vissen met een boeien-systeem ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
leroy van Tol
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-01-2013 23:30

12-03-2013 23:19

ik heb een mooi watertje gevonden wat veel opstakels bevat , ik zou hierbij graag eens een x het boeien-systeem willen proberen om over de opstakels heen te vissen waardoor ik snel de boot in kan springen om de vis af te drillen en niet dat halverwege me lijn weer ergens vast zit aan een tak.
Alleen heb al een beetje zitten zoeken op het internet maar er staat nergens duidelijk uit gelegd hoe ze het systeem precies maken en hoe er mee gevist word.
Daardoor de vraag of iemand misschien wat meer informatie voor mij heeft :)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

13-03-2013 01:07

in het boek karper en andere muze van alijn danau staat het duidelijk uitgelegd geloof ik, heb hem ooit hier bij de bibliotheek geleend...

misschien dat je hier iets aan hebt...
http://karperfilmpjes.nl/2012/10/03/de-rainbow-rig-van-niko-vervaet/
Gebruikersavatar
leroy van Tol
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-01-2013 23:30

13-03-2013 18:13

ja die had ik inderdaad al gezien maar daar leggen ze voor de rest niet heel veel uit over het boeien-systeem zelf..
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-03-2013 20:37

Ik zou nooit over takken heen vissen,het risico is gewoon te groot,je kunt proberen de karpers eruit te lokken door gericht te voeren,of de karpers op een andere plek onderscheppen,de vissen liggen echt niet 24/7 in de takken,succes,groeten henk
patje veldhuis
Berichten: 43
Lid geworden op: 07-10-2012 01:56

13-03-2013 21:14

beste leroy dit kun heel simpel oplossen met een ballon.
je neemt een stukje foom doe het om de lijn als je je rig hebt laten zakken in het water
doe er een tie rip er om heen en de opgeblazen ballon er tussen.
trek hem zo strak mogelijk aan zodat de lijn er bijna niet door kan.
zo heb je een mooie groote dobber die je goed kunt zien.
voor savonds plak je er een grote breekstaaf op van de action die hebben alle kleuren
in een doosje voor maar 1 euro.
als de ballon begint te stuiteren heb je beet en varen maar echt gaaf.
groetjes patje
Gebruikersavatar
leroy van Tol
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-01-2013 23:30

13-03-2013 22:50

patje dat is inderdaad een goede tip , ik ga het zeker proberen dankjewel
Gebruikersavatar
leroy van Tol
Berichten: 9
Lid geworden op: 31-01-2013 23:30

13-03-2013 23:21

en Henk ik snap je punt helemaal alleen dat is een water waar letterlijk overal opstakels liggen , en ik weet dat er een paar hele mooie vissen liggen , dus daarom wil ik daar zo veilig mogelijk vissen , vandaar dat ik ook gelijk de boot in duik zodra ik een run krijg :)
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-03-2013 00:01

Ik heb dit ballon systeem gebruikt om over een wierbed te kunnen vissen, over takken zou kunnen als je maar niet tussen, of te dicht bij de takken vist.
je neemt een stukje foom doe het om de lijn als je je rig hebt laten zakken in het water
doe er een tie rip er om heen en de opgeblazen ballon er tussen.
trek hem zo strak mogelijk aan zodat de lijn er bijna niet door kan.

Da's veuls te ingewikkeld en als het waait is het al helemaal niet te doen.
Als het dieper is dan hengellengte heb je bovendien een probleem bij het drillen/scheppen.

Neem een voorslag van waterdiepte +, als je verder weg vist meer + dan dicht bij.
Op de voorslag een stukje rigtube met 2 kraaltjes erop en tussen de kraaltjes een connector waar je later de ballon aan vast maakt, de rigtube mag niet over de voorslagknoop kunnen schuiven, gebruik dus een dunne.
Je hebt nu als het ware een schuifdobber gemaakt.
Voor het uitvaren knoop je de ballon vast aan het stukje tube, verder is het dan uitvaren as usual.
Als je beet hebt, eerst naar de vis toe varen voordat je begint te drillen, helemaal als je over takken heen vist.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

14-03-2013 08:51

Probeer deze montage eens ;)

het is wel niet een karper montage maar een idee om er wat mee te doen.
zorg wel dat je de ballon genoeg tegen gewicht geeft dat hij half in het water drijft en niet er helemaal op ;)


Afbeelding

en anders met een bootje een goede opening zoeken en vanuit de boot vissen..
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

07-04-2013 22:20

Ik zit er ook over te denken om zoiets te gaan gebruiken op een openbaar water in frankrijk waar ik dit jaar een keer of 4 heen ga, ook daar liggen aardig wat opstakels op de bodem, maar daar is ook aardig wat pleziervaart, en ik kan me voorstellen dat een drijvende ballon een magneet is voor onwetende mensen in bootjes die er niet af kunnen blijven.

Nu zit ik zelf te denken om een transparante buldo (forelvisdobber) op de lijn te schuiven en een stuitje op ongeveer 75cm onder het wateroppervlakte te zetten, op deze manier ligt de lijn toch van de bodem en heb ik geen last van de pleziervaart.

Wat denken jullie hiervan? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er betere/makkelijkere opties?
Ik hoor het graag.

Mvg tino
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-04-2013 23:11

Ik wil niet overkomen als karper dokter en heb verder ook helemaal geen ervaring met drijvend vissen.
Maar het enige wat ik denk is : wat als je lijnbreuk hebt ?
Persoonlijk zou ik gevlochten hoofdlijn gebruiken die drijft ( shimano aspire spinning ) en dan een ballon knopen op het punt waar je voorslag naar beneden duikt .
Verder gewoon een freedom clip of iets dergelijks
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

15-04-2013 10:00

Vergeet ook niet dat het vissen met boeien in veel departementenverbodenis geworden.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-04-2013 10:26

Vergeet ook niet dat de vis zich, ondanks een boeiensysteem, prima vast kan zwemmen voordat je met je boot ter plaatse bent. Tenminste, als je rig echt tussen de takken e.d. wordt geplaatst.
Om obstakels tussen je hengel en de rig te vermijden is zo'n boeiensysteem wel handig natuurlijk. Als je maar zeker boven de vis bent voordat ie zich vast heeft kunnen zwemmen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Tim Hesselink
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-06-2011 15:27
Locatie: liefst aan het water in een brolly

14-07-2013 22:07

hallo allemaal

ik ga ook vissen op een obstakel rijk water in frankrijk,
en ik vind het wel interessant om te vissen met dat boei/ballon systeem

maar ik zit dan wel met een ander vraagje hoe zit dat dan met je hoofdlijn/voorslag als je lijn ineens vanaf je lood verticaal omhoog gaat ?
schrikt dat de karpertjes niet af dan ?

zelf zat ik te denken aan "the fuzz" om nog een beetje te camoufleren maar in een andere topic heb ik vernomen dat het fuzzy spul niet zo effectief is als ze zeggen

dus mijn bedachte setup zou ong zoiets zijn als deze

ballon of ander drijf lichaam
hoofdlijn/voorslag
the fuzz
fuzzy loodje
onderlijn

mvg t hesselink

ik zit nog wel een manier te bedenken om het visvriendelijk te maken ivb met lijnbreuk enz
tja.....van dag naar dag dan maar .....voor je het weet is het voorbij !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-07-2013 09:46

Visvriendelijk en veel obstakels?

Je maakt de keuze om op obstakelrijk water te vissen. Enige visvriendelijke systeem: het landen van de vis. Vast laten zwemmen en dan verspelen is foute boel. Ongeacht het gebruikte systeem.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Tim Hesselink
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-06-2011 15:27
Locatie: liefst aan het water in een brolly

15-07-2013 11:20

Zodra ik een run krijg spring ik in mijn bootje en begin pas met drillen als ik pal boven de vis zit
Maar vast zwemmen kan altijd
Maar ik ga ook niet strak langs de stronken onderwater vissen
Het kan bij iedereen gebeuren dat de vis zich ergens aan vast zwemt of niet?

Mijn vraag was meer gericht op het vissen met boeien/drijvers of dat de karpers er niet van zullen schrikken van mijn horizontale lijn en of iemand er ervaring mee heeft
tja.....van dag naar dag dan maar .....voor je het weet is het voorbij !
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-07-2013 11:50

Het kan bij iedereen gebeuren dat de vis zich ergens aan vast zwemt of niet?

Nee. Dat is een risico dat je bewust neemt, door te vissen in de buurt van obstakels of door je stek niet goed te verkennen/ uitpeilen.

Ik zou me, als een boeiensysteem je enige optie is, niet al te druk om maken. Je zult het er simpelweg mee moeten doen. Zelf denk ik dat een staande lijn niet perse afschrikkend hoeft te werken. Maar op een druk bevist water kan het wellicht negatief werken.

Als je toch een boot hebt: draai wat wier (uit het beviste water) om je laatste meter en vaar het hele spul uit.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Tim Hesselink
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-06-2011 15:27
Locatie: liefst aan het water in een brolly

15-07-2013 12:56

Dat is ook een optie
bedankt
tja.....van dag naar dag dan maar .....voor je het weet is het voorbij !
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

15-07-2013 15:00

En vis i.i.g een "visveilig" systeem zoals een helicopterrig :wink:
Probeer NU al na te denken wat er KAN gebeuren bij lijnbreuk!
Denk dus ook goed aan wat over de voorslagknoop MOET kunnen!!
Echt obstakels> Weerhaak plat knijpen.!!

Ik heb recent voor het eerst het boeiensysteem uitgeprobeerd JUIST als middel tegen lijndressuur.
Door glooiingen en taluds bijna onmogenlijk lijn over de bodem te krijgen.
Dan maar vertikaal was mijn gedachtte. Zonder poespas recht omhoog naar een snoekdobber.
Het werkt.. :wink:
Werd ook nog aangezien als snoekvisser...goh wat erg! 8)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Roy Noom
Berichten: 5
Lid geworden op: 23-11-2009 22:28
Locatie: Zaanstad

21-02-2014 20:01

Heel eenvoudig en effectief systeem om obstakels onderwater (taludranden, gezonken bomen, takken) te passeren zonder dat je lijn erover heen kan schuren.

Je kan het ook doormidden van een breeklijntje doen, wat ik veel in de meervalvisserij gebruik.
Je knoopt een floater met 3 a 4 M lijn aan een boom, tak of boei. Aan je hoofdlijn maak je door middel van een stukje nylonlijn 2 a 3 kg breeksterkte een wartel vast en maak je met een lusje vast aan de floater.

Zo kun je je lijn een heel eind uit het water houden. Let wel op, dat er geen scheepvaart is. Gebruiken zelf de boei alleen nog onder de eigen oever. Ook om bijvoorbeeld onder je eigen oever te kunnen vissen, dan gebruiken we de boei als omleiding naar de stekken onder je eigen oever.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
sjoerd buijks
Berichten: 149
Lid geworden op: 12-06-2007 16:39

21-02-2014 20:16

Hallo,

Ik heb een tijdje terug een artikel hierover geschreven. Deze is te vinden op KWO onder de rubriek vistechnieken. Het artikel heet:

OBSTAKELVISSERIJ: BOEIEN(D)

Wanneer je nog vragen hebt over het artikel, stel ze gerust.

Gegroet,

Sjoerd Buijks
Martin-pêcheur
Plaats reactie