Freezerbaits goedhouden tijdens lange sessie

Plaats reactie
Mark kilsdonk
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Zwolle

23-06-2008 10:08

Goedendag!!

Ik ga over 3 weken een week lang naar frankrijk toe.
Nu wou ik dus freezerbaits meenemen alleen nu was mijn vraag kan ik die een week lang goedhouden?
Ik heb wel eens wat gelezen over uithangen in een bewaarzak ofzoiets? Zelf nog nooit langer met freezerbaits gevist dan een lang weekend en ook niet onder warme weersomstandigheden.
Laat maar eens horen wat jou ervaringen hiermee zijn!!

Groeten Mark
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

23-06-2008 19:51

Gooi ze gewoon in je bewaarzak (dient ie ook eens een keer een goed doel) en hang die vervolgens in de schaduw in een boom.

Dan zullen ze normaal gesproken een week goed moeten blijven.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

23-06-2008 20:46

Een aantal opties:

- Vacuum laten trekken bij bijv een slager.
- Keihard laten drogen en uithangen in een bewaarzak
- 50/50 pellets/lang gedroogde bollen
- Boilies in het zout leggen
- Boilies in de suiker leggen

heeft allemaal zijn voors en tegens..

Wil je weten welke precies dan hoor ik het wel :)

Groeten Bart
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

23-06-2008 22:29

zie dat je ergesn een piepschuim kist kan regelen .
met deksel .bij mij bleven ze een week bevroren !
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

24-06-2008 13:40

@ Niels:
Als het niet regent en als er geen zwijnen in de buurt zitten misschien.
Anders zou ik toch een andere manier hanteren.

@ Yannick:
Werkt op zich redelijk, maar het probleem is hier ook weer dat je niet onder controle hebt. Daarnaast waag ik het te betwijfelen of je dat redt met een piepschuim doos om de boel een week bevroren te houden. Misschien als het 15g is, maar in een tent waar het toch al snel een stukje warmer kan worden ga je dit denk ik niet redden.

@ Mark:
In mijn ogen is de beste manier vacumeren. Dit bevalt mij al jaren uitermate goed.
Als je de zoekfunctie gebruikt dan zijn er nog meer topics over dit onderwerp.
Tip: De eerste drie dagen kan je je freezerbaits gewoon net zo behandelen als je thuis voor een weekendje zou doen.

Goeie vette vismeel pellets 50/50 gemengt met bollen werkt ook.
Nadeel is dat de pellets je bollen gaan beinvloeden (olie trekt ook in bollen).
Kan een nadeel of een voordeel zijn, vooral met poisson chat kan je dan je lol op.
Suiker en zout vind ik zelf wat minder geschikt vanwege het volgende.
Beide hebben de neiging de bol toch uit te drogen, waar ik niet echt kapot van ben.
Daarnaast gaat het gewicht van je emmers nogal bizar omhoog.
Niet zo erg als je 10kg bollen meeneemt, maar bij grote hoeveelheden wel.

Toch maar ready-mades Mark?

iig suc6.
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

24-06-2008 19:41

Een uitstekend conserverende oplossing is de volgende: regel een grote, goed isolerende bak. Hierin doe je "droog ijs". Dit zijn CO2 pellets van -80 graden. Die smelten niet, maar sublimeren (= van vaste toestand naar gas, zonder een vloeistof fase zoals je die bij waterijs hebt). Het wordt dus geen natte toestand. Je ziet alleen dat de hoeveelheid CO2 langzaam minder wordt.

Onderin de isolerende bak leg je de CO2 pellets en daarop een plastic raster en dan je boilies. Tijdens het transport kun je die nog afdekken met CO2. Je bevroren boilies kun je zo zeer lang beneden de 0 graden houden. Sterker nog: je kunt ze koelen tot -80 graden. Dit heeft geen nadelige effecten.

Dingen dingen waar je op moet letten:

1) ventileer je auto. Lucht inblaas van buiten dus. Er zal namelijk enig gasvormig CO2 ontsnappen uit de bak. De natuurlijke concentratie in de lucht is ongeveer 0,038% dus zeer weinig. In een gesloten auto kan dit flink boven de natuurlijke concentratie oplopen en dan kan het wel gevolgen hebben.

2) je zult een grote bak moeten hebben om de verhouding boilies/CO2 goed te houden. In een relatief kleine bak is het CO2 te snel weg.

3) zet de bak op je visplek op de koelst mogelijke plaats, ergens in de schaduw dus.

4) haal je boilies er op tijd uit. Ontdooien duurt een tijd, ook al is het 20 graden of warmer.

5) pak het CO2 niet met je handen vast. Het lijkt heel even te kunnen, maar 1 seconde later zit je met een flinke bevriezing. Je bent vrijwel zeker te laat als je het merkt. Ik denk niet dat er een praktischere oplossing is om ze bevroren te houden tijdens een trip. Het is wel zeer aan te raden om verstandig met deze stof om te gaan. Vast CO2 leent zich absoluut NIET voor geintjes. Stop ze dus niet in het t-shirt van je maat zoals dat met ijsblokjes nog weleens gebeurt en voer het niet aan dieren.

Maar voor wie er verantwoord mee om gaat, zich bewust is van de -goed te beheersen- risico's en wie zijn boilies perse bevroren wil houden, is dit denk ik de beste oplossing: ijskoud, en geen stroom nodig.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

24-06-2008 20:22

Joooo

wij deden het zo 8)

XXX E.O.

Afbeelding

Afbeelding
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

24-06-2008 21:02

En hoe hou je die vriezer koud? Met vast CO2 ook? Of is die vriezer op de stroom aangesloten? De stroom die de auto genereert zal niet voldoende zijn denk ik, zeker niet als je een week stil staat....?

Ziet er in ieder geval goed uit :D
Gebruikersavatar
Bart Voeten
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-12-2005 22:09
Locatie: rijkevorsel
Contacteer:

24-06-2008 21:30

Peppen zoals eo gaan op een camping staan, want moeten kunnen scheiten op een pot en zich wassen onder een douche.
:lol:
carpanglers soak their balls in love juice
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

24-06-2008 21:36

Ja dat kan natuurlijk ook....Maar Mark Kilskonk bedoelt vast hoe je nu zónder stroom je freezer-baits goed kunt houden :D Ik blijf dus bij vast-CO2 als ideale koeling :)

Op mijn werk worden droogijs pellets doorgaans gebruikt en is een eigen droogijs voorziening.

Voor anderen hier: je kunt op bijvoorbeeld http://www.droogijs.nl/new/index.html verschillende vormen van droogijs kopen. Advies: koop als het even kan een paar blokken als "basiskoeling" en pellets voor bovenop. Eventueel alleen pellets (alleen de grote!!) of schijven, als een blok niet past (maar dan is je bak eigenlijk al te klein!). Hoe kleiner je droogijs deeltjes, hoe sneller ze sublimeren.
Alle droogijs bakken op die site vind ik overigens ongeschikt: de wanden zijn te dun voor een week frankrijk. Koop dus een hele grote koelbox. Ze spreken weliswaar over 5 dagen maar gezien de warmte is dat nog maar de vraag.

Als je dan zorgt voor een goede verhouding droogijs/boilies dan zou dit wel een dag of 7 goed moeten gaan. Als je teveel boilies neemt dan ben uiteraard sneller door je CO2 heen.
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

25-06-2008 09:31

Verlengsnoer 8)

BART jij mega Belgische prostitueeeeee, weet je nog toen wij samen op die camping stonden, naakt onder de douche, jij scheerde mijn zak, ik jou gezicht. Ik hoorde je niet klagen! 8)

On topic maar weer!

Wat wij ook vaak deden was gewoon de bollen van te voren goed laten drogen en ze daarna in afgesloten emmers tusen de pellets. Verhouding 40% bollen, 55%, pellets en 5% lucht.
Ging vaak redelijk lang goed. :wink:


xxx E.O.
THE CHASE, IS BETER THAN TE CATCH!!

http://www.youtube.com/watch?v=T8m6IbIt ... re=related
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

02-07-2008 10:30

Ik neem ook vaak grote hoeveelheid bollen mee naar frankrijk om dat ik daar 8 mnd per jaar werk, ik neem tevens ook wat voor lokale vissers mee, ze zijn in Nl veel goedkoper, ik laat alles vacuum verpakken in nl. 3 weken geleden was ik voor 5 dagen in Nl en had 100kg besteld, vervolgens meegenomen overal in de auto waar ik die zakken kwijt kon gestopt aangekomen in Frankrijk alles in de vriezer gestopt (dacht ik) nu 3 weken later kwam ik gisteren 2x 5kg tegen onder me stoelen geen schimmel en de lucht was perfect, en het is meerdere dagen 30 graden geweest (buitenlucht) dus hoe warm het in de auto was!!! ik vind vacuum verpakken perfect. en heb nu gezien hoelang het echt goed blijft, het is zeker een aanrader.. :wink:
Mark kilsdonk
Berichten: 47
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Zwolle

02-07-2008 10:48

Dat vacuumverpakken lijkt mij opzich ook wel een goede optie..
Maar waar laat ik zoiets doen? Iemand een adresje in de buurt van Zwolle?
Ik heb overigens 50 kilo pro line freezers besteld, iemand daar ervaring mee hoe lang die goed blijven
Goede week is voldoende!!

Groeten Mark
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

02-07-2008 22:58

veel bollen draaiers doen dit voor je, althans waar ik me bollen haal, en anders een slager , voor een kleine vergoeding!?! zorg wel dat ze in dik plastic verpakt worden anders komen er snel gaatjes (evaring mee) in en dan begint het als nog te rotten!! suc6

Mark kilsdonk schreef:Dat vacuumverpakken lijkt mij opzich ook wel een goede optie..
Maar waar laat ik zoiets doen? Iemand een adresje in de buurt van Zwolle?
Ik heb overigens 50 kilo pro line freezers besteld, iemand daar ervaring mee hoe lang die goed blijven
Goede week is voldoende!!

Groeten Mark
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

03-07-2008 15:14

Wij hebben nu twee keer 60kg boilies vacuüm laten verpakken, ging perfect!
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

04-07-2008 08:40

Wat vroeg je slager daarvoor?
tralalala....
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

04-07-2008 11:34

kratje bavaria
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

04-07-2008 12:54

Dat is nagenoeg niks ;).
tralalala....
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

04-07-2008 14:12

Harry Otse schreef:Dat is nagenoeg niks ;).


nee en ook niet te zuipen :lol: :lol:
Plaats reactie