Openbaar water zoektocht .

Plaats reactie
cas scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 04-07-2012 11:40

10-05-2017 18:32

Goedenavond ,

Ik wil voor het eerst naar een openbaar water in Frankrijk .
Ik heb een aantal dingen gehoord en gelezen .
Maar vooral erg drukke wateren .
Ik wil er voornamelijk overdag gaan vissen en misschien s nachts als het is toegestaan .
Liefst boven in Frankrijk .
Zou graag enige tips waar ik kan gaan zoeken .
Of een water als iemand dat weet .

Ik hoor het graag !
Mag ook privé gestuurd worden .

Gr Cas scholten
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

11-05-2017 10:18

Hoi Cas,

Pak google earth en ga op zoek, wil je weten wat de regels zijn, koop dan de carprules app(ook al ben ik er niet helemaal tevreden over) of kijk naar de (sportvis)site van desbetreffende departement(zoals http://www.federation-peche-yonne.fr/ou ... -nuit.html ).

Als je voor dagvissen gaat is er genoeg te vinden wat niet al te druk bevist word. Daarnaast is het ook leuker om iets zelf op te zoeken en te bekijken, dan wanneer je watertjes toegespeeld krijgt. Tevens is de kans ook groter dat wanneer je zelf een water opzoekt en vervolgens op googled en geen hits van Nederlandse sites krijgt dat het er wat rustiger is.

Overgrote gedeelte van de Nederlandse karperboys gaat naar dezelfde wateren( bekende meren noord/midden Frankrijk, canal de bourgogne/marne au rhin/ canal de la somme , alpen, bekende meren in het zuiden(salagou, casien, st croix, etc.). Echter zijn er legio wateren waaraan men geen aandacht besteedt, omdat er op de nederlandse media nog geen 25 kg vis is gemeld, oid.

Laatste tip: watertjes die een 5 tal jaar geleden als guppenputten bekend stonden kunnen nu echt wel de moeite waard zijn. Vis groeit redelijk hard in Frankrijk en vaak zijn die wateren iets rustiger.

Succes met je zoektocht
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
cas scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 04-07-2012 11:40

16-05-2017 12:28

Bert Timmerman schreef:Hoi Cas,

Pak google earth en ga op zoek, wil je weten wat de regels zijn, koop dan de carprules app(ook al ben ik er niet helemaal tevreden over) of kijk naar de (sportvis)site van desbetreffende departement(zoals http://www.federation-peche-yonne.fr/ou ... -nuit.html ).

Als je voor dagvissen gaat is er genoeg te vinden wat niet al te druk bevist word. Daarnaast is het ook leuker om iets zelf op te zoeken en te bekijken, dan wanneer je watertjes toegespeeld krijgt. Tevens is de kans ook groter dat wanneer je zelf een water opzoekt en vervolgens op googled en geen hits van Nederlandse sites krijgt dat het er wat rustiger is.

Overgrote gedeelte van de Nederlandse karperboys gaat naar dezelfde wateren( bekende meren noord/midden Frankrijk, canal de bourgogne/marne au rhin/ canal de la somme , alpen, bekende meren in het zuiden(salagou, casien, st croix, etc.). Echter zijn er legio wateren waaraan men geen aandacht besteedt, omdat er op de nederlandse media nog geen 25 kg vis is gemeld, oid.

Laatste tip: watertjes die een 5 tal jaar geleden als guppenputten bekend stonden kunnen nu echt wel de moeite waard zijn. Vis groeit redelijk hard in Frankrijk en vaak zijn die wateren iets rustiger.

Succes met je zoektocht
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-05-2017 17:52

Het overgrote deel van de vissers die voor het eerst naar openbaar water in Frankrijk gaan zoeken in grote lijnen hetzelfde. Stilstaand water van gemiddeld formaat, waar nachtvissen en bootgebruik is toegestaan, met een goed bestand aan vis en uitschieters tot 25kg+, dan ook nog graag niet te druk en niet te ver rijden.

Dat is een utopia. De wateren die aan een groot deel van die eisen voldoen zijn vrijwel altijd stervensdruk, met vaak meer regelgeving en controle tot gevolg.

Het belangrijkste is voor jezelf goed te bedenken wat je zoekt. Wil je klein of groot water, stilstaand of rivieren en/of kanalen? Hoe ver wil je rijden? Over het algemeen is het zuiden rustiger in elk geval qua buitenlanders (natuurlijk met enkele zeer bekende wateren als uitzondering), maar het brengt natuurlijk meer reistijd en kosten met zich mee. Ga je één keer voor 2 week dan is dat doorgaans wel te overzien, wil je meerdere keren per jaar voor kortere sessies dan is 1000km+ rijden toch voor velen wel een probleem.

Je geeft al aan dat nachtvissen niet per sé een harde eis is, op wateren waar dat niet is toegestaan is het doorgaans al een stuk rustiger.

Ook qua bestand zijn er veel verschillen, wil jij een week bikkelen voor als het meezit en paar vissen met kans op 30kg+ of wil je liever wat meer actie?

De gouden tip ga je net als in Nederland doorgaans niet op een presenteerblaadje krijgen, maar hoe beter jij aan kan geven wat je zoekt en hoe realistischer jou verwachtingen, hoe meer kans dat iemand je toch het gewenste duwtje in de rug wil geven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
florian perquy
Berichten: 116
Lid geworden op: 30-01-2017 23:15

06-06-2017 11:25

zoek een streek waar er water genoeg is waar je weet dat er enkele opties zijn om te nachten.
Vertrek vroeg genoeg, spendeer een dagje aan scouten om dan tegen de latere namiddag ergens een nachtstek op te zoeken.
Na de nacht pak je opnieuw je gerief en ga je opnieuw op zoek in de buurt.
Wij zijn zo begonnen en het heeft ons geen windeieren gelegd!
Gewoon een niet te druk water gezocht waar we konden nachten en de volgende sessies elke keer wat nieuws gaan zoeken tot we iets vinden wat ons echt aanstaat.
Velen pinnen zich vast op een water, wij hebben er vorig jaar zeker een tiental bevist en meestal met goeie resultaten.
Soms moet je noodgedwongen naar iets anders op zoek door bijvoorbeeld te veel vissers, een enduro(wedstrijd) , een plotse reglementswijziging waardoor je niet meer mag nachten,...
Hierdoor kan je onverwachts leuke ontdekkingen doen...
Het is een groot land met ongelooflijk veel leuke wateren, zowel vijvers, meren, rivieren en kanalen.
Het is veel zoekwerk om te starten, maar eens je vertrokken bent haal je hier o zoveel vreugde uit :)
succes!
cas scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 04-07-2012 11:40

26-06-2017 20:15

Hallo,

ik ben op moment vooral opzoek naar een kanaal .
- canal de bourgogne
- canal de la somme

je hebt er zo veel ...
iemand anders daar enig tips over ?
en zo ja ook qua nachtvissen ?

mag ook prive bericht .

gr Cas
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

27-06-2017 11:10

Mijn tip: ga bij voorkeur naar een kanaal dat nog niet is platgelopen door Nederlanders en Belgen. En ja, daar zijn er genoeg van. Op elk kanaal zwemt karper. Heb niet al te hoge verwachtingen en ga zelf zoeken. Veel leuker dan een 20 kg plus op een presenteerblaadje.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
cas scholten
Berichten: 14
Lid geworden op: 04-07-2012 11:40

27-06-2017 11:55

Ik hoef zeker niks op een presenteerblaadje , maar is gewoon moeilijk zoeken . Hoef geen
Bestand te weten alleen een kanaal . Maar we gaan er gewoon heen rijden
Em zien wel .
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

27-06-2017 12:07

Kies een departement, bekijk welke kanalen daar zijn, check de federatie, rij er heen.
Zo simpel is het.
omdat er een aantal filmpjes van canal de bourgogne en la Somme zijn gemaakt is het daar nu super druk. Op elk kanaal zwemt karper, op de meeste ook boven de 20 kg. Wat wil je meer weten? Wat is er zo moeilijk?
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Plaats reactie