Begroeide heldere kanalen in Frankrijk - Penvissen

Plaats reactie
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

01-07-2016 17:03

Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar leuke kanaaltjes in noord/centraal Frankrijk waar je leuk met de pen kan vissen.
Wat ik onder 'leuk met de en kan vissen' versta is ook een stukje beleving aan het water.
Geen kale donkere bak water, maar begroeiing, liefst lelievelden, helder zodat je ook vis op zicht kan zoeken, t mooiste zou nog zijn ook wat kommetjes of uitlopers in het kanaal die vol lelies liggen.

Ik wil op de kanalen o.a. gaan penvissen, ook maar zal ik de omgeving van het kanaal naar leuke (heldere) plassen zoeken om te penvissen. Die plassen zoek ik dan zelf wel op wanneer ik een geschikt kanaal heb gevonden...

Ik heb al enkele gevonden, maar nog geen voldoet aan mijn wensen. Zie onderstaande lijst, met + en - ervoor. Canal de la Marne au Rhin voldoet het meest aan mijn wensen, vooral de kleur en begroeing van het water geeft me het vakantiegevoel! Echter, ben ik daar al 2x geweest. Tijd voor een ander water.

Canal d'orleans:
+ Onder parijs, goed te berijden.
+ Veel lelievelden, begroeing
+ naast rivier Loire
- erg smal
- donker water

canal du loing
+ bereidbaar
+ naast rivier le loing
+ breed genoeg
- kale bak met water

Canal de la Marne au Rhin
+ goed berijdbaar
+ mooie begroeide stukken en kommetjes
+ overal lelies
+ azuurblauw
+ leuke breedte
- al 2x geweest

Canal lateral a l'aisne
+ goed berijdbaar
+ vlak naast rivier aisne, die ziet er erg bruut uit
+ veel plassen rondom, wel veel prive denk ik
- geen lelies in kanaal lijkt het
- wel mooie kantbroeiing rondom kanaal

Canal lateral a loise
- kale strakke lelie-loze bak
- naast loise rivier, is wel erg kleine smalle rivier donker water


Wie kan mij helpen aan leuke kanalen die aan mijn wensen voldoen?
En als iemand nog een leuke heldere plas weet waar je erg leuk kan penvissen hou ik me ook aanbevolen :)


Groet!
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

11-07-2016 21:44

80 views en 0 reacties :o
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-07-2016 23:18

Ja wilde de marne zeggen, maar die stond er al tussen.
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

12-07-2016 00:40

bij Mittersheim heb je ook een mooi kanaal wat Mittersheim zelf doorkruist, en ook wat kleinere putten aan weerskanten

stukje lager gaat het kanaal ook nog door etang du stock en grondrexange
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-07-2016 12:24

Ik volg dit item, want wellicht dat wij (ik en twee maten, ook hier op KWO) dit ook gaan doen.
Bij ons gaat het om Noord Frankrijk, berijdbare afstand vanaf Rotterdam: 400-450 km.

Verblijf in een Hotel/Motel/B&B en vissen gedurende een paar dagen, wellicht dat naast penvissen ook een keer statisch gevist gaat worden. Hoofdmoot is penvissen.

Criteria:
* berijdbaar 400-450 km
* type water: kanaal, beek, (zeer) lichtstromende rivier, plas, meer, havens, etc.
* alternatief water (niet focussen op 1 water) in de buurt
* helderheid water ja/nee
* misschien boot huren (penvissen uit boot)
* begroeiing : waterplanten, wier, lelies, etc
* smal of breed
* lengte kanaal
* oppervlakte van het water
* tips
* departement
aanvulllende info mbt verblijf of korte feiten (mbt sluizen, havens, steden)
een en ander wil ik (zelf) graag beoordelen met + of ++ of meer dan wel met -, -- of meer minnetjes.

Ik sluit hierop aan bij Gerben en vind het moedig van Gerben de wateren hier te noemen. Google en KWO helpen mij een lijst te maken met deze groeiende (penvis) wateren. Zodra ik meer weet, wil ik dat best met Gerben delen (PB) of anderen, daar heb ik geen moeite mee. Maar alles "prijsgeven", terwijl er -net als Gerben- veel moeite in gestopt is, liever niet (het twee vechtende honden principe en de derde.....). Tzt misschien wel.

@Gerben, dankje voor je lijstje, ik neem contact met je op, maar het kost veel (kostbare) tijd, dus het komt eraan , maar kan ook even duren.

Grtz

Frenk
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

03-08-2016 13:43

dennis gerits schreef:bij Mittersheim heb je ook een mooi kanaal wat Mittersheim zelf doorkruist, en ook wat kleinere putten aan weerskanten

stukje lager gaat het kanaal ook nog door etang du stock en grondrexange


Hoi Dennis, Thanks voor je info :)


@ Frenk, ook jij thanks voor je reactie.
Penvissen vanuit de boot, gaaf! Leuk zo'n zoektocht. Ik ben deze maand naar de Loir (zonder e) geweest, ook super mooi.

't Is een langzaamstromende rivier met vele sectoren, sommige plekken erg ondiep en daar stroomt het natuurlijk veel harder. Gemiddeld tussen de 1,5m aan de kantjes tot 3,8m in het midden. Zeer lelierijk riviertje!! Zitten prachtige plekken tussen. Helaas geen karper gezien in de sector waar ik zat, ook 2 nachten statisch geen actie. Wel eens leuk om verschillende sectoren te verkennen bij een penstruintocht!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-08-2016 06:53

Belofte maakt schuld, deze week stuur ik je wat op (veel later dan bedoeld, sorry, omstandigheden.....). PS stuur me even je prive email adres per PB.

Grtz

Frenk
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

26-02-2017 17:00

Hoi Frenk,
Heb je mn PB ontvangen?

Groet
Gerben
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-02-2017 12:51

Nee dus.
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

15-04-2017 11:09

Nieuwe poging
Plaats reactie