Vissen op rivier de moselle toch niet zo eenvoudig?!

Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

12-05-2016 09:51

Beste Boarders,

Een jaar of 5 geleden zijn wij eind mei een weekje wezen vissen op de moselle net onder Metz. Helaas zonder succes. Geen karper, geen kopvoorn, geen meerval… helemaal niks.

Wel geleerd dat we meer boilies en zwaarder lood mee moesten neme en gemerkt dat het dus toch niet zo “eenvoudig” is om een rivierkarper te vangen als dat vaak gezegd/geschreven wordt. Tenminste niet voor ons J

Na een aantal jaren niet meer naar Frankrijk te zijn geweest wilden we het dit jaar nog eens proberen op de Moselle. Wel op een iets andere manier aangezien we nu een huisje hadden gehuurd wat direct aan de moselle ligt.

We zouden zo veel mogelijk vanuit huis op de rivier gaan vissen en als dat niet zou lukken of geen resultaat zou opleveren dan wat meertjes in de buurt gaan bevissen. Vol goede moet gingen we richting het zuiden.

Eenmaal aangekomen zag het er op zich prima uit. Het was een mooi stuk rivier, wel wat breder dan we verwacht hadden, en de ruimte bij het huis om te vissen was wat beperkt maar op zich te doen. Gebaseerd op de vele verhalen, topics en de eigen ervaringen was het plan om de vaargeul en de taluds te gaan bevissen. Door de regenval in de eerste dagen stond er een aardige stroming maar deze werd later in de week steeds minder. De watertemperatuur was volgens de dieptemeter net iets boven de 10 graden. Toen we de spullen hadden uitgeladen en het eenmaal droog was gingen we snel het water op. Toen bleek dat het er onder water toch anders uitzag dan dat we verwacht hadden. Er was nml geen echte vaargeul en in het hele stuk was het niet dieper dan 3.5m?! En dat terwijl er toch aardige boten langs kwamen aan de overkant. Verder liep het vanaf de kanten over het algemeen geleidelijk van 1.5m naar 3.5m. Ook geen taluds of iets dergelijks dus. Wat nu? Toch maar op zoek naar plekken waarvan wij dachten dat het wel interessant voor de vis zou zijn. Uiteindelijk hadden we 4 hengels in liggen waarvan 2 voor de eigen kant en 2 wat verder richting het vaargedeelte.

De eerste 2 dagen waren koud en regenachtig en de vissen gaven ook echt geen enkel teken van leven. Pas toen het weer begon op te knappen nam de activiteit van vis ook toe. We hoorden en zagen af en toe wel wat vis springen. Maar ondanks dat we er steeds meer vertrouwen in kregen kwam er geen enkele vis op de kant! L Gelukkig hadden we wel succes op de meertjes in de buurt dus gingen we toch nog met een redelijk gevoel richting huis. Het was verder een aangename week vakantie maar de zo gewenste rivierkarper is weer niet op de kant gekomen.

Nu lees je natuurlijk voornamelijk succes verhalen in de bladen en op internet, en we begrijpen maar al te goed dat je hard moet werken om vis op de kant te krijgen, maar we hadden toch niet verwacht dat het ons weer niet zo lukken om ook maar 1 karper te vangen.

Naast dat ik onze ervaring gewoon wilde delen vroeg ik mij af of dat jullie misschien ook dit soort ervaringen hebben op met name de rivier (Moselle)? En wat jullie er van geleerd hebben? Of misschien hebben jullie nog tips of advies voor als we nog eens terug gaan richting de moselle.

Mvg
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-05-2016 11:20

Het is zeker niet eenvoudig. Hoge kanten, drijfvuil, harde stroming, regelgeving, veiligheid, kopvoorns, meerval, tijd enz. Mijn eerste Mosselle vis ving ik binnen een half uur. Was nog een echte goudkarper ook. Ik wilde kijken of alles bleef liggen voor dat ik ging voeren. (iets met een ezel en een steen)
Daarna op diverse stekken wel gevangen maar nooit echt succes gehad. Ik bleef in die periode te veel hangen op het idee met veel partikels witvis te lokken en zo op de karpers te komen.
Let op slagboom !
Marck Slaghekke
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Twello

12-05-2016 15:30

Ik heb gemerkt dat het met name in het voorjaar erg wisselvallig vissen is in de rivieren. Als je "op de vis" zit (bijvoorbeeld i.v.m. paai) is het niet zo moeilijk maar voerplekken maken en afromen is vaak lastiger dan in het najaar. Ben net zelf terug van de Lot (gezinsvakantie) en toch twee halve dagen serieus gevist, ook op een voerplek, zonder een tikje beet. Dat verbaasde mij niet eens. Het vanggevoel was er gewoon niet. De karperbestanden zijn de afgelopen jaren ook wel geslonken waardoor de kansen kleiner worden. Wetmatigheid op de rivier: zien is vangen! :wink: En een strengetje mais of tijgers willen het in die periode nog wel eens beter doen dan de dikke boilies.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-05-2016 10:28

Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat dat riviervissen makkelijk zou zijn, klinkt naar mijn idee als onvoldoende voorbereidingen en veel te hoge verwachtingen. Zeker op een rivier die je niet goed kent of op nieuwe stekken kan het best vies tegenvallen. Jezelf al vooraf op één stek pinnen lijkt me dan ook niet verstandig.

Als ik een huisje aan het water zou huren zou ik dat heel anders benaderen. Neem een minimaal 3m rubberboot mee, met een minimaal 5pk buitenboordmotor en opeens zit je niet meer vast aan het huisje maar kan je het hele stuwvak afvissen, of in elk geval een km of 10 weerskanten op is geen enkel probleem. Locatie is altijd het gouden woord op rivieren. Zomaar ergens een bak voer in de vaargeul dumpen kan best eens een visje opleveren, maar optimaal is het natuurlijk niet.

Zelfs met een goede voorbereiding kan er genoeg mis gaan: te veel stroming, te weinig stroming, drukte en wier zijn alvast dingen waar je geen invloed op hebt. Drukte valt meestal wel mee, maar als je bijvoorbeeld met hemelvaart in Frankrijk zit, op nachtzones die ook nog met de auto bereikbaar zijn, dan kan je maar beter op tijd zitten op een plek waar je je geen zorgen over insluiting hoeft te maken of wat anders bedenken. Te veel stroming: niet bevisbaar of in het beste geval om de paar uur alles opnieuw ingooien (als je plan nu rust op uitvaren ben je gewoon f*cked). Te weinig stroming en warm water: passieve vis. Ook afgelopen jaar nog meegemaakt. De meest productieve stek van de trip hebben we na 2 nachten en evenveel vissen verlaten alleen om elders verder te blanken. Wil je later terug naar die stek is ie ingenomen door een Fransman die, naar later blijkt, nog geen 24 uur na ons vertrek een 28kg schub gevangen heeft. Ik heb me nog een paar keer goed achter de oren gekrabd, hard gevloekt en veel meer kan je er niet mee.

Dan hebben we het over aas nog niet eens gehad! Hoe veel, wat voor soort bollen (wel of geen meerval, al hoeft vismeel ook niet altijd meer meerval te betekenen) wel of geen particles, allemaal vragen waar vaak niet één makkelijk, correct antwoord op is. In het verleden hebben mijn maat en ik wel eens bewust particles thuisgelaten en daar enorm spijt van gehad, we hebben ook vaak genoeg bijna alle particles weer mee terug genomen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie