Lac Du Der 2013

Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

18-01-2013 13:36

Voor de Du Der gangers dit jaar, kunnen hier hun vragen en ervaringen plaatsen.

Mijn weken zijn voor eind april en eind juni gepland.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

19-01-2013 10:00

Ik vis er dit jaar 2 keer een week op de dagstekken. Mijn departementale vergunning heb ik al. Wat betaal ik dan nog om een week op een dagstek te vissen, op karper met een opblaasbare rubber ?

Klopt het dat er slechts 100 m uit de kant mag gevist worden ?
Pluk de dag
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

19-01-2013 17:09

Met de departement vergunning marne . Mag je met 1 hengel op du der vissen . Daarnaast heb je nog een vergunning van du der zelf nodig om dit uit te breiden naar 4 hengels.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

22-01-2013 11:19

Hallo Jean Pierre,
Er zijn verschillende zaken waar je rekening mee moet houden indien je wil gaan vissen op Lac du Der, Je hebt tevens de vergunning van AAPMA nodig, indien je er 2 maal wil gaan is het beter om een jaar vergunning te nemen, prijs 78€, voor 4 hengels met boot. Pas tevens op indien je er met een rubberboot op wil gaan, deze moet geimmatriculeerd zijn, ik weet wel de kans "overdag" gecontroleerd te worden is klein, maar indien je gecheckt wordt zal het een dure rekening worden en in Frankrijk lachen ze niet met mensen die niet de juiste documenten hebben. Het is tevens verplicht een zwemvest per persoon te hebben, wij doen ze nooit aan, maar hebben ze steeds bij. Het water op Lac du Der kan zeer woelig zijn dus voor je eigen veiligheid zou ik zeker niet op deze kost kijken. De honderd meter is voor de mensen die vanuit de kant vissen, de hoofdregel: zorg dat je niemand hindert en je zal weinig of geen last hebben indien je verder wil vissen dan 100m. Blijf wel uit vaar geulen, er zijn toeristen boten, indien je deze hindert zal je snel bezoek hebben van minder aangename mensen, waterpatrouille. Het is ook te zien op welk gedeelte je gaat vissen van het meer, noord, zuid of het grote meer. Op het zuidelijk gedeelte zijn er veel kalme plaatsen waar je dagenlang kan vissen zonder iemand te storen of zelf te zien. Het noordelijk gedeelte wordt vooral door geharde en ervaren carpisten bevist, hier zal je merken dat er snel gebulderd wordt indien je te kort bij hun stek komt (nacht stekken). Het grote meer moet je gewoon kijken waar de toeristen boten varen vermijdt zeker deze geul! Het meer is haast 5000 hectare het zal wel niet te moeilijk zijn om je droom plaatsje te vinden. Ik heb de voorkeur voor het zuidelijk gedeelte, de vis is kleiner maar er is minder dressuur en veel meer mogelijkheid om er plaatsjes te vinden waar niemand komt. Vergeet ook niet dat je enorme hoeveelheden aas zult nodig hebben, zeker indien je verschillende voeder plekken wil aanmaken (zeker aan te raden). Tijgernoten zijn daar een must maar door de hoge kostprijs voeg ik er tevens duiven voer bij en natuurlijk onze geliefde boilies(30 kg tijgernoten, 30 kg duiven voer 20 kg boilies zijn geen overdreven hoeveelheden voor een weekje vissen).
Ik wens jullie veel fun en wie weet tot eens aan de waterkant.
Groeten
Francis
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

22-01-2013 12:18

Dank je wel Francis. Dit is praktische info ! Ik zal zeker je raad opvolgen. Ik ga vissen op het zuid, waarschijnlijk aan de skibaan, overdag en niet te ver uit de kant.

Ik reis met een camper. Dan hoef ik geen tent op te zetten en ben ik vrij mobiel !!
Pluk de dag
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

22-01-2013 13:13

Ik wist niet dat je mocht dagvissen in stade nautique? Wel oppassen voor kabel van de boeien die onderwater loopt.
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

23-01-2013 16:57

Hallo,
Daar zou ik toch niet gaan hoor, natuurlijk is het te zien wanneer je gaat, maar vanaf de eerste zonnestralen gaat die speedboat op en neer en dit haast de hele dag. Je kan natuurlijk meer naar de achterkant van de baai gaan maar opgelet daar is een nacht stek waar ze heel ver vissen, tot wel 300 à 400m wegens diepe geulen en plateau's. Ik weet het volgens de regels..... maar deze collega's hebben een nacht stek gehuurd (dus meer betaald als jij) je begrijpt wel waar ik naar toe wil. Ik ben verschillende malen naar de andere kant gegaan van het zuid bassin, waar de nacht stekken 4,6,15 zijn. Super gebied, diepere gedeelten en mooie plateau's voor in de vroege uurtjes. Ook veel minder volk deze kant. Opgelet met de camper indien je niet op een camping staat, Patrick laat veel toe (viswachter is trouwens zijn laatste seizoen) maar nacht stekken krijgen voorrang en dan hebben we onze "vriendelijke" wetshandhavers die graag een babbeltje slaan maar niet graag klachten ontvangen. (misschien moeten ze dan werken?) Indien je in de kant wil vissen, raad ik je zeker aan verschillende voeder plaatsen te maken, wij zoeken vooral plateau's en breuklijnen op en reken maar het is steeds bingo. Grote vegetatie plaatsen (graswier) zijn tevens heel goede spots maar niet simpel om te bevissen.
Ha ja vergeet niet een een zak pellets te nemen(heilbot) en een serieuze dobber, daar zit meerval (zelfs wat te veel) waar je zeker veel plezier aan zal beleven, heerlijk een meerval te drillen op een boot.
Veel plezier en wie weet tot aan het water.
Voor Tom, er zijn verschillende steigers voor stok vissers gemaakt aan de baan niet ver van het stadium, je mag er gerust gaan vissen er zijn trouwens een heleboel roofvissers die in deze baai vissen.
groeten
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

23-01-2013 17:40

Ik zou er in de maand april zitten. Lijkt me nog wat vroeg voor de speedboten!

Als dit niet kan dan vis ik bij "maison des pecheurs" tegen de dijk van zuid en de grote plas !

Ik blijf trouwens niet aan het water overnachten maar wel op de camperplaatsen !
Pluk de dag
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

23-01-2013 20:39

Heb zelf nog op 31 gezeten, in het bos. en mijn lijnen gingen idd ook heel ver.
Overdag ook veel carnassiers, dus lijnen binnenhalen.

Vroeger was het interessanter om de dagstekken af te vissen op zuid, maar nu zijn er bijna overal betaalstekken! Aan de barrage kan je ook nog uw vis vangen in het voorjaar, zowel op principal als zuid. En in april zal je waarschijnlijk nog niet teveel last hebben van die surfers/zwemmers. De camper staat dan wel op een 200m op de parking.
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

24-01-2013 09:14

In april zal je inderdaad weinig of geen last hebben van surfers of zwemmers, misschien wat van de zeilboten. Opgelet voor de paaitijd, in 2011 zijn wij ook in april gegaan, volop paaitijd, enorm veel vis gezien helaas weinig kunnen vangen. Zijn dan naar de diepere punten gegaan in Giffaumont en daar hebben we mooie exemplaren kunnen strikken. En inderdaad zoals Tom zegt aan de barrage waren er tevens mooie vangsten. Vorig jaar zaten we op Nemours (nachtstek) fantastische plaats en enorm veel vertrekken. Overdag heb je daar een mooi plateau (indien mooi weer ideaal) en s'nachts heb je daar een diepe kloof (mosselbank) top voor het begin van het seizoen.
veel fun man.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

24-01-2013 17:28

Ik ga begin april al een kijkje nemen, voor de nodige vergunningen gaan en tevens al vissen als de omstandigheden het toelaten !
Pluk de dag
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

25-01-2013 09:48

Voor meer info kan je een mailtje sturen naar Valerie, pecheauder@wanadoo.fr , helaas niet in het Nederlands, Frans en Engels zijn geen probleem. Valerie kan je alle info doorgeven in verband met toelatingen en vergunningen, ik vraag tevens ook altijd of de paaitijd reeds begonnen is in deze periode van het jaar. Wij gaan de derde week van april, alleen op meerval in Giffaumont, en dan nog een keertje van half augustus tot half september, nacht stek en dag vissen afwisselend. Dus wie weet tot op het water.
Indien je meer info over het water wil hebben kan je tevens de site http://www.pecheauder.com gebruiken, hier vind je een heleboel tips en tevens via de webcam kan je de toestand van het water zien, hoog of laag. Je zal merken dat er gezegd wordt dat het niveau in het zuid bassin steeds evenredig is, vergeet dit maar er zijn wel degelijk momenten dat het water er zeer hoog staat en ook zeer laag. Must is natuurlijk zeer laag, vooral indien je op plaatsen gaat vissen waar overvloedige water vegetatie is.
Veel fun op een van het mooiste water die er is.
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

25-01-2013 14:31

Bijna goed, Melanie :wink:
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

11-03-2013 10:57

Vorige week nog even contact gehad met Melanié, op mijn vraag wat de kosten voor de vergunning is. En wat de kosten waren voor het douchen, en voor het opladen van een accu. De kosten van de vergunning zijn gebaseerd op een jaar vergunning. Dus geen vakantie vergunning.

Hello Jan,

For french licence, the price for year is about 70 euros and Der licence 78 euros.

Yes, you will be able to take shower at the Maison des pëcheurs (2euros) and recharg your battery (free), bottle of water, ice bottle...
This year, there are others services (room for fishermen with coffee maker, microwave, refrigerator at your disposition, access internet to consult your email, possibility to go small shopping).


Regards,
Mélanie
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

11-03-2013 12:52

Ik heb reeds de departementale vergunning gekocht. Ik neem steeds de vergunning voor l'urne en ehgo samen, zodat ik in ongeveer in 70 departementen kan vissen met 4 hengels.Daar ik toch een 4-tal keer afreis naar France, maar niet steeds op dezelfde stekken vis ! Komt daarbij nog 78 euro om Du Der te bevissen vanaf de dagstekken.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-03-2013 07:20

Ik ben ook opzoek naar een water,normaal ga ik de rivier op of op grote grind wateren,maar zou wel eens voor het eerst naar Du Der willen.

Alleen weet totaal niet waar ik moet beginnen. Periode waarin ik in Frankrijk wil vissen tussen 12 en 25 April.

Ik wil graag wat info hierover,niet dat ik persee voor dit water kies,maar aangezien hier genoeg kenners zitten met ervaring Du Der is het het proberen waard.

En wellicht ben ik al veels te laat,dat kan ook natuurlijk :D

Bedankt.

Cheers.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Richardo Visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 26-03-2013 11:17

26-03-2013 11:27

Vorige week waren wij in de Champagne streek en spraken een Fransman die nou contact heeft met het beheer van Du Der. Het schijnt dat ze vorig jaar een grote partij vissen hebben aangekocht in het Oostblok. Daarna is er weer een grote vissterfte geweest. De beheerders viste de dode vissen 's nachts, uit het zicht van de toeristen, met netten uit het water. Het schijnt om honderden kilo's vis te gaan. Ze vermoeden dat de oorzaak de Oostblok vissen zijn.
Wat hiervan waar is kan ik niet bevestigen maar het klonk als een betrouwbaar verhaal. Er werd aangeraden Oriënt te bevissen ipv Du Der.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

26-03-2013 12:21

Dit diet me weer twijfelen !!! Ik had een sessie gepland in april !
Hopelijk is het geen herpes virus !
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

26-03-2013 12:36

Richardo Visser schreef:Vorige week waren wij in de Champagne streek en spraken een Fransman die nou contact heeft met het beheer van Du Der. Het schijnt dat ze vorig jaar een grote partij vissen hebben aangekocht in het Oostblok. Daarna is er weer een grote vissterfte geweest. De beheerders viste de dode vissen 's nachts, uit het zicht van de toeristen, met netten uit het water. Het schijnt om honderden kilo's vis te gaan. Ze vermoeden dat de oorzaak de Oostblok vissen zijn.
Wat hiervan waar is kan ik niet bevestigen maar het klonk als een betrouwbaar verhaal. Er werd aangeraden Oriënt te bevissen ipv Du Der.


Lijkt me godsonmogelijk om vis te ruimen in de nacht terwijl er overal wordt gevist en niemand bergen dode vis heeft gespot. Daarnaast moet je dan ergens geruchten hebben opgevangen van vissers over deze sterfte en opruim werkzaamheden... Zou me niks verbazen dat ze dat zeggen om buitenlandsche vissers weg te houden; integendeel, zo'n signaal zou me juist triggeren om er keihard tegenaan te gaan 8)


(het is dat me de tijd ontbreekt....)
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

26-03-2013 17:52

Er wordt op dit ogenblik nog niet op karper gevist dacht ik! Het seizoen start volgens mij pas op 1 april! Dus kan er ondertussen wel vis geruimd zijn.

In ieder geval zal ik de voorziene periode toch gaan vissen!
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-03-2013 23:01

@ Ricardo, wat vind jij betrouwbaar, en wanneer vorig jaar zou dat gebeurd zijn volgens jouw bron. En op welk gedeelte van du der noord, zuid of het grote bassin. Ik ben vorig jaar twee keer een week geweest, en ga al 10 jaar, en heb redelijk en regelmatig contact met iemand daar, en als ik daar ben komt het plaatselijke wandelende dagblad altijd wel even buurten bij me, en die heeft mij er niets over verteld.

@ Jean Pierre, komend weekend gaat het seizoen van start. En ik zelf ben er vanaf 26-4, op stek 25.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jaap Elshout
Berichten: 2
Lid geworden op: 17-07-2011 18:29
Locatie: Moordrecht

31-03-2013 09:52

iemand ervaring met stek 7, wil de kou hier even ontvluchten en waarschijnlijk vanaf 13 april voor een week deze stek bevissen...

Als ik het weer moet voorspellen dan blijft er waarschijnlijk nachtvorst tot 8 april, posititief gegeven is dat er is dan al wel erg veel zonlicht geweest, bijna ieder dag! Met een positief denkbeeld zou het zo maar kunnen zijn dat de vis al is gaan trekken richting paaigebieden. Ze zullen dan te vinden zijn in de diepste delen kort bij de paaigronden. Conclusie zou kunnen zijn dat ze ze liggen te wachten om door de 'poort' van La Breche te trekken naar le Vieux Der. Stek ze geeft je als het goed is toegang tot deze potentieel interessante diepere stukken..

iemand ervaring?

Groet,

Jaap
romando van Leyen
Berichten: 6
Lid geworden op: 18-04-2010 14:00
Locatie: Krimpen

01-04-2013 17:44

ik ga 21 tot 28 september naar du der het zuid bassin nachtvis stek 27 heeft iemand nog tips of ervaring op die stek?
Gebruikersavatar
Ger de mol
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-04-2013 22:17
Locatie: Katwijk

08-04-2013 20:03

romando van Leyen schreef:ik ga 21 tot 28 september naar du der het zuid bassin nachtvis stek 27 heeft iemand nog tips of ervaring op die stek?



Heb 2 jaar geleden op stek 27 gezeten een week helaas geen resultaat kunnen boeken!
Is mooie stek niet echt veel diepte verschil redelijk vlakke bodem hoe verder je naar de overkant gaat hoe meer opstakels (omgevallen bomen ) .
Neem wel goede verlichting mee voor s'nachts want de stek loopt stijl af naar het water !
Behandel de kleinste vis alsof het je grootste is!!
francis andrianne
Berichten: 12
Lid geworden op: 22-01-2013 10:06

14-04-2013 09:32

Hallo,
Stek 27 heeft 2 plaatsen, zoals Ger zegt de ene plaats links, tussen het riet, deze geeft uit op de grootste opp. van het water van het zuid bassin, maar er is tevens een plaatsje links ligt juist naast de 26. Helaas heb je een boot nodig voor beide plaatsen voor de gevangen vis te kunnen drillen. De linkerplaats (lijkt wel een oude inrij strook voor boten) raad ik je aan om veel in de oevers de vissen of op breuklijnen, de rechter plaats heb je een mooi plateau op ongeveer 120 à 140m op de scheiding van het grote water en de ingang van de baai. Hopelijk vis je graag op meerval, het krioelt ervan (verleden jaar september 18 karpers, 26 meervallen) wij zaten wel op de stek 26 maar hadden toestemming om op beide posten te vissen. Daar er veel meerval zit raad ik je aan om tevens veel partikels mee te nemen (duiven mengeling) 4 zakken van 20 kg is niet teveel, vele vissers voederen haast alleen met boilies op deze plaatsen, helaas door de toename van meerval is je voeder plaats op een niets van tijd gekuist. Door grote massa's partikels te strooien blijft er steeds een geur en spoor van voedsel op de plaats en vergroot je de kansen op visvangst. Op deze 2 plaatsen is er weinig of geen probleem van witvis behalve misschien de trek tochten van de tanches (ken helaas niet het Nederlandse woord). Verwacht ook geen monster vangsten op deze plaats maar veel plezier voor elke vis die je binnen haalt, er zijn enkele 20 kg plus maar deze zijn zeldzaam. deze laatste zitten dan ook weer dichter dan je denkt, het water is enorm maar de vis zit dichter dan je denkt. Voor de smaken van je boilies is er volgens mij geen vaste keuze op Lac du Der vang je vis met alle smaken en kleuren je moet alleen zorgen dat er aas ligt en op een water van 800 hectare (zuid bassin) heb je wat massa nodig om de vis aan te trekken. Op deze periode van het jaar zal je tevens te maken hebben met de roofvissers, deze vissen vooral in de oevers (en helaas ook de oevers waar je geïnstalleerd zal zijn) indien je toch op verre afstand wil vissen raad ik je aan om je lijnen te verzinken of s 'morgens heel vroeg uit je bed worden gesleurd door verschillende lijnen die op het zelfde moment vertrekken. Wil je wat dieper vissen (meer als 2,5 à 3m) moet je zeer ver gaan vissen op de linkerplaats meer als 300m daar is een geul die vooral door de zeilboten wordt gebruikt ( 4,5 à 6 m) rechterplaats meer als 400m (volgens mij niet te halen om een deftige dril te kunnen doen).
Ik wens jullie veel plezier, Lac du Der is een uitzonderlijk water maar vergeet niet het is tevens een gevaarlijk water blijf aan de oever indien het stormt het water wordt dan een zee en is levensgevaarlijk, beleef plezier aan elke vis groot of klein (vergeet niet je vist op een opp. van 800 hectare elke vis is een zege) respecteer alle vissen (vele roofvissers haten meerval, deze worden dan ook serieus verminkt zodat ze een afschuwelijke dood tegemoet gaan, voelsprieten afsnijden) het enige nadeel van dit water: eenmaal geweest wil je terug (vis reeds 15 jaar op Lac du Der)
Groeten, Francis