vissen op de moselle

Roy Driessen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-06-2010 22:15

15-05-2011 21:59

hallo mede karpervissers

ik ga deze zomer een week in de Moselle vissen en dit word de eerste keer dat ik naar frankrijk ga
en ik zou graag wel wat willen vangen maar dat wil idereen maar weet imand een paar leuke rustige plekjes
waar je makelijk met zn tweeen kunt zitten en waar kan ik een vergunning krijgen ?
en als iemand een goede stek heeft dan snap ik ook dat die dat niet zomaar prijs geeft
maar kortom vissen op de moselle hoe wat en waar

grz roy :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-05-2011 10:40

Roy Driessen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-06-2010 22:15

16-05-2011 21:27

tnx maar weet iemand een rustig plekje een aftakking of zo iets
want dit ligt een beetje te veel in het zicht als ik ga vissen wil ik niet gestoord worden
snapje ? dus iedeeen zijn sugesties welkom

gr roy
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-05-2011 20:57

Nou een duwtje de goede kant op dan maar. Kijk eens bij Pagny-sur-Mosselle. Verder min. 35/100 lijn en 200gr. lood, niet te kleine ballen partikels thuis laten en ik zeg vaargeul. Gr. Dennis.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

18-05-2011 11:01

200 gr. lood? Nou nou zo hard stroomt de Moselle niet, zeker niet in de zomer... Maargoed ieder z'n voorkeur natuurlijk!

Als je niet in het zicht wilt vissen moet je gewoon met de boot gaan varen, dan kom je vanzelf wat tegen. Bij Dieulouard kun je overigens ook goed ongestoord vissen hoor, en ook veel vangen. Je kunt trouwens langs een groot stuk van de Moselle gewoon met de auto komen, dus koop een vergunning en ga een dag rijden. Eventueel kun je meerdere stekken aanvoeren.

Succes
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

18-05-2011 13:19

Roy,

Zoeken is mijn antwoord, het barst er van de mooie stekken maar je kunt nooit met zekerheid zeggen of hij in een bepaalde tijd ook goed is. Het ene sluis-stuk is het andere niet en dan doel ik ook wel op de bezetting.

Particles kunnen wel degelijk handig zijn maar wees er voorzichtig mee, ik gebruik ze vaak wel om mijn stek een 'snelle start' te geven en wat leven te creëren.

Dennis gaf je een tip over de vaargeul, staar je daar niet blind op.
Mijn ervaring is dat het per sluis-stuk kan verschillen of de vaargeul interessant is of niet. Vaak is het ook enorm afhankelijk van het weer. Als je niet gebonden wilt zijn aan nachtzones en uit het zicht wilt zitten(meestal niet al te goede en soms zelfs afgekloven stekken) raad ik je aan je auto bij een boer te droppen in ruil voor een flesje bordeaux en met een boot de rivier af te zakken (zoals Joachim al zegt). Discreet te werk gaan en niet de peppie campinggast uithangen. De kans op een corrigerende tik van de France gardes is dan een stuk minder groot.

Vergunningen kun je halen bij de plaatselijke hengelsportzaak. De moselle loopt door de departementen 54 en 57. Met de departementale vergunning mag je in beide departementen vissen omdat ze beide (met nog zo'n 15 andere zijn aangesloten bij de AAPPMA). Ik raad je aan om hier: http://www.tsc-france.fr/contact.html je vergunning te halen. Na het passeren van de grens kom je er vrij snel langs en het ligt dicht langs de snelweg. Let wel even op de openingstijden. Als je verder naar het zuiden afzakt is een goede vergunning in ieder geval een zorg minder.

Veel succes!
Krom!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-05-2011 13:29

joachim stelma schreef:200 gr. lood? Nou nou zo hard stroomt de Moselle niet, zeker niet in de zomer... Maargoed ieder z'n voorkeur natuurlijk!

Als je niet in het zicht wilt vissen moet je gewoon met de boot gaan varen, dan kom je vanzelf wat tegen. Bij Dieulouard kun je overigens ook goed ongestoord vissen hoor, en ook veel vangen. Je kunt trouwens langs een groot stuk van de Moselle gewoon met de auto komen, dus koop een vergunning en ga een dag rijden. Eventueel kun je meerdere stekken aanvoeren.

Succes


rustig bij dieuloard? laat me niet lachen, het barst daar vaak van de russen die in duitsland wonen. Ze gaan het liefst naast je zitten en als je ene rin hebt vliegt er gegarandeerd een stuk lood op jou stek. Enne karper is voor hun gewoon eten......
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

18-05-2011 15:53

Martijn Nederpel schreef:rustig bij dieuloard? laat me niet lachen, het barst daar vaak van de russen die in duitsland wonen. Ze gaan het liefst naast je zitten en als je ene rin hebt vliegt er gegarandeerd een stuk lood op jou stek. Enne karper is voor hun gewoon eten......


Jij bedoelt denk ik de nachtviszone bij Dieulouard? Die zal ongetwijfeld erg druk zijn maar waar is dat niet het geval? Ik heb 1 keer op dat stuk (niet de zone) gevist maar na 24 uur en zo'n 25 torren tot 25 pond verder was de lol er wel vanaf. Als je echter zoals Roy voor het eerst naar Frankrijk gaat is het best leuk om je sessie mee te beginnen en kennis te maken met de rivier. Verder sluit ik me aan bij Jasper.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 15:55

Je moet ook aan de andere kant van de barrage zijn. Zijn ze gelijk wat dikker.
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

18-05-2011 16:09

Je moet ook niet alles voorkauwen hè Mitsz :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-05-2011 16:16

Hij wil in de zomer. Dan ga je toch niet stroomopwaarts zitten klooien? :o
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-05-2011 20:49

joachim stelma schreef:200 gr. lood? Nou nou zo hard stroomt de Moselle niet, zeker niet in de zomer... Maargoed ieder z'n voorkeur natuurlijk!



Komen er bij jou geen boten voorbij en drijfvuil ?
Let op slagboom !
Roy Driessen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-06-2010 22:15

18-05-2011 21:53

okeej dan tnx voor de tips ga er zeker wat mee doen
maar dennis zegt particles thuis laten en jasper zegt kan wat op leveren het na deel van particles is dat het witvis aan trekt maar het voordeel is het is goedkoop voer en zijn pellets misschien een idee maar dat trekt weer brasem en die shit aan en ik heb ook van veel mensen gehoord dat ze ook met voerboilies goede reseltaten hebben gehad ook weer een voordeel het is goedkoop en verschillende maten kleuren dus het valt zeker op maar heeft iemand dat al geprobeert maar ik draai ook zelf dus dat zal geen probleem zijn en zoon barrage is toch moeilijk te vinden zelfs op google earth maar ik heb nog ff en dat van die russen is dat echt zo erg ? of valt dat wel mee
alvast bedankt

grz roy
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-05-2011 22:09

Af en toe een brasem is niet erg maar die kopvoorns is echt een drama. Gewoon een paar emmers/zakken grote ballen mee. En die barage's moet je echt wel kunnen vinden, maar dat hebben er zoveel gedaan mij te druk op die stekken. Als je bij foto's van je instalatie(blz66) zoekt kun je wel een foto vinden dat ik bij een barage aan de seine zit, toen was het 40 gr. en dat leek me de beste optie. Maar met google earth zie je die dingen ook hoor, voor al het schuimende water aan de onderkant. Trouwens wel een herrie als je er dicht op zit aan de onderkant.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 09:13

Niet alle barrages worden veel bevist.

Ik zou de particles ook thuis laten. Lekker met goede bollen vissen. Ook is het handig om niet een week op één stek te bivakkeren. Dan kun je visite krijgen en dat is altijd slecht nieuws.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

19-05-2011 12:20

mitsz van der kamp schreef:
Ik zou de particles ook thuis laten. Lekker met goede bollen vissen.



Ik wil hier geen discussie opstarten over het wel of niet gebruiken van particles. Toch heb ik het idee dat er een soort van clichébeeld heerst voor het niet gebruiken van deze aas-soorten op groot water en rivieren.

Mijn mening: grote onzin! Bij correct gebruik kunnen particles juist een enorme bijdrage leveren aan het sneller krijgen van een lopende visstek! Zeker als het wat lastiger gaat en de vis minder los is. Denk na over het 'plaatsen' van je particles. Vaak kan het voeren van particles op zo'n 20 meter van je rig een enorm verschil maken. Oja, en tijgernoten lusten ze ook wel daar! Zorg gewoon dat je voldoende grote knikkers bij hebt, en neem voor een sessie van een week een kg of 20 aan particles mee. Kost niks, en mocht je alsnog veel last hebben, dan kun je ze altijd weglaten.

En ja Mitsz, met een dergelijke kostwinning zou ik het zelfde zeggen :wink:
Krom!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-05-2011 13:11

Over voertechnieken en -tactieken ben ik er wel uit. Heb jij wel eens een hele nacht kopvoorns staan drillen?

Dan laat je die zaden wel thuis de volgende keer.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

20-05-2011 00:16

Jep met drie hengels tegelijk :lol:
Let op slagboom !
Roy Driessen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-06-2010 22:15

21-05-2011 14:20

okeej en is het niet een idee om 28 of 30 mm boilies te gebruiken want dat krijgt een kopvoorn niet na binnen of wel
of zijn 2 20 mm boilies ook okee lijkt me van wel en een paar pop up's mee en niet te vergeten hoeveel voer mee nemen 20 kg moet genoeg zijn of niet voor 5 dagen vissen of niet lijkt mij

grz roy
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-05-2011 16:44

2x20mm is geen probleem voor die krengen, 25mm ook niet 30ers zou al beter gaan mits ze hard blijven. 20kg voor 5 dagen is een beetje karig als je de vis op de stek krijgt. Ik zou voor het dubbele gaan
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

22-05-2011 20:47

iemand misschien afgeopen week nog bij de moselle geweest?
Ik ben benieuwd hoe het is met de waterstanden... met name in de omgeving van metz.
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

26-05-2011 14:50

Word erg goed gevangen weet ik van klanten , daarom gooid deze jongen vanavond z,n bus vol naar de mooie moselle.
Raad zelf aan alleen bollen mee tenemen, kopvoorns te over daar.
140 gram lood is altijd wel voldoende, mits je met de stroming mee vist.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Marck Slaghekke
Berichten: 21
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Twello

26-05-2011 15:20

Wij zijn net terug van een weekje Moselle. De vangsten vielen nogal tegen. We hadden er wel een paar maar niets bijzonders. Verder hebben we de indruk dat er nogal veel vis ontbreekt, mogelijk verplaatst of opgegeten...
Wel vangen we in toenemende mate meervallen op boilievoerplekken.
Het stroomt er nauwelijks, 90 gr op max werpafstand blijft gewoon liggen op de brede stukken.
Roy Driessen
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-06-2010 22:15

29-05-2011 22:26

en mag ik weten waar jullie hebben gezeten ? of is dat top secret
en dat van die meervallen dan moet je gewoon zoette bollen mee nemen scopex strawberry ezv.
en wat noemen jullie nu niets bijzonders ?

grz roy
Gebruikersavatar
sjaak de lange
Berichten: 42
Lid geworden op: 02-03-2006 21:06
Locatie: hoorn

31-05-2011 20:36

"niets bijzonders" bedoeld hij knolle mee,maar vergis je niet op de moselle die zelfde knolle gaan mee met de stroming en zijn dan net zo sterk als een beer.
met voeren kan ik kort zijn,"te veel voeren kan niet"dus neem veel particles mee,storten in de vaargeul en boilies er overheen.
wij vingen niet een kopvoorn.
De karpers beginnen met azen als het donker wordt,duiken met zijn alle de vaargeul in,wacht tot de laaste boot is geweest en ga dan pas vissen.
Hier een filmpje van ons, van de Moselle bij Pont-a-mousson.

http://youtu.be/-qPaRi4Kwp0