zeg Nee tegen Betaalwateren

Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 14:26

Willem,

Dacht het ook over mentaliteit te hebben. Is een stap he. Accepteren dat je ook wel eens niets kan vangen?

MVG

Klaas
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

02-02-2003 14:40

Willem,

Klopt jongen meloen is iemand anders, ik dacht dat ik toch wel iets meer intelligentie heb als Meneer van Duijn. :grin:

Met vriendelijke groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Willem Barnas

02-02-2003 15:33

Klaas,

Verklaar u nader, sorry, maar ik kan me nog niet helemaal vinden in bovenstaande....

WB
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-02-2003 17:47

Willem,

Visser a gaat naar water b moet daar c euro's voor betalen. Maanden van te voren heeft hij geboekt. De tijd om te gaan komt steeds dichter bij. Enkele slapeloze nachten later is het zover. Na een rit van tig honderd kilometer. Komt ie aan het water. Eindelijk, nu moet het gebeuren.

Tja, als je zoveel voor bereidingen hebt gedaan, moet je toch wel haast vangen, toch? Sterker: Een 20 kilo vis is toch het minst, zeker gezien het gat in de portemonnee.

Ergo: De verwachtingen zijn zo hoog gespannen, dat een blank 3 bubbel zo teleurstellend is. Ergo, de beheerder neemt zo min mogelijk risico en zet zoveel mogelijk vis in het water.

Kan je wel vertellen, op al mijn trips ben ik allang blij als ik uberhauprt beet krijg.

Als visser A er rekening mee houdt dat een kans op een blank aanwezig is en dat vissen maar vissen is, hoeft eigenaar van het water zich ook minder uit te sloven.

Korter: Men denkt door dik te betalen succes te kopen.

Of zoiets.

MVG

Klaas
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

02-02-2003 20:28

Klaas van de herik geef ik hierin groot gelijk. veel betalen zegt niet dat je goed vangt.

groetjes

JJ :smile:
Willem Barnas

02-02-2003 20:42

OPEN DEUR,

Weten we toch verdorie allemaal wel Klaas, ik heb het er niet eens over gehad. Je hebt er wel gelijk in, maar dat wil niet zeggen dat het hier relevant is. Zelfs die idioten die op dat soort moordkuilen vissen kunnen dit nog wel bedenken. Het is trouwens één van de drijfveren voor uitbaters van dit soort wateren om de boel maar gelijk helemaal af te laaien met vis: "Zij hun karpers vangen, ik mijn centen...." En nu ben ik het hier helemaal zat! Een beetje straight discussiëren zonder dat je telkens op zo'n verdomd zijspoor terecht komt is er niet meer bij. "Ja, dan ga je er toch niet meer op in?", hoor ik jullie denken. Precies! Ik werd toch al schijtziek van dit onderwerp en denk dat mijn mening wel duidelijk is zo. Er werd ook trouwens alleen maar gevraagd om "Nee!" te zeggen tegen betaalwateren....

Groeten en vang ze!
Willem Barnas
Willem Barnas

02-02-2003 20:43

Ja,

Flauw he? :mad:

WB
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-02-2003 21:15

Flauw?
Neuuh,
Ongezouten is beter.

Arme karpers,
Arme Arme Vissers!

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

02-02-2003 21:22

Om even op de titel v.d. topic terug te komen:

Ik zeg nee tegen betaalwateren!

:roll:

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

03-02-2003 07:59

Waarom per definitie Nee tegen bwateren? De discussie over wateren met gestolen vissen en onverantwoord beheer lijkt mij zinloos, het lijkt mij duidelijk dat iedereen hier wel tegen is. Wat op openbare wateren gebeurd is trouwens ook niet altijd koosjer.
Ook ben ik niet te spreken over wat daar aan de rand van het water gebeurd. Regelmatig wordt er een bende achtergelaten, bv. kluwen lijn waar vogels en andere beesten in verstrikt kunnen raken, of hun afval.
Ook wordt er volgens mij niet altijd op een goede manier gevist, waarvan al veel vissen de dupe geworden zijn, denk hierbij aan onverantwoord gebruik van dikke voorslagen of zelfs staaldraad, onverantwoord gebruik van bewaarzakken, ontbreken van onthakingsmat. Zo kan ik nog wel even doorgaan, controle is mijn inziens niet verkeerd. Een meer zoals Lac du der is niet voor niets een betaalwater geworden.
Sommige mensen willen betalen om wat meer luxe te hebben, zoals een toilet en eventueel douchegelegenheid en het gevoel van veiligheid, laat ze dit gerust doen. Laat ieder in zijn waarde en zelf zijn of haar keuze maken.

Groeten Frank
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2003 11:52

Betaalwateren? Nee, tenzij…

Betaalwateren voorzien in een bepaalde behoefte. Dat kan ik, maar ook een ander niet ontkennen. Er zijn betaalwatereigenaren, die nergens voor terugdeinzen, ook niet te ontkennen. Sterker: er zijn erbij die er nog trots op zijn ook.
Er zijn echter ook eigenaren/beheerders, die hun best doen een zo’n goed mogelijk beheer te voeren.

Nu ben ik zelf van nature positief, mijn glas is altijd halfvol. Daarom ga ik van meestal van het goede van de mens uit. Zo maar b-wateren neersabelen en b-watervissers veroordelen, zie ik niet zo zitten. Middels voorlichting moet er m.i. meer te bereiken zijn.

Voor mij dus nee, tenzij er aan een een aantal randvoorwaarden voldaan wordt. De belangrijkste is denk ik wel dat het water niet afgedumpt wordt met grote karpers, waarvan de afkomst dubieus is.

B- wateren zijn m.i. niet tegen te gaan. Misschien is het aan de vissers om aan te geven, waaraan een b-water moet voldoen, wil het een goed b-water zijn? Oftewel gaarne verneem ik van jullie de randvoorwaarden waaraan een b-water minimaal zou moeten voldoen.

Zal zelf beginnen:

1) Als er op een water 30 mogelijke stekken, per week/maand 10 stekken vrijhouden. Zodat de aanwezige vis nog ergens rust kan vinden. Ook zullen de stekken dan minder snel aan stekdressuur onderhevig zijn.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-02-2003 12:00

2) Rekening houden met, en het respecteren van de vis en zijn omgeving.

3) Zorg dragen voor een natuurlijk en evenwichtig bestand.

_________________
Betaalwatervissers en betaalwaterverhuurders zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-02-03 12:32 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2003 12:47

Op 2003-02-03 11:52, schreef Klaas van den Herik:
Betaalwateren? Nee, tenzij…

Betaalwateren voorzien in een bepaalde behoefte. Dat kan ik, maar ook een ander niet ontkennen. Er zijn betaalwatereigenaren, die nergens voor terugdeinzen, ook niet te ontkennen. Sterker: er zijn erbij die er nog trots op zijn ook.
Er zijn echter ook eigenaren/beheerders, die hun best doen een zo’n goed mogelijk beheer te voeren.

Nu ben ik zelf van nature positief, mijn glas is altijd halfvol. Daarom ga ik van meestal van het goede van de mens uit. Zo maar b-wateren neersabelen en b-watervissers veroordelen, zie ik niet zo zitten. Middels voorlichting moet er m.i. meer te bereiken zijn.

Voor mij dus nee, tenzij er aan een een aantal randvoorwaarden voldaan wordt. De belangrijkste is denk ik wel dat het water niet afgedumpt wordt met grote karpers, waarvan de afkomst dubieus is.

B- wateren zijn m.i. niet tegen te gaan. Misschien is het aan de vissers om aan te geven, waaraan een b-water moet voldoen, wil het een goed b-water zijn? Oftewel gaarne verneem ik van jullie de randvoorwaarden waaraan een b-water minimaal zou moeten voldoen.

Zal zelf beginnen:

1) Als er op een water 30 mogelijke stekken, per week/maand 10 stekken vrijhouden. Zodat de aanwezige vis nog ergens rust kan vinden. Ook zullen de stekken dan minder snel aan stekdressuur onderhevig zijn.


MVG

Klaas


Goed idee Klaas,

Je zult alleen wel eenmaximum uitwerpafstand moeten bepalen, want met de mega molens van tegenwoordig en boten met electromotors is het alsnog mogelijk deze plekken te bevissen...

Groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-02-2003 12:54

Klaas,

Hopelijk heb je met deze posting een positieve wending weten te geven aan deze - tot nog toe ongelofelijk negatieve - hetze.

Groeten,

Mark
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

03-02-2003 13:21

Het blijft HOT ITEM NR 1! Ik denk dat ik maar eens een standaard bericht ga schrijven voor reacties in dit soort topics!! HAHAHAHA!


Gelukkig houdt iedereen het netjes en breekt niet meer zoals vroeger meteen de pleuris uit!!
jamie justin bluming
Berichten: 48
Lid geworden op: 08-01-2003 01:00
Locatie: venlo

03-02-2003 16:13

al ben ik deze topic begonnen. Ik ben zo langzaam aan het denken om net als Kiron ook een standaard bericht eronder te gaan typen. Maar ehmz ik denk toch dat deze topic wel de 6 pagina's gaat halen :smile:

met vriendelijke groeten

JJ :smile:
HansPeter van Ee

03-02-2003 17:07

4). Vrijheid van voedselkeuze voor elke karper...

5). Vrijheid van stekkeuze voor elke karpervisser...

met tegen-betaalwater-zijnde groet

HPE
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

03-02-2003 19:02

HansPeter

Met punt 5 ben ik het niet helemaal eens, als je op zo'n water gaat vissen weet je waaraan je begint. Je huurt een stek en daar moet je dan maar blijven zitten daar kies je zelf voor. Trouwens hier in Nederland heb je op veel wateren die vrijheid ook niet meer.

Groeten Frank
HansPeter van Ee

03-02-2003 19:14

John

Wat bedoel jij met dressuurwater ?

met gedresseerde groet

HPE
HansPeter van Ee

03-02-2003 19:19

Frank

Er zijn zat wateren waar niemand vist.
Ik heb geen last van anderen die stekken van mij bezetten, ik heb dan ook geen vaste stekken.
En die heb jij evenmin.
Of je moet er 1 huren.

met wijdelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-02-2003 19:23

Op 2003-02-03 18:01, schreef John Kalishoek:

Wel denk ik (en dat roep ik al vaker) dat we diezelfde standpunten nu eens moeten hanteren om onze eigen wateren tegen het licht te houden en dan zijn er behoorlijk wat dressuuurwateren (overbevist dus de vis geen rust) die dan ook andere regelgeving behoeven...



Naar mijn inziens een zéér terechte opmerking! Over dergelijke wateren hoor je zelden iemand klagen dat de karper het zo slecht heeft, terwijl deze het minstens net zo slecht hebben als op een aantal B-wateren.

Gr.

Martijn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2003 21:18

Heren,

We beginnen al ergens te komen.

Helaas, of gelukkig? Wordt er al gras voor mijn voeten weggemaaid.

Waarom zou "gedragsregels" voor betaalwateren niet gelden voor een karperput?

Maar moet een b-water niet aan meer voldoen?

Papegaaien bekken? hoe zijn die te voorkomen?

Of

Een grappenmaker met een boel duit "koopt"Cassien op en maakt er een b-water van?

MVG

Klaas

PS Valt het iemand op, dat je hetzelfde zegt als de 1e 4 pagina's, maar op een positievere manier? Zou het niet zo zijn dat men dan eerder geneigd is wat dieper na te denken?
HansPeter van Ee

03-02-2003 21:56

John/Martijn

Jullie vinden dus beiden dat dit soort 'slechte' Nederlandse wateren ook op een zwarte lijst moeten komen te staan, net als de b-wateren ?

Klaas

Dit soort gedragsregels voor de dressuurputten.

Een grote onthakingsmat, het type met opstaande randen en die gevuld is met polystyreen balletjes. Hij moet minstens 4 cm dik zijn en 70 x 90 cm groot zijn. Bijv. Cypro jumbo, Pelzer safe mat, TNT jumbo , Badger, Ultimate, enz.

Een groot schepnet, met een opening van minstens 90 cm.

Een grote weegzak in PVC-uitvoering. Bijv. van Badger of Fox. Alle andere weegzakken met mazen zijn niet goed, meestal zijn ze te klein en ze beschadigen de slijmhuid.

Een desinfecteermiddel om de wonden van de vis te kunnen behandelen en een hoofdlamp om in donker met twee handen te kunnen werken.

Haken zonder weerhaak. In de meeste wateren zijn de haken met platgeknepen weerhaak niet meer getolereerd, omdat het platknijpen niet goed gedaan wordt of simpel « vergeten » wordt.


Hetgeen strikt verboden is op bijna al onze wateren is:

Het gebruik van bewaarzakken. Indien u hierop wordt betrapt dan wordt u onmiddellijk van het domein verwijderd.

Het gebruik van vastloodsystemen. U mag alleen maar vrij lopend schuiflood gebruiken en safety-rigs.

Het aanvoeren met pinda’s, tijgernoten en niet goed gekookte particles.

Gevlochten hoofdlijn is bijna overal verboden. Gevlochten lijn is meestal de oorzaak van het inscheuren van karperbekken. De onderlijn moet bovendien zwakker zijn dan de hoofdlijn om bij breuk de karper niet te laten rondzwemmen met een stuk snoer dat elk moment ergens kan blijven vastzitten.

Het markeren van de gevangen vis door een stuk uit zijn vin of staart te snijden. Ondanks alle regels en controle gebeurt het jammer genoeg nog steeds.

Deze voorschriften zijn ontstaan uit de praktijk. Des te meer ervaring de mensen ter plaatse krijgen met karpervissen, des te uitgebreider wordt het reglement. Het is niet de bedoeling om het vissen moeilijker te maken, de voorschriften zijn gemaakt om de vis met een maximum aan respekt te behandelen, zodat een ieder altijd mooie gave vissen zal vangen.

Laat u zich niet afschrikken door het voorgaande, maar neem het wel ter harte.

met betaalwater-achtige groet

HPE
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-02-2003 23:31

Heren,

We komen ergens.

B-wateren. Nee, tenzij

Niet ontrokken aan water wat vroeger met normale vergunning te bevissen was. Zie Aart: Lac Moisson


HPE,

Plakken en knippen?;-)

Wat ik zei, soms is de goede bedoeling best aanwezig.

MVG

Klaas
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

04-02-2003 10:24

Heren,

Al deze nieuwe punten die worden aangedragen door Klaas, Kiron en vooral Hans-Peter daar ben ik het allemaal laaiend mee eens. Al deze punten zouden eigenlijk verplicht moeten worden op alle wateren.

Maar ik denk niet dat de betaalwateren die door particulieren worden beheerd en als een soort bedrijf gerund worden deze regels willen invoeren. Om de simpele reden dat er heel veel mensen zijn die deze regels als een beperking zien en zich hier niet aan wensen te houden. Ook de beheerders van betaalwateren weten dit, dus als zij deze regels wel in gaan voeren dat zij veel klanten zullen verliezen en dat gaat ten kosten van hun eigen dikke portemonnee.

Begrijp me niet verkeerd: ik sta volledig achter het invoeren van deze regels, maar vanuit een realistisch oogpunt zie ik het nog niet zo snel gebeuren.
Ik zal nu alle kritiek wel krijgen dat ik een eeuwige pessimist ben en hier alleen maar ben om alles af te zeiken. Dat is dus niet zo, maar als mensen dat graag willen zeggen dan moet dat maar. Ik denk alleen realistish na.

Met realistische groet,

Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.