het aftellen is begonnen!!

Plaats reactie
Paul Barez
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-03-2013 18:06

10-05-2014 20:23

Maandag morgen om 06:00 uur begint mijn eerste keer op een Franse rivier vissen. heb er super veel zin in. nou hopen dat we een mooie stek kunnen vinden en nog een leuk visje vangen :D

iemand nog een laatste tip of advies :D

Heb er zin in!!

Groeten Paulus
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

10-05-2014 20:41

Enige tip...schroom niet om veel te voeren (bollen en tijgers). Mais zou ik thuislaten. Kopvoorn is er dol op en geloof me...die knakkers kunnen je hele stek om zeep helpen. En niets is irritanter, dan een kwartier na het uitvaren in het donker een volle fluiter van een kopvoorn te krijgen.

Hopen trouwens dat je niet midden in de paai zit...

En geniet.....
Paul Barez
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-03-2013 18:06

10-05-2014 22:02

Ik hoop ok niet midden in de paai te zitten, maar we zullen zien.

En ik heb wel wat aas bij (50 kg scopex bollies - 20kg tijgernoten - 20 kg hennep en nog 2 grote blikken mais van 3 kilo)

Maar ik kan dus beter het een en ander thuis laten als ik dat zo hoor??

En niet te veel voeren zeg je, wat is echt te veel? want ja z'n rivier is toch best flink. dus je moet wel wat strooien toch..
mijn plan was om een grote strook schuin op het water te voeren met een mix van het boven genoemde voer en dan op 4 punten van die strook te gaan vissen.. (dus een dicht bij de kant en de laatste in de vaar geul ongeveer.

of kan ik beter 4 lossen plekken aanvoeren?

en genieten doen we zeker :D

Alvast bedank
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

11-05-2014 07:52

Ik zeg niet dat je te veel moet voeren, maar juist dat je niet snel te veel voert op de rivier. Dus knallen met dat voer. Mais thuislaten inderdaad, maar dat is mijn mening. Als je het leuk vindt om kopvoorn en barbeel te vangen moet je vooral mais gaan dumpen. Ik heb het vorige maand nog mogen meemaken op een noordfranse rivier. Ik laat die gele korrels echt thuis de volgende keer.
Je kunt inderdaad een strook aanvoeren over de volle breedte van de rivier. Ik zou starten met 8-10 kilo per dag in een strook over de rivier. Vervolgens inderdaad gaan variëren met je stokken op verschillende dieptes. Niet alleen de kantjes zijn goed op de rivier!

Je kunt inderdaad ook nog een reserve plek aanvoeren voor als je eerste stek niet loopt, maar ik weet niet hoe mobiel je bent....

Laat maar even weten hoe de vangsten zijn geweest.
Paul Barez
Berichten: 8
Lid geworden op: 10-03-2013 18:06

11-05-2014 09:40

Ja ik zat zelf ook te denken aan de 10 kg per dag voeren maximaal, tenzij het zo hard loopt :D
en die blikken mais laat ik lekker thuis en neem ik wel weer mee de volgende sessie in nederland.
Of de stook over de volledige breedte van de rivier komt of tot ongeveer de helft, ja dat gaat een beetje afhangen van de breedte van de rivier. maar is natuurlijk wel beter eigelijk, want als ze dan voorbij zwemmen komen ze zoiezo over de voer strook heen..
En mobiel zijn we wel, ik heb net een vortex 300 basic gekocht dus kunnen we die daar mooi testen.

en ik laat zeker weten hoe de vangsten zijn geweest..

Mvg. Paul
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2014 11:36

Mobiliteit is inderdaad heel belangrijk. In mijn eerste riviersessies verkasten mijn maat en ik vrijwel altijd elke dag en hoewel ik daar iets op aan het terugkomen ben zou ik alsnog nooit al mijn centen op één stek willen zetten. Direct verband daarmee: neem zo veel mogelijk boilies mee. Mijn maat en ik nemen in zomer of najaar meestal ongeveer 100kg mee voor een week. 50kg kan best genoeg zijn, maar als je nog ruimte op het budget hebt zou ik er 20kg 25mmers bij willen scoren. Een van de vervelendste dingen vistechnisch gezien is als je de boel goed aan de praat hebt maar een paar dagen te vroeg je voer al op hebt.

Particles zou ik zeker meenemen, maar wees er voorzichtig mee. Ze kunnen soms een trip redden of helpen een stek aan te slingeren, maar ze kunnen je stek ook veranderen in een witvisnachtmerrie. Elke tien minuten een kopvoorn onthaken, rig checken en evt vervangen en opnieuw ingooien of uitvaren gaat heel erg snel vervellen, helemaal als je ook nog eens oververmoeid bent na al een nacht door die krengen wakker te zijn gehouden. Zorg dat je in elk geval vroeg in de ochtend scherp zit te vissen. Naar mijn idee kan je als je het echt niet volhoudt beter 's nachts een paar uur de hengels er uit hebben en slapen dan dat je tegen de ochtend instort en bijna alle hengels op de kant, vast in wierbedden of met botte haken liggen. Zorg dat je voorbereid bent voor de goede periodes, heb genoeg (beaasde) rigs en reserve leaders klaar liggen. Een bakje in de boot met reserve rigs, schaartje, boilienaald, stoppers en werkhandschoenen mag ook niet ontbreken.

Ik weet niet hoeveel ervaring je met riviervissen in NL hebt, zorg iig voor zwaar lood (grippa's tot 350 gram heb ik altijd mee op de rivier) en hufterproof materiaal. Dikke hoofdlijnen, voorslag materiaal (vaak niet nodig met 50/00 hoofdlijn, maar soms handig), stevige haken, waaronder zeker ook klauwhaken, etc. Krimpkousjes voor om de bol kunnen soms ook goed van pas komen.

Tot slot misschien wel de belangrijkste tip: temper je verwachtingen, op een onbekende grote bak stromend water kan zelfs als het karperbestand vrij groot is van alles tegenzitten. Geniet van je tijd daar, geef niet op en wees blij met elke karper die je vangt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

11-05-2014 12:57

Bij het horen van al die kilo,s voer die nodig zouden zijn op de rivier zou ik bijna gaan denken al jaren verkeerd bezig te zijn op de rivier. :roll:
Wanneer ik met mijn maat een week naar de Moezel gaan nemen we de man 25 kilo freezer baits mee en als reserve nog een 5 kg/10 kg ready,s mee.
Die ready,s gaan tot nu toe altijd on aan gebroken weer mee terug en in de meeste gevallen gaat er ook nog eens ruim 10 kg freezers of meer mee terug.
We vissen dan echt niet een week op dezelfde stek uit,ons strijdplan ziet er als volgt uit.
We beginnen op een vaste stek en beginnen gelijk de eerste dag een andere stek aan te voeren,de stek die we bevissen voeren we minimaal aan(niet meer dan 200 gr/per hengel)mocht het gaan lopen wordt de voer hoeveelheid uiteraard aangepast.
Na 2 dagen deze stek bevist te hebben verkassen we naar stek nr 2,(uiteraard wordt er een derde dag aan vast geknoopt mocht de stek naar verloop van tijd beter gaan lopen)
Nu bevissen we minimaal 1 nacht de aangevoerde stek en beginnen we dezelfde dag nog met aanvoeren van stek 3 (dit is meestal de topstek)
Na 2 dagen verkassen we naar stek 3 en beginnen we stek 1 weer aan te voeren(de biggenstek) en de laatste nacht(en) vissen we dus weer op stek 1 of het vetrouwen in stek 1 mocht totaal weg zijn dan kiezen we voor een gehele nieuwe stek.
Vanaf woensdag gaan we kijken of we deze tactiek weer succesvol kunnen toepassen :P

Gr,

Mark
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

12-05-2014 12:58

Zou iig ook naar uitwijkmogelijkheden zoeken buiten de rivier. In heel Frankrijk is de afgelopen paar weken veel regen gevallen. Loire was anderhalve week nog niet vol aan het stromen maar verwacht na wat er gevallen is dat alle rivieren nu wel redelijk aan het stromen zijn.
Plaats reactie