Doubs Frankrijk 2008

Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

17-03-2008 23:47

Alex Poot schreef:Koen,

Allereerst, de rivier de Doubs is wel degelijk bekend bij de wat meer ervaren "Frankrijk" karpervissers.
Jaren geleden werden er al 20 a 25kg vissen gevangen op deze rivier. Ook mag je er al enkele jaren
nachtvissen op enkele sectoren. Ook op dit board is al meerdere keren gevraagd naar deze rivier.
Dus zover helemaal onbekend is deze rivier echt niet.

Dat deze rivier bijzonder is? ja, zeker net zoals de Meuse, Moselle, Marne, Somme, Seine, Saone, Yonne en wat te denken van de 10talle kanalen die door Noord-Frankrijk lopen waar ook dit soort gewichten worden gevangen en waar je veelal de zelfde natuur en schoonheid vind. (mits je uiteraard niet bij grote steden gaat zitten)

Dat hier Carpland of een Starbaits actief is, die zijn overal actief... Carpland zit idd daar nabij gehuisvest, toch makkelijk dat je zo dicht bij kan vissen. Maar ook zijn ze actief in Zuid-Frankrijk...

Ik vraag mij af, waarom je überhaupt vermeld dat deze jongens daar actief zijn... (Dus daar zitten "bekende" jongens, dus moeten wij nu met zijn allen naar die rivier toe?) Dit had je van mij weg kunnen laten. Geeft voor mij zeker geen meerwaarde. Misschien voor anderen wel...

Groet,
Alex Poot



Hallo Alex,en alle anderen....

Als deze informatie niet voor jullie weggelegd is, dan ben ik zeker dat er anderen zullen van genieten. Tevens maakt mij dit ook niets uit. Ik wil alleen maar dat vandaag de dag, die jongeren ook de mogelijkheid en ervaring kunnen krijgen te beslissen over de beste waters in Frankrijk, of hadden jullie vergeten dat sommigen hun ervaring ook geleerd hebben van derden!( en ik kan het weten)...



Om jullie het volgende te vertellen, ik ben ook op Duitse ( meerval) forums ingeschreven, en er heerst een enorm uitwisselings drang inzake informatie. of die nu komt van jongeren, of ervaren en ja, ook proffies werken mee, ik ben hier toch niet om jullie de laatste problemen breed uit te leggen inzake het gedrag van de dorpsgek..

Hier word over karper gesproken, en dan nog geplaatst in het juiste kader van informatie " delen".

Zelf vis ik reeds zo lang dat ik mij met "vele" goede en gouden tips" heb laten influisteren door alle soorten van hengelaars. Wat vrij ligt, zijn die 4500 km bevisare water oevers alleen al in de Bourgogne...

Ik woon persoonlijk in Frankrijk en de Doubs in de tuin. De laatste 5 jaar zat ik regelmatig op de Doubs te vissen over een 100 km lengte. In die 5 jaar heb ik hier weinig Nederlandse en Belgische karpervissers getroffen. Dus of jullie steken je echt goed weg, of die rivier is onderbevist....

Het is doordat ik met de boot op het water ben, dat ik ook veel beter zie wie en waar, maar die kerels die ik opnoem zitten daar daadwerkelijk. Denken jullie dat carpland niet beseft dat een boilies fabriek aan de boord van de Doubs niet een dag zeer gekend zou kunnen worden? en wat dan...

Ik vind persoonlijk dat bepaalde reacties over het plaatsen van "rivier" gegevens (en geen "stek" gegevens) een ware pollemiek zou kunnen maken, stel jullie zelf eens de vraag? Jonge karpervissers kunnen nu een ervaring meer hebben, en zoals jullie weten komt er nog heel wat anders bij te zien.....

Daar ik de laatste 18 jaar exclusief op meerval vis, breng ik ook mensen in kontakt met die waters waar ik ook die rijke ervaring over heb, zie ik niet in waarom ik die mee in mijn graf zou moeten nemen.

Groeten Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

18-03-2008 09:33

Als deze informatie niet voor jullie weggelegd is, dan ben ik zeker dat er anderen zullen van genieten


???? :-?
En dat zullen ze idd.
K. van den Herik

18-03-2008 09:52

Jan Peter,

Je hebt helemaal gelijk.

Begint er echt op te lijken dat een aantal doorgewinterde karpervissers, sommige van weleer, zich ontzettend druk en of bezorgt beginnen te maken, waarschijnlijk omdat zij ondertussen links en rechts voorbij worden gesjeest door de jonkies (vrij naar mk)

O de kans is groot dat er over dit gebied en de vismogelijkheden daar, nog wat van op tv komt ook.

MVG

Klaas
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-03-2008 16:39

Koen,

Dat je hier deze informatie deelt vind ik uiteraard prima en daar zal je veel mensen een groot plezier mee doen. Daarover heb je mij niks horen zeggen.

Ik ken enkele Denen en Engelsen die daar al eerder hebben gevist, en met leuke resultaten die je ergens anders in Frankrijk ook kan boeken.
Dat je nu zegt, "de beste wateren in Frankrijk" Waar baseer je dat op? Omdat er "bekende" namen vissen? of fieldtester actief zijn...

Er zijn zoveel andere rivieren die gelijkwaardig zijn in natuur en bestand. Maar omdat daar geen grote namen actief zijn behoren die dan niet bij de beste wateren in Frankrijk? je zegt zelf al dat er in de regio Bourgogne ook genoeg viswater is. Exact! er is zoveel viswater in Frankrijk waar niet of nauwelijks word gevist. Hoe zou dat komen denk je?

Groet
Alex Poot
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

18-03-2008 19:55

Alex Poot schreef:Koen,



Er zijn zoveel andere rivieren die gelijkwaardig zijn in natuur en bestand. Maar omdat daar geen grote namen actief zijn behoren die dan niet bij de beste wateren in Frankrijk? je zegt zelf al dat er in de regio Bourgogne ook genoeg viswater is. Exact! er is zoveel viswater in Frankrijk waar niet of nauwelijks word gevist. Hoe zou dat komen denk je?

Groet
Alex Poot


Hallo Alex,

Er zijn zoveel wateren in frankrijk die niet of nauwelijks bevist worden, ik vraag mij ook af waarom? verkeerde prospectie, slechte of geen informatie, geheime plaatsen :lol:

En dan moeten nog de vissers een beetje kennis hebben over deze waters.... :-?

De regio Bourgogne heeft inderdaad de meest bevisbare kilometers in gans frankrijk.

Als ik spreek over de Doubs, dan weet ik zals over andere waters, dat de Doubs een van de laatste natuur aanwinsten is van Natura 2000. Als ik met biologen over de Doubs spreek, dan hoor je een volledige andere waarde als die van jullie. De Doubs is een beschermd natuurgebied, dat niet zo zeer onder het franse beheer meer ligt maar zoals gezegd natura 2000.

De enige plaats waar ik met bekende Nederlandse biologen het antoord heb gekregen dat deze uitzonderlijke rivier en biotoop niet meer bestaat op andere plaatsen. De fauna hier aan de Doubs is voor fotografen van grote waarde, vogelsoorten die je hier kan observeren en die normaal zeer zeldzaam zijn brengt inderdaad de Doubs op de eerste plaats in Frankrijk.

Als je de Doubs kent, dan zou je hierover anders spreken. Ik kan hier vissen op alle vissoorten zonder dat ik een levende ziel tegenkom.

Persoonlijk doe ik regelmatig met mijn pontoonboat ( grote belly-boat) 30 km traject, en als jullie dan mijn ogen zouden zijn dan stonden jullie al lang hier om jullie hobby uit te oefenen.

In ieder geval, wie ben ik om de Doubs uit te roepen tot mooiste rivier van Europa.........maar zij die hier meermaals komen, hoor ik hetzelfde zeggen...

Tevens, die jongens die hier komen, zijn hier niet meer weg te slaan. Ik heb enkele vissers ontmoet en hun de Doubs laten zien, nu komen ze al enkele jaren, tot 7 x per jaar voor 4 of 7 dagen....en tevens is het afscheid zwaar na zo een weekje Doubsen.

De Doubs heeft inderdaad reeds mooie karpers opgeleverd, en tevens ook andere vissoorten, hellaas zijn het aantal vissende mensen hier uiterst zeldzaam, daarom geef ik dit vrij...

De moeilijkheids graad van de Doubs is naar gelang de keuze van de stek. je moet verdomd goed weten hoe de bodemstuktuur en stromingen invloed kunnen hebben op goede of slechte visdagen. tevens is de Doubs een van de weinige rivieren die permanent stroomt en ook veel kalk en zuurstof verwekt. De bodemstruktuur is meestal zand en kiezel, dus ideaal. tevens zijn ook grote dieptes in varianten en lange onderwater liggende stranden de oorzaak van een goed karperbestand.

dat de Doubs in de winter sterke stromingen heeft, maakt ook dat de karpers zeeeeer sterk zijn..

tevens is de Doubs het water dat het snelste opwarmt in de lente, gezien de Doubs aan de bron niet diep is en over 150 km links en rechts slingert. De zon krijgt hier direkt vat op, dus ook het micro biotoop en plantaardige mechanisme is zo snel dat je hier uit de winter komt en mogelijk met maart reeds 15° tot 18° hebt.

Beinvloedbaar....Ja dat is ze wel...

Het is wel zo dat ik op de eerste plaats ben om jullie deze informatie te geven, en in die laatste 5 jaar heb ik nog niet alle platsjes gezien..

Gr Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

18-03-2008 20:09

Hans Brinkel schreef:Nou Koen, mij ga je er zeker zien komende zomer 8)
Moet ik nog iets voor je meenemen vanuit nederland?...zakje drop mischien :D


Hallo Hans,

Breng maar ballontejes met 2LL..

En als je karper vist, veel partikkels....
En......een biertje....

Tot binnenkort,
Gr Koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

18-03-2008 21:09

Koen Janssens schreef:
Hans Brinkel schreef:Nou Koen, mij ga je er zeker zien komende zomer 8)
Moet ik nog iets voor je meenemen vanuit nederland?...zakje drop mischien :D


Hallo Hans,

Breng maar ballontejes met 2LL..

En als je karper vist, veel partikkels....
En......een biertje....

Tot binnenkort,
Gr Koen


Wat zijn dat :-?
Mvg,
Stephan van Went
Danny Mieremet

18-03-2008 21:27

Jan Peter Teerling schreef:@Danny,

Lekker makkelijk alles over één kam scheren. Jij haalt hier ook nooit info? Jij hebt je altijd als een voorbeeldig karpervisser aan de waterkant gedragen? Als je altijd naar het verleden blijft kijken,blijft er weinig ruimte om je blik op de toekomst te richten.

Quid pro quo.


Ik haal al mijn info hier vandaan... Vooral met welk aassoort ik waar aan de slag moet.... 8) Zo voorbeeldig ben ik nu ook weer niet.

Ik gaf dat voorbeeld om dat het nog geen 2 weken geleden is dat zich dat heeft afgespeeld. Vandaar.

Als je nog info nodig bent stuur je me maar een PBtje :wink:
Gebruikersavatar
Koen Janssens
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-11-2007 23:09
Locatie: Frankrijk
Contacteer:

18-03-2008 21:29

hallo Stephan,

niets bijzonder, iets onder onsjes...grapje. :lol: :lol:

Ik heb net van Willem een mailtje gehad, zag ik onder je handtekening..
Onze hengels worden vanaf nu daar gemaakt..

Gr koen
Koen janssens - President
Internationaler Waller und naturschütz Verband
Association international de protection du silure et natur
dennis pieter
Berichten: 207
Lid geworden op: 15-02-2008 16:57

18-03-2008 22:58

hoi koen
mooi water joh bij jou in de buurt 8)
laat eens een mooie foto zien van een door jou gevangen meerval :wink:
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

19-03-2008 08:01

Koen Janssens schreef:hallo Stephan,

niets bijzonder, iets onder onsjes...grapje. :lol: :lol:

Ik heb net van Willem een mailtje gehad, zag ik onder je handtekening..
Onze hengels worden vanaf nu daar gemaakt..

Gr koen


Koen,

Ik zat aan een drugs te denken :lol:

Willem maakt hele mooie hengels, als ze klaar zijn dan kom ik ze bij je bekijken.
Ik ben nu wel erg benieuwd naar die rivier van jou 8)
Had je de mijn gebouwde hengels gezien in de pats topic?
Mvg,
Stephan van Went
marcel kunst
Berichten: 26
Lid geworden op: 18-07-2006 22:36
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

19-03-2008 17:48

koen je hebt een pb zou je daar a.u.b naar willen kijken.
Jan Peter Teerling

20-03-2008 16:13

Paul Rustwijk schreef:
Het moeten niet altijd de doorwinterde karpervissers zijn die met de beste plaatsen gaan lopen, nu kunnen de beginners en anderen ook eens die prachtige plaatsen te bevissen.


ik kan deze info ook niet waarderen.
Het heeft niets met doorgewinterd of beginners te maken, maar met prutsers die het inmiddels ook al kwetsbare Frankrijk aan het verkloten zijn.
Ik ben zelf ook de Doubs afgereden, op zoek naar vis, op eigen initiatief en omdat ik er de moeite voor wou nemen. (overigens alleen lokale Fransen tegengekomen).
Nu komt het hele campingvolk dat op zijn wenken bedient wordt met informatie en met verleidelijke foto's gelokt wordt naar een nu nog prachtig stukje franse rivier.(als je je aangesproken voelt...)

En voor de beginners: succes op de Doubs, zit tjokvol met dikke 20 kg+ vissen, die je er met een bamboe hengel en een dikke worm aan je haak uit kan halen... not :-?

Doe nog verder met de Saone en de Seille en de Ognion....komt binnenkort hier...beloofd..


ik kan je niets verbieden, gelukkig hebben we de vrijheid om alles te zeggen op dit forum, maar zou je dit aub niet kunnen doen?


Paul,

Dus niemand mag iets over een rivier in Frankrijk wat vertellen of er wat plaatjes van plaatsen op internet?
Anders bestaat de kans dat jou het gras voor je voeten weg gemaaid wordt?
Frankrijk heeft een gigantisch aantal kilometers aan rivieren en kanalen,iedereen heeft de ruimte om lekker zn ding te doen.

De mensen die die rivieren en kanalen graag (gaan) bevissen,is van een ander slag vissers dat graag aan een putje of groot meer zit.

Piet Vogel begint straks op de Loire met vis trips te organiseren, dus die mag ook geen reclame maken,anders krijgt hij de Loire vissers over zich heen?

Voordat je je visshit bij aanbod zet,zou ik ook nog even nadenken over Italie,Oostenrijk etc. etc.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

20-03-2008 19:02

Jan-Peter,

ik begrijp jou, begrijp jij mij?
Forum is openbaar, iedereen mag zeggen wat hij wil.
Ik ben wat selectiever met het delen van informatie, alleen aan bekenden die met de informatie om kunnen gaan en zelfs dan...
Het op een forum zetten, betekend dat ook dat de minder sociale (lees a-sociaal), kapabellen deze plekjes gaan ontedekken.

Stel je eens voor, jij bent een heel mooi gebied aan het bevissen, je vangt een paar kanjers en je hebt de visvakantie van je leven.
Rust, geen gezeur, je haalt netjes vergunning en je kan je een week uitleven aan het water en genieten.

Iemand zet foto's op het internet, met tot in detail de stekken, vangsten en zegt jongens: ga hier eens naar toe.

Het jaar daarop ga je terug naar je water en komt tot de conclusie, dat er nachtviszones zijn ingesteld (net waar jij niet wil vissen), boten zijn verboden en de lokale fransen die je vorig jaar nog met een glimlach ontvingen, steken nu hun middelvinger naar je op.

Ik ga al enkele (lees 7) jaren naar frankrijk, ik heb het meegemaakt en gezien.
En het gaat mij niet om de Doubs, of dat Jonkies mij voorbij sjeesen (ben zelf nog vrij jong en heb niet te klagen over mijn vangsten), maar om de manier waarop dit topic van start ging.

Kan me niet voorstellen dat als ik hier de Sloterplas (of een ander bekend water) uitgebreid ga behandelen met stekinformatie, ga vertellen wie waar vist, wie waar vangt, luchtfoto's en de dikke vissen erbij... ik nog vrienden heb in Amsterdam.
En of het nou NL, Frankrijk, Italie is, persoonlijk zou ik het niet doen, al is het uit respect voor een ander. Mensen hebben jou vast en zeker ook wel eens gevraagd om iets voor je te houden...

En trouwens, vertel eens waar jij vist?
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

21-03-2008 09:00

Paul,

Ik ben het deels met je eens, maar niet helemaal. Naar wie zou je de beschuldigde vinger wijzen? Naar die gene die “veel” informatie geeft, of die gene die een teringzooi maakt langs de waterkant. Er zijn zoveel magazine´s op het moment, honderden internetsite´s (forums) met uitgebreide informatie, talloze boeken en DVD´s in de omloop. Dit geld niet alleen voor Nederland, maar ook voor België, Frankrijk en Engeland. Dit kan je niet voorkomen, en het niet leuk vinden uiteraard dat mag. Deze informatiestroom is dan ook vaak bedoeld om andere karpervissers het juist “makkelijker” te maken. Ik ben juist van mening dat er zoveel informatie te vinden is over Frankrijk, dat het juist moeilijk is om een keuze te maken.

Maar waarmee ik het wel eens ben is, dat een grote groep karpervissers naar Frankrijk gaat om zo snel mogelijk grote en vooral veel biggen te vangen. Als je dan in het openbaar gaat roepen nou hier op dit water zwemmen wel tig grote kanjers enz. Dan kan je verwachten dat een hoop gelukzoekers die kant op zullen gaan. Dat heeft het verleden zeker wel bewezen. Dat er dan vervolgens een ravage word aangericht op het water, omdat deze mensen het niet voor elkaar krijgen die grote karpers te vangen is het hek van de dam.

Maar vergeet niet dat ook in Frankrijk, ook andere nationaliteiten actief zijn. Ik kom al enige tijd in Frankrijk en heb ook Fransen, Duitsers, Engelsen en Belgen een puinhoop zien aanrichten.

De laatste jaren zie ik ook steeds meer artikelen verschijnen over respect en verantwoordelijkheid bij het vissen. Maar hoe daarmee omgegaan word in het buitenland?

Daarnaast ben ik ook met je eens dat er veel karpervissers zijn, die roepen dat iedereen informatie moet geven, en dat alles in de openbaarheid moet. Maar zodra “hun” eigenwater openbaar gemaakt word, compleet over de rooien gaan.

Groet
Alex
Jan Peter Teerling

21-03-2008 11:34

Paul,

Er wordt niks gedetailleerd neergezet over de rivier,nachtviszone's kan elke Dick&Jane&Harry zo van de Franse site's halen. Of je moet de Google Earth plaatjes bedoelen. Ook die Google Earth heeft zowat iedereen al op de pc zitten. Er worden gewoon wat foto's van een rivier op gezet.

Nogmaals het riviervissen moet in je karperbloed zitten. Er zijn voor veel mensen te veel onzekerheden om die 'gok' te gaan wagen. Jij zegt;

Het jaar daarop ga je terug naar je water en komt tot de conclusie, dat er nachtviszones zijn ingesteld (net waar jij niet wil vissen), boten zijn verboden en de lokale fransen die je vorig jaar nog met een glimlach ontvingen, steken nu hun middelvinger naar je op.

Als je überhaupt al gaat nachtvissen waar dat verboden is (geen nachtviszone) verpest JIJ het al voor de plaatselijke jeugd. Dan kan je idd. zeker die middelvinger verwachten,als door jouw toedoen,ook zij niet meer (rustig) kunnen nachtvissen.

De vergelijking Sloterplas en een rivier ergens in Frankrijk vind ik al helemaal mank gaan. Het ene is een afgesloten water in Nederland,het andere een rivier in Frankrijk. De andere verschillen hoef ik je toch zeker niet uit te leggen?

Waar ik vis? Frankrijk,Italie,Spanje en in Nederland,misschien dit jaar zelfs nog in Duitsland. Of dit terzake doet en relevant is aan wat foto's van een rivier in Frankrijk?

@Alex,

Ik persoonlijk kan niet over de pis gaan als er iets over 'mijn' rivier in Frankrijk wat wordt gepubliceerd,
iets anders zou het worden als de aanrijd route en preciese stek info het net opgeslingerd wordt.

Ook als ik ergens in the middle of now where in Frankrijk een leuk meertje heb gevonden van 50ha met een erg leuk bestand en de naam van dat meertje en verdere info wordt bekend gemaakt door een of andere klootviool,zou ik dat niet kunnen waarderen.

Zie wel degelijk een verschil met waar het over gaat in dit topic. Dit is tevens mijn laatste reactie hier,wil het niet laten verzanden in een welles nietes verhaal.

Ps lezen jullie Spiegelmagazine ook? :

Openbare wateren in Frankrijk

In elke Spiegel worden er vier openbare wateren in Frankrijk besproken. Indien er updates of veranderingen zijn over de besproken wateren kunt u dat hier vinden. Heeft u een vraag over een openbaar water in Frankrijk dan kunt u een mail sturen naar één van de schrijvers, Josse de Bruin.
Aktueel
Vergunningen e.d.
Rectificatie Lac de la Vingeanne
Besproken wateren in Spiegel
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Spiegel 1
Lac de Pinet
117ha (Departement Aveyron, 12)
Afstand vanaf Utrecht: ±1100 km
|foto| kaart | satelliet |
Etangs de Bas-en-Basset
Gem. 3 ha (Departement Haute-Loire, 43)
Afstand vanaf Utrecht: ±980 km
|foto| kaart | satelliet |
Seine
Pont-de-L'Arche (Departement Eure, 27)
Afstand vanaf Utrecht: ±530 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de la Vingeanne
199ha (Departement Haute Marne, 52)
Afstand vanaf Utrecht: ±650 km
|foto| kaart | satelliet |
bestel Spiegel

Spiegel 2
La Charente
(Departement Charente-Maritime, 17)
Afstand vanaf Utrecht: ±940km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de Nantua
147ha (Departement Ain, 01)
Afstand vanaf Utrecht: ±900 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de Graoussettes
36ha (Departement Lot-et-Garonne, 47)
Afstand vanaf Utrecht: ±1050 km
|foto| kaart | satelliet |
La Vire
(Departement Manche, 50)
Afstand vanaf Utrecht: ±720 km
|foto| kaart | satelliet |
bestel Spiegel
Spiegel 3
Le Rhône
812 km lang (Departement Gard, 30)
Afstand vanaf Utrecht: ±1100 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de Vesoul-Vaivre
199ha (Departement Haute Saône, 70)
Afstand vanaf Utrecht: ±650 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de la Zup
32ha (Departement Saône-et-Loire, 71)
Afstand vanaf Utrecht: ±770 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de Beaumont de Lomagne
30ha (Departement Tarn-et-Garonne, 82)
Afstand vanaf Utrecht: ±1140 km
|foto| kaart | satelliet | bestel Spiegel

Spiegel 4
Ain
190km lang (Departement Ain, 01)
Afstand vanaf Utrecht: ±870 km
|foto| kaart | satelliet |
Etang de Baron Desqueyroux
1ha (Departement Charante Maritime, 17)
Afstand vanaf Utrecht: ±1000 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de la Liez
278ha (Departement Haute-Marne, 52)
Afstand vanaf Utrecht: ±630 km
|foto| kaart | satelliet |
Tarn
Rivier (Departement Tarn-et-Garonne, 82)
Afstand vanaf Utrecht: ±1130 km
|foto| kaart | satelliet |
bestel Spiegel

Spiegel 5
Lac de Neuvic
410ha (Departement Corrèze, 19)
Afstand vanaf Utrecht: ±1000 km
|foto| kaart | satelliet |
Loire
1012 km lang (Departement Loiret, 45)
Afstand vanaf Utrecht: ±635 km
|foto| kaart | satelliet |
Vieilles Forges
150ha (Departement Ardennes, 08)
Afstand vanaf Utrecht: ±300 km
|foto| kaart | satelliet |
Canal de Bourgogne
140 km lang (Departement Cote d'Ôr, 21)
Afstand vanaf Utrecht: ±680 km
|foto| kaart | satelliet |
bestel Spiegel

Spiegel 6
Aisne
300 km lang (Departement Ardennes, 08)
Afstand vanaf Utrecht: ±350 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac de Bouzey
127 Ha (Departement Vosges, 88)
Afstand vanaf Utrecht: ±560 km
|foto| kaart | satelliet |
Lac du Chambon
60 Ha (Departement Puy-de-Dome, 63)
Afstand vanaf Utrecht: ±970 km
|foto| kaart | satelliet |
Saône
140 km lang (Departement Cote d'Ôr, 21)
Afstand vanaf Utrecht: ±680 km
|foto| kaart | satelliet |
bestel Spiegel

Spiegel 7
Lac de Bujaleuf
356 Ha (Departement Haute Vienne, 86)
Afstand vanaf Utrecht: ±915 km
|foto| kaart | satelliet |
Monampteuil
30 Ha (Departement Aisne, 02)
Afstand vanaf Utrecht: ±420 km
|foto| kaart | satelliet |
Barrage des Ancizes
400 Ha (Departement Puy-de-Dome, 63)
Afstand vanaf Utrecht: ±970 km
|foto| kaart | satelliet |
Saône
140 km lang (Departement Chalon-sur-Saône, 21)
Afstand vanaf Utrecht: ±770 km
|foto| kaart | satelliet |


--------------------------------------------------------------------------------
Frankrijk bezit een enorme hoeveelheid aan wateren. 235.000 km rivier- 15.000 km beken - 50.000ha meren - 30.000ha stuwmeren- 30.000ha grindputten, vijvers en kanalen. Op een groot deel van deze wateren is men verplicht een vergunning te bezitten om er te mogen vissen. Om u in dit Franse doolhof aan vergunningen en departementen een beetje wegwijs te maken kunt u het volgende document goed gebruiken.
Federaties en visverenigingen
Alle 95 departementen hebben een eigen visfederatie een deel van deze federaties hebben een onderling samenwerkingsverband. Per 1-1-2007 bestaan de volgende samenwerkingen:




klik op de kaart voor een vergroting

Le Club Halieutique Interdépartemental:
Le club halieutique dit zijn de donkerblauw gearceerde departementen op het kaartje en bij naam zijn dit de volgende departementen: 04 Alpes de Haute-Provence ,06 Alpes-Maritimes ,09 Ariege, 11 Aude, 12 Aveyron, 13 Bouches-du-Rhone, 15 Cantal, 16 Charente, 17 Charente-Maritime, 19 Correze, 2a Corse du Sud, 2b Haute-Corse, 23 Creuse, 24 Dordogne, 26 Drome, 30 Gard, 31 Haute-Garonne, 32 Gers, 33 Gironde, 34 Herault, 38 Isere, 40 Landes, 42 Loire, 43 Haute-Loire, 46 Lot, 47 Lot-et-Garonne, 63 Puy-de-Dome, 64 Pyrenees-Atlantiques, 65 Hautes-Pyrenees, 66 Pyrenees-Orientales, 69 Rhone, 81 Tarn, 82 Tarn-et-Garonne, 83 Var, 84 Vaucluse, 87 Haute-Vienne en Ile de la Reunion. Als u in één van deze bovenstaande departementen een jaarvergunning met ‘taxe complète’ koopt mag u voor een zegel van 16,50€ en in alle bovenstaande departementen vissen en ook vissen in de volgende 24 departementen (licht blauw gearceerd):

- Entente Halieutique du Grand-Ouest (EHGO):
01 Ain, 03 Allier, 14 Calvados, 18 Cher, 22 Cotes d’Armor, 28 Eure et Loir, 95 Essonne, 35 Ille et Vilaine, 36 Indre, 37 Indre-et-Loire, 41Loir-et-Cher, 44 Loire Atlantique, 45 Loiret, 49 Maine-et-Loire, 50 Manche, 53 Mayenne, 56 Morbihan, 58 Nievre, 61 Orne, 70 Haute-Saone, 71 Saone-et-Loire, 72 Sarthe, 79 Deux Sevres, 85 Vendee, 86 Vienne, 75 Paris, 92 Hauts-de-Seine, 93 Seine-Saint-Denis, 94 Val-de-Marne, 78 Yvelines, 91 Essonne, 95 Val-d'Oise. In totaal zijn het dus 68 departementen die samenwerken en waar u dus met 1 vergunning kunt vissen (uitzonderingen daargelaten zoals bij sommige wateren heeft u en een vergunning nodig van het departement en een vergunning van de lokale visfederatie).

Noord-Oost Frankrijk:
In noordoost Frankrijk bestaat er een interdepartementale samenwerking tussen 21 departementen (groen gearceerd). Als u een vergunning koopt in 1 van de onderstaande departementen mag u zonder bijbetaling in de andere departementen op alle openbare wateren, met 4 hengels, vissen. Dit is geldig vanaf de opening van het snoekbaarsseizoen, normaal gesproken de 2e zaterdag van mei (12 mei 2007). De betreffende departementen zijn:
02 Aisne, 08 Ardennes, 10 Aube, 21 Côte d’Or, 25 Doubs, 27 Eure, 39 Jura , 51 Marne, 52 Haute Marne, 54 Meurthe et Moselle, 55 (Bar-le-Duc)*, 57 Moselle, 59 Nord, 60 Oise, 62 Pas-de-Calais, 67 Bas-Rhin, 68 Haut-Rhin, 76 Seine Maritime, 77 Seine-et-Marne, 88 Vosges, 89 Yonne, 90 Territoire de Belfort.
*In departement 55 Meuse is alleen de visvereniging van Bar-le-Duc die hieraan meedoet betreffende het stuk Canal de la Marne au Rhin in Neuville.
Uitzondering: Met de vergunning van Aube (10) mag men niet met 4 hengels vissen in het departement Seine-et-Marne (77) en vise versa.

Onafhankelijk:
Naast dat er allerlei samenwerkingsverbanden zijn, zijn er ook nog een 8-tal onafhankelijke departementen. Deze departementen hebben een vergunning die alleen geldig is in dit departement, onderling hebben deze departementen ook GEEN samenwerking. Dit zijn de volgende 8 departementen: 29 Finistère, 80 Somme, 48 Lozère, 07 Ardèche, 73 Savoie, 74 Haute Savoie, 05 Hautes- Alpes, 89 Yonne.


--------------------------------------------------------------------------------

Visvergunningen in Frankrijk 2007
Visvergunningen zijn in Frankrijk vrijwel altijd op meerdere plaatsen te krijgen zoals bij bar-café, bar-tabac en bij hengelsportzaken (magasin de pêche). Een visvergunning heet in het Frans “Carte de Pêche”. In Frankrijk zijn verschillende vergunningen verkrijgbaar. Wij zullen deze in een korte opsomming samenvatten:

Carte taxe Complète: Dit is een jaarvergunning die geldig is van 1 januari t/m 31 december. Hiermee mag u overdag en nachtvissen in de periode en op de wateren die te vinden zijn in de departementale visfolder (Guide de la Pêche Départementale). Let op: Het nachtvisseizoen kan per departement en water verschillen doe dus altijd plaatselijk navraag. De prijs van deze vergunning variëert van 55€ tot 75€.
Carte Vacances: Dit is een vakantievergunning die verkrijgbaar is van 1 juni t/m 30 september en 15 aaneengesloten dagen geldig is. Deze geeft vrijwel altijd dezelfde rechten als een Carte taxe Complète. De prijs voor deze vergunning ligt normaliter rond de 30 euro.

Carte Jeunes: Dit is een jaarvergunning voor jongeren onder de 16 jaar deze geeft dezelfde rechten als de Carte taxe Complète. De prijs voor deze vergunning ligt rond de 30€. Indien uw dochter of zoon onder de 16 is en ook graag wil vissen met een vaste hengel. Dan is er de mogelijkheid om een Carte Exonéré aan te schaffen deze is geldig voor het hele jaar, maar er dient wel iemand aanwezig te zijn met een Carte taxe Complète (medevisser).

Carte Journalière: Deze dagvergunning geeft recht om te vissen alleen op stilstaande wateren (meren, grindgaten en vijvers) voor 1 dag. De prijs voor deze vergunning ligt rond de 10€.

Indien u in Frankrijk een vergunning aanschaft dient u altijd een pasfoto te overhandigen, zorg dus dat je deze niet vergeet. Deze dient ervoor dat de kaart persoonsgebonden is.

Visgrens
Het komt wel eens voor dat de departementale grens anders ligt dan de vis- en jachtgrens. In zo’n geval dient men zich bij het vissen te houden aan de vis- en jachtgrens. Zorg daarom altijd dat je bij aankoop van de vergunning ook het boekje “Guide de la Pêche Départementale” meeneemt. Hierin staan kaartjes die aangeven waar de vis- en jachtgrens ligt.

Réserve de pêche
Een reserve de peche is een voor vissers streng verboden gedeelte van het water deze stukken zijn vaak bedoeld als rust- paaigebied van vogels en vissen. Deze réserves worden vaak aangegeven met bordjes. Alhoewel deze niet altijd aanwezig zijn, dient u (om boetes te voorkomen) er toch van op de hoogte te zijn waar deze zones zich bevinden. Ze zijn daarom ook terug te vinden in de Departementale visfolder (Guide de la Pêche Departementale).

Nachtvisstukken
Nachtvisstukken zijn vrijwel altijd goed aangegeven met rode bordjes: Pêche de la carpe a la Nuit. Helaas is dit niet in alle departementen het geval. Zorg daarom dat u bij het zoeken naar nachtviszones weet heb van de ligging van bijv. PK bordjes, plaatsaanduidingen, bruggen, stuwen etc. Ook dit staat altijd duidelijk vermeld in de departementale visfolder.
Bewaarzakken

Het is verboden in Frankrijk een vis te zakken. Hou hier rekening mee want de boetes zijn erg hoog.

Wij wensen jullie veel succes.

Josse de Bruin & Sjo Damen
Naar boven


--------------------------------------------------------------------------------

Rectificatie Lac de la Vingeanne
Ondanks de beste voorbereidingen zijn er toch een tweetal fouten opgedoken in het stuk van Lac de la Vingeanne (Water nummer 4). In het stuk staat: Het gebruik van een boot of voerboot is ’s nachts verboden. Helaas is het gebruik van een voerboot totaal verboden. Tevens bleek dat er niet verder gevist mag worden dan 100 meter uit de kant. Deze regels hebben betrekking op 2006.

Naar boven
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

21-03-2008 13:19

Heren,

Ik kan het initiatief van Koen erg goed begrijpen. Hij is bereid om andere mensen te helpen, maar beseft wellicht niet,zoals Paul het schetst, dat er teveel debielen rondlopen die, wanneer ze erheen gaan, er een grote bende van maken.

Vind het heel sociaal van Koen om mensen te helpen, iedereen vind het verder 'oke' .... behalve de mensen die er door zelf zoeken terecht zijn gekomen. Logisch... erg logisch.. Bekijk het inderdaad in het kader van jouw eigen Nederlandse visserij. Je hebt een gigantisch mooi onbekende putje in the middle of nowhere gevonden. Vangt er plots hele mooie vissen, zit er heerlijk relaxt diep in de prachtige natuur. Tot er iemand op het forum behulpzaam (met ook nu geen slechte bedoelingen) de informatie op het internet zet. En hatsa..... je zit er plots niet meer alleen.

Ik denk dat we dit bovenstaand voorbeeld allemaal niet fijn zouden vinden, als het op 'jouw' water zou gebeuren. Ook niet in Frankrijk.....

Mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

21-03-2008 14:05

Mannen,

Heb de topic doorgelezen. Voor alle reacties valt wel wat te zeggen. Echter: wereld schokkend vind ik de informatie niet. Die paar fototjes en een mega lijst met nachtviszones zal waarschijnlijk niet 'de visserij om zeep helpen'. Met de boekjes van Aart, Josse en de stukken in de Spiegel is er de laatste jaren veel informatie vrijgekomen voor de 'Frankrijkganger'.

Ik vraag me dan ook af hoeveel karpervissers er na het lezen van dit topic daadwerkelijk kiezen om dit jaar af te reizen naar het gebied. Zouden het er acht zijn? Verspreid over april t/m november? Op hoeveel km oeverlengte ook alweer?

Trouwens met het huidige giga aanbod van betaalwateren zal het grootste deel van de "peppies" denk ik eerder kiezen voor een BTW om de barbeque aan te steken dan dat ze nu naar omgeving Doubs afreizen en er daar een tyfusbende van maken!

Hoeveel vissers worden er trouwens niet afgeschrikt door het woord: rivier ? Ik denk 80 %. Zeker als er geen 'bewijzen' zijn van meerdere grote vissen. Heb maar 1 vis gezien in dit topic. Een gelikt artikel met namen en stekken én dikke vissen bereikt véél meer mensen. Als het dan ook nog eens geschreven wordt op een wijze van: ik kwam, zag, en overwon... dan zal het wel wat drukker worden. De artikelen in Spiegel over Stock/Gondrexange hebben de druk op het gebied wel verhoogd. Maar om zeep... absoluut niet.

Ik denk dat deze topic een opstap kán zijn voor serieuzere vissers met al wat bagage.. en die niet te beroerd zijn om zich flink in te zetten tijdens een weekie rivieren.

Nogmaals als je ergens vist dan is het vervelend als er 'nieuwkomers' op je water arriveren... Maar aan de andere kant: jíj vist er dan al jaren en weet hoe het reilt en zeilt. Als je flexibel en slim vist... dan vang je er echt niet veel minder door.

Groetjes,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Jan Peter Teerling

21-03-2008 14:27

Nou vooruit de laatste.

@Frank,

Of je leest niet goed of je leest selectief:

Bekijk het inderdaad in het kader van jouw eigen Nederlandse visserij. Je hebt een gigantisch mooi onbekende putje in the middle of nowhere gevonden.

Heb al eerder het verschil gemeld tussen een afgesloten water(tje) en een rivier met tig kilomometer oeverlengte. Ook het openbaar maken van preciese stek info/TomTom info op rivieren ben ik geen fan van. Via een pb is andere koek,ook dan slectief.

Ook als ik ergens in the middle of now where in Frankrijk een leuk meertje heb gevonden van 50ha met een erg leuk bestand en de naam van dat meertje en verdere info wordt bekend gemaakt door een of andere klootviool,zou ik dat niet kunnen waarderen.

Wat Michel zegt sluit ik me dan ook bij aan,hoeveel mensen zullen er daadwerkelijk naar aanleiding van deze topic die rivier gaan aandoen?

Wat Michel vergeet te melden is,is dat elke local/vaste visser/regelmatig terug kerende visser op een gegeven moment nieuwkomer geweest is.

Riviervissen en het op je bek durven gaan/hardwerken voor je vis/visloos naar huis gaan etc. etc. etc.
moet in je (karper)bloed zitten.

Wil je iets 100% voor je zelf (kunnen) houden? Al kans met één euro!

Een Bonuslot is een van de prijzen die je met Lotto kunt winnen. Je wint een Bonuslot als je twee getallen goed hebt. Met een Bonuslot maak je gratis kans op de Jackpot van ¿ 4 miljoen of meer en de vele andere hoge Lotto-prijzen.


Terug naar inhoud



Hoe weet ik hoeveel Bonusloten ik al heb gewonnen?

Als je de Lotto-trekking op zaterdagavond tijdens Lotto Weekend Miljonairs volgt, dan weet je direct of je in de prijzen bent gevallen. De Bonusloten die je wint, spaart Lotto voor jou op. Dit saldo vind je terug op het rekeningafschrift waarop het incassobedrag van jouw Lotto-abonnement staat vermeld. Tevens kun je jouw saldo opvragen bij Consumentenservice op telefoonnummer: 0900-0202 (¿ 0,20/min).


Terug naar inhoud



Wanneer ga ik meespelen met mijn Bonusloten?

Je gewonnen Bonusloten worden minimaal 1x per jaar ingezet. Lotto regelt dit automatisch voor jou.


Terug naar inhoud



Kan ik zelf de getallen en kleuren van mijn Bonusloten kiezen?

Dit is helaas niet mogelijk. De computer bepaalt uit welke getallen en kleuren jouw Bonusloten bestaan. Lotto brengt je vroegtijdig schriftelijk op de hoogte van de getallen en de kleuren van jouw Bonusloten. Dit gebeurt voordat jouw Loten worden ingezet.


Terug naar inhoud



Als ik stop met Lotto komt mijn saldo Bonusloten dan te vervallen?

Als je je Lotto-abonnement opzegt, stuurt Lotto je het aantal Bonusloten toe dat je hebt opgebouwd toen je nog Lotto speelde. Je kunt deze Bonusloten activeren bij een Lotto-winkelier.


Terug naar inhoud



Hoe kan ik mijn deelname wijzigen?

Wijzigingen kun je aan ons doorgeven door:
¿ de wijzigingskaart die je bij je deelnamebevestiging heeft ontvangen in te vullen en op te sturen, of
¿ een brief te sturen met een korte toelichting van de wijziging, aangevuld met de volgende bij ons bekende (oude) gegevens:
Naam
Adres
Rekeningnummer
Deelnamenummer (te vinden op uw rekeningafschrift bij afschrijving Lotto-inleg)
Handtekening


Stuur je brief in een voldoende gefrankeerde envelop naar:
De Lotto
Afdeling Consumentenservice
Postbus 3074
2280 GB RIJSWIJK


Na ontvangst van de wijzigingskaart of je brief, zullen wij je wijziging voor het eerstvolgende incasso doorvoeren. Je ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging.


Terug naar inhoud



Hoe kan ik mijn deelname beëindigen?

Je kan je deelname beëindigen door een brief te sturen met daarin je:
Naam
Adres
Rekeningnummer
Deelnamenummer (te vinden op uw rekeningafschrift bij afschrijving Lotto-inleg)
Gewenste beëindigingdatum
Handtekening

Stuur je brief in een voldoende gefrankeerde envelop naar:
De Lotto
Afdeling Consumentenservice
Postbus 3074
2280 GB RIJSWIJK


Na ontvangst van je brief zullen wij je stopzetting voor het eerstvolgend mogelijke maandelijkse incasso doorvoeren, tenzij later door je gewenst. Je ontvangt hiervan een schriftelijke bevestiging. Deze wordt je na afloop van de laatste spelperiode toegezonden, voorzien van een eventueel tegoed aan Bonusloten.
K. van den Herik

21-03-2008 15:30

omdat het vrijdagmiddag is Jan Peter? aaaah


Afbeelding

Maar on:

Ik vind het de schuld van Jan Junge, Rini Groothuis, Dik Langehenkel en nog wat van die engelse mafferds. die schreven zo vanaf 1975 veel te leuke verhalen over karpervissen.

Gevolgd door o.a Naeffie met zeer aanstekelijke verhalen over vissen in Frankrijk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

22-03-2008 13:01

@Jan-Peter:

Als je überhaupt al gaat nachtvissen waar dat verboden is (geen nachtviszone) verpest JIJ het al voor de plaatselijke jeugd. Dan kan je idd. zeker die middelvinger verwachten,als door jouw toedoen,ook zij niet meer (rustig) kunnen nachtvissen.


Ik denk dat je eerst de tekst even goed moet gaan lezen voordat je mij beschuldigt en een dikke "JIJ".
Maar ik zal het nog even verduidelijken.
pre-2004: geen nachtviszones, nachtvissen overal toegestaan en het gebruik van een boot.
2005: vanwege enorme toeneemde drukte oa. door publicaties van goede vangsten, nachtviszone ingesteld.
2006: geen boten (ook geen voerboten) meer toegestaan omdat mensen door 600 meter uit te roeien de niet-nachtviszones, waar ze het jaar daarvoor nog zo lekker konden vangen, proberen te bereiken.
2007: lekker overdag vissen en met een peilhengel grindplaatje proberen te vinden, maar je "ding" kan je er echt niet meer doen.

De vergelijking Sloterplas en een rivier ergens in Frankrijk vind ik al helemaal mank gaan



1: Sloterplas afgesloten water, ben ik niet helemaal met je eens. Als je wat voor een slotenstelsel er om de sloterplas ligt, dat de vissen een hele migrate roete hebben door dit slotenstelsel rond bv. de paaitijd en dat als jij weet welke tijd van het jaar je waar moet zitten, je aanzienlijk meer vangt.
2: Ook op de Doubs mooie stukjes rivier en minder mooie. De foto's die worden weergegeven in dit topic zijn toch echt wel de mooiere en met een beetje google earth kom je er wel achter waar dit precies is.
Op de doubs is de ene barage de andere niet, vissen migreren vast en zeker door de sluizen, maar ook daar heb je goede en minder goede stukken en laat nou net hier op het forum zien waar je precies moet zitten.

Waar ik vis? Frankrijk,Italie,Spanje en in Nederland,misschien dit jaar zelfs nog in Duitsland. Of dit terzake doet en relevant is aan wat foto's van een rivier in Frankrijk?


Vertel eens waar dan, laat eens wat google earth fototjes erbij zien en wat vangsten aub.
Dan kan de verkennende karpervisser daar ook eens aan de slag. Het is jou kans om mensen op pad te helpen.
Ik begreep dat jij hier namelijk een voorstander van was.
zie:
Zal ze mss net dat zetje in de rug kunnen geven om daarna ook zelf eens op onderzoek te gaan.

zie:
Iedereen heeft wel eens een kruiwagen nodig,ook wij..


begrijp me goed, ik heb het niet op jou gemunt, reageer enkel op dit topic en hou wel van een discussie :wink:
Jan Peter Teerling

22-03-2008 16:07

Paul,

Als er in een topic gevraagt wordt naar info,en ik kan ze helpen,doe ik dat via pb.

Ik heb niet de behoefte om de wateren waar ik vis op internet te zetten,dat wil niet zeggen dat als iemand anders dat doet ik dat afkeur. Nogmaals ben van mening dat er geen preciese stek info gegeven is.

Dat we van mening verschillen mankeert niks aan toch? Niks mis met een discussie.

Waar we het eens over zijn?: We can agree to disagree :wink:
Jan-Arie de Jong
Berichten: 23
Lid geworden op: 09-06-2008 13:54

16-06-2008 16:27

Koen,

Je hebt een pb
Groeten,
Jan-Arie
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

25-06-2008 12:54

Als je in deze regio gaat vissen en je zit niet op een nachtviszone wat zijn dan de tijden dat er gevist mag worden? is dit hetzelfde als in nederland, 1uur voor zonsopgang en 2uur na zonsondergang.

Ben mezelf een beetje aan het orienteren voor de saone voor de 2e week van augustes en wil graag meerdere stekken bevissen, ook nachtvissen (in de zone) maar ook overdag.

Groeten William.

Toevallig meer mensen die deze week of eerder / later gaan iv.m. info uitwisselen?
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

01-07-2008 16:00

karpervissers zijn gierig en het is onder veel karper vissers een motto "IKKI IKKI en de REST KAN STIKKEN!". Stel je voor dat iemand anders op jouw stek een 25kg+ vis vangt en jij een paar kleine.........

het excus word te vaak gebruikt van. Ja ze maken er een bende van daarom zeg ik niks...
Pfff beetje kinderachtig omdat maar altijd te gebruiken.

de meeste vissers die van nederland uren rijden om te gaan vissen in frankrijk zullen echt geen groepen jongeren zijn die alleen maar willen feesten en zooi gaan maken, die gaan wel naar spanje of ergens anders heen

Super dat je je info wilt delen