Reisverlag Ardèche & Gard

Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

27-07-2010 10:38

Beste medeboarders,

de afgelopen twee weken heb ik in het heerlijke zuiden van Frankrijk mogen vertoeven. Met mijn vriendin ben ik hier op fiets/wandel/kajak vakantie geweest, in de departementen Ardèche (07) en Gard (30). Uiteraard heb ik in mijn bagage ook een klein reishengeltje mee weten te smokkelen, zodat er onderweg nog wat gevist kon worden. Hieronder volgt een reisverslag met de nodige foto's om jullie een beeld te geven van (een deel van) de vismogelijkheden aldaar.

De twee genoemde departementen ontlenen hun naam aan de rivieren die er doorheen stromen, de Ardèche en de Gard. Verder stroomt ook de Cèze door dit gebied, en vormt de Rhône de oostgrens van deze twee departementen. In de laatste twee rivieren heb ik echter niet gevist.

De visuitrusting voor deze trip moest weinig ruimte in beslag nemen, en dat is gelukt:

Afbeelding
Een telescoophengeltje van campingkwaliteit (2.10m), een molentje en wat fijnmateriaal dat allemaal precies in het hoesje van mijn polaroidbril paste.

Op naar la douce France, waar eerst een dag fietsen op het programma stond. De route ging via schitterende landschappen van St. Martin d'Ardèche naar Remoulins. Remoulins ligt aan de Gard, vlakbij de beroemde pont du Gard, een aquaduct uit de Romeinse tijd.

Afbeelding
Les cascades de Sautadet, gevormd door de rivier de Cèze, zijn een lust voor het oog

Afbeelding

De pont du Gard is 's avonds het decor van een schitterende lichtshow:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Remoulins is er op de rustdag tijd om te vissen. Helaas zitten de departementen Ardèche en Gard niet in elkaars samenwerkinsverband. Ik besluit daarom om een dagkaart te kopen voor Gard (€10), omdat ik verwacht in dit departement niet veel meer aan vissen toe te komen. Een dagje met kunstaas aan de slag levert helaas niet de gehoopte actie van forel op. Wel weet ik een hele serie baarzen te vangen. Verder spot ik veel kopvoorn en barbeel in het heldere water van de Gard.

De reis voert verder via St. Ambroix naar Ruoms. Onderweg is het weer volop genieten, ondanks de 37 graden die de fietstochten door bergachtig gebeid er niet lichter op maken...

Afbeelding

Afbeelding

Ruoms ligt aan de Ardèche. We hebben hier een rustdag, en aangezien ik de volledige tweede week op de camping in St. Martin d'Ardèche zal verblijven schaf ik hier een carte vacances aan voor Ardèche (€30). Deze vergunning is 15 dagen geldig.

Afbeelding

De camping in Ruoms ligt op een schitterende locatie. Bij de SuperU haal ik wormen in de hoop hiermee forel aan de haak te slaan, er staat een compleet koelkastje met maden, wormen, meelwormen etc. De forel laat zich wederom niet zien en ik spot veel kopvoorn en karper, tijd om het roer om te gooien! Op een ondiepe zijarm van de Ardèche vang ik mijn eerste karpertjes. De zijarm is een poel van leven en ook de karper komt er in alle leeftijdsklassen voor, hoewel het bij een centimeter of zeventig wel ophoudt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We verlaten Ruoms weer en fietsen door naar St. Martin d'Ardèche, dit zal voor de rest van de vakantie onze uitvalsbasis zijn. Onderweg krijgen we alvast een voorproefje van wat ons te wachten staat tijdens het kajakken:

Afbeelding

Afbeelding

Het uitzicht op St.Martin is super, en ik probeer alvast wat vis te spotten. Op de achtergrond hult de machtige Mont Ventoux zich in een mysterieuze nevel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst staan twee dagen kajakken op het programma, dwars door de kloof die de Ardèche in het bergmassief heeft uitgesleten. Onderweg worden we getrakteerd op schitterende uitzichten, maar ook op alle natuur die de Ardèche te bieden heeft. Hier zie ik ook regelmatig forel springen, waarschijnlijk is dit stuk nog een stuk ongerepter wat sportvisserij betreft. Met een geleend duikbrilletje kan ik goed zien welke soortenrijkdom zich in het snelstromende water ophoudt. Karper, brasem, snoekbaars, baars, zonnebaars, grondel, kopvoorn, barbeel, sneep, dwergmeerval en nog wat kleine soorten waar ik de naam niet van ken. De karpers zijn zonder uitzondering slanke schubs van zo'n 50-70 cm, met hier en daar een iets grotere maar eveneens torpedovormige uitschieter.

Afbeelding
De pont d'arc is een wonder der natuur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook Le Cathedral, zoals deze rots wordt genoemd, is een markante aandachtstrekker.

Afbeelding
Een school Snepen in de stroming.

Afbeelding

Afbeelding

In st. Martin ontdek ik een mooi plekje met veel wier waar veel karper tussen ligt. Hier ontwaar ik ook een zeer brede vis die ik in de dertig pond schat, maar helaas zie ik die later niet meer terug. Mijn poging om met drijvende hondebrokken karper te verleiden wordt teniet gedaan door de massaal aanwezige kopvoorn (chevesne). De vissen geven wel leuk sport op het lichte hengeltje en ik vang ook 40 plussers 8)

Afbeelding

Afbeelding

Het programma blijft actief met twee wandeldagen, en ook tijdens deze wandelingen is het genieten van de natuur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na al deze inspanningen komen twee rustdagen als geroepen. Ik ga proberen bij de camping karper te vangen. De oever tegenover de camping is erg rustig, en doordat de rivier hier de buitenbocht heeft is het er vrij diep (tot 2,5 meter). Ik waad op een ondiepe plek met mijn rugzak naar de overkant, waar ik al snel een grote groep vissen (karper, brasem, kopvoorn en een heuse koikarper) boven een wierveld en een grindplaat spot. Het aas in de vorm van 2 blikjes zoete mais wordt snel over de grindplaat verspreid.

Afbeelding

Terwijl de vissen de geur van de mais opsnuiven knutsel ik met wat ducttape een 'lood' in elkaar:

Afbeelding

De koi is al aan het azen en ik zwem mijn 'schuifloodmontage' naar de stek. Met de polaroidbril op mijn neus heb ik perfect uitzicht op de plaat en het duurt niet lang voor de eerste run een feit is. De vis koerst naar het midden van de rivier als de weerstand ineens wegvalt... Even weiger ik binnen te halen om het gevoel van niks nog even uit te stellen, maar dan draai ik het wapperende eindje binnen. Waarschijnlijk een scherpe rots want de slip stond vrij los.

Inmiddels komt ook mijn vriendin naar me toe gezwommen en ik spreek af om de volgende run de laten beslissen over het al dan niet verder vissen. Een tweede lijnbreuk zou verder vissen met dit materiaal namelijk volkomen zinloos maken. Met volop vis op de stek laat de beet te lang op zich wachten en ik besluit de montage opnieuw uit te zwemmen. Bij het terugzwemmen zegt mijn vriendin: 'Hij loopt af' 'Huh?' 'Ja, heel hard!' Snel zwem ik naar de kant en neem de hengel over. Dit keer lijkt alles goed te gaan. De vis koerst rustig de rivier op en ik vind het allemaal prima. Ineens zie ik echter de laatste wikkelingen lijn van de spoel verdwijnen en in een reflex spring ik het water in en begin als een gek te zwemmen, achter de vis aan. bij een wierbed aangekomen blijkt dat de vis zich hier heeft vastgewommen, maar zonder problemen krijg ik hem weer los en kan ik een mooie schub van een centimeter of 60 met de hand landen.

Afbeelding

Afbeelding

Een kwartier later volgt weer een beet. Eerst denk ik dat de vis is gelost, maar dan zie ik een oranje flits door het water schieten, de koi! Wat een plaatje, toch wel een bijzondere vangst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de koi zwem ik de montage opnieuw uit, maar de dreigende onweersbui is inmiddels erg dichtbij gekomen. We besluiten terug te gaan naar de camping, en in een volle storbui komen we aan bij de tent...

De volgende dag probeer ik hetzelfde trucje weer, maar tot mijn verbazing wordt er niet geaasd. Misschien toch het naderende onweer dat de vissen tot azen heeft aangezet? Of heeft de koi als pilootvis gefungeerd? Wie zal het zeggen. Met een dagje Avignon nemen we afscheid van Frankrijk. De machtige Rhône kijkt me nog wel verlokkelijk aan, maar dat is wellicht iets voor de volgende keer.

Afbeelding

Groeten Christian
Laatst gewijzigd door Christian Hummelink op 27-07-2010 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-07-2010 11:31

Prachtig verslag, schitterende foto's!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

27-07-2010 11:48

Ik heb nog even wat opgezocht: de vissen die ik had aangeduid als Houtingen bleken toch Snepen te zijn. De soort had ik opgezocht in mijn boekje dat ik bij de vergunning kreeg. In het Frans is het Hotu, wat ik had vertaald als Houting. Dit klopt echter niet, het moet Sneep zijn. Houtingen komen slechts voor in zeer diepe bergmeren.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
clemens kuiper
Berichten: 103
Lid geworden op: 28-01-2004 17:37
Locatie: Enschede
Contacteer:

27-07-2010 12:25

Mooi verslag en foto's :) en natuurlijk welkom terug in het o zo zonnige enschede !
Eerst de onthaakmat kopen dan pas een hengel.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

27-07-2010 14:05

Leuk verslag Christian!
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

27-07-2010 14:27

Leuk stukje schrijfwerk en mooie fotoo,s Christian.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

27-07-2010 14:27

Mooi! Sowieso eens leuk om een stuk te lezen wat niet over de kilo's gaat.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

27-07-2010 17:25

fantastisch!!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

27-07-2010 18:33

Prachtige trip hebben jullie daar gemaakt !!!
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

27-07-2010 18:45

Mooi verslagje man :D

Zie wel wat bekende plekjes 8)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

27-07-2010 19:12

Zo kun je ook een vakantie in Frankrijk beleven. Geen kilo's, geen sponsorzwembroek van Freshona :lol: maar een heerlijk (foto)verslagje en wat een uniek moment om op de rivier gewoon een goudvis te vangen aan een spintelescoopie..
8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

28-07-2010 03:51

Christian, inspirerend stuk, en mooie foto's...

Toevallig zit een vriend van mij nu ook in Ruoms, denk op dezelfde camping als waar jij gezeten hebt. Ben benieuwd naar zijn ervaring.

Volgende week gaat onze jaarlijkse gezinsexpeditie ook weer plaatsvinden. Hengelspul zal ook bij mij minimaal zijn, maar de lol die je hebt met een telescoophengeltje van een tientje is niet in geld uit te drukken. Deze sfeer proef ik helemaal terug in jouw verhaal!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Mark Gorte
Berichten: 151
Lid geworden op: 12-11-2006 21:37
Locatie: Amersfoort

28-07-2010 07:36

Maximale (vis)vakantie gehaald uit je minimale uitrusting.
Mooi hoor, Christian.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

28-07-2010 09:59

Bedankt allemaal voor de leuke reacties :)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

28-07-2010 15:29

Heel mooi verslag en prachtige foto, super!

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
Tonnie Amelink
Berichten: 183
Lid geworden op: 06-02-2007 19:54
Locatie: La Bedchairyona

29-07-2010 23:33

Prachtig gedaan Christian, voor dit verslag buig ik mijn hoofd diep voor...!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

30-07-2010 11:29

Hee Tonnie, ik zag je bericht en ben meteen je site gaan lezen, had ik nog niet gedaan dit jaar. Top verslagen weer, al besef ik me dat het voor jou een zwaar jaar moet zijn... Maar zoals het met vissen altijd gaat zullen er ook weer piekmomenten komen. Succes!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Gerard van Emmerik
Berichten: 148
Lid geworden op: 31-03-2008 19:46
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

30-07-2010 18:21

Leuk verslag en mooie foto's!!

:D
Gebruikersavatar
jasper de man
Berichten: 86
Lid geworden op: 27-02-2010 17:23

03-08-2010 18:01

Top gedaan man!

Schitterende platen en lekker leesbaar!
Krom!!
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

09-08-2010 13:17

Leuk verslag. Keer iets anders. Kom ook wel wat bekende punten tegen op de fotoos.
Gebruikersavatar
rene sla
Berichten: 149
Lid geworden op: 17-02-2008 19:49

11-08-2010 06:52

mooi man
karperen en de rest
welke rest???
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

11-08-2010 09:52

Hoi Christiaan,
Schitterende foto's en wat een heerlijk verslag om te lezen. Super.

Zo'n koi in een zo'n omgeving is wel een apart verschijnsel. Leuk dat je hem gevangen hebt.
Arjen
koen schellinkhout
Berichten: 74
Lid geworden op: 18-05-2010 12:12

03-08-2011 03:51

prachtig verslag!
ben bij beide rivieren geweest dus herken er delen van wat het heel leuk maakt om te lezen!
gr koen.
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

08-08-2011 22:00

Jammer dat er in de karperblaadjes zulke verhalen niet meer voorkomen!
Leuk stukkie :D
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

08-08-2011 23:24

niemand het schrijft en inlevert niet nee
It's okay 2 pay