zeg Nee tegen Betaalwateren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Emmerink
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-10-2002 02:00
Locatie: Amersfoort

04-02-2003 19:47

Sorry maar ik zeg JA
To Carp or not to Carp, Thats the question!
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

04-02-2003 19:51

ik was laatst op de regio-meeteing van de KSN(regio denhaag) in Den Hoorn. Op bestuurlijke kwesties kwam geen enkele reaktie. Zoals bijvoorbeeld om nu ook regionale BCC's (?) op te zetten. 0 responce.

nah, over naar de avondvulling van John van Eck, een diashow over Afrika.... hm, intresting. Groots aplaus, per slot van rekening is john JOHN, een van de oprichters van de KSN, een van de oudgediende, zijn naam klinkt als oudestempel in mijn oren.

Hij ging eens vissen met ene Alijn Danau (die zijn boek natuurlijk promotie-klaar had), en een Duitser, och, die werd meteen 'uitgefloten' maar dat terzijde.

1 van de redenen dat ik naar de KSN wilde was hun standpunten te gaan bezien. Daarom ging ik naar A'dam laatst, en nu regio denhaag. Wat zag ik??

John van Eck die zijn show hield over een stuk water in Afrika, beheerd door Een Engelse uitbater. Hunnie mochten er op uitnodiging gratis vissen (promotie-doeleinden wederzijds), normaal kostte het 500 pond de week. Mijns inzien een ordinair BTW dus, dit terzijde.

Hoe gaat zo iets? je komt daar aan; ontvangst in een soort van Pub, met natuurlijk een wand vol met eerder gevangen troffees, op zich niets mis mee, maar toch.. mij doet het denken als lopen over de wallen en gluren naar de hoertjes achter de ramen, al die beloftes....

Wegens omstandigheden (weersinvloeden) was het niet echt een succesvolle trip te noemen, qua vangsten, maar toch was de klank die ik uit zijn woorden haalden best doorspekt met een licht soort van reklamemakerij... niets mis, maar toch

Zijn dia's waren geweldig, met name die van de safari in het krugerpark. Het benne vast een goed visser, en een beste fotograaf.

Deel twee na de pauze.... we gaan eens een stukkie targetvissen doen.... klein putje rond een fort, een welbekende vis, schub, bekend uit een eerdere publikatie; ongeveer 20 vissen op een put, plus wat versleepte visjes, door locals uitgezet.

en een John van Eck die zegt, dat we allemaal de risikos van het verslepen van vissen wel kennen vandaag de dag, maar gezien de situatie in belgie is er wel enig begrip voor op te brengen. (dat is er voor engeland ook wel dacht ik in mijn gedachte) Maar goed, wat een mooie visserij, moeilijk, want erg gedresserd water.... (dit viel ook al ergens onder 1 van de genoemde punten hierboven dacht ik?)

Alles wat john liet zien was dubbel. Het klopte wel, maar toch ook weer niet.

Is dit de KSN??

Ik besef terdege dat dit maar een tijdsopname was van een regiomeeting, niet officiele naarbuitentreding van de KSN zelf, en ik zal ook gewoon verder gaan met bekijken wat het precies wel inhoud...

mijn lidmanschapsacceptgirokaart is al binnen, ik wordt gewoon lid, en wil mij nog steeds meer en meer actiever maken, maar dit was toch gewoon een pure BTW-visserij, ondanks het feit dat geen enkele lijst tot nu toe officieel is geplubliceerd

groeten ed

ps:

Hoogtepunt van de dag was mijn ontmoeting met John Pannekoek eigenlijk... we moesten maar eens samen een keertje de verdwenen populatie op gaan sporen. ja, john, dat moesten we maar eens, en ons misschien maar toch weer wat verder verstoppen... Waren we blind niet gelukkiger?
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-02-2003 19:53

Op 2003-02-03 21:56, schreef HansPeter van Ee:
John/Martijn

Jullie vinden dus beiden dat dit soort 'slechte' Nederlandse wateren ook op een zwarte lijst moeten komen te staan, net als de b-wateren ?



Dat vind ik niet eens een zo'n slecht idee: gelijke monniken, gelijke kappen.

Bij dergelijke wateren is enigste verschil met een betaalwater het aantal euro's dat je moet neertellen.

Kiron,

Jij hebt het over "commerciele uitbuiting". Misschien ga ik nu erg kort door de bocht, maar volgens mij maakt het voor de karpers weinig uit hoeveel je voor een weekje vissen betaalt; gevangen worden ze toch.

Parallel hier aan zou jij alleen nog maar met eigengebouwde materialen moeten vissen. Immers, ALLE leveranciers van hengelsportmaterialen maken winst over de (dikke) ruggen van karpers. Deze dienen dus ook geboycot te worden?!

Tevens geef jij aan dat je weinig tot geen vertrouwen hebt in het onderzoek van de KSN. Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Niettemin is het toch belangrijk dat alle karpervissers 1 blok vormen tegen het wanbeleid op betaalwateren, en dat kan ALLEEN maar middels de KSN!

Groet,

Martijn

PS

Kiron, dit is ABSOLUUT geen aanval op jou! Ik probeer alleen een bijdrage te leveren aan deze zinvolle (en goed lopende!) discussie.

PPS

Staat de KSN op Carp 2003?
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 20:09

Op 2003-02-04 19:53, schreef Martijn Julien:

Kiron,

Jij hebt het over "commerciele uitbuiting". Misschien ga ik nu erg kort door de bocht, maar volgens mij maakt het voor de karpers weinig uit hoeveel je voor een weekje vissen betaalt; gevangen worden ze toch.

Parallel hier aan zou jij alleen nog maar met eigengebouwde materialen moeten vissen. Immers, ALLE leveranciers van hengelsportmaterialen maken winst over de (dikke) ruggen van karpers. Deze dienen dus ook geboycot te worden?!



Geld boeit een vis idd niet, maar wel zijn levensomstandigheden, zijn voedselaanbod, zijn overlevingskansen (voor zover een vis kan denken). En dat zijn nou net de punten die bij (veel) btw in gevaar komen. De commercie is alleen van belang voor de verhuurder......

De winkeliers en fabriekanten dragen niet direct toe aan het leed dat een vis wordt aangedaan, zoals bij: ondervoeding, slechte behandeling, verplaatsing, ziektes enz.



Tevens geef jij aan dat je weinig tot geen vertrouwen hebt in het onderzoek van de KSN. Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben. Niettemin is het toch belangrijk dat alle karpervissers 1 blok vormen tegen het wanbeleid op betaalwateren, en dat kan ALLEEN maar middels de KSN!

Groet,

Martijn


Martijn, ik heb in bovenstaande discussie aangegeven toch lid te worden van de KSN ondanks de vele twijfels van mijn kant, omdat ik hetzelfde denk als jij over 1 blok vormen. Lid worden doe ik op CARP 2003.

groet,Kiron
The Ronski :grin:

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-02-04 20:16 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-02-2003 20:15

Kiron en Joep, ik begrijp jullie twijfels, maar in veel gevallen is controle langs een andere weg ook mogelijk. Ik zal 1 voorbeeld geven: een eigenaar vult in ruim 470 karpers te hebben uitgezet, maar...tot enkele jaren geleden adverteerde hij wel met duizenden karpers uitgezet te hebben!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 20:36

De tekst tussen de twee quotes behoren tot een geheel, zoals je ziet staat 'veel' tussen haakjes, misschien niet zo heel duidelijk door de witregel........

Wat betreft die fabrikanten: waarom zetten zij niet de ingrediënten op hun zakken met kant en klare bollen...dan kan de visser beter bepalen of het de vis leed aan doet of niet. Maar da's inderdaad niet direct (wel indirect wellicht).




En ja ook ik vind dat er net als op de verpakkingen voor mensen en (huis)dieren de ingredienten en percentages vermeld moeten worden.

Groet,Ronski

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-02-04 20:39 ]</font>
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

04-02-2003 21:33

het zou nog helemaal niet zon gek idee zijn als ze die voeding op de verpakking zouden zetten maar dit zal niet gebeuren want dan zijn ze bang dat de boilies zelf gemaakt worden .... de geheime ingridienten zullen ze nooit vertellen want dat tast hun winst aan ze zijn niet dom .
-------------------------------------------
met vriendelijke groet,

jamie justin bluming

--------------------------------------------

Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

KIRON HEEFT GELIJK

-------------------------------------------
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

04-02-2003 21:47

Nou nou Jamie, Je maakt me aan het blozen :grin:

Misschien is dat laatste zinnetje iets te.......

Groet,Kiron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2003 22:14

Tjee, weer een heel ander onderwerp.

Maakt niks uit Jamie, met gewoon vermelding van het gehalte aan eiwitten, koolhydraten, vezels, vitaminen, E-nummers etc., plus bijvoorbeeld houdbaarheid, zeg je nog helemaal niets over de geheime ingredienten en hun verhoudingen. Lijkt me dus niet zo een probleem. Vind je op diervoeders ten slotte ook. Nou en die kan ik ook niet namaken. Te doen dus.

Groeten, Kees
HansPeter van Ee

04-02-2003 22:35

John

Wat een aantal Nederlandse 'dressuurputten' betreft denk ik dat het beter is een aantal regels op te stellen.
En dan bedoel ik niet dat men problemen oplost met verboden, maar met regelgeving.

Aart

Inhoeverre denkt de Nederlandse overheid eigenlijk met de Nederlandse hengelsportorganisaties mee ?
Het visserijbeleid voor het IJsselmeer ruikt nog steeds niet lekker...

met geflavourde groet

HPE
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 23:40

Aart,

Jij zegt dat controle via een andere weg ook mogelijk. Stel dat jullie zo een aantal wateren vinden die hun formulier niet naar waarheid invullen wat doen jullie dan als KSN zijnde hieraan?

Ook al zou het water op een "zwarte lijst" staan dan zullen er nog steeds mensen zijn die er heen gaan omdat ze hun behoefte willen bevredigen. En als beheerders van "goed gekeurde wateren" dan zien dat er bij "zwarte lijst wateren" meer verdiend word dan zullen er ongetwijfeld beheerders komen die zullen zwichten voor het geld. Geld is zoals Kiron al stelde een van de mens grootste drijfveren.

Met afwachtende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

05-02-2003 13:44

Ed,

Ik hoef John niet te verdedigen. Dat kan hij trouwens zelf veel beter. Hij mag dan wel wat makker geworden worden, maar toch.

Paar dingen wil ik toch even aanstippen.

Die 500 pond is volgens mij incl. vliegreis, eten, huur materiaal, hulpje etc. In dat licht gezien valt het betalen op zich wel mee toch?
B-water. Dacht het niet. Niet in de zin hoe de KSN het ziet. Vandaar ook Nee, tenzij… 1 Ding weet ik zeker. Er zitten geen grote karpers die uit Franse rivieren zijn gestolen.

Reclame: Tja als ze mij vanavond bellen om te gaan vissen in Afrika of weet ik veel. Kosten 0,0. Alleen eens een artikeltje schrijven en hier en daar de naam van de organisator laten vallen. Moest ik toch waarschijnlijk diep nadenken en na 10 seconden zou ik waarschijnlijk ja zeggen. Jij niet?

Target vissen. Dit is een wezenlijk onderdeel van de karpervisserij geworden. In Nederland misschien iets minder, maar in de rest van europa wel degelijk. Voor sommigen niet hun pakkie aan, maar op zo’n avond kan je wel kennis nemen hoe een ander zoiets beleefd.

Waarschijnlijk heeft John mbt tot begrip over visverplaatsen iets anders, maar zeker meer over verteld. Zelfs in Nederland is er bijna geen water meer, waar nog de originele bezetting aan karper aanwezig is. Helaas. Tot voor kort kon je nog net doen of je niet beter wist. De laatste jaren kan je je niet meer achter dit excuus verschuilen. Lijkt dubbel is het niet. Fouten mag je gerust maken, maar leer ervan.

MVG

Klaas
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

05-02-2003 15:52

inderdaad ze kunnen altijd wel de ingredienten erop zetten. maar probeer de producent maar eens over te halen. Ik denk dat het nog wel een paar jaartjes duurt om ze zover te krijgen. er zou er 1 mee moeten beginnen en dan alleen die boilies kopen dan zal de rest vanzelf volgen. Maja krijg iedereen maar eens zo ver, net als het niet vissen op Bwater.

met vriendelijke groet,

jamie justin
----------------------------------
zeg NEE tegen betaalwater!
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

05-02-2003 15:56

Jamie,

Hoort de discussie over het vermelden van ingredienten op ready mades niet in een andere topic thuis??

Met onderscheidende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2003 17:03

Joep,

Na de vraag van Klaas om randvoorwaarden wel. Eén zou dus de kwaliteit van het gebruikte aas kunnen zijn. Ik doe maar een gok, maar er zit wel wat in. :smile:

Kees
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

05-02-2003 17:58

Kees,

Ok er zit wat in, maar wie is dan degene die gaat bepalen hoe de kwaliteit van het aas is. Wie gaat het aas keuren zeg maar??

Met keurende groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-02-2003 20:39

Klaas (e.a.)

nee, dit was de prijs voor een week vissen, exlusief de vliegreis, die heeft hij apart vernoemd in euro's via zalveltem dacht ik, maar dit terzijde. Zie het niet als een aanval op John, Klaas. Zoals ik al zei, veel klopte wel, maar gaf een dubbelle smaak.

Je reaktie doet het lijken alsof ik alleen op John afgaf, integendeel, in dat geval zou ik er niet eens over schrijven hier.

Ik schreef het juist hierop, omdat het voor mij een schril contrast was, aangaande mijn uitpluizen hoe een en ander bij de KSN gaat. Ik wil lid worden van de KSN, om iets tegen verdere teloorgang van de karpervisserij te kunnen doen, wat dit zou moeten zijn probeer ik nog uit te puzzellen, en mede door het lezen van dit forum sinds ik er lid van ben, begrijp ik meer en meer de noodzaak daartoe.

Dat je 500 pond weinig vind das een tweede, omdat je stekkie verzorgt wordt met inderdaad inderdaad o.a. een hulpie etc.... tsja. een hulpje en een tent voor je verzorgd, of een camping aan het water met douches etc.... ik zie daarin geen verschil, beide zijn gewoon betaalwateren.

Het commerciele aspect hoef ik je toch niet uit te leggen, nietwaar?... een uitbater nodigt wat bekende vissers uit, die promoten het verder met goede verhalen erover, Alijn promoot intussen effe zijn schrijven in een nieuw land, nieuwe kansen voor beide, voor de verhuurder en de schrijver. Precies zoals het vroeger ging met maddocks zijn video, en bijvoorbeeld mijn eerder aangehaalde video-band van groothuis in het vervolg daar weer van. Ik begrijp dat dit allemaal valt onder het motto: moet kunnen, waarom niet, marktprincipe enzo

Hetzelfde principe geld mijns inzien voor het afrika-gebeuren. Een uitbater wil graag wat meer klanten, wat heb je nodig? een bekende visser die het promoot... Of dit ook voor John geld weet ik niet, eerlijk gezegd had hij best een aardige show, best clean zogezegd. Nietemin werkt mijns inzien toch nog immer bovengenoemde commerciele werkingen, niets mis mee, maar hoe moest ik dit nu plaatsen qua beleidsvoering van de KSN aangaande BTW problematiek etc?

Over het target vissen.

mag ik dan een volgende voorwaarde aandragen voor het geaccepteerd beheersplaatje van BTW's, waar zijn we? 5? 6?

7: iedere karper, vaker dan 10 x gevangen dient te worden overgezet naar een water waar hij niet meer bevist zal worden, voor minstens 5 jaar... (niemand gaat hiermee accoord natuurlijk) maar toch kom ik dan weer terug op het punt waarin de karper zijn bestaan is omgedraaid van een vrij levend wezen, naar een object voor het plezier van de karpervisser, humaan behandelt met onthakingsmatten en al.....

En het is dat wat ik steeds maar weer roep, en niet alleen betreffende de BTW's, maar op het gehele Karpervis gebeuren:

een karper leeft niet omwille van de karpervisser zijn hobby, en heel veel wateren, BTW of niet lijkt dit al erg het geval...... In veel voorbeelden haal ik bijvoorbeeld ook steeds weer KK aan, of de naampjes-vissen van belgie in het algemeen etc. Het is gewoon denigrerend, EN egoistisch. In verschillende topics heb ik terloops al eens gevraagd: hoe vaak mag eigenlijk een karper gevangen worden?

Dat ik nooit een antwoord hierop krijgt verbaast mij niets, het zou het ingooien van vele hun eigen ruiten betekenen.

Och, en dan lees ik wel eens goedmakerijpraatjes, ze hebben heus wel eens een maandje rust hoor..... of erger, het regelt zichzelf, als ze vaak genoeg gevangen zijn bijten ze vanzelf niet meer joh.... ok, maar dan staan de echte cracks op die juist die vissen nog eens gaan vangen.....

Klaas, soms heb ik de indruk dat je steeds mijn beste bedoelingen mist. Ik weet dat mijn satire, sarcasme zelfs, soms grof is... dit is omdat heel veel mij bitter stemt.... vergeet echter niet dat ik de beste bedoelingen heb. Daarom wil ik bijvoorbeeld ook een realistisch beeld voor houden, en voor gehouden worden....

Daarom bijv. wilde ik ook stellen dat groothuis een werkelijk fenominaal romantisch schrijver was, maar zijn video een aanfluiting.... Gewoon als weerspraak omdat iemand anders het een succes noemde. De wereld, en zeker deze wereld, relativeert gewoon veel te weinig. Nadeel is echter dat het schrijven tegen 'helden van velen', hoe realistisch ook weer gepend, meestal onmogelijk is... Voor velen is Maddocks een held-bij-voorbaat.... Bekijk zijn video met pondjes-klokje nu eens goed, en wees een realist: HIJ MISHANDELD KARPER...., maar goed, helden mogen dat. Zijn hengels werden nog beter verkocht, en du der werd overlopen, en nauwelijks iemand sprak over 3 bewaarzakken met opspartellende vissen erin op enkeldiep water.... En dan mag ik hier lezen dat de onthakingsmatten nu standaard gebruikt worden dankzij de betaalwateren???

heeft iemand nu al die zelfcorrigerende riem voor me? ;o)


de woorden hier namens de KSN gesproken stroomden niet met wat ik ervaarde in De Hoorn. Dat was mijn punt uit mijn vorige posting alhier.... NIET dat ik tegen john schreef... Nogmaals, dat was best clean te noemen, maar iets te naief om dit ook zo te ervaren, wetende dat de werking van commercie er een rol mee speelde. Daarbij kwam kijken dat John over zijn visserij, en de visserij in het algemeen een aantal rake dingen zei, maar daar gaat deze topic niet over. Mijn algemeen beeld van John is een goede... dat was ie al overigs, mijn beeld daarvan...

Vriendelijke groet
Ed
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

05-02-2003 20:39

Een voorbeeld van een SLECHT betaalwater:

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.lesquis.com" target="_blank" class=bericht>www.lesquis.com</a><!-- BBCode auto-link end -->

"Final totals for 2002: 6356 carp including 17 over 50lb 181 over 40lb 920 over 30lb 1885 over 20lb 3353 over 10lb"

Dit kan niet gezond zijn mensen !!

En dat aas ?? Tsjah, als ik de ingredienten van de nashboillies wist, (als ik er mee zou vissen) dan zou ik ze mooi zelf draaien en ging ik ze niet meer kopen. Ik denk dat hier het probleem net ligt.

mvg
stefan
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

05-02-2003 20:45

ik ben deze dicussie begonnen over betaalwater en iemand anders ging er door heen met ingredienten op boilies dus daar wou ik even op reageren. Dus eerst goed lezen.


met vriendelijke groet,

jamie justin bluming
--------------------------------------

zeg NEE tegen betaalwater
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-02-2003 20:54

owja.... sorry, vergeten

Reclame: Tja als ze mij vanavond bellen om te gaan vissen in Afrika of weet ik veel. Kosten 0,0. Alleen eens een artikeltje schrijven en hier en daar de naam van de organisator laten vallen. Moest ik toch waarschijnlijk diep nadenken en na 10 seconden zou ik waarschijnlijk ja zeggen. Jij niet?

Klaas toch.... ;o(

nee; ik niet... die kansen heb ik gehad weet je..... sommigen namen ze... gingen boekjes publiceren, met het oogpuntmeer vissers te creeeren, meer visspullen te verkopen, geld te verdienen over de rug van de karper... weinig mis mee, tenzij een en ander te ver wordt door getrokken.... mensen die eerst het commerciele schip op voortouw hebben getrokken, en mede verantwoordelijk zijn geworden voor deze enorme explosie van commerciele uitbuiting... die mensen konden nog zeggen dat ze het niet in zulks een erge mate zagen aankomen..... vandaag de dag HOOR je de verantwoording daarin te onderkennen.... zeker jij en ik Klaas....

Nee, ik ging niet. Ik zou niet eens weten waarom ik zou willen... Overigs heeft John de vliegreis wel zelf moeten betalen, en die was bijhoorlijk prijzig....

Maar dat is het net.... wanneer laat je je verleiden?.... Als je maar genoeg 60 pondigers op een betaalwater smijt, ben je wel erg stom om er niet te gaan vissen, nietwaar? ga jij toch ook klaas? Of ken je iets als principes?

Waarom gingen Blommers, Rob Schneider, Marko Kraal, Naef, Joris, etc niet commerciel?? Omdat ze bereid waren de consequenties ervan in te zien? Denk je bijvoorbeeld dat Rob Schneider, de machtige tekenaar van Groothuis zijn boeken, en een groots vanger, niet binnen had kunnen wandellen in de wereld van geld vangen?

Soms kun je ook nee zeggen tegen een verleiding. Iedere verleiding van een comercie heeft een keerzijde. Dat weet toch onderhand iedereen...

Groeten Ed
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

05-02-2003 22:16

Op 2003-02-05 20:39, schreef edwin siol:
Klaas (e.a.)


7: iedere karper, vaker dan 10 x gevangen dient te worden overgezet naar een water waar hij niet meer bevist zal worden, voor minstens 5 jaar... (niemand gaat hiermee accoord natuurlijk) maar toch kom ik dan weer terug op het punt waarin de karper zijn bestaan is omgedraaid van een vrij levend wezen, naar een object voor het plezier van de karpervisser, humaan behandelt met onthakingsmatten en al.....

En het is dat wat ik steeds maar weer roep, en niet alleen betreffende de BTW's, maar op het gehele Karpervis gebeuren:

een karper leeft niet omwille van de karpervisser zijn hobby, en heel veel wateren, BTW of niet lijkt dit al erg het geval...... In veel voorbeelden haal ik bijvoorbeeld ook steeds weer KK aan, of de naampjes-vissen van belgie in het algemeen etc. Het is gewoon denigrerend, EN egoistisch. In verschillende topics heb ik terloops al eens gevraagd: hoe vaak mag eigenlijk een karper gevangen worden?



Edwin,

Als jij werkelijk zo denkt over (karper)vissen, dan denk ik dat je maar moet stoppen :???:

Gr.

Martijn
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-02-2003 23:23

martijn:

Zou je je advies alstublief verder toe willen lichten?

Ten eerste gaat het hier over een stellingname, maar toch...

Ik heb 1 geluk namelijk martijn. Karpervissers zijn in de regel nogal geneigd niet teveel zelf te willen ontdekken. Zeker de laatste generatie. Ze kruipen graag daar waar al gevist wordt, en jip, daar zie je mij net niet. 30 tenten aan Du Der, 30 aan orrient; 50 aan cassien. KK zit vol, en ga zo maar door. Heerlijk!

Lullig voor die vissen, maar ok.... geluk bij een ongeluk zoals ze dat noemen.

Ken je wel enigsinds inbeelden hoe rustig het elders kan zijn, lege wateren, onbeviste vis. ze bestaan nog in overvloed. En je raadt het al, daar zit ik. Zeker is dat ik nooit een Skup, Den Groote, Den gele etc op mijn palmares zal hebben. Misschien scoort dat niet in het algemeen beeld van een alles willen vangende karperjager, maar 1 ding staat bij mij voorop: Respect voor het leven van de vis. En nu komen er vast weer verdedigingsstructuren die zullen gaan zeggen, ja maar dan moet je sowiso niet vissen. Ik schreef al eerder, schuldgevoelens heb ik daarover al voldoende, het gaat erom ze zo beperkt mogelijk te houden, en juist daarom zijn principes voor mij erg belangrijk.

Op mijn thuiswateren (wateren waar ik dus jaren alleen heb gevist) baalde ik gewoon bij het gaan dubbellen van vissen, het wordt respectloos op de een of andere manier. Dit geld in zekere zin ook verder door beredenerend naar situaties waar anderen al deze vis gevangen heeft.

Alles gaat over grenzen wanneer men poogt enige principes te hanteren. Mijn grens is dat ik het leven van een karper niet met mijn visserij zodanig wil veranderen dat zijn leven zijn leven niet meer is, hooguit effe een klein verschil tijdens die ene keer dat ik hem vang. Je begrijpt dus dat targetvisserij dus voor mij niet opgaat.

Het willen vissen op een vis die al bekend is geworden door het al gevangen zijn, en zodanig vaak, dat ie werkelijk een naam is geworden in de visserij.

Hoe vaak is HIJ nu al eens gevangen?
Op hoeveel wateren is HIJ nu eigenlijk al nagejaagd? Zeg eens eerlijk Martijn... stel: morgen wordt hij weer eens gejat, en zwemt dan op een van jouw thuiswateren... en ben nu eens echt heel eerlijk, dan ben ik het ook... Blijf je er dan vissen? Misschien zelfs blij met die klootzak die een vis moest verplaatsen, maar wat een geluk, nu kan ik hem ook eens vangen? Ik begrijp dat je dit niet uit kunt spreken, dat hoort niet. En toch, als dit niet hoort, hoe komt het dan dat HIJ nog steeds maar weer nagejaagd werd?

Ik zal je eerlijk zeggen: het zou dan het einde van mijn thuiswater voor mij. En je hebt helemaal gelijk. DAN wordt het eens tijd om te gaan stoppen.

Echter er is een weg terug!

Ik geloof hierin, ondanks al mijn bitterheid en sarcasme. We gaan terug naar af. Dat dit ten koste gaat van de karper is toch al wel een poos duidelijk.

Vind ik het erg dat HIJ naar Engeland gaat ooit? DE Nieuwkoopse schub achterna misschien? Dat Skup dood is? Van de vele honderden andere karpers die inmiddels slachtoffer zijn geworden van de karpervisserij? Soms eigenlijk helemaal niet meer weet je.....

Het zijn kleine fragmentjes die de stap terug maken, en het leven van die vissen was mijns inzien toch al wel zodanig veranderd, dat enig opofferingsfactor een schrale troost zou kunnen bieden voor ze.

amen

Groeten ed

Ps: Martijn,
Hoe vaak vind jij dat een vis gevangen mag worden?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-02-2003 13:50

Ed,


Natuurlijk ga ik van je beste bedoelingen uit. Discussie is m.i. mening geven en op basis van argumenten staven. Kan voor 2 partijen leerzaam zijn. Daarnaast kan een lezer er ook nog iets van mee krijgen.

De KSN hanteert nog steeds het nee, tenzij.

Goed visstand beheer.
Geen gestolen vis
Geen ontrekking water aan vrije vergunning

Elk water wat hieraan voldoet, prima. Zover ik heb kunnen bekijken op de video en dia’s. Was er niets mis mee.

Teloorgang van de karpervisserij, zoals jij dat noemt, wordt niet veroorzaakt door b-wateren. Of: b-wateren verbieden en alles is weer ok, geloof ik niet zo in.

B-wateren uitbannen? Een utopie. Proberen er het beste van te maken en trachten zoveel mogelijk beheerders een verstandig (vis)waterbeheer te laten voeren, is m.i. de enige winst die te boeken is.
Het ziet er naar uit, dat dit ook gaat lukken.

Winnen is niet altijd 100% je zin krijgen. Helaas of misschien wel gelukkig?

Commercie is geen vies woord he. Zolang je je ziel niet verkoopt en je staat voor wat je zegt. Zonder commercie hadden we nu nog steeds twijgen als steunen.

Hoe je het 1 en ander moet plaatsen? Voorbeeld. KSN voorzitter start met ander bestuurslid een commercieel magazine. Voorzitter en bestuurslid treden, ondanks dat een flink deel van de leden het niet noodzakelijk vonden, af.

John, is om zijn reden na zij bestuursfunctie beëindigd te hebben, enkele commerciele activiteiten gaan ontplooien.


Afrika, jazeker. Heb dinsdag een film van Lou Kamps gezien. Ik weet al wat ik vraag voor mijn verjaardag. Als zo’n kans mij aangeboden zou worden. Voor een artikeltje (is theoretisch he, want gebeurt toch niet) zou ik dat best doen. Zolang je je ziel niet verkoopt…

Wat anderen doen is aan hen. Weet wel, dat er maar zeeeeer weinig zijn die geen prijs hebben. De 1 voor een t-shirt en de ander?

Wie ben ik om daar over te oordelen?

Ja ik heb principes.



7: iedere karper, vaker dan 10 x gevangen dient te worden overgezet naar een water waar hij niet meer bevist zal worden, voor minstens 5 jaar... (niemand gaat hiermee accoord natuurlijk) maar toch kom ik dan weer terug op het punt waarin de karper zijn bestaan is omgedraaid van een vrij levend wezen, naar een object voor het plezier van de karpervisser, humaan behandelt met onthakingsmatten en al.....


10 keer per jaar of in zijn hele leven?

Indien het laaste: dan kan alle water in nederland ongeveer dicht. Maar zelfs daar is/wordt over gesproken. Free Willy. (mvz)



hoe vaak mag eigenlijk een karper gevangen worden? Zou HVR dan toch nuttig zijn?

De cracks: 1 Ding hebben die mee, deze weten/behoren te weten hoe ze vis moeten behandelen. De meeste ongelukken met vis gebeuren uit onwetendheid!!


---En dan mag ik hier lezen dat de onthakingsmatten nu standaard gebruikt worden dankzij de betaalwateren??? ----

Voor een groot deel zit hier de KSN tussen. Ik vond en vind nog steeds, dat 10% van de mattenprijs naar de KSN mag.


MVG

Klaas
HansPeter van Ee

06-02-2003 18:03

Klaas

Nu zat ik vanmiddag een artikel van Marco Kraal te lezen in het Visblad.
Uit dit artikel kon ik op maken dat de Franse overheid in samenwerking met Franse hengelsport-organisaties, de hengelsport meer en meer als een toeristisch produkt (d.m.v.commerciele wateren) neerzet en ontwikkeld.

Is dit nu wat wij karpervissers willen anno 2003?

met afvragende groet

HPE
HansPeter van Ee

06-02-2003 18:05

Aart

Inhoeverre denkt de Nederlandse overheid eigenlijk met de Nederlandse hengelsportorganisaties mee ?
Het visserijbeleid voor het IJsselmeer ruikt nog steeds niet lekker...

met geflavourde groet

HPE