Doubs Frankrijk 2008

K. van den Herik

02-07-2008 07:43

Dennis,

Net zo min ik jou ken, ken je mij ook niet. Wil je dan ook iets minder generaliseren? Dank u.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

02-07-2008 08:37

Ik hoop dat de mensen die de tips van Koen ter harte hebben genomen ons ook, al is het maar een klein beetje, iets vertellen over hun ervaringen?

Dat zou toch mooi zijn?

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

02-07-2008 12:39

Beste Bertil,

Als de planning doorgaat zal ik na de trip uiteraard ook een kort verslagje doen van de bevindingen.
Stel het zelf ook op prijs dat er nog iets van informatie gedeeld wordt op het forum.
Al is het maar globale informatie over het gebied.

Groeten William
chris vollenberg
Berichten: 233
Lid geworden op: 18-01-2006 19:39

11-07-2008 00:14

William van Rooij 1982 schreef:Beste Bertil,

Als de planning doorgaat zal ik na de trip uiteraard ook een kort verslagje doen van de bevindingen.
Stel het zelf ook op prijs dat er nog iets van informatie gedeeld wordt op het forum.
Al is het maar globale informatie over het gebied.

Groeten William


Wanneer ga je? Ben benieuwd, wil er misschien ook naartoe gaan begin augustus.
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

11-07-2008 11:53

Hoi Cris,

Je hebt PB.

Groeten William.
bart van lier
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-07-2008 16:01
Locatie: baarlo

12-07-2008 16:04

dag koen ik zal al te denken om naar de doubs te gaan kom over 2 weken wel een bakkie doen dan! gr bart :D
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

14-07-2008 00:38

Oke dan, een kort verslag van onze trip in mei , we zijn hier toen 9 dagen geweest.

In het kort; de Doubs is inderdaad een geweldige rivier, maar voor driekwart van het jaar voor ons karpervissers volstrekt onbevisbaar. De reden; het is een kleine rivier waar heel veel (smelt) water door word afgevoerd. Oftewel een te harde stroming (dus gewoon raften..) of water van 8 graden terwijl het buiten 25 graden is.. Dus voorjaar smeltwater, najaar regenval, zomer een van beiden...

Voor meerval is het inderdaad al een heel ander verhaal zoals mr. Janssens kan beamen, maar dat is geen karpervisser.. :wink:

Alle heisa in dit topic kan dan ook gewoon vergeten worden, laat je niet zo gek maken. Het is geen droomrivier die nu in een keer bloot word gegeven, hij is namelijk het grootste deel van de tijd volstrekt onbevisbaar. Wel ontzettend mooi, ben ik het helemaal mee eens.

Enkele karpervissers die we daar in de regio hebben leren kennen beamen dit, en concentreren zich dan ook vooral op de Saone etc. Op het moment dat de Doubs wel bevisbaar is kun je er mooie dingen beleven, maarja, dit kun je dus nooit vooraf plannen, zeker niet vanuit Nederland (!) zoals de laatste jaren wel bewezen is. Onze camping stond vorig jaar Juni dus gewoon geheel onder, de Doubs was ongeveer 3 meter gestegen...

NACHTVISSEN IS VERBODEN!!!

Ik weet dat hier meerdere keren anders is beweerd, maar nachtvissen is echt niet toegestaan. Gedoogbeleid kennen ze er niet, en die mooie spullen ben je dus echt kwijt. Vooral als Nederlander sta je eerder in de smiezen van de Garde du Peche. Begin er dus niet aan op de Doubs!

Wanneer dan wel naar de Doubs? Op het moment dat je betrouwbare informatie hebt over de actuele stand van zaken mbt de stand van de Doubs, de paai etc. Dus van iemand die er practisch naast woont. Wij zijn gegaan op het moment dat het volgens Koen prima moest gaan, helaas bleek de Doubs toen nog een grote raft-rivier en veel te koud. Locals vissen er pas vanaf begin Juni op karper, en niet zonder reden.

Vergunning kost je 80e, plus nog alle kosten van de reis + voer. Het is een erg duur grapje wanneer je daar aankomt en blijkt dat je al die bollen gewoon weg kunt gooien aangezien de karper volstrekt onbereikbaar is...

Conclusie: Geweldige rivier als je er naast woont en kunt anticiperen op de waterstand/periode van het jaar etc.
Om vooraf een trip te plannen vanuit Nederland voor de karper; Een erg grote gok, erg onzeker aangezien de rivier in enkele dagen compleet kan veranderen. Dan zijn grotere rivieren als de Saone, moselle etc. veiligere opties. Wij hebben de laatste drie dagen na een week ploeteren ook op de Saone gezeten, helaas midden in de paai. Nog nooit zoveel kleine karper op de rivier gezien....

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept in dit topic, was graag tot jullie dienst als ervaringsdeskundige.. :wink: Mochten er nog vragen zijn dan stel ze gerust!

Gr. Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

14-07-2008 09:58

Volgens deze actuele Franse waar alle nachtviszones van heel Frankrijk op staan mag er wel degelijk in de nacht in de Doubs worden gevist:
http://www.gncarpe.com/PDN/Secteurs_2008.htm#DOUBS%20(25)

Dit geldt niet alleen in het departement Doubs (25) maar ook in departement 39 (Jura). Ik ben dus benieuwd hoe dit zit...
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

14-07-2008 19:12

Erik,

Zonder een betrouwbare kennis in Frankrijk kan je ook wel wat te weten komen:

http://www.vigicrues.ecologie.gouv.fr/n ... %A9lection

Je moet alleen wel weten wat een bepaalde stromingssnelheid inhoudt. Je moet dus weten vanaf welke stromingssnelheid niet meer te bevissen is op "jouw" stukkie. Dat is afhankelijk van een hoop faktoren. De breedte en de aanwezigheid van drijfvuil zijn de belangrijkste. De aanwezigheid van druifvuil is ook te voorspellen. Is de waterstand opgekomen, dan heb je druifvuil.

De stromingssnelhied/waterstand van andere rivieren is ook te vinden op deze site.

Succes.

Leon

Leon.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-07-2008 20:09

Erik, jouw verhaal over geen nachtvissen op de Doubs klopt niet, ik weet niet wie je dit heeft wijsgemaakt maar kijk eens op de site van de departementale visfederatie Doubs: http://www.federation-peche-doubs.org/guidepeche.php
Parcours carpe de nuit zijn daar met een groen kleurtje aangegeven, ook de nachtviszones op de Doubs zelf.
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

14-07-2008 23:30

En tevens kun je daar voor zover ik weet gewoon vakantiekaarten kopen voor een lager bedrag dan 80 euro. Ik wilde er vorige week namelijk een paar dagen heen en heb toen alles uitgezocht voor de Doubs. (Ben uiteindelijk overigens naar de Yonne gegaan).

Heeft Erik zich misschien helemaal blind gevangen op de Doubs en wil hij de rest nu om de tuin leiden :D :D ?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-07-2008 00:27

Koen Janssens schreef:
Alex Poot schreef:Koen,

Groeten Koen


Koen, wat is er met je website aan de hand?
Beide links werken niet meer
mvg
HB
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

15-07-2008 19:48

Ik zag dat ook en was wel benieuwd. Het ging aan de URL's te zien blijkbaar over meervallen ("silures")....
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-07-2008 00:37

Heren,

Ik heb zojuist mijn laatste posting nog eens doorgelezen, en deze komt inderdaad nogal negatief en ongenuanceerd over. Het is niet de bedoeling geweest de Doubs af te kraken, alleen om alles wat te nuanceren en wat meer info te geven.

Over het nachtvissen; Ik heb hier de Doubs en de Saone (waar we de laatste 3 dagen gezeten hebben) inderdaad door elkaar gehaald. Op de Saone hebben we in een redelijk bekend/druk stuk gezeten, waar dus wel intensief gecontroleerd werd (logisch). Daar was het dus echt een uur na zonsondergang de stokken binnendraaien, 6uurtjes slapen, en rond 5uur 's ochtends alles weer inwerpen.

Op de Doubs is mij door een lokale engelsman die er al 20jaar woont en vist verteld dat op het stuk waar wij zaten (stroomopwaarts van camping les pecheurs) het niet toegestaan was om te nachtvissen. Wanneer dit echter vanaf een eiland en niet zichtbaar gedaan word is er heel weinig aan de hand. Je zit alleen wel in een natuurgebied en er is de laatste jaren al wel vaker overlast door bijv. polen geweest.

Dus Aart, ik weet niet beter dan dat het daar niet toegestaan is, maar het kan inderdaad zijn dat het toch wel zo is. Die informatie is dan nieuw voor me, maar goed, mocht het zo zijn is het alleen maar positief. :wink:

@ Leon, mooie link! Erg toffe site inderdaad, voor de Doubs ganger practisch onmisbaar. Goed in de gaten houden voor vertrek, zorgt er hopelijk inderdaad voor dat je niet van een koude kermis thuiskomt.

@ Casper, dat van die vakantiekaarten klopt, maar dat kan pas vanaf een bepaalde datum. Toen wij er waren was dat nog niet mogelijk, en moesten we dus een volledige vergunning á la 80 euro kopen. Autsj.. Kun je alleen wel met een extra stickertje het hele jaar in geheel Zuid-Frankrijk vissen, dus als je vaker gaat is het dan ineens helemaal niet zo duur meer!

Hoop dat het zo weer wat duidelijker is, want het is namelijk nooit de bedoeling geweest de Doubs af te branden. Het is inderdaad een schitterende natuurlijke rivier. En nee Casper, we hebben ons absoluut niet scheel gevangen, in tegendeel zelfs haha. Dat deden we pas weer bij terugkomst in Nederland.. :wink:

Veel succes aan iedereen die nog gaat! En mochten er vragen zijn, pb'en staat vrij!

Gr. Erik
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

21-07-2008 14:47

Die locale engelsman,was dat toevallig een man van carpland loisirs? woont vlakbij de doubs waardat de rivier eigenlijk een u-bocht maakt?

Mvg
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

25-08-2008 19:53

tjonge jonge wat een ophef zeg !!
Bertil jou posting vond ik de beste en de simpelste!!!
en ik zeg lekker niks want alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

18-11-2009 22:03

Hallo Hans,

geen paniek, ik ben nog daar, alleen de homepage is in enkele weken terug en veranderd, daar ik een andere weg ben ingeslagen en een Internationale meerval bescherming vereniging heb opgericht, de AIPSN-ICNPA-IWNV. Daar onze partners in Duitsland en Rusland beiden reeds een forum hebben.

Ik ben veel op Saarwaller, en heb daar een informatie forum voor de Duits sprekende.
op Euro-som voor de russische leden.

Inderdaad, nederlandstalig hebben we nog niet, maar ik hou even op met te veel te spreken, naders....... :-?

Groet Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

18-11-2009 22:21

Hallo@@

Heb nog even de posting bekeken en heb echt zin om even te reageren.

Ik begrijp maar al te goed dat jullie inderdaad niet die technieken hebben van verschillende andere karpervissers, zou ook zonde zijn in dergelijk geval.

Het is praktisch normaal dat ik jullie zo hoor uitroepen naar anderen dat de Doubs een echt widwater is. Maar ik begrijp dat als je de rivieren in Nederland bekijkt is er inderdaad niet van stroming te spreken.

Frankrijk....dat is wat anders...

alle gekende rivieren hebben praktisch 40% per jaar wateroverlast, en gedragen zich dan in de ogen van verschillende "onmogelijk" te bevissen.

Ik begrijp dan niet goed waarom ik hier dan bekende personen ontmoet die van die momenten gebruik maken om karper te vissen....

En het beeldmateriaal dat ik zie, liegen niet over de vangsten....

Je hebt nu eenmaal rustig water vissers, en zij die winter en hoogwater doorvissen...

Het is zo gelijk bij ons in het meervalwereldje, de activiteit ( bioritme) van meerval zakt zo danig bij 9° watertemperatuur dat de kans op vissen en aanbeten zeer gering zijn. Het nog sterker dalen van de watertemperatuur onder 6° is zelfs niet denkelijk...

en toch hebben we een film gedraait aan de Doubs, waar het mogelijk was om met nacht temperatuur van -2° en een watertemperatuur van 4° overdag, een super mooie meerval te haken.

De Film is op Utube....( Eurosom of Frenchguide)

Ik ben geen karpervisser, maar een ding heb ik permanent tot zelfs 14 uren per dag in de ogen, mijn echolood..
En ik kan jullie garanderen dat ook bij hoogwater de grote karpers in sterke stromingen staan, en tevens ook in de rustige bochten of de ontelbare dode armen, overspoelde weidegrond....en wat er zich daar afspeelt...moet ik allen zijn die dat weet..

Maar goed, je moet er ook technieken aanpassen, water en rivier kennis hebben, stromingen berekenen en het onbekende durven aangaan.

Groeten Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
K. van den Herik

19-11-2009 07:17

Hallo Koen,

Het "beschermen"van meerval is net zo onzinnig dan co2 opslag in Barendrecht. Doe niet meer dan wat het is: beschermen belangen van meervalvissers.

Eenmaal gearriveerd is er geen grotere plaag dan de meerval. Het zijn net konijnen zo snel fokken ze. Vijanden hebben de beestjes niet.

Het is een sterke sportvis, maar lelijker heb ik alleen nog een zeebaars uit Kaapverdie gezien.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

19-11-2009 16:14

K. van den Herik schreef:Het is een sterke sportvis, maar lelijker heb ik alleen nog een zeebaars uit Kaapverdie gezien.


Ik had tot dit jaar ook nog nooit een meerval in mijn handen gehad en kan alleen je maar beamen Klaas, god wat zijn die dingen lelijk.... Ik hoop dan ook dat ze met een boog om mijn aas heen zwemmen.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
K. van den Herik

20-11-2009 07:16

Dat is het probleem Jan. Aantal meren in oosten frankrijk is elke 4e run zo'n kutpaling. De moselle schiet ook al op.

Visser op de Loire pleuren ze de eilanden op.

Schijnt goed te werken die dingen als antwoord op katvis plaag. Helaas beginnen ze na deze etters aan de rest van het bestand. Weg ermee. Was niet voor niets hier al jaren uitgestorven?


zeebaars moet tandbaars zijn typiisch klepel gedrag whoaaa...

Afbeelding
MVG

klaas
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

25-11-2009 17:49

aan K. van den Herik,


Je hebt een prachtige instelling met natuur, en zogenaamde kennis, maar weet en hoor uit je dat je niets af weet van meerval...

Stel je voor dat we jou hobby ook zo "belachelijk" willen maken? dan blijft er niet veel communicatie over tussen hengelaars. In Ieder geval blijkt dat je beter bij karper blijft, en dat je als je groot en sterk bent, je binnen enkele jaren ervaring hebt opgedaan " mogelijk" je eerste echte dril kan verwerken.

Groet
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
K. van den Herik

26-11-2009 08:06

Koen,

De dril en alles erom heen kan er niets aan af doen dat

a) ik het een lelijk mormel vind
en b) de meerval een plaag dreigt te worden

Heeft niets met belachelijk maken te maken, daar heb jij helemaal geen hulp bij nodig.

Noem het meervalvisser belangen en klaar

En als je op de man wilt spelen prima, wil er best eens voor gaan zitten, maar aan de andere kant, me tot jou nivo verlagen doe ik niet.

"Sterkte"
Jan-Arie de Jong
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-06-2008 13:54

26-11-2009 10:38

Sjongejonge,

Wat een vreselijk onzinnig gezeik weer! Of je nou een spiegel van 50 pond vang, een meerval van 5 pond of een tandklepelzeebaars van 15 pond. Is toch allemaal even leuk?!!

Jan Witter was echt wel blij met z'n meervallen, maar durft dat niet toe te geven....
Klaas is, gezien z'n vele berichten, een beetje een beroepszeikerpessimist. Vind meerval heus ook wel leuk.

Vangze allemaal.
Jan-Arie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-11-2009 11:16

Jan-Arie de Jong schreef:Jan Witter was echt wel blij met z'n meervallen, maar durft dat niet toe te geven....


Je kent me lang genoeg denk ik, maar als ik naar Du Der ga om op "Karper" te vissen, wil ik "Karper" vangen en als ik "Meerval" wil vangen ga ik wel naar Kazachtstan of Ebro enz enz. En heb jij mij ooit de intentie zien hebben omdat te doen, nee toch anders was ik wel op één van je trips met je mee gegaan. Ik hoef niks toe te geven, ik was "Not amused" toen ik meerval ving op Du Der. En ze blijven godsgruwelijk lelijk die meervallen, en als iemand anders er plezier in heeft om er op te vissen, "Be my Guest". Dat moet iedereen voor zichzelf weten. "Maar dat geldt niet voor mij...!!!!!!!"
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...