kan dat?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-11-2003 00:11

Op 2003-11-26 23:47, schreef Jeroen WJ houdijk:
Ik ben lid van zes veschillende hsv's alleen maar om op bepaalde wateren te mogen vissen, daar is niets mis mee.

Nogmaals, ik heb het niet over water afpakken van verenigingen of wateren waar de visrechten zijn ontnomen wegens gerotzooi (komt dat voor dan ?) maar over het toenemend aantal wateren waar je niet mag vissen omdat het van een natuurorganisatie is! Dat hadden ook een ksn wateren kunnen zijn.

Voor mij maakt het niet uit, als er geen vergunning te koop is dan kon ik hem ook niet kopen toch? Hoewel ik dolgraag met de juiste papieren op zak aan het vissen ben, maar als ze er niet zijn kan ik daar niets aan doen...

Jeroen


Jeroen, wat dacht je van een algeheel nachtvis verbod in Hengelo (gemeentelijk ingesteld), of van een nachtvisverbod in de Enschedese haven van het Twentekanaal, weliswaar door de vereniging ingesteld om Hengelose taferelen te voorkomen?. Er staat nog een water op de nominatielijst overigens...

Weliswaar geen algeheel karpervisverbod,maar wel iets dat voorkomen had kunnen worden.Het gebeurt dus wel degelijk...

vr gr Sjoerd
jan van kranenburg

27-11-2003 02:10

Ja zeker, Klaas, dat kan!!
Voornaamste doelstelling van KSN is " behartiging van de belangen van de karperviserij".
Dat kan je ruim interpreteren, of niet.

Ik meen dat de belangen van de sportvisser
in de doelstelling preveleren. Denk ook dat de meeste leden van de KSN hier achter zullen staan.
Hoe verklaar je anders zo'n groot aantal leden?
Je denkt toch niet dat al die lieden lid van de KSN zijn geworden uitsluitend voor de behartiging van de belangen van de karper
an sich?
Neen, er is vast wel een stukje gepast eigenbelang bij; vooropgesteld dat er niet
gedold of gesold moet worden met die prachtige vis.
Die middenweg is moeilijk te omschrijven.
KSN uitzettingsprojecten. Toch niet alleen om de karper te herintroduceren of het desbetreffende water weer en verantwoord bestand te bezorgen?
Vast niet. Maar zeker ook om tzt de vangstkansen te vergroten!

In dit kader lijkt 't me zeer verantwoord karper van een "overbezet" water over te plaatsen naar wateren waar het evenwicht ontbreekt.
Ik begrijp dat de VBK hiermee doende is.
Of 't nou grote karper betreft of 2 of 3 zomerige ukkies, doet niet ter zake.
Wat zijn dan je bezwaren ervan uitgaand dat controles op ziektes en waterkwaliteit vooraf plaatsvinden?

mvg

Jan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

27-11-2003 05:02

Heren, kunnen we ons niet meer bij het onderwerp houden.
Wordt anders onbegrijpelijk voor een hoop jongens, het is belangrijk genoeg.

mvg, Peter
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

27-11-2003 09:26

Op 2003-11-26 21:43, schreef Peter Otte:
Mijne heren, neem aan dat dit hier ook van toepassing is. Afvissen en dan ergens anders uit zetten kan dan volgens de nieuwe wet niet meer. Of zijn er uitzonderingen??


2. Alle karper groter dan 60 cm en alle snoek (tot 31/12/2006), wanneer ook gevangen, moet onmiddellijk en voorzichtig in het water van herkomst worden vrijgelaten.

mvg, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-11-26 21:44 ]</font>


Beste Peter,


Deze regel is niet van toepassing voor viskwekers...

Mvg

Peter
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

27-11-2003 10:15

Op 2003-11-27 09:26, schreef Peter Nys:
Deze regel is niet van toepassing voor viskwekers...


Vrij logisch maar de vissen komen van een "vidange" en dat heeft niets meer met viskwekers te doen tenzij dit toevallig het water van een kweker zou zijn maar dat betwijfel ik...

Waarschijnlijker is het dat een ander viswater plotseling een aantal van zijn grote vissen zal gaan missen... en deze zijn dan terug te vinden op een "niet" openbaar water. :sad:

Bart
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-11-2003 10:46

Je weet toch wel wat met vissen gebeurd die bij een vidange worden afgevist: ofwel ze worden verwerkt tot vismeel ofwel ze worden door een stel louche be-taalwatergasten opgekocht om hun put nog wat verder te overbezetten. Bovendien is de bedoeling van de afvissing om het bestand aan kleinere karper te verkleinen om voor de grote vissen betere doorgroeimogelijkheden te creëren. Als de VBK kan aantonen dat het uitzetten van deze vissen op hun wateren veilig (i.v.m. ziek-tes) en verantwoord is met het oog op een gezond visstandbeheer kan ik hier dus absoluut geen problemen mee hebben. En ik twijfel niet aan de goede bedoelingen van het VBK, dus..

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

27-11-2003 10:48

Heren,

Ik ook op een ander forum een discussie over dit onderwerp bekeken en wat ik kan afleiden uit die discussie is dat het vooral gaat om het water aantrekkelijker te maken voor vissers zodat er meer vergunningen kunnen worden verkocht en dat het water op die manier zijn eigen broek kan ophouden ivm hoge kosten die aan het beheren van dat water vastzitten.

Please correct me if I'am wrong

Vraag blijft of het een goede zet is.

Voorbeeld:
Stel dat mijn HSV maar weinig leden en kan bijna geen wateren pachten. Een karpervisser heeft de bel horen luiden maar weet de klepel niet te vinden en ze kopen via een kweker ook grote visser, want het VBK doet het ook(Het helpt dan soms niet om te zeggen, ja maar het VBK heeft dit allemaal heel goed onderzocht), maar deze kweker heeft maar 2 grote moedervisser en ze vragen er 5. Ach er is toch nog wel een afvissing ergens die 3 doe ik er wel bij. HSV tevreden, ikke tevreden, vissers op dat derde water huilen tranen met tuiten...

Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren in de toekomst en vertrouw volkomen op de kennis binnen het VBK en het doen van een betrouwbaar onderzoek door het VBK ivm deze aankoop, maar toch..

Vr.Gr.

Bertil

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 2003-11-27 10:51 ]</font>
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

27-11-2003 11:13

Op 2003-11-27 10:46, schreef jurgen munten:
...Bovendien is de bedoeling van de afvissing om het bestand aan kleinere karper te verkleinen om voor de grote vissen betere doorgroeimogelijkheden te creëren....


Juist en daar zit het hem dus in :smile:

Bart
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-11-2003 11:43

Maar je weet toch niet om wat voor water het gaat, misschien gaat het wel om een water van 500 hectare met 100 dertigers erop en 20 veertigers. Oke, als ze op mijn thuiswater de dikste vissen er vanaf vissen en verkopen zou ik ook woedend zijn, maar als het om 3 dertigers gaat op een bestand van 80 stuks dan is dat toch niet zo’n ramp? En om dit aan te vullen moeten ze inderdaad maar kleinere vissen die bij de vidange vrijkomen uitzetten, want ook kleine vissen worden groot :smile:

Maar nogmaals, zolang het verantwoord (beperkte mate) en gecontroleerd ge-beurd kan ik er wel mee leven.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Arjan van den Berg

27-11-2003 12:27

Jurgen, ik schrik me rot van zo'n opmerking. Het is niet zo erg om er maar een paar weg te halen want er zitten er toch wel aardig wat?
Dat meen je toch niet. Steel maar wat van de rijken die hebben toch genoeg?

Ik zie hier wel wat bekende KSN'ers reageren, maar zie geen mening van hen. Ligt de kwestie VBK-KSN zo gevoelig dat men geen mening wil geven. Of is het voor de KSN gewoon een legale aktie?

MvG

Arjan
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

27-11-2003 12:54

Fijn zo'n link als je het niet kan lezen...
Iemand een account die het bericht hier wil posten?

Bart

edit: zelfs met een account lukt het niet!!
"Sorry, alleen Gebruikers met speciale toegangsrechten kunnen onderwerpen lezen in dit forum". Fijne bedoeling zeg!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Bouwens op 2003-11-27 13:03 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

27-11-2003 12:58

Ach kom op nou, als er 100 kleine vissen vanaf worden gehaald hoor je niemand klagen, maar zodra ze een (per persoon wisselende) magische grens hebben door-broken mag het opeens niet meer, is het crimineel. Een karper is een karper en doorgroei van kleinere vissen zorgt steeds weer voor aanvulling. Lees maar eens de discussies over grote vissen versus kleine vissen. Wat is het verschil hiermee dan? Of zijn we zo schijnheilig?

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....