Lac de Pannecière of Lac des Settons

Plaats reactie
Jules Van der Kolk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-10-2017 13:04

25-10-2017 16:26

Hoi,

Een vriend en ik gaan midden april voor het eerst op een karper vistrip naar Frankrijk voor 7 dagen. We mijden liever de betaalwateren en hebben ons oog laten vallen op deze twee meren: lac de panneciètr en lac de settons. We kunnen echter niet kiezen tussen deze twee meren. We hebben geen boot of voer boot, en hebben redelijk 'ervaring'. Als jullie tips voor ons hebben of zelf ervaring hebben op 1 van deze meren hoor ik dat graag.

Alvast bedankt
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

25-10-2017 18:59

Omdat beide wateren niet ver van elkaar liggen zou ik zeggen,rijdt eerst naar het ene, observeer, voeren en dan op het andere voeren en vissen. Dan kun je na een paar dagen altijd de voerstek op het eerste water gaan bevissen, lekker actief aan de gang gaan dus, maximale kans.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-10-2017 20:14

Het is daar veel te druk om dat te doen Herman, geheid dat je stek bezet is als je terug komt.
Mijn tip zou zijn, schaf eerst een rubberboot en visvinder aan, het zijn geen kleine putjes waar je overal wel uit de voeten kunt maar behoorlijk grote meren.
Jules Van der Kolk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-10-2017 13:04

25-10-2017 21:02

Bedankt voor jullie reacties.
Helaas is een bootje kopen geen optie. Is het daar echt enrom druk, en op welke van de twee vooral? Hebben jullie zelf ook op 1 of beide waters gevist en heb je nob tips voor ons? Mocht iemand een ander water weten hoor ik dat ook graag. Afbeelding kan ik niet uploaden dus ik plaats de link vd site:(http://www.lesvouas.com/karper-vissen-i ... avere.html),
We zouden graag op de eerste splitsing vanaf rechts willen zitten.
We willen graag naar een water toe met bos en een mooi bestand aan karpers, dus mocht iemand nog een water weten?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-10-2017 22:15

Ik heb lang geleden op Pannecière gevist, maar sindsdien is het meer een paar keer leeg geweest dus over het huidige bestand kan ik niets zeggen.
Wij zaten toen op de zuidelijke zone op de kop, het loopt daar langzaam af zodat je op werpafstand niet meteen op 15 meter diep zit.
Waar het nu het drukste is kan ik niet zeggen, hangt er vaak vanaf waar op dat moment het best gevangen wordt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-10-2017 08:00

Zonder boot zijn beide zo goed als kansloos!
Ik wil niet beweren dat je nergens werpend een vis zou kunnen vangen, maar je maakt het jezelf gewoon heel erg moeilijk qua diepteverloop en obstakels. Als je zonder boot naar France gaat zou ik ofwel kanalen pakken ofwel iets kleinere wateren met minder diepteverloop en obstakels. Sommige stukken rivier gaan ook wel, maar dan moet je de situatie een beetje kennen of bereid zijn veel te zoeken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jules Van der Kolk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-10-2017 13:04

26-10-2017 23:57

@Bert bedankt voor je reactie, maakte je toen ook gebruik van een (voer)boot?
@Daaf, bedankt voor je reactie. Bedoel je meer zon soort water: http://www.karpervissenfrankrijk.nl/201 ... s.html?m=1 ?(met deze kaart die er bij zit zoek ik ook de stekken)
Ik snap wel wat je bedoelt na het hebben gezien van dit filmpje :o https://youtu.be/04-OJw9Mljw als heel de bodem er zo uit ziet :o :o
Ik zit er over na te denken om mn reel mee te nemen daar zit 20/100 gevlochten lijn op misschien kan ik met een stuk lood er aan de bodem "bevoelen"?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-10-2017 10:53

Nee Forges is ongeveer hetzelfde verhaal, alleen iets kleiner. Op wat voor water heb je in NL ervaring, heb je enig besef hoe groot die 140 hectare is? Het zijn bepaald geen parkvijvertjes wat je uitzoekt.
Ik dacht meer aan etangs van enkele hectares tot hooguit enkele tientallen hectares, met liefst niet te veel diepteverloop.

Al die stuwmeren zijn in grote lijnen hetzelfde verhaal, men heeft ooit een dam gebouwd, daarmee is een vallei onder water gezet en voordat de boel onderloopt gaat men natuurlijk niet de hele vallei plat gooien met de bulldozer. Als je geluk hebt zijn bomen en struiken ergens tussen knie en heuphoogte afgezaagd en heb je de beruchte stronkenvelden. Heb je pech dan hebben ze de boel gewoon in zijn geheel laten staan. Hetzelfde geldt voor bebouwing, soms staan er gewoon nog huizen en schuurtjes onder water.

Panneciere heeft trouwens in 2012 nog droog gestaan, internet staat vol met filmpjes en foto's van hoe het er daar onder water uit ziet.

Kleiner water dus, natuurlijk of gegraven, maar niet onder water gezet. Persoonlijk zou ik als ik zonder boot naar Frankrijk ga gewoon kanaaltjes gaan pakken, ligt bepakt verschillende stuwvakken aanvoeren en 1 of 2 keer per dag verkassen. Moet heel gek gaan wil je dan niet ergens tegen een paar vissen aan lopen.

Overigens is half april wel vrij vroeg, ook in Frankrijk kan het dan nog flink tegenvallen qua weer met moeilijke visserij tot gevolg.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-10-2017 12:43

Jules, ik ben nog nooit in Frankrijk geweest zonder boot en visvinder.
Wat half april betreft, je moet dan veel geluk hebben met het weer, meer dan de helft van de keren dat ik eind april ging was of werd het eigenlijk te koud. Het kan best zijn dat het 25 graden is als je aankomt en dat 3 dagen later de lijn vastvriest in de ogen.
Als ik jou was ging ik eind september begin oktober, het water is dan nog warm genoeg onafhankelijk van het weer. In het najaar eigenlijk altijd beter gevangen dan in april.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

30-10-2017 09:20

Settons is wel echt fantastisch mooi... Maarrrr, zonder boot(en fishfinder)? Vergeet het maar!

Als je geen complete uitrusting hebt kun je beter kiezen voor een water wat makkelijker te bevissen is. Kijk eens naar je Nederlandse visserij. Welke watertypes bevis je hier met jouw uitrusting en ervaring? Kies iets wat erop lijkt! Of pas je uitrusting voldoende aan als je toch persé meer uitdaging zoekt.

Wat betreft half april.. Het kan je inderdaad maken of kraken, toch staat mijn eerste sessie van 2018 in februari op de planning. :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Jules Van der Kolk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-10-2017 13:04

30-10-2017 14:18

Ik vis in nederland vooral in boezems, singels of op een kleiput. Niet heel veel ervaring op het grote water dus :oops: . Misschien een stomme vraag maar om een pijldobber te gebruiken om een stek te vinden en dan met de spomb op die plek te voeren? Ik zou dan gebruik maken van een mengsel van tijgernoten, hennep, bollies, tonijn, beetje mais, lokvoer om te binden en misschien duivenvoer.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

31-10-2017 09:13

Beste Jules:
Op Panneciere en Settons heb je zonder boot eigenlijk niks te zoeken. Panneciere kent veel obstakels(hele bossen) en wil je het liefst in de rivierbedding een paar hengeltjes kwijt. Settons zou voor jou een optie kunnen zijn, mits je buiten de nachtzones gaat vissen. Op de nachtzones is het daar sowieso een stuk minder makkelijk en zul je buiten werpafstand over het algemeen wat meer vangen. Buiten de nachtzones ligt dit heel anders. De vis wordt er minder belaagd en kun je, mits je de techniek goed beheerst, met spomp en peilhengel wel wat vangen. Maar ook hier zou een boot alleen als transport middel tussen de dag en nachtzones wel erg prettig zijn.
Succes en laat ff horen hoe je trip verlopen is.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

31-10-2017 11:18

Jules Van der Kolk schreef:Helaas is een bootje kopen geen optie.

Stomme vraag misschien hoor maar waarom is een bootje kopen geen optie?
Jules Van der Kolk
Berichten: 8
Lid geworden op: 24-10-2017 13:04

02-11-2017 12:37

Peter van zanten schreef:
Stomme vraag misschien hoor maar waarom is een bootje kopen geen optie?


Haha, geen stomme vraag hoor. Geen ruimte in de schuur van mn ouders helaas :cry: er moet ook nog een brolly bij :lol: .

Het wordt uiteindelijk geen van deze twee meren ivm de afstand, we zitten liever iets dichter bij huis mocht er wat zijn ofzo. Ons oog is komen te vallen op lac des vieilles forges is 544 km retour.
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

03-11-2017 12:58

Haal dat Vieilles Forges nou ook maar gewoon uit je hoofd zonder een degelijke uitrusting. (Lees: Boot, fishfinder etc).

Stel dat je op goed geluk een worp doet en je weet daarmee een aanbeet te versieren, is de kans erg groot dat je hem gaat verspelen i.v.m. de obstakels onderwater. Met alle gevolgen van dien (kapotte bekken enzo).

Kies toch gewoon een kanaaltje of riviertje.. Er zijn er zat in Noord Frankrijk!
Stop wishing... Go fishing!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

16-11-2017 18:40

Panneciere en Settons zijn niet de kleinste wateren. Wel een goede kans dat er een hoop vis onder de kant zwemt als je het een beetje treft met het weer. Dan nog is het zonder boot niet te doen. Heb in 2011 op de bodem van Panneciere gestaan en daar zonder boot vissen is een beetje onverantwoord. Genoeg obstakels.

Je kan in die omgeving ook kijken naar Chaumecon. Is wat kleiner en beter vanaf de kant te bevissen. Kan je combineren met de Loire of Canal du Nivernais, heb je vast een toffe vakantie.
Plaats reactie