nachtvissen in februari

Plaats reactie
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

30-01-2008 22:12

hallo allemaal,
gistere kreeg ik met me vismaat het spontane idee om 4 februari voor een paar nachten naar frankrijk te gaan. Onze voorkeur gaat uit tot 5oo km rijden vanaf eindhoven.
Na een uitgebreid internet onderzoek kwamen we er achter dat het niet zo gemakkelijk is om een goed watertje te vinden. Omdat niet alle regels van 2008 op de site van de UNPF staan. Ook komt het nieuwe boekje van Josse de Bruin helaas te laat voor ons.

Heeft er iemand toevallig een tip voor ons???
ik hoor het graag

mvg

Peer
Danny Mieremet

31-01-2008 00:18

Denk dat je nog wat aan de vroege kant bent. Veel nachtvorst word nog voorspeld... Maar als je een beetje je best doet kun je prima een visje vangen.
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

31-01-2008 10:37

Ik weet dat ik vroeg ben maar op dan is het ook wat rustiger met vissers en in nederland vang ik dan juist beter. dus misschien zit er wel een visje in maar ik weet dat de kans klein is.
wie thuis blijft vangt helemaal niks....

heeft iemand ervaring met vissen in februari in noord frankrijk zoals drukte aan de wateren en de verkrijgbaarheid van vergunningen?

groetjes Peer
Danny Mieremet

31-01-2008 12:02

Vergunningen zijn geen probleem in februari.
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

31-01-2008 12:39

Ik heb nog verder op internet gezocht op de site van http://www.unpf.fr en vertaald via babel fish. Mijn frans in namelijk heel slecht.
Nu heb ik in dep. 60 en 80 gekeken omdat hier veel kleine watertjes liggen. Bij die wateren staat vaak dat het beheerd wordt door een bepaalde plaatselijke hengelsport vereningen moet je dan ook extra betalen aan zo'n hengelsport vereniging om daar te mogen nachtvissen.

groetjes Peer
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

31-01-2008 13:17

Hoe het precies voor de departmenten Oise en Somme weet ik niet maar vaak is er een verplichte departmentsvergunning met een paar wateren inclusief. Mocht je naar een ander water willen van een vereniging (AAPPMA) dient hier ook een vergunning van gekocht te worden. Vaak heb je rond de 85 euro wel een departmentsvergunning en een verenigingsvergunning. Je kunt ook nog te maken hebben met zegels voor bootgebruik etc en deze kosten rond de 5 euro of zo natuurlijk afjhankelijk per vereninging.

Hoe te zoeken naar een water:

Als je op de site van http://www.unpf.fr kijkt, department selecteert, Ou pecher selecteert dan krijg je een lijst met plaatselijke verenigingen. Nachtvissen voor 2008 is idd nog niet overal bekend maar op een andere site van http://www.powercarp.com (rechtsboven secteurs de nuit selecteren) is redelijk up to date. Echter dit kan wel per jaar veranderen. Deze zoekfuncties combineren dan moet je wel iets kunnen vinden.

Heb je iets gevonden dan kun je via Google Earth wat bekijken. Je kunt ook erheen rijden en deze dagen gaan besteden om plaatselijk wat te bekijken en informeren wat uiteindelijk wel uitbetaald maar begrijp dat dit niet iedereen hier op zit te wachten.

Hoop dat je hier iets aan hebt en als er iets niet klopt zal ik wel gecorrigeerd worden zodat je toch op de hoogte blijft.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

31-01-2008 13:33

Bedankt Steintje voor je informatie
Ik heb indd al via powercarp en de unpf gezocht. maar kwam er niet helemaal uit hoe het precies zat.
Je gaf ook de tip om via google earth te zoeken. Persoonlijk vind ik http://www.geoportal.fr beter is iets gedetaileerder op sommige water zie je de lelievelden gewoon liggen nu zal dit in de winter wel anders zijn maar dan weet je wel waar deze ongeveer moeten liggen.

Heb je zelf ervaring met wintervissen in noord frankrijk?

groetjes Peer
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

31-01-2008 17:02

Wel wat maar niet veel. Vorig jaar niet gevist maar wel gekeken bij Vieilles forges maar daar was het al druk. 2 maanden geleden zelf nog gevist op Vieilles Forges maar alle vis kwam van het diepe en wij zaten te ondiep. We hadden wel iets maar daar is het ook mee gezegd. 2 jaar geleden in Limoges streek gezeten in begin maart en hebben toen de eerste dagen redelijk gevangen maar toen -10 op onze kl*ten gehad en de vangst was over. 3 jaar geleden in de champagnestreek gezeten eind November en toen hetzelfde verhaal. Met de zon was het goed maar toen we er ook maar nachtvorst op kregen was het voorbij. Heb het idee dat ze in de winter korter azen (1 uurtje per dag) maar als ze azen ze wel redelijk los gaan. Net zoals in elke andere tijd als de temperatuur daalt gaat de beet eraf en als ie stijgt komt ie er ook weer op. Maar ja dat is mijn idee en iemand anders zal wel andere ervaringen hebben. In de winter kun je wel gewoon je vis vangen dat is wel duidelijk.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

31-01-2008 19:42

bedankt voor je informatie!
Ik zat nog even op internet te kijken en zag dat je in DEP. Ardennes 08
het hele jaar mag nachtvissen als ik het goed vertaald heb.

PECHE DE LA CARPE de NUIT : la pêche de la carpe est autorisée toute l’année sur les parcours de pêche de 2ème catégorie autorisés par arrêté préfectoral. Seule la pêche à la bouillette et aux appâts végétaux est autorisée. Aucune carpe capturée ne peut être maintenue en captivité ou transportée pendant les heures d’interdiction légale, soit ½ heure après le coucher du soleil jusqu’à ½ heure avant son lever.

heb ik dit goed vertaald??
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

31-01-2008 20:33

Klopt dat je daar met de departementsverguning het gehele jaar mag nachtvissen. Echter dit is alleen voor Vieilles forges (vergunning te halen bij PMU cafe in Renwez midden in het centrum bij de kerk). Vorig jaar op Padoux, Plaine perche (plaatsje Les Ayvelles bij Charleville Mezieres) en Donchery (gehucht Donchery bij Sedan) geweest en daar hing aangeplakt vanaf 1 april maar het is gewijzigd. Want in de vergunning (alle 3 bij dezelfde vereniging en vergunning te halen bij een tankstationnetje in Sedan, naam ben ik even kwijt) staat het al aangegeven dat er het gehele jaar genachtvist mag worden. Er is daar nog een water bij Nouvon sur Meuse maar dat was niet echt proper en daar waren de ratten zelfs gevlucht. Als je van Trainspotten houdt is het wel tof. Padoux en Plain Perche liggen ook langs een spoor maar is niet zo erg.

Dus hele jaar nachtvissen maar wel gruwelijk druk. Februari misschien nog niet.
Langs het kanaal komen niet alleen vissers maar ook de shoarmaboer
Peer Beeckman
Berichten: 30
Lid geworden op: 12-06-2005 01:55
Locatie: eindhoven

31-01-2008 20:47

bedankt voor je berichtje ga daar even een kijkje nemen. misschien gooi ik er wel een hengeltje uit.

Ik laat het wel weten of het iets geworden is.

Groetjes,

Peer
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-02-2008 11:08

ik ga 8 feb naar du der maar niet nachtvissen 8)
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Danny Loch
Berichten: 148
Lid geworden op: 14-01-2006 11:39
Locatie: Bergen op Zoom

02-02-2008 12:16

Zal idd wel even koud zijn in de nachtjes, vergeet niet om ook een bootzegel te kopen, als je ook een boot meeneemt, iig heel veel suc6!!

M.v.g. Danny
Plaats reactie