Lac Du Der 2013

Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

19-04-2013 13:17

Volgende week vrijdag eindelijk richting Du Der, 't zal de 1e keer worden dit jaar dat mijn lijnen nat worden, ik heb het hele voorjaar getobt met griep en verkoudheden, nu nog steeds verkouden. Ik ben benieuwd hoe het er zal zijn, met die kou van deze winter en voorjaar. Misschien dat er al boarders zijn geweest die hun ervaringen willen delen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

20-04-2013 10:15

[quote="Jan Witter"]Volgende week vrijdag eindelijk richting Du Der, 't zal de 1e keer worden dit jaar dat mijn lijnen nat worden, ik heb het hele voorjaar getobt met griep en verkoudheden, nu nog steeds verkouden. Ik ben benieuwd hoe het er zal zijn, met die kou van deze winter en voorjaar. Misschien dat er al boarders zijn geweest die hun ervaringen willen delen.[/quote]


Jan, ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik, vorig jaar augustus heb ik op stek 25 4 aanbeten verspeeld en in die
week werd er heel weinig gevangen, een fransoos zat op stek 24 die had 2 meerval en 2 Hollanders ( Pascal Flink) zaten
op stek 28 en 29 en hadden 1 karper.
Op de site www.pecheauder.com staat een foto van de eerste karper van 2013 op het zuid bassin van 28.4 kilo, dat geeft
jou toch een goed gevoel.

Ik had graag ook begin mei weer naar Du Der willen gaan, maar helaas ik zal moeten wachten tot augustus dan ga ik weer
met de camper naar stek 25 en hoop dat ik ze dit jaar er wel uit kan krijgen.

Ik wens een goede reis en buffels van karpers.

groet nico
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

20-04-2013 14:28

Vorig jaar was Du Der voor mij ook geen succes qua visvangst, maar desondanks heb ik het er geweldig naar mijn zin gehad, dat heb ik er trouwens altijd. Nou ja bijna altijd..!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

20-04-2013 14:46

@nico,

wel oppassen op 25; naast die harde weg staan nog enkele halve bomen onder water. Het ziet er een
interessante stek uit, maar daar kan je gemakkelijk vis verspelen.

mvg,

Tom
Gebruikersavatar
nico van der meij
Berichten: 46
Lid geworden op: 26-07-2004 09:18
Locatie: Den Ham (ov)

21-04-2013 11:04

[quote="Tom De Clerck"]@nico,

wel oppassen op 25; naast die harde weg staan nog enkele halve bomen onder water. Het ziet er een
interessante stek uit, maar daar kan je gemakkelijk vis verspelen.

mvg,

Tom[/quote]

Hallo Tom,

Ik had 4 x lijnbreuk op de voorslag voor dat ik boven de vis kon komen ik heb het vermoeden dat de vis naar dieper water zwemt achter de harde weg , ga het dit jaar proberen met
een boeien systeem.
Ik heb begrepen dat als je met het boeien systeem werkt de vis sneller naar boven komt en minder last hebt van de obstakels.

vr. groet.

Nico
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

21-04-2013 12:00

nico van der meij schreef:Ik heb begrepen dat als je met het boeien systeem werkt de vis sneller naar boven komt en minder last hebt van de obstakels.


Of met een breeklijntje vissen, en een stuk steen als lood gebruiken. En pas contact met de vis maken als je echt boven hem zit.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

21-04-2013 15:30

Lijn alleen opdraaien totdat je boven de vis zit en dan pas drillen. Zorgen dat het lood lost na de aanbeet zorgt er ook al voor dat de vis vrij rustig blijft. Boeiensysteem er nog bij en dan kan het bijna niet mis gaan.
blub blub
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

28-04-2013 18:49

Hallo Nico,
Ik weet niet waar er bomen zijn op plaats 24 of 25 nog nooit geen gevonden behalve kort afgezaagde stronken dan. De meeste problemen zijn daar de onder water begroeiing, gras algen noem maar op en tot meters hoog en meters breed. De plaats daar is zeer ondiep gemiddeld 2,5m met enkele breuklijnen van 3,5 tot 4,2m, dit zijn de ideale plaatsen en zijn tevens meestal de plaatsen waar de begroeiing stopt of begint. Wil je dieper vissen moet je naar de "vaarzones"(vanaf de oever zit je dan wel meer dan 250m à 300m te vissen) hier vind je diepten tot 5,5 à 6m, helaas is dit dan ook de vaar zone en overdag haast onmogelijk om te bevissen (zeker in de periode van de vakanties). De harde weg zoals die hier blijkbaar genoemd wordt is in feite en een mosselbank (met onderwater camera is dit een magnifiek tafereel) dus de meeste missers die je daar helaas behaald hebt zijn niet alleen door de boomstronken maar vooral door de vlijmscherpe randen van de mossels. (Mocht je twijfelen over deze bank vraag info aan Thierry Lacombe in het vissershuis, vis gids) Daarom betwijfel ik dat je boeien systeem iets gaat verhelpen aan je probleem. wat Jan zegt is een veel betere toepassing: Lijn alleen opdraaien totdat je boven de vis zit en dan pas drillen. Zorgen dat het lood lost na de aanbeet zorgt er ook al voor dat de vis vrij rustig blijft. Dit is zeker al een uitstekend advies, voor meer kracht en soepelheid raad ik je tevens aan een voorslag in nylon te nemen voor op zee te vissen 50 à 60 honderdste is geen luxe op deze plaatsen.
Ik vis steeds in de kant op deze plaatsen en s 'nachts gaan de lijnen richting haven naar de diepe putten of plateau's. Wens jullie veel fun en weet elke vis op dit water is een prachtvangst.
Groeten Francis
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

30-04-2013 18:59

Net terug van een weekje du Der. Slechts een visje kunnen verschalken. Ik vis dan ook niet op de nachtvisstekken maar alleen overdag. Veel verkast. 4 stekken aangevoerd en regelmatig gevist ! Ik draaide er zo'n 100 kg voer door !

Er werd die week en de voorgaande week erg mager gevangen op de nachtvisstekken. De weinige stekken die bezet waren, waren de woensdag of de donderdag reeds ontruimd, dat zegt voldoende zeker !

Van karper geen activiteit gezien. Niet een visje zien springen, niet 's morgens, niet 's avonds. Enkel tegen de dam waren honderden kopvoorns actief en dat enkel tegen de avond !

In september een nieuwe poging want als het weer éénmaal beter wordt, wordt het overal veel te druk met andere wateractiviteiten !
Pluk de dag
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

01-05-2013 11:15

Hallo Jean Pierre,

Wij zijn tevens de eerste 10 dagen van april geweest, bitter koud zeg, maar wel vis genomen. Haast niets in het groot bassin maar wel in noord bassin en het einde van het zuid bassin (nacht stek 31). Ik weet dat het nog maar het begin is van het seizoen maar honderd kilo voor 4 voeder plekken lijkt mij zeer weinig. Voor 10 dagen en 3 voeder plaatsen hadden we meer dan 200 kg partikels, 75 kg tijgernoten 75 kg pellets en 60 kg boillies. Resultaat 67 karpers (opgelet met 2 vissers hé). Pellets waren in feite overbodig de meerval gaf nog geen beweging en aasde nog niet. Indien je in september weer gaat kan ik je dan maar 1 supplementair advies geven: neem veel meer aas mee of je moet de hotspots kennen waar je gaat vissen. Om op een water van haast 5000 hectare heb je wat meer nodig als 100 kg. Wij gaan tevens de laatste week van augustus en de eerste week van september (dag en nacht stekken) en hebben reeds 400 kg beraamd voor aas, na zoveel jaren Der vissen kan ik je garanderen dat dit niet teveel is. Ik weet vele vissers gaan hiermee niet akkoord, en een weinig aas op de juiste plaats kan bingo zijn, de vraag is blijven ze daar en komen ze nog terug? Ik wens je veel plezier, en indien je info wenst over sommige stukken of plaatsen op de Der steeds ben ik steeds bereid je te helpen. Zoals ik reeds zegde Lac du Der is een van de mooiste waters in Europa elke vangst is een plezier en een akte van bekwaamheid, het is tenslotte een water van haast 5000 hectare.
Groeten Francis
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

01-05-2013 12:27

400 kg ?? Haast onmogelijk voor mij om te vervoeren! Nochthans zag ik de karpervissers op de nachtstekken hun lijn uitvaren en met mondjesmaat enkele schepjes aas rond het haakaas gooien.

Er werd niet gevangen maar de tijd van het jaar was er niet naar waarschijnlijk!

't Zal ook een kwestie zijn van de vis te vinden en dat deed blijkbaar niemand. Er was zelfs geen ringetje van springende vissen te bemerken.

De paai was blijkbaar nog niet begonnen.Vorig jaar waren we te laat, begin mei. Dit jaar waarschijnlijk te vroeg, eind april!

Net voor of net na de paai moet je ze volgens mij kunnen onderscheppen anders is je voorjaar eraan !
Pluk de dag
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

01-05-2013 12:52

Vroeger was april wel de maand voor de paai, maar over de jaren heb ik wel een verschuiving gezien naar eind mei tot eind juni. In april kan je er wel vis vangen, maar of het echt op gang komt.. Blijft altijd de gok om een week te boeken ver vooruit. Zeker het najaar kan dat soms slecht uitpakken. September is een goede maand, maar met 30 graden en geen wind ben je eigenlijk al kansloos op het grote bassin. Zelfde geld voor oktober, als het nog te warm is kan je je opmaken voor een blank.

Ik las ergens iets over sterfte hier op het board, daar iets van gehoord?

Had dit jaar graag terug gegaan, maar zal er even niet inzitten. Misschien volgend jaar.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

01-05-2013 23:40

Ik loop een half uurtje geleden binnen van 4 nachtjes stek 25. De eerste 2 nachten voor de eigen kant gevist, omdat de wind recht op mijn kant stond, tegelijkertijd heb ik de overkant twee dagen aangevoerd, met in totaal zo'n 50kg voer zoals partikels, boilies en pellets, 1e avond geen aanbeet gehad gisterenavond 1 aanbeet, maar verspeeld op boomstronk.

Vanmorgen vloog er een zwaan door mijn lijnen, en die trok de hele zooi omver, en trok ook nog eens een hengel mee met als resultaat dat ik een hengel en molen kwijt ben (Kostenkoper 650,- euries).

Vanaf vrijdag 1 droge dag gehad, maandag was het zo'n 25gr. Dus ik was er wel klaar mee, en ben gaan inpakken. Eind juni probeer ik het nog een keer, maar voor die tijd zal ik eerst nieuwe hengels moeten zien te scoren.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

03-05-2013 12:40

Alex,

Vorig jaar waren we er begin mei, te laat dus. Want de vissen paaiden reeds af. Ze waren als het ware met de handen te vangen.

Dit jaar een paar weekjes vroeger gevist, te vroeg dus. Geen teken van leven van een karper gezien!

Volgens mij hangt het dus af van de winter en het voorjaar. Het kan zelfs op enkele dagen aankomen die het verschil maken tussen vangen en niet vangen !!
Pluk de dag
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-05-2013 13:21

Hoi Jean,

Ik was er vorig ook midden juni, toen was de karper nog steeds aan het paaien :-) Ze paaien uiteraard niet alemaal tegelijk in 1x af maar in fases. Als het weer wat kouder wordt stoppen ze ect. Ook zit er een groot verschil is het grote bassin en het kleine bassin. Normaal gaat het zuid bassin eerder, maar ook daar zie je die verspreiding.

Groetjes
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

05-05-2013 09:06

Hoi Jean Pierre,
400 kg veel, maak even de berekening: 400 kg delen door 10 dagen, 40 per dag, met 8 lijnen, 5 kg per lijn, probeer 4 maal wat voeder te gooien per dag maakt 1, 250kg per lijn, noem je dat veel en dan mag het nog niet volle bak vertrekken. Op zulke waters moet je hot spots vinden of de vis kunnen aantrekken blijf dus bij mijn punt: veel aas. Er is een verschil tussen een vis nemen die daar toevallig zwemt en de vis op je plaats krijgen en op zulke meren (zie opp.) komt en blijft hij niet door enkele boilies op een plaatsje te gooien. Heb je de moed om hele dagen rond te varen voor hot spots te vinden dan zal je inderdaad veel minder voeder nodig hebben maar wel veel batterijen of arm kracht.
Ik ken helaas veel collega vissers die de onderneming hebben genomen om op dit prachtige water te vissen, en velen waren teleur gesteld wegens weinige vis vangsten en vele van deze vissers hadden ook niet de mogelijkheid om grote hoeveelheden aas mee te nemen.
In elk geval veel plezier maak er het beste van.
Groeten, Francis
filip schaumans
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-05-2013 18:10
Locatie: Dilbeek

08-05-2013 18:15

De quantiteit die ik hier hoor vind ik wel wat overdreven in het voorjaar...
Net terug van 1 week, 4kg boilies en 2 40ponders later.....
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-05-2013 18:35

Beide opties zeggen mij niets, zowel veel voeren en weinig voeren hebben totaal niets te maken of je wel of niet vis vangt, en al totaal niet over de grote van een vis. Is de vis rondom je stek welwillend om te eten aanwezig, dan zal je vis vangen, niets meer niets minder. En dan maakt het geen moer uit of je veel of weinig voert.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

08-05-2013 19:41

Jan Witter schreef:Beide opties zeggen mij niets, zowel veel voeren en weinig voeren hebben totaal niets te maken of je wel of niet vis vangt, en al totaal niet over de grote van een vis. Is de vis rondom je stek welwillend om te eten aanwezig, dan zal je vis vangen, niets meer niets minder. En dan maakt het geen moer uit of je veel of weinig voert.



Groot gelijk !!
Pluk de dag
filip schaumans
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-05-2013 18:10
Locatie: Dilbeek

08-05-2013 23:11

Jan Witter schreef:Beide opties zeggen mij niets, zowel veel voeren en weinig voeren hebben totaal niets te maken of je wel of niet vis vangt, en al totaal niet over de grote van een vis. Is de vis rondom je stek welwillend om te eten aanwezig, dan zal je vis vangen, niets meer niets minder. En dan maakt het geen moer uit of je veel of weinig voert.


Laat ik het anders formuleren,eerst proberen een visje te vangen en dan op de situatie inspelen door eventueel (grof) te voeren.
Ook wij hadden 70kg boilies , 25kg pellets en 75kg tijgers/kemp mee maar als de vis(bijna) niet aast keil ik er gans de zooi ook niet in.
In het najaar, dat is weer een ander verhaal...

Als ik het goed heb zat ik schuin over je... in dezelfde week :)

Groeten,
Filip
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-05-2013 23:56

Als jij en je maat op 27/26 zaten vorige week, dan zat ik schuin tegenover je ja. Dan heb je ook kunnen zien dat we 's woensdag vertrokken zijn. Nadat er een zwaan door mijn lijnen heen gevlogen was en een hengel meegesleurd heeft. En dat ik dinsdags bij je langs geweest ben, toen had je nog niets. Ik heb zelf dinsdagavond een run gehad maar die verspeeld op een boomstronk.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
filip schaumans
Berichten: 6
Lid geworden op: 08-05-2013 18:10
Locatie: Dilbeek

09-05-2013 00:18

Jan Witter schreef:Als jij en je maat op 27/26 zaten vorige week, dan zat ik schuin tegenover je ja. Dan heb je ook kunnen zien dat we 's woensdag vertrokken zijn. Nadat er een zwaan door mijn lijnen heen gevlogen was en een hengel meegesleurd heeft. En dat ik dinsdags bij je langs geweest ben, toen had je nog niets. Ik heb zelf dinsdagavond een run gehad maar die verspeeld op een boomstronk.


idd. stek 27 vanaf vrijdag weersomslag en s'avonds 9u30 eerste beet gehad, tweede zaterdagmorgen om 6u.
Zelf heb ik nog 3 dagen geprobeerd op het strand, s'morgens en s'avonds maar zonder resultaat.
Degene die er deze week vissen moeten er goed in de vis zitten denk ik.

2nederlanders op stek 31 hadden er 3, 1lijnbreuk en een meerval.

Was onze eerste sessie op den Der, het water laat me maar niet los :) zo mooi, zoveel mogelijkheden.
Ik keer terug in juni en september, centrale gedeelte aandoen al zal dat wss. andere koek zijn...

Gegroet.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

09-05-2013 14:03

Ik ben er eind juni ook weer. Met nieuwe hengels. ;-)
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-05-2013 23:38

kan je beter een midweek gaan. je bent steeds eerder terug :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

09-05-2013 23:46

Daar heb je een punt Klaas......!!!!!!!!! ;-)
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...