Canal du Marne

Plaats reactie
Matthijs Fennema
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-02-2008 12:13
Locatie: Burgum

23-10-2012 10:03

Aangezien ik plannen aan het smeden ben om dit water te bevissen, is mijn vraag of er een medevisser
is die dit water zeer recentelijk heeft bevist.
Graag zou ik willen weten:
-waar je gemakkelijk met de auto bij het water kan komen omdat ik geen boot tot mijn beschikking heb.
-Vergunningen
-Tips over eventuele stukken van het kanaal.
-zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden.

Ook alle overige info is welkom.

Groet,

Matthijs
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-10-2012 11:27

Matthijs,

ik raad je aan om eerst zelf wat zoekwerk te doen. Dan zou je er om te beginnen achter komen dat het 'Canal du Marne' niet bestaat...

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Matthijs Fennema
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-02-2008 12:13
Locatie: Burgum

23-10-2012 11:59

sorry ik bedoel....canal de la marne
Matthijs Fennema
Berichten: 10
Lid geworden op: 10-02-2008 12:13
Locatie: Burgum

23-10-2012 12:00

Matthijs Fennema schreef:Aangezien ik plannen aan het smeden ben om dit water te bevissen, is mijn vraag of er een medevisser
is die dit water zeer recentelijk heeft bevist.
Graag zou ik willen weten:
-waar je gemakkelijk met de auto bij het water kan komen omdat ik geen boot tot mijn beschikking heb.
-Vergunningen
-Tips over eventuele stukken van het kanaal.
-zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden.

Ook alle overige info is welkom.

Groet,

Matthijs
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-10-2012 13:33

Canal de la Marne.... en wat komt daarna? Pick your choice 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

03-12-2012 18:48

au Rhin?
Grappig dat iemand zich zo snel uit het veld laat slaan!
Voor zover ik weet een leuk kanaaltje met een redelijke bezetting aan karpers. Zal wel per stuwstuk afhankelijk zijn of je er een beer/zeug mag verwachten.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

11-09-2013 18:41

Zijn er nog mensen die hier (canal de la marne au rhin) de afgelopen periode gevist hebben? Als ik in het boekje nachtvissen in Frankrijk kijk, dan lijkt het er op dat je hier alleen van vrijdag t/m zondag mag nachtvissen (dep 55 Meuse). Kijk je verder in het boekje, dan blijkt dat er in een ander departement (67 Bas Rhin) het gehele jaar, alle dagen in de canal de la marne au rhin gevist mag worden. Kan dit dus per departement verschillen voor eenzelfde rivier?
Anyway; Is het de moeite waard om dit kanaal te bevissen? Ik wil sowieso ook naar canal du bourgogne, maar wil niet al mijn geld op 1 kanaal zetten. We gaan in oktober. Dus tips zijn welkom! Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-09-2013 02:04

Bourgogne en marne au rhin liggen niet direct vlak bij elkaar hè.
Regelgeving verschilt per departement, ook al is het hetzelfde water. In het departement Marne mag je ook op dat kanaaltje het hele jaar nachtvissen.
Afgelopen winter hebben Bert en ik en nacht overnacht achter een paar hengels op marne au rhin tijdens een verkenningstrip. Geblankt natuurlijk, niet heel verwondelijk aangezien die nacht het halve slootje dicht vroor :D
Wat moet ik er verder van zeggen, het is gewoon een pissloot zoals je er zoveel hebt in Frankrijk, denk een metertje of 20 breed op de meeste stukken. Wat ik hoor moet er vrij veel vis zwemmen, maar voornamelijk kleinere vis, al zal dat per stuwvak ook nog wel verschillen. Of dat voor jou de moeite waard is moet je zelf bepalen, op zich is de visserij op dat soort kanaaltjes meestal niet al te moeilijk, goed peilen en observeren, dagje of 2 voer er op en het moet gek gaan wil je geen actie krijgen. Zorg dat je mobiel bent en minimaal één keer per dag verkast. Hou er rekening mee dat je vaak niet met de auto op de jaagpaden kan/mag komen, dus je moet soms een flink eind lopen met de spullen. Een trolley is vrij onmisbaar, een vouwfiets voor het voeren en observeren kan nog wel eens handig zijn.
Wat bourgogne betreft, daar zijn we vorig jaar 5 nachten geweest omdat de Yonne op dat moment onbevisbaar was. Ook hiervoor geldt dat het naar mijn mening niet echt een bijzonder kanaal is, hetzelfde recept als hierboven leverde daar elke nacht actie op, met vrij veel kleine vis, een paar 20ers en één verdwaalde 30er. Er zwemmen wel wat grote vissen, maar niet heel veel en met al die knollen zijn ze er niet makkelijk tussenuit te plukken. Naar ons idee was daar in elk geval op de nachtvisstukken (dep Yonne) de laatste jaren erg veel vis uitgezet. Het is echter in die omgeving ook vrij druk, ik zou daar zelf niet weer naartoe gaan. Heel veel andere kanalen zijn minder bekend, minder druk en hebben een vergelijkbaar bestand.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

12-09-2013 08:40

He Daaf, dank voor je uitgebreide reactie. Tis mij bekend dat de kanalen een eind uit elkaar liggen, maar we hebben een dag of tien (en een hele snelle diesel :D ). Dus een dagje reizen tussen door is niet erg.
Er zijn inderdaad een heleboel kanalen, maar ik probeer toch een beetje door middel van google en dit soort fora wat meer info te krijgen over de verschillende kanalen voordat ik afreis. Ik maak mijn debuut op de kanalen, dus mis echt een beetje parate kennis.
Je geeft trouwens aan dat je minimaal 1 keer per dag zou moeten/kunnen verkassen. Betekent dat dat je overdag ook goede resultaten hebt geboekt op de kanalen?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

12-09-2013 12:27

Bij ons was er overdag weinig te beleven, al zal er op het juiste moment op de juiste plek best een visje te vangen zijn. Een groot deel van de tijd overdag tijdens de minder productieve uren waren wij kwijt aan verkassen en het zoeken en aanvoeren van stekken.
Info zoeken is niks mis mee, maar staar je er ook niet blind op. Veel info is wat gedateerd en niet concreet, de bestanden kunnen van stuwvak tot stuwvak behoorlijk verschillen. Ik zou een stuk kiezen waar je flink wat nachtvismogelijkheden hebt op meerdere stuwvakken en die stuk voor stuk aan de tand voelen.
Nog een tip, neem krimpkousjes voor om de bollen mee, veel van die kanaaltjes bevatten flink wat poisson chat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

12-09-2013 12:48

Op ieder kanaal in die omgeving is wel goed vis te vangen. Mijn maatje en ik zijn net terug en hebben flink wat vis kunnen vangen. Tijgers zijn echt een topaas ivm poison chat. Zorg dat je 's nachts uitgerust bent, wij kregen vrijwel alle runs tussen 02.00 en 08.00. Eigenlijk kwamen alle dikke vissen bij het eerste licht, dus zorg dat je na veel runs niet verslapt.

Oja, probeer niet teveel te voeren. De vissen hebben vrij korte aastijden. Wij kregen op bepaalde stekken bijv instant 7 runs en na een kilo of 6 voer nog maar 5..
Sil Westerink
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-07-2013 20:58

12-09-2013 19:23

He Ron, ook jij dank voor je reactie. Nuttige info die je me geeft. Denk dat we maar gewoon die kant op karren. Tis voor ons ook vooral aftasten en ontdekken wat de beste technieken zijn voor deze kanalen. Maar ja, zou toch leuk als we een paar visjes op het droge kunnen krijgen!
Plaats reactie