Lac de Vinca, Zuid Frankrijk

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-03-2011 22:32

Hallo allemaal,

Ben vorig jaar in Argeles op vakantie geweest en heb Lac de Villeneuve de la Raho bekeken en bevist. Mooi water, veel wind, en ik koos de eerste keer voor een dagje (5 uurtjes) vanaf de Dijk. Mooie vissen gevangen, echter niet zo groot (20 en 24 pond). Een Fransman had meer geluk: 38 pond. En hij bleef nog de hele nacht.
Het was bloedheet, heb beschutting gezocht onder een boom samen met enkele Fransen. Leuke gesprekken gehad, en veel geleerd over het water. Als je een beetje Frans praat, laten ze veel los.

Zij wezen mij op Lac de Vinca, een water met mogelijkheden. Is iemand van jullie hier al geweest? Ik heb het nog niet opgezocht, want dit jaar gaan we wel drie weken naar Argeles, dus mogelijkheden zat om eens twee dagen met vrouw de waterkant op te zoeken. Zij zonnen/zwemmen, ik vissen. Ik begreep dat je dezelfde vergunning nodig hebt als voor het departement waarin "La Raho" zich bevindt. Dus dat zit wel goed (hoop ik).

Ben benieuwd naar de dieptes, eventuele vidanges (leeglopen van het water tbv visvangst voor de vismeelfabriek), grootte van de vissen die je kunt verwachten, aanbevolen aas of rigs. Ik heb (nog) geen boot of voerboot, dus mijn stekken moeten te gooien zijn.

Van de Fransen trouwens een mooie voermethode gezien, die wel 100 meter ver komt. Je hebt alleen wel een stevige hengel nodig om mee te kunnen voeren. Ik heb het eens uitgeprobeerd en het werkt, alleen de afwerking is nog niet mooi, maar dat komt nog wel. Genoeg ruimte om uit te proberen ;-)
Als er iemand geïnteresseerd is, zal ik het wel eens stapsgewijs dmv fotoos op de site plaatsen. Wellicht heeft iemand dat hier al eens getoond, of is het door anderen al eerder geplaatst, maar voor mij was het nieuw.
Alvast bedankt!
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

30-03-2011 13:07

Hey Frenk,

Tja, met google kom je al een eind...

http://www.hitrun.nl/index.php/karpervissen-in-frankrijk/79-frankrijk-lac-vinca

http://www.ville-vinca.fr/index.php?option=com_content&task=view&id=9

http://www.panoramio.com/user/17156/tags/Lac%20de%20Vin%C3%A7a

http://autourde.over-blog.com/article-lever-de-soleil-et-capitelles-lac-de-vin-a-61665424.html

Ziet er mooi uit, zeker als het water hoog staat. Ik zou het gewoon proberen..
Het is geen nachtviswater, maar er zitten campings genoeg in de omgeving.

Succes.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

31-03-2011 21:16

Ja, de linkjes die je gegegeven hebt, heb ik ook al bekeken, die had ik al opgezocht, maar toch bedankt voor de moeite. Ik ga het zeker proberen, heb al Franse sites gezocht, maar nog niet veel kunnen vinden. Ook de digitale brochures die ze uitgeven geven weinig informatie. Hitrun.nl is outdated, dus die kloppen niet meer, zeker of in ieder geval wat betreft Lac de Villeneuve de La Raho. Het grootste deel mag niet meer bevist worden. Dit komt door de aanvliegroutes van watervliegtuigen en helicopters die waterzakken komen vullen bij branden.

De omgeving is al mooi, het weer ongetwijfeld ook, en ach, het kan alleen maar meevallen. Het is nl ook een vakantie! Ik hebgeen camping nodig, we zitten in eenhuisje in het centrum van Argeles. We zijn bekend in de buurt, alleen bij la Vinca zijn we nog niet wezen kijke. Bedoeling is om een paar dagen overdag te vissen.

En anders ga ik weer terug naar La Raho!, is nog dichterbij ook (Argeles-La Vinca ongeveer 30 km, en La raho-Argeles 10 km). Heb ondertussen ook kleine putjes vlakbij gevonden daar. Lang leve google.

Als er echter ervaringen bekend zijn: ik houd me aanbevolen.

Groeten en bedankt!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

26-04-2011 19:43

Frenk, je mag met de Villeneuve vergunning maar met 1 hengel op Vinca vissen! Villeneuve is namelijk 2e catagorie en Vinca 1e. Het is mogelijk om in Vinca op het gemeentehuis een zegel erbij te kopen, dan mag je met 2 hengels.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-05-2011 16:21

Dankjewel, hier heb ik wat aan!
Plaats reactie