Lac de Gauge

Plaats reactie
Sebastiaan Veenstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-08-2012 17:21

07-10-2012 22:35

Hallo allemaal,

Ben nu al een tijdje aan het karpervissen maar in Nederland helaas zonder succes. Toeval wil dat we op vakantie zijn geweest in Condom in het zuiden van Frankrijk en dat ze daar een speciaal karper meertje hadden. Ik moet eigenlijk zeggen 2 meertjes, 1 voor de jeugd tot 16 jaar, wat echt klein is, en 1 voor de volwassenen wat dus aardig groter is. Het enige wat je er voor nodig bent is een carte de peche waarmee je kunt gaan vissen. Wel wil ik opmerken dat deze visvergunning voor een volle week wel erg duur is. 30 euro voor 7 dagen. Tevens mag je vissen vanaf een half uur voor zonsopkomst tot een half uur na zonsondergang. Tevens heb ik ergens gelezen dat je er mag nachtvissen, maar dit weet ik niet zeker. Waag het er in ieder geval maar niet op om een aanvaring met de daar aanwezige gendarmes te vermijden.

In eerste instantie ben ik samen met mijn vriendin de carte de peche gaan halen om vervolgens de volgende dag samen een middag aan het vissen te besteden. ( Ik vissen en zij zonnebaden :-) ) Het aas dat ik gebruikte was mais, waar ik tevens mee voerde. Zo heerlijk de hele middag zitten vissen zonder ook maar een kik van de beetmelders te hebben gekregen. Tegen het einde van de middag begon 1 van de beetmelders te gillen. Natuurlijk precies op het moment dat ik even een broodje zou gaan halen. Ik met een snelle sprint naar beneden, mede omdat mijn hengel niet helemaal goed op de slip stond en dus half in het water hing, maar helaas was ik te laat. De gehele verdere dag geen aanbeten meer gehad en we zijn tegen een uur of 19:00 maar richting huis vertrokken. De volgende dag besloot ik in mijn eentje laat in de middag maar even te vissen. Ongeveer van 17:00 tot 19:00 uur. Ik koos deze keer voor een hengel met een boillie en een hengel met mais. Vanaf 17:00 tot 19:00 uur alleen maar van die verrekte dwergmeervallen gevangen aan de maislijn. Toen ik rond 19:00 uur mijn boeltje in zou pakken begon de beetmelder te gillen waar de hengel met de boillie op lag. Ik pak de hengel op en krijg een leuke run. Deze dril duurde niet lang en binnen 5 minuten had ik een spiegel op de kant van ongeveer 30 cm en geschat 2 a 3 kilo. Heb toen mijn boeltje netjes bij elkaar gepakt en ben naar huis gegaan om vervolgens de volgende dag rond 15:00 uur terug te keren.

De volgende dag zat ik dus rond 15:00 uur weer op hetzelfde stekje en koos deze keer voor 2 boillie hengels. Al wat kwam, geen karpers. Wel een stomme dwergmeerval wat even snel een boillie zou verschalken wat 3 keer groter was dan dat het visje zelf was :-)

Zo rond een uur of 5 begon de beetmelder weer geluid te maken maar was de vis al gevlogen voor ik de hengel uit de steunen had genomen. Baalde even maar heb snel een nieuwe boillie bevestigd om vervolgens weer een uur op mijn gat te kunnen zitten. Rond een uur of 18:00 moest ik zo nodig pissen dat ik besloot de dichstbijzijnde boom wat water te gaan geven, in de hoop dat er op dat moment geen aanbeet zou komen. Ik heb mijn blaas nog niet geledigd en wat gebeurt er? Ik zie de lijn strak gaan en de beetmelder gaat af. Ik stop snel mijn zaakje terug en zet het met de broek op de enkels op een lopen. Helaas net te laat en een paar stomverbaasde fransen die me uit stonden te lachen omdat ik daar met de broek op mijn enkels stond :-)

Nadat ik mezelf had gefatsoeneerd, de hengel weer in gesmeten. Helaas weer een uur op mijn gat moeten zitten en kijken hoe iemand anders allemaal kleine dwergmeervalletjes aan het opvissen was. Zo rond 19:00 uur begon ineens de beetmelder weer te gillen waarop ik de hengel weer pak. Deze keer voelde ik de vis wel aan de lijn zitten en voor, de achteraf kleine, grote van het beest best wel hard tekeer gaan. De vis wilde iedere keer onder een hoop takken verdwijnen wat ik gelukkig wist te voorkomen. Aan de andere kant, de lijn die ik gebruik is zo dik, deze kan in ieder geval 30 kilo houden, had het dus toch niets uitgemaakt. Deze vis had ik in een minuut of 10 op de kant en het was er 1 van een centimeter of 40 en 3 kilo.

Al met al een aantal aanbeten gemist, door mijn eigen toedoen, maar wel een aan te raden karpermeertje. Ze zijn er niet groot, althans niet de exemplaren die ik heb gevangen maar geven je wel voldoening na 2 uurtjes wachten. Tevens waren dit mijn eerste karpers terwijl ik al vanaf de zomer op karper vis en alleen maar brasem heb gevangen. Toch leuk dat je in de vakantie de eerste karpers mag vangen :-)

Hoop zo dat ik ook andere mensen een leuke dag kan bezorgen. Dit meer ligt in Gers in departement 32. De stad ( dorp ) heet Condom en ligt niet super ver van toullouse. Bekende stad in de buurt is Auch.

Groetjes,

Sebastiaan.
2013:

Schub: 3
Spiegel: 0
Brasem: 2
Lossers: 4 ( :-( )
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-10-2012 11:48

Mooi uitgebreid verslag Sebastiaan, goed werk!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Sebastiaan Veenstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 27-08-2012 17:21

10-10-2012 10:39

Na bovenstaand verhaal nog twee keer gezeten en 2 keer toch nog een karper gevangen. Wat mij overigens wel opviel was dat de karpers over de gehele dag niet tot weinig bijten en ze pas rond 18:00 actief worden. De eerste dag gezeten van 16:00 tot 19:00 en vervolgens 1 gevangen die gewoon doodstil aan de haak bleef liggen. Bij het opruimen van de spullen en dus het binnenhalen van de hengel zat er een karper aan die niet eens een run heeft gemaakt. Was toch wel enigzins verbaasd en heb me ook wel even afgevraagd hoe lang deze er al aan hing :)

Vervolgens de volgende dag ( dinsdag ) ook nog even een paar uurtjes gezeten. Vanaf 14:00 tot 18:15 uur. Prachtig mooi weer en na 10 minuten ging de beetmelder al af. Loos alarm. Waarschijnlijk een lijnzwemmer o.i.d. vervolgens zou ik mijn 3e hengel even ingooien, wat een hengel is die je gewoon als compleet pakket koopt voor 3 tientjes, m.a.w. goedkope k..hengel :-) Met deze hengel ving ik in eerste instantie een redelijk grote boom. Helaas was deze zo sterk dat mijn onderlijn hier in bleef hangen en ik deze dus kwijt was. Nieuwe onderlijn gemaakt, die ik gelukkig kant en klaar had meegenomen, en ook deze hengel er nog maar bij gelegd. Al wat er de rest van de middag gebeurde, ik heb heerlijk kunnen zonnen en ik denk dat de karpers hetzelfde idee hadden. Geen beet gehad, alleen een karper die even nieuwschierig bij me om de hoek kwam kijken op ongeveer een halve meter afstand. Tot 18:15, weer tijdens het opruimen, zag ik 1 van de lijnen bewegen. Ik heb eerst de andere 2 hengels opgeruimd en ben even blijven wachten voor de derde hengel. En ja hoor, na nog een paar keer lijnbeweging ging ineens de lijn er van door. Pieper ging af en ik haalde een karpertje binnen. Was echt een klein formaat, dus niet om over naar huis te schrijven, maar het maakte mijn dag weer helemaal goed :-)

Wat mij overigens opvalt is dat de karpers, zoals gezegd, pas rond een uurtje of 18:00 tot 19:00 bijten. Daarvoor is het rustig en na 19:00 mag je niet meer vissen omdat de zon dan al een half uurtje onder is. Ook zijn de karpers niet echt groot. Maar deze soort zal zeker nog wel uitgroeien tot mooie grote karpers :-) Ga in ieder geval elk jaar proberen en zie wel wat er van deze beestjes gaat worden.

Wat mij ook opvalt is de prijs van de boilies hier. 3 kilo scopex koste mij nog geen 10 euro. Denk dat ik voor thuis maar wat mee neem :-)

Groetjes,

Sebastiaan.
2013:

Schub: 3
Spiegel: 0
Brasem: 2
Lossers: 4 ( :-( )
Plaats reactie