Belangrijk: enquete op cartedepeche.fr

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-09-2013 08:52

Heren karpervissers,

ik kreeg een mailtje van cartedepeche.fr met het verzoek een enquete in te vullen. Aangezien de resultaten van deze enquete gebruikt worden als input voor nieuwe regelgeving hierbij een vertaling en bindend stemadvies 8)

De enquete is te vinden op http://www.cartedepeche.fr/143-lapechedemain.htm
p.s. mijn Frans is niet fantastisch dus als mensen correcties hebben op de vertaling: graag!

Vraag 1: Op wateren van de 2e categorie (dit zijn de meeste openbare wateren in Frankrijk), ben je er een voorstander van dat vissen het hele jaar is toegestaan, mits bepaalde soorten moeten worden teruggezet gedurende bijv. de paaiperiode?

Stemadvies: Oui (ja)

Vraag 2: In ruil voor uitbereiding van de vismogelijkheden, zou je dan het instellen van quota ondersteunen? (dus een maximum op het aantal vissen dat je mee naar huis mag nemen)
Stemadvies: Oui (ja)

Vraag 3: Bent u voor een flexibelere minimummaat voor vissoorten?
Stemadvies: Dit mag je zelf weten, ik ben niet voldoende bekend met de regelgeving op dit gebied maar dit lijkt me voor karpervissers niet heel erg van toepassing.

Vraag 4: Ben je voor een openstelling van het nachtvissen op meerval, uitsluitend met pellets/boilies?
Stemadvies: Geen idee, is meervalvissen momenteel 's nachts verboden? Of betekent dit dat het vissen met levend aas 's nachts niet meer mag?

Vraag 5: Moet het aantal hengels in wateren van de 2e categorie (openbaar water, karperwater) worden beperkt?
Bindend stemadvies: Non (Nee!)

Vraag 6: Zou je uitbereiding van het visseizoen in 1e categorie (Zalm, forel) wateren ondersteunen voor 2e categorie visserij? Het gaat hier om wateren waar de zalm en forel maar beperkte tijd van het jaar voorkomen maar waar bijv. wel witvis of karper te vangen is.
Stemadvies: Oui (ja)

Vraag 7: Wanneer er veel snoek voorkomt in 1e categorie water, zouden dan voor snoek dezelfde regels moeten gelden als in 2e categorie wateren, omdat de snoek een kwetsbare soort is?
Stemadvies: Ik weet het niet zeker maar ik zou neigen naar Oui (ja) al is het voor karpervissers niet heel belangrijk.

Vraag 8: Voor mensen met een carte decouverte (?), steun je het gebruik van slechts 1 hengel (momenteel 4)?
Stemadvies: Non (Nee)

Vraag 9: Zou je de afschaffing ondersteunen van de beperking dat er maar 2 dreggen op kunstaas mogen?
Stemadvies: zelf weten

Vraag 10: Ben je een voorstander van het trollen met kunstaas?
Stemadvies: Tja, ik zelf zou hier altijd Oui (ja) antwoorden. Ik weet dat veel karpervissers trollen irritant vinden maar gun die mensen ook hun plezier zou ik zeggen.

Vraag 11: ben je er een voorstander van om de zonnebaars op de lijst van schadelijke soorten te plaatsen?
Stemadvies: zelf weten

Vraag 12: welke andere verandering van regelgeving zou u graag willen zien?

Hier 3 suggesties:

Uitbereiding van de mogelijkheden tot het nachtvissen op karper
Expansion des possibilités de pêche de nuit à la carpe

Uitbereiding van het bootgebruik:
Expansion de l'utilisation d'un bateau

Meeneemverbod voor karper (volgens mij is dit op veel plekken al het geval)
catch and release obligation pour les carpes

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

05-09-2013 10:28

Super! Dank je wel.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-09-2013 11:21

De enquete is iets veranderd, bij vraag 5 moet de optie 'à 4 cannes (comme actuellement)' worden aangevinkt. (met vier hengels, zoals momenteel).

p.s. breng ook je vismaten op de hoogte!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

10-09-2013 18:16

Erg nuttig Christian, goed bezig!

Heb het ingevuld!

Gr. Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-09-2013 00:17

Ben net een paar uur terug uit Frankrijk (eerder dan bedoeld) en heb het over deze enquete
gehad met een paar vissers. Het stond beschreven in de diverse
Franse karperbladen. Mijn Frans is redelijk, ik kan me redelijk redden
met mijn Mavo Frans van 38 jaar geleden en een Frans vriendinnetje in die
jaren in die tijd zal ook wel geholpen hebben.

Ik was zojuist in Departement 46 (Lot). De mensen die ik sprak waren er
positief over om te kunnen en mogen vissen in de nachtelijke uren.
Veel wateren (plassen, meertjes) mogen niet 's nachts bevist worden.
De rivieren (Lot, Dordogne) wel. Op de nachtzones dan.

Ik ben het eens met de suggesties die je op geeft voor de invulling van de enquete. Hulde!
Ik denk (mijn mening dus) dat de uitbreiding van de nachtvisserij op meerval een
meerwaarde heeft voor vele vissers in Frankrijk. Ik zeg dus volmondig JA.

Een extra suggestie of eigenlijk een aanvulling: uitbreiding van de NO KILL regels vwb karper.
Expansion des NO KILL règles pour les carpes.

En wel Ter aanvulling op de catch and release regels.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-09-2013 08:17

Frenk, het gaat bij het meervalvissen dus om een uitbreiding (dat was mij niet helemaal duidelijk). In dat geval inderdaad een Oui. Bedankt voor je uitleg!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-09-2013 10:18

Als dat maar goed gaat, ze zeggen dat Karper vissers varkens zijn maar nacht vissende Meerval vissers kunnen er helemaal wat van...

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-09-2013 10:26

Gaven ze ooit die troep aan de waterkant niet ook de schuld aan de karpervissers?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

11-09-2013 11:38

Dat gebeurd(e) vaak zat volgens mij. Bovenste foto is geen incident, de oevers van dat water lagen er vol mee en de stapels waren soms een meter hoog, stonk er echt naar pis, uitwerpselen en de dood :-) Ondanks dat zat het er nog goed vol met vissers... (En nee ik zat er zeker niet tussen)

Het is dus goed om dingen toe te staan maar dit soort zaken moeten natuurlijk wel voorkomen worden, hier kan geen meegebracht vuilniszakje tegenop.
Plaats reactie