Lac du Der, HOT OR NOT

Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

31-05-2008 12:06

By the way.....

ook bekende vissers vissen op BTW's...... Daar ook zij graag met grote vis op de foto gaan.......

Maar dit topic gaat over de eventuele vissterfte :cry: Wat op ieder water gebeurd om de zoveel jaar.....

Op Madine toch ook vorig jaar? Wou er eigenlijk dit jaar eens gaan vissen? :o

Groeten de Berb- hunter van de Grensmaas...... 8)
carpangling rocks society sucks
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

31-05-2008 23:38

Ik heb niets tegen betaalwateren, maar ik vind het erg jammer///. ook waar ik woon heb je een klein betaal water 10h waar meerdere vissen zwemmen die ik ooit op een etangs 10 km verderop ving :o dit gebeurt inderdaad steeds meer waardoor ook steeds meer vissterfte komt. en dat is in Madine gebeurt, en het jaar daarvoor precies hetzelfde virus op Du-der, ligt vrij dicht bij elkaar, Ik heb navraag gedaan maar er zijn een aantal dooie vissen gevonden op Du-der maar dat gebeurt op de meeste wateren in het voorjaar, niets om zorgen om te maken.
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

01-06-2008 11:07

Jason,

ik geloof niet dat er vissen vanuit andere wateren op Madine of Du Der zijn uitgezet en dat daardoor een vissterfte is ontstaan. Hier was echt sprake van 1 of ander virus.

dat er vissen uit Du Der meegenomen en uitgezet zijn op andere wateren twijfel ik niet aan.
dat op die wateren dan een sterfte voorkomt is vaak niet meer dan logish omdat de nieuwe vissen vaak een ziekte bij zich dragen waar een gedeelte van de populatie ziek van wordt en in veel gevallen ook dood gaat.

tevens was de sterfte op du Der in 2005 , en de sterfte op Madine in 2007 , dus om hier een verband in te leggen, lijkt me niet echt logisch.

Orient ligt ook niet zo ver van Du Der en daar is ook niets gebeurd toch...?
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

02-06-2008 22:23

Hey Richard,

er worden veel vissen overgezet zeker door lokale vissers, en ook op du der en Madine... sterker nog ik en een aantal kennissen hebben bewijs dat vissen zijn terug gevangen op Madine, die van Du-der komen, en het virus wat in 2005 was, is inderdaad in 2007 op Madine gebeurt, het hoeft niet alleen door vis te komen, het kan komen door vogels, netten die nat zijn etc etc en zo'n virus hoeft niet gelijk effect te hebben op de vissen en/of water want het heeft met water tempratuur te maken, ik kan je vertellen voor de sterfte op madine was ik op Madine, en ving me schil 2,5 weken later kwam ik terug en het water was zo'n 7 graden warmer, en veel vissen lagen op apen-gapen aan de opervlakte te happen, na lap onderzoeken blijkt dat het precies hetzelfde virus was als op Du-Der (heb ik toen gelezen) En dat Orient hiervan geen effect heeft gehad, kunnen we beter blijven duimen, want het heeft zeker met temp van water te maken, zeggen deskundigen. :o het is inderdaad erg dat vissen uit hun natuurlijke habitat worden gehaald en misschien een virus bij zich kunnen dragen te weinig vissers/stropers en/of visoverzetters denk hier niet bijna, en dumpen de vissen in hun zo geliefde water, met alle gevolgen van dien, en het gebeurt ook op exstreem groot water.. :cry: ..

laterzz
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

02-06-2008 22:40

Jason,

ik vraag me af waar jij die info vandaan haalt dan ?
want volgens de mensen die ik op madine heb gesproken zou het te maken hebben gehad met de extreme hitte en het zuurstof tekort dat daarmee ontstaan was.

waarom zouden de locals vis over zetten van Du Der naar madine, dat slaat toch helemaal nergens op...
ik zou graag die bewijzen eens zien dan , want het lijkt me wel heel sterk dat ze dit doen, en al zeker niet de Locals.

dgr Richard
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

03-06-2008 17:35

Ricard,

Ik zal het nog even duidelijker uitleggen de eerste vissen op Madine werden op 12 april gevonden 13 graden water temp net voor de paai, aan de Noordkant want er was een flinke wind z/zw voor de hitten geweest..! niemand maakten zich zorgen omdat er vaker in het voorjaar vissen dood gevonden werden. kleine 2,5 week later exstreem warm weer 30 graden buiten temp, werden er erg veel vissen dood gevonden en er was erg veel vis aan de oppervlakte aan het happen, water temp was 20g op 1 meter diepte, het was warm voor de tijd van het jaar, maar niets speciaals, want in de zomer kan het oplopen tot 28 graden soms warmer dus daar kan het niet aan liggen,

Locals!!! sorry als dit soort dingen voorkomen dan vraagt iedereen zich af hoe dit kan, en dat locals niet vertellen over vis overzetten, dat lijkt me in deze situatie logie"s...dat jij me niet gelooft dat er vis wordt overgezet op Madine daar ga ik me niet in bewijzen, ik kan alleen vertellen dat ik al 12 jaar in Frankrijk woon, en 3 jaar vlak bij Madine heb gewoont 5 km afstand, dus ik was half local, en ken daardoor ook veel lokale jongens (en spreek ze nogsteeds weekelijks), dus ik denk toch iets beter te weten wat er allemaal voor de sterfte zich afspeelde. en zeker onder de lokale boys!! Er is een groot verschil als je er gewoont hebt, of een aantal weken per jaar komt.

Dat er veel Du der vissen zwemmen weten al heel wat mensen en waarom deze jongens dit doen of gedaan hebben is puur uit strijdt tegen de locals van du-der


Maar dit is zeer off topic want het het gaat over Du-der...

:wink:
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

05-06-2008 08:08

Zeg Jason,

nu vraag ik met toch af waarom je Den Haag invult als woonplaats in je profiel, terwijl je in je laatste posting zegt dat je al 12 jaar in Frankrijk woont????
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

05-06-2008 08:24

er klopt ook helemaal niets van zijn verhaal met water temp. enzo maar ik vint het allang best.
ik was er zelf ook in die periode ( 3 weekenden in April en 2 weekenden in MeI ) en heb heel andere dingen ervaren. Jason heb ik ook nog nooit ontmoet daar volgens mij ...


de massale dode vissterfte was pas in September....2006

maar gelukkig weet jason het allemaal beter , want die kent de lokals daar.

pffff.....
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

05-06-2008 10:48

Richard, we hadden het over Madine strefte September!!!! :P , maar weet het lekker beter kerel met een paar weken per jaar dat je er vist :wink:

Misschien beter dat ik je niet ken van Madine, want je gedrag stoort me nu al. : :evil:

Ik woon 8 mnd per jaar in Z-frankrijk de rest in den haag dus 4 mnd, dus als je meer wilt weten stuur een pbtje kan ik je precies vertellen wat ik in Z-frankrijk doe en waarom ik er woon incl site alles!!

lekker veel vertrouwen trouwens... :roll:

En ik wil niets beter weten maar vaak weten mensen die een aantal weken per jaar ergens zijn (dus op vakantie), die weten het beter dan meeste mensen die er gewoont hebben, of de locals zelf zijn, toch blijven dit mooie actie's!!! :lol:

cheers!!
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

05-06-2008 12:45

misschien zit ik er wel meer dan jij denkt ?

je feiten slaan i.i.g. nergens op, vandaar mijn mss vreemde posting.
ik wacht nog steeds op de bewijzen van de punten die je een paar postings terug nog aanhaalde.

ps. welke locals ken jij daar zoal dan , want ik ken er zelf ook een paar ?

met afwachtende groet,
Richard
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

05-06-2008 12:49

jason Schrijft :
Richard, we hadden het over Madine strefte September!!!! :P , maar weet het lekker beter kerel met een paar weken per jaar dat je er vist :wink:

Jason schrijft:
Ik zal het nog even duidelijker uitleggen de eerste vissen op Madine werden op 12 april gevonden 13 graden water temp net voor de paai, aan de Noordkant want er was een flinke wind z/zw voor de hitten geweest..! niemand maakten zich zorgen omdat er vaker in het voorjaar vissen dood gevonden werden. kleine 2,5 week later exstreem warm weer 30 graden buiten temp, werden er erg veel vissen dood gevonden en er was erg veel vis aan de oppervlakte aan het happen, water temp was 20g op 1 meter diepte, het was warm voor de tijd van het jaar, maar niets speciaals, want in de zomer kan het oplopen tot 28 graden soms warmer dus daar kan het niet aan liggen,








12 april , en dan 2,5 week later is het toch nog steeds April !
en we hadden het over de sterfte in September..

lekker duidelijk ....
jason slater
Berichten: 67
Lid geworden op: 01-11-2007 17:40
Locatie: den haag/ Z-Frankrijk

05-06-2008 17:16

Richard van den Broek schreef:misschien zit ik er wel meer dan jij denkt ?

je feiten slaan i.i.g. nergens op, vandaar mijn mss vreemde posting.
ik wacht nog steeds op de bewijzen van de punten die je een paar postings terug nog aanhaalde.

ps. welke locals ken jij daar zoal dan , want ik ken er zelf ook een paar ?

met afwachtende groet,
Richard


jij beweerd in september ik niet, ik zeg inderdaad april/mei en zelfs juni werden er nog dooie vissen gevonden, als jij zovaak er komt en in die tijd er was, waarom waren er 2 nlers en 4 belgen aan het helpen met scheppen van de dooie vissen en of andere Erik uit Breda, en Ralph uit Rotterdam?

vraag dan maar na bij je bekende local vrienden van Madine, ga je niets bewijzen zoals eerder geschreven in het topic want ik heb je niets te bewijzen, ik ben klaar met jou, en ik hoop je inderdaad een keer daar tegen te komen :wink: ! dan praten we misschien wel veder,

doe dit soort dingen volgende X via pb want je loopt alleen maar een topic te vervuilen, sterker nog je probeert mensen af te zeiken, erg triest gedrag gewoon!

trouwens ik reageer niet meer op je probeer me maar zwart te blijven maken, maar als je echt daar zoveel vist zien wel elkaar zeker snel weer.. 8) en dan op Madine .. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

05-06-2008 18:56

Jason Schrijft:
jij beweerd in september ik niet, ik zeg inderdaad april/mei en zelfs juni werden er nog dooie vissen gevonden, als jij zovaak er komt en in die tijd er was, waarom waren er 2 nlers en 4 belgen aan het helpen met scheppen van de dooie vissen en of andere Erik uit Breda, en Ralph uit Rotterdam?

jason schrijft:
vraag dan maar na bij je bekende local vrienden van Madine, ga je niets bewijzen zoals eerder geschreven in het topic want ik heb je niets te bewijzen, ik ben klaar met jou, en ik hoop je inderdaad een keer daar tegen te komen :wink: ! dan praten we misschien wel veder,



in april en mei zat ik ( en gelukkig ook nog andere mensen met mij nog volop vis te vangen.
op div verschillende stekken , heb toen geen enkele dode vis gezien, en alle vissen die we vingen waren kern gezond op dat moment

ik vervuil dit topic vind je , terwijl je hier zelf niets dan onzin loopt neer te kalken.
waarvan je niets kan ondersteunen.


reageer dan niet , als je toch niets zinnigs te melden hebt
want wat jij schrijft daar klopt echt helemaal niets van...

ik ben er ook klaar mee, dus das dan mooi toch

back ontopic !
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

06-06-2008 09:33

He gelukkig zijn jullie eruit gekomen jongens 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

08-06-2008 18:56

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 27-12-2009 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-06-2008 08:50

En nog goedkoper dan een psychiater ook! 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

10-06-2008 10:06

Tja, het is wat dat overzetten van vissen. Uiteraard zijn er veel vissen uit de grote lacs gejat en in de BTW's overgezet, dit ging heel makkelijk en was zeer lucratief. Veel mensen hebben zich hier aan schuldig gemaakt, helaas.. Stel ik jullie 1 gewetensvraag: Stel je vangt op Lac du Der een vis van laten we zeggen 25 kilo en er komt er toevallig 1 langs met 1000 euro om die vis van je over te nemen. Kun je 2 dingen doen, of je zet je vis netjes terug en ziet hem nooit weer terug, mischien kom je daar ook wel nooit meer (uiteraard GEEN goede reden!) of je geeft hem aan die vriendelijke man en bestelt direct een nieuwe Vortex..

Moeilijke keus?
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

10-06-2008 12:06

Geen moeilijke keus, ik zou de vis zonder meer weer in het water terugzetten en niet verkopen. Ik wil niet verdienen aan dit soort praktijken en heb het geld ook niet nodig. Maar zelfs als dat wel zo zou zijn.... is vissen je hobbie of ben je aan het werk? Als je leest over de hoeveelheid vis per hecatere op betaalwateren dan is dat vaak extreem. Zeer ver boven een gezond bestand. Ik vind het schandalig om je vis aan zo iemand te verkopen waardoor de vis de rest van zijn leven in zo'n walgelijke vijver moet zwemmen.

Ik ga over een maand overigens maar eens een weekje naar Du Der als tussendoortje. Ben benieuwd hoe het dan met de waterstand is.
Tom De Clerck
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-04-2004 16:03
Locatie: Wielsbeke.be

10-06-2008 16:07

@ ben,
niet goed bezig jongen!

mijn keuze is snel gemaakt, en hopelijk voor hem heeft die kerel met zijn 1000 ballen goede loopschoenen aan!
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

10-06-2008 17:38

Tom De Clerck schreef:mijn keuze is snel gemaakt, en hopelijk voor hem heeft die kerel met zijn 1000 ballen goede loopschoenen aan!


Ik wilde het niet zeggen maar nu je er toch over begint: types die met 1000 euro gaan wapperen mogen ze van mij tegen de muur zetten :evil: Bij wijze van spreken dan uiteraard 8)

Maar on-topic: hoe is het op Du Der? In het bijzonder met de waterstand?
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

10-06-2008 17:52

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 26-12-2009 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
kevin van hook
Berichten: 32
Lid geworden op: 16-08-2003 02:00

10-06-2008 19:25

Sorry collega's ik kan het echt niet laten om even off-topic te gaan!!

Ik lees net dat er in deze topic een stuk over Madine staat wat totale onzin is! In het jaar van de sterfte heb ik meerdere malen op madine gevist! Ik ben toen richard van de broek meerdere malen tegen gekomen! En wat Jason loopt te verkondigen is gewoon pure onzin! Naar mijn mening is hier het carpboard echt niet voor bedoelt!

On topic..

Ik las vorige week in de nieuwe Spiegel weer een leuk verhaal over DER.. :D !! Er zijn dus nog wel mogelijkheden om daar een leuk visje te vangen :D !! Iemand hier nog berichten uit Der...?

Groeten
ben de vries
Berichten: 51
Lid geworden op: 16-05-2005 14:03
Locatie: Malden

11-06-2008 00:28

Tom De Clerck schreef:@ ben,
niet goed bezig jongen!

mijn keuze is snel gemaakt, en hopelijk voor hem heeft die kerel met zijn 1000 ballen goede loopschoenen aan!


Beste Tom,

Ik heb mijn keuze ook gemaakt en ik zou de vis ook per direct terug zetten, heb geld zat en bezit ook nog enig fatsoen. Ik stelde de vraag enkel omdat ik zeker weet dat er personen zijn die op zo'n moment voor een moeilijke keus staan, geloof me deze zullen niet reageren..
Casper Huizer
Berichten: 132
Lid geworden op: 03-06-2008 17:37

16-06-2008 22:50

ik overweeg om begin juli voor een paar dagen naar Lac du Der te gaan.
Nu heb ik de site http://www.pecheauder.com bekeken voor nadere informatie. Bij de knop "pour pecher" en dan "réglémentations" staan zaken rondom de regelgeving. Ik kan niet zo goed Frans en de Engelse vertaling kan gewoon niet kloppen niet dus vroeg me af wat sommige zaken betekenen:
************
10. L'abri individuel est toléré uniquement sur les parcours de nuit.

11. La pêche de la carpe de jour est interdite sur les postes prévus pour la pêche de la carpe de nuit pendant sa période de pêche.
***********

punt 10 zie ik als: "een bivvy is alleen toegestaan op nachtvisplekken". Klopt dit?

Punt 11 vertaal ik als "op de nachtvisplekken mag niet overdag gevist worden". Klopt dit? Ik zou het belachelijk vinden dat iemand die 230 euro voor een week nachtvissen op een bepaalde plek moet betalen, daar alleen 's nachts mag vissen. Is het werkelijk zo dat je dan in de ochtend weg moet :o ?

Als dat werkelijk zo is ben ik er overigens gelijk klaar mee en zoeken ze het maar fijn uit op du Der :evil:
Gebruikersavatar
Richard van den Broek
Berichten: 73
Lid geworden op: 15-10-2003 02:00
Locatie: st Willebrord

16-06-2008 23:10

Hoi,

punt 10:
een abri is allles behalve een paraplu (dus ook geen oval ) deze zijn enkel toegestaan op de nachtvisplekken.

punt 11:
dit betekent dat als je geen nachtstek hebt betaalt hier dus ook niet overdag mag vissen
heb je de stek wel betaald dan mag je hier dus wel dag en nacht vissen.
lijkt me logisch ook gezien het astronomisch bedrag dat je daar moet betalen voor een nachtstek



hoop dat je nu voldoende geinformeerd bent..

mvgr Richard