Wie gaat er in zijn eentje naar Frankrijk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

05-07-2016 09:23

Beste Frankrijk-gangers,

Zelf ga ik regelmatig alleen op pad naar het beloofde land. Van vissers om mij heen krijg ik daar vaak reacties op als; "Nee joh echt?" of "Je bent niet goed!" en "Stel dat er wat gebeurd". Zo nu en dan kom ik wel een verdwaalde Ollander tegen die ook in zijn eentje op pad is maar meestal zijn het toch koppels.

Ik vroeg me af of er nog veel andere vissers zijn die graag in hun eentje naar Frankrijk gaan en of er bepaalde zaken zijn waar extra rekening mee gehouden wordt omdat je toch in je eentje bent.

Dingen waar ik persoonlijk rekening mee hou:

* Ik blijf uit de buurt van grote steden i.v.m. drukte en criminaliteit.
* Verkies een niet al te groot water(rivieren, kleinere etangs en kanalen hebben de voorkeur als ik alleen op pad ga).
* Niet verder dan een kilometer of 800 vanaf huis omdat je niet kunt wisselen met rijden.
* Zorg dat ik voldoende houdbaar voedsel op voorraad heb of regelmatig verkas en een supermarkt passeer. :lol:


Waar houden jullie rekening mee wanneer je in je eentje naar Frankrijk toe gaat?
Stop wishing... Go fishing!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

05-07-2016 09:31

Hoi David,

ik ben 2 jaar geleden 5 dagen alleen naar Frankrijk gegaan. http://pendingen.blogspot.nl/2014/06/karperstruinen-in-frankrijk-deel-1-van.html

Het enige waar ik rekening mee hield was mijn verblijf. Niet alleen aan de waterkant maar 's nachts in een hotel en 's ochtends weer vissen. Dat wilde mijn vrouw graag en dat was ok.

Voor de rest is Frankrijk niet gevaarlijker als Nederland dus daar is geen verschil. Gewoon verstandig doen dan kom je heel ver. Een fiasco heb je toch meestal niet in de hand. Mijn voorkeur is trouwens wel met 2 te gaan naar Frankrijk.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-07-2016 09:35

ik ga ook wel alleen naar frankrijk en ook naar de grote wateren. qua veiligheid is het wel gek dat men in nl wel.alleen durft te gaan maar frankrijk niet. Ik neem altijd al mijn eten voor een week mee
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

05-07-2016 10:30

Inderdaad, ik denk er precies zo over.

Of je nou in Nederland of in Frankrijk zit te vissen maakt geen verschil zolang je je verstand maar gebruikt. 8)
Stop wishing... Go fishing!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

05-07-2016 10:41

Ben ook een Einzelgänger wat betreft Frankrijktrips geworden en moet eerlijk zeggen dat dat prima bevalt.
Tuurlijk is het ook fijn om bepaalde ervaringen te kunnen delen en vieren, anderzijds vind ik het ook heerlijk om mijn eigen plan te trekken. Vooral bij langere(8 dagen+) trips kunnen er irritaties gaan ontstaan wanneer je met een ander vist. Dat heb ik jammer genoeg al twee keer ervaren, vandaar dat ik nu alleen ga. Daarnaast merk ik dat ik scherper ben wanneer ik alleen vis(worden ook stuk minder Kronenbourgjes geconsumeerd). Maar goed, waarschijnlijk ligt het ook erg aan je persoonlijkheid en ben ik gewoon wat minder sociaal:).

Enige waar ik op let is de omgeving: ziet die er extreem armoedig uit, is er een zigeunerkamp? Dan doorrijden. Afstand is tegenwoordig minder een probleem. Mocht ik een lange sessie plannen kan ik eventueel nog in midden Frankrijk een nachtje pakken mocht ik verder richting zuiden willen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

05-07-2016 13:32

Hier nog ééntje! Al is het maar voor één week in het jaar.
Ik doe hetzelfde als jullie. Alleen vaar ik altijd ergens heen waar vanaf de kant niemand bij mij kan komen. Eiland of bosrand bv. Wat ik de laatste jaren ook wel eens doe is bij verkassen een nachtje een hotel pakken. Nieuwe stek aanvoeren en dan een lekker douchen, schoon bed en de volgende dag er weer fris tegenaan!
Let op slagboom !
siemen post
Berichten: 215
Lid geworden op: 22-01-2016 10:23

05-07-2016 17:11

@dennis.
dat is idd een goeie tip! :wink:
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

05-07-2016 20:04

Het is natuurlijk wel zo dat als je alleen bent en het gaat mis je ook echt een probleem hebt. Uitglijden over een steen, aangevallen worden door een wespennest enz. En dan maakt het wel een verschil of je met 2 bent en of je in de middle of nowhere zit.
Let op slagboom !
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

05-07-2016 20:34

klopt, maar de kans dat er wat verkeerd gaat is bij twee man ook twee keer zo groot:).
Bij het plannen komt veel meer kijken, daarnaast is het erg belangrijk dat je wat eerder stopt met rijden en met bootgebruik extra scherp bent.
Het zal vast een keer mis gaan, ik vis 5 a 6 weken per jaar in Frankrijk en de laatste twee jaar ook regelmatig voor een weekend. Merk wel dat ik veel sneller cotact met de Fransoos heb/leg nu ik alleen ga. En dat zijn vaak mensen die wel respect hebben voor zon eenzame kluisenaar en je graag voorthelpen. Jawel, ik heb het wel degelijk over gastvrije Fransen die een Ollander willen voorthelpen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
David Janssen
Berichten: 231
Lid geworden op: 22-06-2016 11:12

06-07-2016 10:17

Leuk om te lezen mannen, erg herkenbaar allemaal.

Wat Bert zegt klopt als een bus. Locals hebben veel meel respect voor je wanneer alleen bent en informatie delen is ineens geen probleem meer! Zelfs de Garde Peche maakt er een minder groot probleem van wanneer je in je eentje "per ongeluk" ergens zit waar je eigenlijk niet mag nachtvissen.

Wat Dennis zegt over een hotelovernachting heb ik ook weleens gedaan. Dat was eigenlijk omdat ik na 5 nachten in een bekende regio wilde verkassen naar een (voor mij)onbekende regio. Ik kwam te laat in het gebied aan, kon het allemaal niet vinden en het was ook nog eens non stop aan het regenen. Sta je dan rond 11 uur `s avonds bij de receptie met je hoofdlampje nog op je hoofd. :lol: :lol:

Als er wat aan de hand is heb je natuurlijk wel een groter probleem omdat je geen vismaat als hulp hebt. Zelf heb ik wel eens een fikse buikgriep opgelopen terwijl ik in de middle of nowhere zat. Als er dan ook nog eens hengels aflopen voel je je behoorlijk lamlendig dat niemand even kan helpen. Maargoed, uiteindelijk is mijn avontuurlijke instelling: zolang ik er niet dood aan ga is er altijd een oplossing. :roll:
Stop wishing... Go fishing!
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

08-07-2016 16:19

Ik ga ook altijd alleen, en als je Frans, Engels en Duits spreekt, dan is dit niet zo erg. Wel iets meer "veiligheid incalculeren" en dan komt het wel goed. (Gps in de boot, altijd zwemvest, etc.)

En altijd een plan B achter de hand hebben moest er iets breken, (reserve-tent/brolly, etc.)

Het bevalt me prima om een week alleen aan het water in de natuur te verblijven.
Plaats reactie